9.8. 2016 ČTK

Giovanni Agnelli stál u zrodu Fiatu, vládl mu pak přes 40 let

Giovanni Agnelli stál u zrodu Fiatu, vládl mu pak přes 40 let

Potomek statkářské rodiny Giovanni Agnelli byl v mládí vojákem, později obchodoval se zemědělskými produkty a desítky let starostoval v rodném Villar Perosa nedaleko Turína.

Do historie ale vstoupil Agnelli, který se narodil před 150 lety, 13. srpna 1866, jako zakladatel slavné italské průmyslové dynastie. Už jako důstojník se zajímal o technické novinky a koncem 19. století stál u zrodu turínské automobilky Fiat, kterou jeho potomci ovládají dodnes.

Budoucí průmyslový magnát vzešel ze zemědělského prostředí, jeho rodině patřily rozsáhlé pozemky. Už Agnelliho otec Edoardo se díky svému vlivu stal starostou a vypadalo to, že i syn půjde v jeho stopách. Během služby u tehdy prestižního jezdectva jej ale fascinovala technika a když v 27 letech Giovanni Agnelli svlékl uniformu, zkoušel kromě obchodu s dřevem a osením podnikat také v průmyslu. Přestože měl za sebou studium na technické škole v Pinerolu, moc se mu to nedařilo.

Podnikavý duch ale Agnelliho táhl dál, a tak se přestěhoval do rušnějšího Turína, rodícího se centra italského průmyslu (dál ale zvládal být starostou rodného města). Zámožný a stále ještě mladý obchodník patřil k častým hostům turínské kavárny Burello, kde se scházeli nadaní technici, aristokraté i bohatí kupci jako on. Byla to právě tato kavárna, situovaná nedaleko nádraží, kde se v červenci roku 1899 zrodila firma, nazvaná Fabbrica Italiana Automobili Torino.

Italská továrna na automobily Turín, jak zní český překlad jména, se brzy proslavila a zkratka jejího názvu FIAT (už od roku 1906 psáno Fiat) se stala známou po celé Evropě. A Agnelli, který byl zpočátku jen jedním ze společníků, postupem času získal ve společnosti hlavní slovo i majoritu. Cesta ke slávě přitom začala skromně, výrobou čtyřkoňového vozíku podle konstrukce bratrů Ceiranových, který více než automobil opravdu spíše připomínal kočár bez koní.

Turínský výrobce byl navíc jen jednou z mnoha firem, které se ve své době snažily uspět na trhu. Už v roce 1910 se i díky Agnelliho zápalu stal největší italskou automobilkou, záběr jeho činnosti byl ale mnohem širší než jen výroby osobních vozů. Turínská továrna vyráběla také letecké motory, traktory či nákladní automobily, v roce 1917 přidala také železniční strojírny. To vše pod vedením Giovanniho Agnelliho, který v čele firmy vydržel přes 40 let.

V jeho éře se také automobilka poprvé vydala na cestu, která je pro Fiat dodnes typická, tedy výrobu malých vozů pro masy. V roce 1925 představil turínský výrobce model 509 s motorem o obsahu necelého litru. Skutečná revoluce pak přišla o 11 let později, když se na silnicích objevil maličký Fiat 500 Topolino. Dítě geniálního konstruktéra Danteho Giacosy se vyrábělo až do poloviny 50. let a z bran továrny Fiat vyjelo za tu dobu přes půl milionu vozítek.

Konce výroby auta pojmenovaného podle italského označení myšáka Mickeyho se ale Giovanni Agnelli nedožil, zemřel v prosinci 1945 ve věku 79 let. Konec továrníkova života přitom nebyl příliš šťastný, a to kvůli vyšetřování jeho spojení s fašistickým režimem a Benitem Mussolinim. Už v roce 1923 se stal Agnelli senátorem, jeho Fiat také pomáhal vyzbrojovat italskou armádu. Po Mussoliniho pádu byl proto z ředitelské funkce odvolán, až těsně před smrtí mu soud povolil návrat.

Po smrti zakladatele firmy stál dvě dekády v čele Fiatu zkušený obchodník Vittorio Valletta, jehož na postu prezidenta firmy v roce 1966 vystřídal Giovanniho stejnojmenný vnuk, přezdívaný Gianni nebo také Avvocato (právník). Tato mimořádně charismatická osobnost vedla Fiat přes 30 let a do jeho chodu zasahovala až do své smrti v roce 2003. Dnes zastupuje rodinu Agnelliů v čele Fiatu (dnes Fiat Chrysler Automobiles) Gianniho vnuk John Elkann.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vondráček je šéfem Sněmovny. Získal 135 hlasů Vondráček je šéfem Sněmovny. Získal 135 hlasů

Předsedou Sněmovny zvolili poslanci jejího bývalého…

Škoda Auto bude vozit díly do Číny vlakem, chce šetřit přírodu Škoda Auto bude vozit díly do Číny vlakem, chce šetřit přírodu

Škoda Auto spouští pilotní projekt železniční přepravy…

ČSSD nepodpoří žádného kandidáta na prezidenta. Stejně o podporu nestojí, říká Chovanec ČSSD nepodpoří žádného kandidáta na prezidenta. Stejně o podporu nestojí, říká Chovanec

Sociální demokracie před prezidentskými volbami nepodpoří…

Komentář Tomáše Prouzy: Jedna neslavná česká prohra Komentář Tomáše Prouzy: Jedna neslavná česká prohra

V pondělí vyvrcholil boj o první kořist z brexitových…

 

Štítky Fiat

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 





 
Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Z pólu rovnou na golf!

TEST: Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Z pólu rovnou na golf!

Dnes 12:51

Polo existuje téměř stejně dlouho jako golf, avšak renomé většího sourozence nikdy nedosáhlo. V každé další generaci se však golfu přibližuje stále více a to nejen vzhledem, ale i jízdní projevem.




Blesk.cz

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy Galaxy S8 a Galaxy S8+

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy…

Microsoftu v oblasti mobilních zařízení dávno ujel vlak. Mobilní operační systém Windows skomíral tak dlouho, až…

Recenze: Čarodějův učedník míří na venkov za unesenými dětmi a jednorožci

Recenze: Čarodějův učedník míří na venkov za…

Peter Grant z pera britského spisovatele Bena Aaronovitche se vrací již popáté. Mladý čarodějův učeň, který je…

 

iSport.cz

Oceláři budou hrát i v černém. Žádné zmatky a přihrávky protihráčům

Oceláři budou hrát i v černém. Žádné zmatky a…

Třinečtí Oceláři představili novou sadu dresů. Po bílých a červených budou mít k dispozici nově i černé. Poprvé…

Kluci, mám rakovinu, šokoval v šatně kouč Sevilly. Hráči pak obrali Liverpool

Kluci, mám rakovinu, šokoval v šatně kouč Sevilly.…

Vypadalo to hrozivě. Po prvním poločase odcházeli fotbalisté Sevilly do kabin ve středečním duelu Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe přesvědčivě ukázal, proč netisknout peníze

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe…

Robert Mugabe, prezident Zimbabwe a vydavatel stobiliónové bankovky, po měsících tlaku rezignoval. Po třiceti…

Gay kafe Starbucks? Proboha, už dost!

Gay kafe Starbucks? Proboha, už dost!

Po změně oslovování cestujících v newyorském metru zde máme další skutečně důležitý problém prvního světa, a tím…