Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mark Adams, Design GM Europe: Chystáme se dělat věci, které jsou neočekávané a překvapující

Ondřej Láník
Diskuze (4)
Aktuální číslo časopisu AutoDesign&Styling přináší, vedle dalších aktuálních témat, rozhovor s viceprezidentem pro design, GM Europe, Markem Adamsem.

Mark Adams se narodil 11. prosince 1961 v Londýně a vystudoval strojírenství a design. Dosáhl bakalářského vzdělání v oboru strojní inženýrství a magisterského v oboru automobilového designu na Royal College of Art v Londýně. Funkci viceprezidenta GM pro design převzal 1. června 2007 a na této pozici je zodpovědný za design evropských značek koncernu General Motors, tedy Opelu, Vauxhallu a Saabu, ale současně také za design některých typů Saturn pro Severní Ameriku. Předtím než se v roce 2002 stal u GM ředitelem pro design exteriéru značek Opel, Vauxhall a Saab, vykonával různé funkce šéfdesignéra v automobilce Ford Motor Company.

Z celého osmistránkového materiálu pro čtenáře Auto.cz vybíráme:

AutoDesign&Styling: Design Opelu je nyní definován filozofií "Sochařské umění s německou precizností". Na čem je postavena?

Adams: K tomuto přístupu jsem došel ve snaze posunout značku Opel blíž k prémiové kvalitě. Nechtěl jsem ovšem vymýšlet nějaké módní slovo, které by stálým omíláním brzy ztratilo na síle. Snažil jsem se vytvořit něco, co by šlo vždy novým a svěžím způsobem znovu interpretovat a co by současně bylo pro můj tým designérů snadno pochopitelné. Chtěl jsem zkombinovat emoce s vyjádřením německého původu značky Opel, která si zakládá na německé konstrukční škole. Výraz sochařské umění jsem zvolil proto, že skutečně vystihuje tyto plynulé sošné tvary a velmi vysokou kvalitu, které charakterizují rovněž krásná umělecká díla. A tento přístup současně kombinujeme s filozofií německé techniky, jež si zakládá na německé preciznosti. Když se zadíváte na svalnaté tvary vozů Insignia, ať už je to sedan, hatchback nebo kombi Sports Tourer, tak během chůze kolem vozu zjistíte, že se tyto sošné tvary podivuhodně

mění v závislosti na úhlu pohledu. Oním prvkem, který vyzařuje preciznost, jsou především ostré linie kolem celého vozu, jejichž působením získává pozorovatel dojem pohybu.

AutoDesign&Styling: Myslíte si, že je nová designérská strategie spíš sázka na jistotu, nebo Opel trochu riskuje?

Adams: Řekl bych, že určitě chceme trochu rizika, protože v opačném případě, kdybychom dělali vše bez rizika, na jistotu, tak bychom se stali rychle nudnými. Jsme přesvědčeni o tom, že náš nový design bude zákazníky přitahovat, a to nejenom dnes, ale i v budoucnosti a u všech nových vozů, které v budoucnosti představíme. V mnoha případech se jedná o provokativní návrhy. Chystáme se totiž dělat věci, které jsou neočekávané a překvapující. Myslím si, že většina lidí je při pohledu na Insignii překvapena, neboť pravděpodobně takový vůz od Opelu nečekali. Podobně hodláme postupovat i u dalších novinek, které připravujeme. Myslím si, že bychom to mohli nazvat zvládnutelné riziko.

Celý rozhovor najdete v aktuálním čísle časopisu AutoDesign&Styling, který je právě na stáncích. Více o časopisu na www.auto-design.cz.

Do nového ročníku vstupuje časopis AutoDesign&Styling s rozšířeným obsahem na 100 stran a novinkou jsou také česko-anglické texty. „Důvodů bylo hned několik. Jedním z nejdůležitějších je samozřejmě to, že všechny texty pocházejí od našich autorů a vznikají výhradně pro náš časopis. Jinde se s nimi nesetkáte, a není proto důvod, proč neumožnit nahlédnout na stránky AD&S také ostatním milovníkům automobilového designu, kteří nevládnou českým jazykem. Během tří let, co časopis vydáváme, jsme rovněž obdrželi velké množství ohlasů ze zahraničí a tento zájem nás v našem přesvědčení jen utvrdil,“ vysvětluje v editorialu pohnutky k odstartování česko-anglické verze šéfredaktor Radek Laube.

Hlavním tématem osmnáctého čísla je vznik a vývoj designu ekologického hybridního kupé Mindset, který se zrodil v ateliéru studia Design Storz v Zell am See pod vedením Murata Günaka, bývalého šéfdesignéra VW. Není bez zajímavosti, že se na tvarech nekonvenčního kupé podílel i český designér Jan Dědek. Pravidelná rubrika Osobnost je věnována Flaminiu Bertonimu, autorovi legendárního Citroenu DS. Pokud vás fascinují světlomety ze světelných diod, neměl by ujít vaší pozornosti článek „Z očí do očí“, který odkrývá současnost i budoucnost této perspektivní techniky. V AD&S nechybí ani tradiční rubrika wow!design s přehledem nejlepších projektů posledních několika měsíců.

Ondřej Láník
Diskuze (4)
13. 2. 2009 15:00
Re: LEN KEBY SA DAL KDE KÚPIŤ
gm sou done,vyrizeny,nikdo ty popelnice nechce!!!TOYOTA!!!
13. 2. 2009 12:13
Re: LEN KEBY SA DAL KDE KÚPIŤ
čítaj www stránku časopisu...kto chce, ten zoženie