GM chce po EU 2,7 miliardy eur na restrukturalizaci Opelu

GM chce po EU 2,7 miliardy eur na restrukturalizaci Opelu

 
6.12. 2009 ČTK

Americký koncern General Motors (GM) chce po Evropské unii 2,7 miliardy eur (zhruba 70 miliard korun) na restrukturalizaci německé automobilky Opel.

ČTK to zjistila z důvěryhodných zdrojů z Evropské komise. GM v pátek představila svůj plán pro budoucnost německé firmy ministrům hospodářství v EU, zatím ale není jasné, zda uzavře některý z evropských závodů.

Evropská unie se nicméně dohodla, že pokud bude některý z členských států chtít automobilce pomoci, bude muset pomoc schválit Evropská komise. Novinářům to v pátek po jednání řekl náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa. Kompletní obchodní plán amerického koncernu unie zatím nezná, protože Američané dnes předložili jen jeho část.

"Členské státy se dohodly na tom, že jakékoliv rozhodnutí o státní pomoci bude založeno na hodnocení obchodního plánu GM pro Evropu. A teprve poté budou jednotlivé státy se schopny zavázat případné pomoci Opelu na jeho operace v Evropě," dodal Tlapa.

Podle něj pro případnou pomoc budou platit dvě podmínky. První z nich je, že země, které budou chtít firmu finančně podpořit, musí mít dostatek peněz v rozpočtu. Druhou podmínkou je respektování pravidel hospodářské soutěže. "Státní pomoc musí plně respektovat pravidla vnitřního trhu (EU). Restrukturalizace Opelu musí být rovněž založena na věrohodných průmyslových úvahách, které by obnovily dlouhodobou životnost firmy," doplnila eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová.

Na restrukturalizaci německé automobilky, která se během hospodářská krize ocitla na pokraji bankrotu, hodlá GM ze svých finančních zdrojů podle informací ČTK vynaložit údajně 800 milionů eur (téměř 21 miliard korun). Americká firma již německé vládě splatila překlenovací úvěry ve výši 1,5 miliardy eur (zhruba 39 miliard korun).

GM původně hodlala prodat divizi Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna a ruské bance Sberbank. Automobilka se ale nakonec rozhodla, že si divizi ponechá a provede její restrukturalizaci sama. Rozhodnutí GM ponechat si Opel vyvolalo v Německu velké rozhořčení a přimělo německou vládu požadovat vrácení překlenovacího úvěru.

Berlín byl připraven poskytnout konsorciu v čele s Magnou záruky za úvěry 4,5 miliardy eur. Po zrušení plánovaného prodeje se však změnil v odpůrce státní podpory a minulý měsíc varoval ostatní členské státy Evropské unie, aby Opelu nepomáhaly. Po dnešním jednání v Bruselu je však patrné, že některé státy EU nakonec Opelu pomohou.

To, že Opel nakonec zůstane majetkem GM, by pro Evropskou unii mělo být nejen levnější, ale firma by měla propustit i méně zaměstnanců. Americký koncern chce propustit zhruba 8000 zaměstnanců, zatímco Magna uvažovala až o 10.000 zaměstnancích.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku

V jaderné elektrárně Dukovany skončila po devíti dnech…

Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech

Developeři letos plánují zdražení nájmů v obchodních…

KSČM chce, aby chudším lidem mohl hradit právníka stát KSČM chce, aby chudším lidem mohl hradit právníka stát

Chudší lidé by měli mít možnost, aby jim náklady na…

 

Štítky GM Magna Opel

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Barbara, která v reality show ulovila milionáře: Dcera svého tátu poznala až v televizi

Barbara, která v reality show ulovila milionáře:…

Rozárie Kautmanová (9) je dcerou Barbary Kautmanové (41) a tehdejšího milionáře z novácké reality show Vem si…

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Mladík Galvas dál sní o MS. Udělám pro nominaci maximum, sliboval bek

Mladík Galvas dál sní o MS. Udělám pro nominaci…

V útoku mají z čeho vybírat, defenziva ale strádá. Trenéři české hokejové reprezentace pokračují v ladění…

 

Reflex.cz

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co všechno na vás má Facebook

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co…

Skandál kolem sbírání uživatelských dat sociální sítí Facebook i po týdnech nabírá na obrátkách. Majitel Mark…

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo? Budou Hamáčkovci spíše v roli užitečných oranžových idiotů, či součástí řešení problému?

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo?…

Babišovo hnutí ANO nabídlo sociální demokracii v potenciální společné vládní koalici pět ministerstev, a to…