Ed Welburn, viceprezident GM pro globální design, o svobodě designérů včera a dnes

Ed Welburn, viceprezident GM pro globální design, o svobodě designérů včera a dnes

 

Aktuální číslo časopisu AutoDesign&Styling přináší rozhovor s šéfem globálního designu GM, Edwardem Welburnem.

Edward T. Welburn, Jr., Viceprezident GM pro globální design, narozený 14. prosince 1950, pochází z Philadelphie. V roce 1972 dokončil bakalářské studium na College of Fine Arts Howardovy univerzity ve Washingtonu, D.C., kde studoval sochařství a produktový design. Svoji kariéru v GM zahájil v roce 1972 ve studiích Advanced Design Studios. Později působil ve studiích značek Buick, Oldsmobile a Saturn. V 90. letech pracoval také u Opelu v Německu na designu globálních vozů GM. V roce 1998 byl jmenován ředitelem střediska Advanced Design. V říjnu 2003 se stal teprve šestým šéfdesignérem v historii GM (viceprezident pro design, GM North America) a prvním Afroameričanem, který se vypracoval na tak významné místo. Na nově vytvořenou pozici viceprezidenta GM pro globální design nastoupil 1. března 2005. Welburn má na starosti design všech osobních a lehkých užitkových vozů GM. Řídí 11 designérských středisek v osmi zemích po celém světě.

Z celého rozhovoru pro vás vybíráme jednu ze zajímavých otázek.

AutoDesign&Styling: Když porovnáte design automobilů na začátku Vaší kariéry a nyní, kdy měli designéři, podle Vašeho názoru, větší svobodu a lepší prostředky pro realizaci svých představ?

Welburn: "Myslím si, že v mnoha ohledech mají dnešní designéři větší svobodu, než tomu bylo před několika lety. Je jasné, že v 50. letech měli designéři velkou svobodu, nesvazovala je žádná omezení. Já jsem začal pracovat pro General Motors v roce 1972 a tehdy jsme se snažili vyzrát nad novými systémy nárazníků. Každého to přivádělo k šílenství. Někteří designéři nikdy předtím nárazník nemalovali a pro ně bylo hodně těžké přijít na způsob, jak to udělat. A to byl jen jeden z problémů, s nimiž jsme se museli potýkat.

Myslím, že designéři dnes pohlížejí na design trochu odlišně. Nenavrhujeme pouze tvary auta (ano, chceme, aby auto bylo nádherné), ale je to mnohem komplexnější činnost, jež se přizpůsobuje novým kritériím a výzvám, které musíme přetvářet v příležitosti. Nyní se všichni snažíme snižovat spotřebu paliva. Náš tým navrhl Volt se skvělou technologií, která nám umožnila podívat se jiným způsobem například na interiér. Interiér Voltu je navržen velmi tvořivým a odvážným způsobem. Z toho je patrné, že mnoho překážek, před nimiž dnes stojíme, budeme schopni přeměnit v nové příležitosti pro kreativní vyjádření.

A proto si myslím, že je opravdu hodně důležité, abych vytvářel správné prostředí a podmínky nejen z hlediska hmotného, ale především z hlediska emocionálního, aby designéři cítili volnost pro zkoušení nových cest.

Nikdo například nežádal náš designérský tým, aby navrhl CTS Coupe. Byli to designéři, kdo přišel s touto myšlenkou. Když mi tento nápad poprvé ukázali, řekl jsem jim, že ho mají rozpracovat do podoby konceptu. Až ten jsme pak ukázali Bobu Lutzovi a Ricku Wagonerovi. Když necháte designérům trvale svobodu tvorby, mohou vzniknout skvělé věci."

Celý rozhovor najdete v aktuálním čísle časopisu AutoDesign&Styling, který je právě na stáncích.

V devatenáctém čísle časopisu AutoDesign&Styling mohou čtenáři nasát atmosféru 79. ženevského autosalonu a přečíst si krátké zhodnocení všech nejdůležitějších novinek. Originální novinkou časopisu je rubrika „Designology“, v které designér Lukáš Vaněk prostřednictvím vlastních skic odhaluje klíčové prvky designu automobilových legend. V další z pravidelných rubrik vybírá designér Ladislav Škoda nejstylovější motocykly všech kategorií a přináší k nim vlastní osobité postřehy.

Stručný nástin obsahu by nebyl úplný, pokud bychom vynechali anonci na designérskou soutěž určenou široké designérské veřejnosti pod názvem “Allivision09, ideas for better world“. Vše potřebné se o soutěži, která tu už dlouho chyběla, se dočtete na stránkách časopisu nebo na webové adrese www.auto-design.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
Zdroj: AutoDesign&Styling

Štítky GM Design Rozhovor Buick

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…