reklama


Ed Welburn, viceprezident GM pro globální design, o svobodě designérů včera a dnes

Ed Welburn, viceprezident GM pro globální design, o svobodě designérů včera a dnes

 

Aktuální číslo časopisu AutoDesign&Styling přináší rozhovor s šéfem globálního designu GM, Edwardem Welburnem.

Edward T. Welburn, Jr., Viceprezident GM pro globální design, narozený 14. prosince 1950, pochází z Philadelphie. V roce 1972 dokončil bakalářské studium na College of Fine Arts Howardovy univerzity ve Washingtonu, D.C., kde studoval sochařství a produktový design. Svoji kariéru v GM zahájil v roce 1972 ve studiích Advanced Design Studios. Později působil ve studiích značek Buick, Oldsmobile a Saturn. V 90. letech pracoval také u Opelu v Německu na designu globálních vozů GM. V roce 1998 byl jmenován ředitelem střediska Advanced Design. V říjnu 2003 se stal teprve šestým šéfdesignérem v historii GM (viceprezident pro design, GM North America) a prvním Afroameričanem, který se vypracoval na tak významné místo. Na nově vytvořenou pozici viceprezidenta GM pro globální design nastoupil 1. března 2005. Welburn má na starosti design všech osobních a lehkých užitkových vozů GM. Řídí 11 designérských středisek v osmi zemích po celém světě.

Z celého rozhovoru pro vás vybíráme jednu ze zajímavých otázek.

AutoDesign&Styling: Když porovnáte design automobilů na začátku Vaší kariéry a nyní, kdy měli designéři, podle Vašeho názoru, větší svobodu a lepší prostředky pro realizaci svých představ?

Welburn: "Myslím si, že v mnoha ohledech mají dnešní designéři větší svobodu, než tomu bylo před několika lety. Je jasné, že v 50. letech měli designéři velkou svobodu, nesvazovala je žádná omezení. Já jsem začal pracovat pro General Motors v roce 1972 a tehdy jsme se snažili vyzrát nad novými systémy nárazníků. Každého to přivádělo k šílenství. Někteří designéři nikdy předtím nárazník nemalovali a pro ně bylo hodně těžké přijít na způsob, jak to udělat. A to byl jen jeden z problémů, s nimiž jsme se museli potýkat.

Myslím, že designéři dnes pohlížejí na design trochu odlišně. Nenavrhujeme pouze tvary auta (ano, chceme, aby auto bylo nádherné), ale je to mnohem komplexnější činnost, jež se přizpůsobuje novým kritériím a výzvám, které musíme přetvářet v příležitosti. Nyní se všichni snažíme snižovat spotřebu paliva. Náš tým navrhl Volt se skvělou technologií, která nám umožnila podívat se jiným způsobem například na interiér. Interiér Voltu je navržen velmi tvořivým a odvážným způsobem. Z toho je patrné, že mnoho překážek, před nimiž dnes stojíme, budeme schopni přeměnit v nové příležitosti pro kreativní vyjádření.

A proto si myslím, že je opravdu hodně důležité, abych vytvářel správné prostředí a podmínky nejen z hlediska hmotného, ale především z hlediska emocionálního, aby designéři cítili volnost pro zkoušení nových cest.

Nikdo například nežádal náš designérský tým, aby navrhl CTS Coupe. Byli to designéři, kdo přišel s touto myšlenkou. Když mi tento nápad poprvé ukázali, řekl jsem jim, že ho mají rozpracovat do podoby konceptu. Až ten jsme pak ukázali Bobu Lutzovi a Ricku Wagonerovi. Když necháte designérům trvale svobodu tvorby, mohou vzniknout skvělé věci."

Celý rozhovor najdete v aktuálním čísle časopisu AutoDesign&Styling, který je právě na stáncích.

V devatenáctém čísle časopisu AutoDesign&Styling mohou čtenáři nasát atmosféru 79. ženevského autosalonu a přečíst si krátké zhodnocení všech nejdůležitějších novinek. Originální novinkou časopisu je rubrika „Designology“, v které designér Lukáš Vaněk prostřednictvím vlastních skic odhaluje klíčové prvky designu automobilových legend. V další z pravidelných rubrik vybírá designér Ladislav Škoda nejstylovější motocykly všech kategorií a přináší k nim vlastní osobité postřehy.

Stručný nástin obsahu by nebyl úplný, pokud bychom vynechali anonci na designérskou soutěž určenou široké designérské veřejnosti pod názvem “Allivision09, ideas for better world“. Vše potřebné se o soutěži, která tu už dlouho chyběla, se dočtete na stránkách časopisu nebo na webové adrese www.auto-design.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
Zdroj: AutoDesign&Styling
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu nepřežilo 36 lidí

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu…

Nejméně 36 mrtvých a desítky zraněných si podle nejnovější bilance vyžádala nehoda vlaku, který v sobotu večer…

 

iSport.cz

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo třineckého Irgla

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo…

Sami dobře věděli, že se jim vstup do kalendářního roku 2017 nevydařil. Třinečtí Oceláři prohráli pět ze šesti…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama