Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GM nakoupí letos v ČR díly za 500 milionů eur

Ondřej Láník
Diskuze (229)
General Motors (GM) v ČR nakupuje díly a komponenty pro své výrobní závody. Letos se očekává, že dodávky od českých firem dosáhnou rekordní hodnoty 503 milionů eur.

Opel v ČR vloni prodal 5033 osobních a lehkých užitkových automobilů a dílů v hodnotě 79,6 milionů eur. Méně se ale už ví, že Opel, resp. společnost General Motors (GM) v ČR také výrazně nakupuje díly a komponenty pro své výrobní závody. Přitom hodnota těchto nákupů vloni dosáhla částky 425 milionů eur, což představuje více než pětinásobek prodejů nových vozů. A tuzemské nákupy GM pro Opel rok od roku rostou – letos se očekává, že dodávky od českých firem dosáhnou rekordní hodnoty 503 milionů eur.

Na začlenění českých firem do celosvětových nákupů sítě GM má značný vliv nevelká skupina odborníků týmu Supplier Quality/Development, který je součástí divize GME Global Purchasing and Supply Chain. Hlavním úkolem týmu Supplier Quality/Development je spolupráce s podniky v regionu střední Evropy, které dodávají své produkty do výrobních závodů GM. „Našim hlavním úkolem je vyhledávat ve svěřeném regionu potenciální dodavatele automobilových dílů, provádět u nich příslušný procesní audit a v případě jeho kladného výsledku je doporučovat nákupní centrále GM. Následně také podporujeme nové dodavatele při zavádění potřebné struktury a procesů v souladu s požadavky GM a samozřejmě také dohlížíme na kvalitu výroby u stávajících dodavatelů,“ vysvětluje Karl Truc, vedoucí týmu.

Klub úspěšných

V ČR dnes působí více než 85 firem, jejichž produkty se uplatňují v konstrukci automobilů Opel. S těmito hlavními dodavateli navíc spolupracuje řada menších subdodavatelů. Když tým Supplier Quality/Development začal v roce 1996 pracovat, registroval Opel v ČR pouze 10 podniků s ročním objemem dodávek ve výši jen necelých 60 milionů EUR. Dnes pro GM dodává už bezmála stovka firem s ročním objemem produkce ve výši 425 milionů EUR. „Ve finančním vyjádření to znamená, že koncern GM z ČR vloni odebral více než pětinásobek toho, co zde prodal, což je silný argument při posuzování vlivu GM na českou ekonomiku,“ říká Karl Truc.

Významným impulsem k rozvoji dodavatelského průmyslu ve střední Evropě byla výstavba závodu v polských Gliwicích u Katovic, kde se v současnosti montují modely Opel Agila a Astra Classic a Zafira. Dalším významným středoevropským odběratelem je i závod v Szentgotthardu v Maďarsku, který byl postaven v roce 1994. Nyní zde GM vyrábí motory, hlavy válců a komponenty převodovek. Tím dostaly velkou šanci i české a slovenské podniky, protože jejich výhodou je dosažitelnost a nízké dopravní náklady.

Kvalita je prioritou

Kvalita, servis, technologie a cena – to jsou čtyři základní faktory, kterými se řídí výběr nového dodavatele. „Naši dodavatelé musí mít systém řízení kvality certifikovaný podle mezinárodních standardů pro automobilový průmysl, především podle normy ISO TS 16949,“ vysvětluje Karl Truc. Situace v tom kterém podniku se vždy pečlivě vyhodnocuje a je-li vše v pořádku, lze danou firmu zařadit mezi tzv. potenciální dodavatele. A pokud bude výhodná i cena, je už jenom krůček k uzavření kontraktu.

Ani přidělením zakázky nemá ale dodavatelská firma navždy vyhráno – práce společnosti se systematicky sleduje a velmi přísně se hodnotí právě kvalita produktů. O tom, jak GM „tlačí“ na kvalitu dodávek svědčí např. plán na meziroční snížení reklamací, vzniklých závadou zaviněnou konkrétní vadnou součástkou od určitého dodavatele, o celých 20 %!

Servis, kázeň, cena…

Pod pojmem servis neboli služby se u GM ukrývají důležité schopnosti, které musí mít každý dodavatel. První je schopnost dodavatele pomáhat automobilce při vývoji nových dílů. Dalším důležitým faktorem je také tzv. dodavatelská kázeň - dodávky dílů musí putovat na výrobní linky v přesném časovém rytmu, neboť automobilka sama minimalizuje z ekonomických důvodů své skladové hospodářství. „Všechny objednávky zboží se dnes realizují výhradně elektronicky, stejně jako zpětná hlášení o kvalitě dodaného zboží,“ doplňuje Karl Truc.

Ostře sledovaným faktorem každého dodávaného dílu je jeho cena. Ta musí být velmi konkurenceschopná, u dlouhodobých kontraktů si navíc automobilka často vymíní, že cena dílu bude každoročně o určitou procentuální hodnotu klesat.

Vybrané komponenty vozů Opel dodávané tuzemskými firmami:

  • Čelní sklo (AGC Bílina - Vectra, Corsa)
  • Ráfky (Hayes Lemmerz Ostrava – Astra)
  • Přístrojová deska (Cadence Innovation Liberec – Corsa)
  • Výfuk (Bosal Brandýs n. L. – Corsa, Agila)
  • Dveřní výplně (SAI Faurecia Plazy u Ml. Boleslavi – Agila)
  • Dveřní zámky (Kiekert Přelouč – Corsa, Combo)
  • Potahy sedadel (Johnson Controls Česká Lípa – Astra)
  • Brzdové třmeny (TRW Lucas Jablonec n. N. - Astra, Corsa)
  • Spínače přístroj. desky (TRW Benešov - Zafira, Astra)
  • Čalounění zavazadl. prostoru (Borgers Rokycany - Zafira)
  • Plastové díly interiéru (E. Wexler Rokycany - Astra, Agila)
  • Pryžové hadice (Hutchinson Rokycany - Vectra, Astra, Corsa)
  • Rychloměry (VDO Brandýs n. Lab. - Agila, Astra Classic)
  • Vstřikovací čerpadla (Bosch Jihlava – vznětové motory)
  • Světlomety (Automotive Lighting Jihlava - Zafira)
  • Ondřej Láník
    Diskuze (229)
    3. 7. 2006 23:21
    Re: OT: FUJ
    Co ti také jiného ZZůstává >:-[] Nic... ZZajíčku. Neumíš... tvůj problém. Neumíš se chovat. ;-\ :no:
    3. 7. 2006 00:04
    Re: OT: FUJ
    A také jí zústane. Nikam to nepůjde... pár hybridních fanatiků, zastupitelské úřady, japonci na práci v Evropě... a dál nic. Proč taky. Ikony segmentu si tu vyrábíme dokonalé a sami.
    3. 7. 2006 00:01
    Re: OT: FUJ
    :-) No... to bychom asi všichni už v té době obdělávali rejžová pole :-)
    3. 7. 2006 00:00
    Re: OT: FUJ
    Nemá VŠECHNY atributy... to je právě ta umělost, kterou Evropa nepromíjí. Je to to samé jako s Phaetonem - technicky nepochybně premiový produkt... leč... chybí některý z atributů... v tomto případě vžnešený rodokmen. Lex nemá ani historii ani tedy logicky vznešený rodokmen. Není chápán ja "prestižní" značka, nýbrž jako pokus Toyoty dobít trh USA lux segmentem (což tedy je pravda pravd). A proto je Evropa tak zdrženlivá.
    2. 7. 2006 23:47
    Re: OT: FUJ
    Jistě, dobře pojede (kritizují jej ovšem za necitlivý volant - sterilní jízda, nic pro tebe), ale nemá to, co nahoře píše Marko... nemá všechny atributy premiového segmentu... a to se v Evropě neodpustilo ani Phaetonu, natožpak nějakému přivandrovalci... Bohužel... jedno se Lexu podařilo - premiovky musí začít pracovat na hybridu ;-\ osobně to nevítám... ale v zájmu udržení trhu holt tohle museli vzít na vědomí.