Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GM V2V (Vehicle To Vehicle): komunikace mezi auty jednou zvýší bezpečnost provozu

Nadim Eid
Diskuze (13)
Systémy jako ABS, ESP nebo airbag reagují až v kritických momentech, ale jedinou správnou cestou je takovým situacím předcházet.

Současný automobilový trh nabízí nepřeberné množství bezpečnostních prvků a výbav. Moderní vozy jsou vybaveny složitými systémy, jako jsou například ABS a airbagy, které se poprvé objevily už v sedmdesátých letech, nebo systémem ESP, jehož rozšíření je záležitostí posledních desetiletí. Moderní automobil ale musí jít dál. Výše zmíněné systémy reagují až v kritických momentech a cestou ven je takovým situacím předcházet.

General Motors vyvíjí systém nazvaný V2V (Vehicle To Vehicle), který dokáže komunikovat s jinými vozidly v okolí, a tak informovat řidiče o překážce za zatáčkou nebo o voze, který se vychyluje ze své dráhy v protisměru. Soustava, jež zahrnuje mikroprocesor, GPS přijímač a moduly bezdrátové komunikace, dokáže sledovat pozici vozu, rychlost a jeho dráhu. Tyto údaje porovnává s daty z ostatních vozidel v okolí, čímž dokáže hlídat vznik kritických momentů nebo kolizí.

GM tento systém už předvedlo i v praxi. Na testovacím okruhu v Dudenhofenu v Německu inženýři z GM názorně ukázali situace z běžné řidičské praxe, jako jsou například vjezdy do křižovatky, kde v daném momentu projíždí vůz ve slepém úhlu řidiče, či jízdu po nepřehledné klikaté silnici, kde v zatáčce stojí odstavené auto, atd. Ve všech podobných situacích dokáže systém předem varovat a tím předejít střetu s překážkou. Všechna varování jsou akustická nebo vizuální, udávaná s časovým předstihem, díky čemuž má řidič dost času zareagovat.

Nesoustředěné řidiče dokáže aktivovat sedadlo, které se rozvibruje při oznamování překážky, a to buď na levé, pravé nebo přední straně podle výskytu rizika. Současně je na palubní desce instalován displej, kde je znázorněn řízený automobil a automobily v okolí. Podle pozice vozidel okolo a barvy (zelená, oranžová a červená), kterou zrovna mají, naznačuje vážnost situace.

GM plánuje nabídnout tento systém široké veřejnosti. V minulosti bylo zvykem, že se složité moderní výbavové prvky nejprve nabídly do drahých vlajkových lodí automobilek a po pár letech se dostalo i na levnější vozy pro masu. GM tvrdí, že systém V2V chce v budoucnu montovat do každého modelu svých značek a do budoucna zvažuje i spolupráci s ostatními automobilkami. Podle GM přítomnost tohoto systému ve všech vozech v provozu dokáže výrazně snížit nehodovost a zvýšit bezpečnost na silnicích po celém světě.

Nadim Eid
Diskuze (13)
Avatar - SpiderJ
4. 4. 2007 08:42
Safety FIRST!
Cokoli co přispěje k větší bezpečnosti je fajn.. ;-) i když nejsem příliš zastánce elektronických pomocníků, pokud bude systém informačního charakteru, určitě zachrání alespon pár životů..a to se počítá... :yes:
Avatar - Chuck Norris
3. 4. 2007 21:04
mno to bude teda hezký...
mi při hustotě tý dopravy dneska bude neustále něco pípat jak jsem pochopil a něco se nustále ukazovat na obrazovace.. to teda budu pendlovat mezi obraovkou na překážky, navigací, a jako bonus mi celej život bude pípat v uších nebo bude slyšet jeden a ten samej hlas upozorňujíácí že se právě něco blíží dokud mě z toho nepřeskočí:P