GP Číny – Rosi vítezí i v dešti
Dlouho očekávaná GP Číny se odehrála pod nadvládou deštivého počasí. Závody všech tří tříd se jely za hustého deště a vítězi jednotlivých tříd byli Mattia Pasini ve 125, Casey Stoner ve 250 a Valentino Rossi v MotoGP.
MotoGP
Kvalifikace na tento závod naznačovala, že by vše mělo hrát do karet Sete Gibernaua (Honda), který startoval z pole position, ale start tomu nenasvědčoval. Na promočené trati předvedli skvělý start jezdci Suzuki, když John Hopkins ze druhé řady najížděl do první zatáčky na vedoucí pozici a jeho kolega Kenny Roberts byl na čtvrtém místě. Roberts se rozpomněl na své hvězdné roky 1999 a především 2000 a během několika zatáček se přes třetího Gibernaua a druhého Marca Melandriho (Honda) a dostal za Hopkinse. Krátce nato jej předjel a ujal se vedení v závodě. Za Hopkinse se v prvním kole probojoval Rossi, který na vodě také předváděl vynikající výkon. V první pětici se v prvních pěti kolech pohyboval také Toni Elias (Yamaha), jehož výkon byl velkým překvapením. Bohužel jeho jízdu za skvělým výsledkem zastavila penalizace za ulitý start, kterou dostal společně s Alexem Barrosem (Honda). Oba museli projet boxovou uličkou a rázem byli odsunuti až do druhé desítky.
Na čele závodu se utvořila poněkud roztržená, ale stále ještě dvojice Roberts a Rossi, kteří všem ostatním ujížděli. Roberts zajížděl nejrychlejší kola a Rossimu nepatrně ujížděl, ale pak přišlo páté kolo a konec všem nadějím, protože jeho bílá Suzuki náhle zpomalila a šampión z roku 2000 musel odstoupit. Rossi se tak ujal vedení a na druhém místě jel Gibernau, který se očividně trápil a na Itala tentokrát neměl ani na mokru. Naopak zajímavé věci se děly za jeho zády. O třetí místo bojovala velká skupina jezdců kde byli Max Biaggi (Honda), Hopkins, Jurgen vd Goorbergh (Honda), který zaskakoval za zraněného Makota Tamadu, Melandri a Olivier Jacque (Kawasaki), který zase zaskakoval za zraněného Alexe Hofmanna. První tuto skupinu opustil Hopkins, který v sedmém kole chyboval a vyjel z trati. Do závodu se ale vrátil a nakonec vybojoval pěkné sedmé místo. Jacque při svém letošním prvním startu tak po Hopkinsově výjezdu zaujal čtvrtou pozici a byl jednoznačně největší senzací závodu, protože se s tímto umístěním nespokojil a tvrdě dorážel na třetího Biaggiho. Toho se mu podařilo předjet v 9. kole a sérií nejrychlejších kol se začal dotahovat na druhého Gibernaua. Ve 14. kole byl již v jeho těsném závěsu a o kolo později jej nekompromisně předjel a velice rychle se začal vzdalovat. Náhradník v sedle zelené Kawasaki tak mířil za nejlepším výsledkem pro továrnu v její novodobém působení v nejvyšší třídě. Jacque stále držel vysoké tempo a i když Rossi měl téměř 6 sekund náskok, snažil se jej dostihnout. Nakonec se mu podařilo jeho náskok stáhnout na pouhých 1,7 sekundy v cíli.
Ze zaslouženého vítězství se po vynikajícím a bezchybném výkonu radoval Rossi a zapsal se tak jako historicky první vítěz čínské GP. Fantastický výkon předvedl druhý Jacque, který již druhý rok pravidelně nejezdí a je občas najímán jako náhradník. Loni odjel dva závody za Moriwaki a před letošním závodem neseděl na motorce sedm měsíců. Rozhodně na sebe hodně upozornil a možná se s ním v příští sezóně setkáme jako s pravidelným účastníkem. Pro třetí místo si dojel Melandri, který měl vynikající finiš, když v posledním kole dojel Gibernaua a jen několik zatáček před cílem jej odsunul na bramborovou pozici. Gibernau si již ve třetím závodě v řadě vybral porci smůly a mistrovské ambice mu asi mizí v dáli. Pátý dojel Biaggi, který je znám svým odporem k mokré trati a tak je jeho výkon možno označit za solidní. Šesté místo vd Goorbergha je podobnou senzací jako druhé místo Jacqua, protože tento Holanďan již druhou sezónu jezdí MS Supersport. Ukázal, že ze svého umění nic nezapoměl.
Celkově vede Rossi se 70 body. Na druhé místo se se 45 boby díky vyrovnaným výkonům vyhoupl Melandri. Třetí je Barros se 43, čtvrtý Biaggi s 36 a pátý Gibernau s 33 body.
P. | Jezdec | Nár. | Tým | Motorka | Čas | KM/H |
1 | Valentino ROSSI | ITA | Gauloises Yamaha Team | YAMAHA | 50'02.463 | 139.304 |
2 | Olivier JACQUE | FRA | Kawasaki Racing Team | KAWASAKI | 50'04.163 | 139.225 |
3 | Marco MELANDRI | ITA | Movistar Honda MotoGP | HONDA | 50'19.037 | 138.539 |
4 | Sete GIBERNAU | SPA | Movistar Honda MotoGP | HONDA | 50'21.369 | 138.432 |
5 | Max BIAGGI | ITA | Repsol Honda Team | HONDA | 50'22.014 | 138.402 |
6 | Jurgen vd GOORBERGH | NED | Konica Minolta Honda | HONDA | 50'24.085 | 138.308 |
7 | John HOPKINS | USA | Team Suzuki MotoGP | SUZUKI | 50'28.346 | 138.113 |
8 | Colin EDWARDS | USA | Gauloises Yamaha Team | YAMAHA | 50'33.496 | 137.878 |
9 | Nicky HAYDEN | USA | Repsol Honda Team | HONDA | 50'41.762 | 137.504 |
10 | Ruben XAUS | SPA | Fortuna Yamaha Team | YAMAHA | 50'43.454 | 137.427 |
11 | Alex BARROS | BRA | Camel Honda | HONDA | 50'46.477 | 137.291 |
12 | Loris CAPIROSSI | ITA | Ducati Marlboro Team | DUCATI | 50'46.864 | 137.273 |
13 | James ELLISON | GBR | Blata WCM | BLATA | 50'55.912 | 136.867 |
14 | Toni ELIAS | SPA | Fortuna Yamaha Team | YAMAHA | 51'08.316 | 136.314 |
15 | Tohru UKAWA | JPN | Moriwaki Racing | MORIWAKI | 51'11.943 | 136.153 |
250
Závod třídy 250 měl na čele poněkud jednotvárný průběh po téměř celou dobu. Jedinou změnou byla první dvě kola, když se Casey Stonerovi (Aprilia) startujícímu z pole position nepovedl start a musel se probíjet vpřed. To se mu podařilo právě ve druhém kole a od toho okamžiku jej z vedoucí pozice nikdo nedokázal sesadit až do cíle. Po celý závod mu byl stínem Andrea Dovizioso (Honda), ale na mokré trati nenašel recept, jak dravého Australana připravit o vítězství. Doviziosovi se tentokrát nepodařilo použít svou osvědčenou taktiku, kdy se po celý závod vozí v závěsu a v posledním kole soupeře předjede. Třetí místo si vyjel Hiroshi Aoyama (Honda), když po většinu času jel čtvrtý za Randy de Punietem (Aprilia). De Punietova motorka však od 16. kola začala stávkovat a zklamaný Francouz si dojel pro nebodované 18. místo. Čtvrté místo si do výsledků zapsal Alex de Angelis a pátý dojel Sebastian Porto (oba Aprilia). Porto dnes nedokázal vytěžit z problematických podmínek tolik jako je u něj obvyklé, tedy vítězství.
Našim se dařilo střídavě. Jakub Smrž (Honda) dojel na bodovaném 14. místě, Radomil Rous (Honda) cíl neviděl.
Celkově vede Dovizioso s 53 body, druhý je Stoner s 50 a třetí je Pedrosa s 48 body. Čtvrté místo drží de Angelis se 40 body a pátý je Porto se 38 body.
P. | Jezdec | Nár. | Tým | Motorka | Čas | KM/H |
1 | Casey STONER | AUS | Carrera Sunglasses - LCR | APRILIA | 48'07.205 | 138.280 |
2 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Team Scot | HONDA | 48'07.454 | 138.268 |
3 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Telefonica Movistar Honda 250 | HONDA | 48'28.639 | 137.261 |
4 | Alex DE ANGELIS | RSM | MS Aprilia Italia Corse | APRILIA | 48'35.794 | 136.924 |
5 | Sebastian PORTO | ARG | Aprilia Aspar 250cc | APRILIA | 48'39.084 | 136.770 |
6 | Daniel PEDROSA | SPA | Telefonica Movistar Honda 250 | HONDA | 48'47.725 | 136.366 |
7 | Hector BARBERA | SPA | Fortuna Honda | HONDA | 48'53.537 | 136.096 |
8 | Simone CORSI | ITA | MS Aprilia Italia Corse | APRILIA | 49'08.820 | 135.390 |
9 | Jorge LORENZO | SPA | Fortuna Honda | HONDA | 49'11.466 | 135.269 |
10 | Yuki TAKAHASHI | JPN | Team Scot | HONDA | 49'13.028 | 135.198 |
11 | Alex DEBON | SPA | Wurth Honda BQR | HONDA | 49'15.350 | 135.091 |
12 | Sylvain GUINTOLI | FRA | Equipe GP de France - Scrab | APRILIA | 49'16.858 | 135.022 |
13 | Alex BALDOLINI | ITA | Campetella Racing | APRILIA | 50'08.321 | 132.713 |
14 | Jakub SMRZ | CZE | Arie Molenaar Racing | HONDA | 50'08.572 | 132.702 |
15 | Dirk HEIDOLF | GER | Kiefer-Bos-Castrol Honda | HONDA | 50'09.098 | 132.678 |
125
Nejlepší start závodu 125 měl Fabrizio Lai (Honda), který se ujal vedení a následoval jej Gábor Talmacsi (KTM). Mika Kallio (KTM) startující z pole position dnes neměl šťastný den a po celý závod se pomalu propadal polem až dojel do cíle na 11. místě. Přesně opačně na tom byl Mattia Pasini (Aprilia), který startoval z 15. pozice a již v sedmém kole se dokázal zařadit mezi nejrychlejší trojici.Společně pak Lai, Talmacsi a Pasini všem ostatním ujeli. V závěru se z této trojice začal propadat Talmacsi, který nestačil na divoké tempo italských mladíků. Oba si v závěrečných kolech vyměňovali pozice a v posledním kole se soustředili jedině na vítězství. Jejich souboj byl nakonec rozhodnut až na cílové čáře, kterou proťal premiérově jako vítěz Pasini, když Lai ztrácel jen 0,065 sekundy. Potvrdila se tak loňská slova Lucia Cecchinella, který Pasiniho do MS vytáhl. Pro třetí místo si dojel Talmacsi. Podobný boj jako o vítězství sváděli o čtvrté místo Thomas Luthi a Tomoyoshi Koyama (oba Honda). V tomto souboji byl nakonec lepší Luthi.
Výborný výsledek zajel náš Lukáš Pešek (Derbi), který poprvé v závodě zúročil kvalitní kvalifikaci a vyjel si za 9. místo prvních 7 bodů. Karel Abrahám (Aprilia) dojel 27.
V celkovém hodnocení je na čele stále Kallio s 50 body. Lai je druhý se 49 a Pasini se 46 body drží třetí příčku. Čtvrtý je Marco Simoncelli se 41 body a pátý je Hector Faubel se 30 body. Pešek je se 7 body na 16. místě.
P. | Jezdec | Nár. | Tým | Motorka | Čas | KM/H |
1 | Mattia PASINI | ITA | Totti Top Sport - NGS | APRILIA | 46'30.273 | 129.457 |
2 | Fabrizio LAI | ITA | Kopron Racing World | HONDA | 46'30.338 | 129.453 |
3 | Gabor TALMACSI | HUN | Red Bull KTM GP125 | KTM | 46'35.226 | 129.227 |
4 | Thomas LUTHI | SWI | Elit Grand Prix | HONDA | 46'39.058 | 129.050 |
5 | Tomoyoshi KOYAMA | JPN | Ajo Motorsport | HONDA | 46'40.980 | 128.962 |
6 | Marco SIMONCELLI | ITA | Nocable.it Race | APRILIA | 46'42.232 | 128.904 |
7 | Aleix ESPARGARO | SPA | Seedorf RC3 - Tiempo Holidays | HONDA | 46'56.224 | 128.264 |
8 | Pablo NIETO | SPA | Caja Madrid - Derbi Racing | DERBI | 46'57.425 | 128.209 |
9 | Lukas PESEK | CZE | Metis Racing Team | DERBI | 46'58.427 | 128.163 |
10 | Julian SIMON | SPA | Red Bull KTM GP125 | KTM | 46'58.980 | 128.138 |
11 | Mika KALLIO | FIN | Red Bull KTM GP125 | KTM | 47'02.761 | 127.967 |
12 | Manuel POGGIALI | RSM | Metis Racing Team | GILERA | 47'14.590 | 127.433 |
13 | Michele PIRRO | ITA | Malaguti Reparto Corse | MALAGUTI | 47'28.891 | 126.793 |
14 | Joan OLIVE | SPA | Nocable.it Race | APRILIA | 47'29.649 | 126.759 |
15 | Hector FAUBEL | SPA | Master Aspar | APRILIA | 47'30.152 | 126.737 |