Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP Japonska, Suzuka – První vítězové jsou Perugini, Poggiali

Miroslav Kudělka
Diskuze (1)
První GP letošní sezóny je již za námi a ve všech třídách se premiérové vítězství stěhuje na Apeninský poloostrov. Po deštěm poznamenaných kvalifikačních dnech se nad Suzukou nakonec počasí slitovalo a vysvitlo slunce.

První GP letošní sezóny je již za námi a ve všech třídách se premiérové vítězství stěhuje na Apeninský poloostrov. Po deštěm poznamenaných kvalifikačních dnech se nad Suzukou nakonec počasí slitovalo a vysvitlo slunce, nicméně nízké teploty panovaly i nadále.

Závod třídy 125 se nesl přesně v tom duchu, na jaký jsme u této třídy zvyklí. Po celý závod sváděla urputný boj o čelní pozice minimálně čtyřčlenná skupinka, ve které se neustále přelévalo pořadí. Nejlépe odstartoval Španěl Dani Pedrosa (Honda) startující ze druhé pozice následován Casey Stonerem (Aprilia) skvěle odstartovavším ze druhé řady. Za touto dvojicí zaujali místa Lucio Cecchinello (Aprilia) a Andrea Dovizioso (Honda). Vítěz kvalifikace Alex de Angelis (Aprilia) naprosto nezvládl startovní manévr a od startu odjížděl na chvostu první desítky. Výborně jedoucí Pedrosa udával tempo závodu až do 15. kola, kdy vyrobil chybu, která jej stála propad na konec první desítky. Tou dobou již byla na čele oddělená skupinka jezdců s poměrně značným náskokem před zbytkem pole, to již nejel v úvodu skvělý Stoner, který v osmém kole havaroval. Z vedoucí skupinky postupně odpadl Dovizioso a zbyla tak čtveřice jezdců na Apriliích Cecchinello, Steve Jenkner, Mirko Giansanti a Stefano Perugini. V této skupince o vedení neustále přetahoval Perugini s Cecchinellem, zatímco ostatní dva se na čelo nedostali. Perugini však většinu času skupinku vodil, zatímco zkušený Cecchinello se razantními útoky vždy na okamžik dostal do vedení, které o jednu, či dvě zatáčky později zase ztratil.

Vrchol souboje nastal podle očekávání v posledním kole, kdy Cecchinello opět podnikl jeden svůj útok s částečným úspěchem v podobě chvilkového vedení, ale Perugini se nenechal vyvést z klidu a zase mu to vrátil. Při tomto manévru však zavadil o Cecchinellův stroj a ten vyjel z trati. O chvíli později pak Cecchinello opět předvedl hlavní důvod, proč se ještě nikdy nestal šampiónem, přestože patří mezi absolutní jezdeckou elitu třídy. Nezvládl nájezd do závěrečné šikany a zkrátil si trať přes trávník. Cílem sice projel jako první, ale bylo jasné, že to jeho triumf nebude. Nakonec byl potrestán půlminutovou penalizací a posunul se zase na čtvrtou příčku. Pro vítězství si velice těsně dojel Perugini, který porazil druhého Giansantiho o pouhých 0,037 sekundy. Třetí Jenkner dojel se ztrátou jedné sekundy. Pedrosa si nakonec dojel pro slušné 8. místo, které jej ale asi moc netěší. Nejlepší Japonec byl Youchi Ui (Aprilia) na 6. místě, což je na domácí půdě poněkud smutné. Navíc je jediným domácím jezdcem, který se dostal na body. Je to smutný pohled, když uvážíme, že ve druhé polovině 90. let byla tato třída plná špičkových a úspěšných Japonců.

Česká republika sice nemá žádného jezdce v této třídě, ale český tým Elit Grand Prix tam máme. V jeho barvách jede mladičký Švýcar Thomas Luthi, který svou Hondu dovedl na vynikajícím 9. místě.

Třída 250 se v posledních letech poněkud potýká s nedostatkem zájmu výrobců a i sportovně je tedy maličko chudší. Nejlépe do závodu vyrazil ze druhé řady Sebastian Porto (Honda), který navazuje na své loňské výborné výkony i po přestupu od Yamahy k Hondě. Za něj se zavěsil Roberto Rolfo (Honda), Naoki Matsudo (Yamaha) a Fonsi Nieto (Aprilia). Start se poněkud nezdařil nejlepšímu z kvalifikace, domácímu Hiroshi Aoyamovi (Honda) a do závodu odjížděl také až na konci první desítky.

Ještě v prvním kole chyboval Rolfo a propadl na 5. místo, zatímco jeho druhou pozici převzal Matsudo. Ve druhém kole se začal razantně posouvat k čelu pole Japonec Yuki Takahashi (Honda), který loni vybojoval třetí místo v závodě v Motegi. Tou dobou nikdo příliš neregistroval Manuela Poggialiho (Aprilia), který startoval z poslední řady startovního roštu. Na své tovární Aprilia se okamžitě začal prokousávat polem až ve 12. kole předstihl Porta i do té doby překvapivě vedoucího Anthony Westa (Aprilia), který nakonec havaroval. Jel jako by se jej nic z okolí netýkalo a ihned si vytvořil malý náskok. Svou jízdou vytáhl také oba Japonce, kteří se poměrně snadno dostali před Porta. Zatímco Poggiali si jel poměrně v klidu, zbylá trojice si nedarovala ani metr trati. Když už se zdálo, že Porto na Aoyamu a Takahashiho nestačí, dvě kola před koncem začal útočit a odsunul Takahashiho za svá záda. To ale nemělo dlouhého trvání Takahashi předjel nejen jej, ale i Aoyamu a posunul se na druhé místo. Tam vydržel až do nájezdu do poslední šikany posledního kola, kde jej Aoyama tvrdě podjel a dojel si pro druhé místo za suverénním Poggialim. Třetí dojel Takahashi a na Porta zbyla bramborová medaile.

Poggiali tak vstoupil do třídy 250 ve velkém stylu a hned v prvním závodě dokázal zvítězit. Potvrdil tak své výkony z předsezónního testování, kde pravidelně patřil mezi trojici nejrychlejších a nezřídka byl právě tím nejlepším. Loňský hlavní uchazeč o titul Fonsi Nieto (Aprilia) dojel šestý.

V této třídě jedou také dva naši jezdci Kuba Smrž (Honda) a Jarda Huleš (Yamaha). Oba měli slibnou výchozí pozici, ale ani jeden nezvládl startovní manévr a odjížděli do prvního kola hodně vzadu. Z tohoto pohledu je jejich závěrečné umístění nutno považovat za úspěch. Kuba dokázal vyrvat jeden bod za 15. místo a Jarda si nakonec dojel pro 17. místo. Jelikož pro oba jsou zámořské závody především otázkou dokončení závodu, tak není zásadně co kritizovat.

Nad třídou MotoGP visel velký otazník do jaké míry byly výsledky testů a kvalifikace směrodatné ohledně síly jednotlivých jezdců. Nutno říci, že v podstatě se potvrdilo vše, co testy napověděly, pouze výkon jezdců Yamahy byl poněkud za očekáváním.

Výborný start se povedl Carlosi Checovi (Yamaha YZR-M1), za něhož se zařadil Max Biaggi (Honda RC211V), Loris Capirossi (Ducati Desmosedici), Valentino Rossi (Honda RC211V) a Troy Bayliss (Ducati Desmosedici). Za povšimnutí stojí vynikající start obou jezdců na Ducati, kteří startovali ze třetí řady a v první zatáčce již byli na čelních pozicích. Checa nevydržel na čele ani celé první kolo, když jej nejdřív předstihl Biaggi a poté se do čela posunul Capirossi, což byl od Ducati v prvním závodě vynikající výkon. Tto nenechal bez povšimnutí Rossi, který ve druhém kole předjel Biaggiho a vydal se za Capirossim, aby náhodou neztratil kontakt. V následujících čtyřech kolech tato dvojice jezdila v těsném kontaktu a několikrát neměla daleko ke vzájemné kolizi. Ve čtvrtém a pátém kola se odehrával stejně napínavý souboj také o čtvrté místo, kde urputně bojoval nováček Bayliss s Tohru Ukawou (Honda RC211V). Výsledkem této bitvy byl výjezd Ukawy ven z trati, následný náraz do bariéry a pád. Nic se nestalo jezdci ani stroji a tak Uakawa s velkou ztrátou pokračoval v závodě a dojel 20.

Změna na čele se odehrála na výjezdu z poslední zatáčky 5. kola, kdy Rossi předjel Capirossiho a na konci cílové rovinky šel na druhé místo Biaggi. Od tohoto okamžiku bylo prakticky dobojováno o vedoucí příčky. Rossi v následujících kolech nasadil na velice chladné počasí vražedné tempo, aby si zajistil potřebný náskok. Za jeho průjezdy některých zatáček by se nemuseli stydět ani mistři ploché dráhy, neboť jeho driftování bylo daleko za běžnými hodnotami. Vedoucí trojice si mezi sebou vytvořila bezpečné rozestupy, částečně také proto, že Capirossi vyrobil v závěrečné šikaně chybu a projel po trávě. Boje se tak přenesly na další místa. Na čtvrté místo se prosadil Sete Gibernau (Honda RC211V) a naznačil, že přestup od Suzuki mu zřejmě bude svědčit. Na pátém místě jezdil Bayliss a přesvědčil, že rozhodně nebude u Ducati jen do počtu a stal se nejlepším nováčkem závodu, jelikož před ním chvíli jedoucí Makoto Tamada (Honda RC211V) havaroval.

Většina nováčků vůbec předvedla skvělé výkony. Za Baylissem se umístil jeho věčný rival z MS Superbiků Colin Edwards (Aprilia) a sedmé místo vybojoval Nicky Hayden (Honda RC211V). Až pro osmé místo si dojel jeden z největších favoritů Alex Barros (Yamaha YZR-M1), který si v ranním zahřívacím tréninku zranil koleno a závod začínal hodně vzadu. Checa se nakonec propadl až na 10. místo. Zklamáním jsou zatím výkony Suzuki i Kawasaki, jejichž jezdci uzavírali pole. Pravděpodobně poslední závod dvoudobého Protonu KR nedopadl příliš dobře, když ani jeden z jezdců nedojel do cíle.

GP Japonska mimo zajímavých bojů přinesla i velmi smutnou událost. Daijiro Kato (Telefonica Movistar Honda RC211V) ve třetím kole těžce havaroval. Ještě na okruhu musel prodělat oživovací zákrok, neboť se mu zastavilo srdce. Po tomto úspěšném zákroku byl okamžitě letecky převezen do nemocnice v Yokkaichi, kde byl podroben detailnímu vyšetření.

Lékaři zjistili vážná poranění hlavy, krku a hrudníku. Kato je v komatu, jeho stav je kritický a momentálně lékaři bojují o jeho život.

Smutné na celém incidentu je, že se zatím nepodařilo zjistit co se přesně stalo. Na dráze nebyly zjištěny žádné stopy, kamery snímající závod pro televize, ani kamery snímající dění na okruhu nezaznamenaly prakticky nic. Věřme, že se lékařům podaří Katoa vyrvat z nebezpečí života a že se s ním zase setkáme na závodní dráze.

Miroslav Kudělka
Diskuze (1)