GP Japonska – Tamada doma králem
GP Japonska se jela za krásného počasí a poměrně slabé návštěvy diváků. Z vítězství ve všech třídách se radovali jezdci Hondy, ve 125 Andrea Dovizioso, ve 250 Dani Pedrosa a v MotoGP Makoto Tamada.
125
Závod této třídy se jel na dvě části. Ta první byla v 10. kole zastavena poté, co na trati zůstal po pádu ležet stroj Mattii Pasiniho a přes něj v plné rychlosti havaroval Imre Toth. Také jeho stroj zůstal na trati a Tothovi také chvíli trvalo než se z trati uklidil na trávu. Do druhého závodu nastoupili jezdci na start v pořadí v jakém končili první část a to bylo jediné co se z ní počítalo. Nejlépe odstartoval Andrea Dovizioso (Honda) z první pozice, za kterého se zařadil Roberto Locatelli (Aprilia), Mika Kallio (KTM) a Fabrizio Lai (Gilera). Dobře se držel také Lukáš Pešek (Honda) na 9. místě, ale ve čtvrtém kole havaroval a nepodařilo se mu navázat na výborný výsledek z Estorilu. Vedoucí dvojice Dovizioso a Locatelli se dokázali zbytku pole odpoutat a vyjeli si náskok přes 10 sekund. V posledním kole ale Locatelli přehnal svou snahu a havaroval ze druhého místa a do cíle nakonec dojel až 14. O druhé místo pak bojovala čtyřčlenná skupinka Lai, Simone Corsi (Honda), Mirko Giansanti a Steve Jenkner (oba Aprilia). Nejlepší byl nakonec Lai, který na cílové rovince dokázal odrazit drtivý nápor Corsiho a dojel si pro nejlepší výsledek kariéry. Čtvrtý dojel Giansanti a pátý Jenkner. Markéta Janáková (Honda) dojela poslední 23.
Celkově si upevnil vedoucí místo Dovizioso s 208 body před druhým Hectorem Barberou (Aprilia) se 163 body a Locatellim se 156. Čtvrtý je Jorge Lorenzo (Derbi) se 134 body a pátý Pablo Nieto (Aprilia) se 114.
Poř. | Jezdec | Tým | Čas | Ztráta |
1 | Andrea DOVIZIOSO | Kopron Team Scot | 25'52.175 | |
2 | Fabrizio LAI | Metis Gilera Racing Team | 26'03.257 | 11.082 |
3 | Simone CORSI | Kopron Team Scot | 26'03.276 | 11.101 |
4 | Mirko GIANSANTI | Matteoni Racing | 26'03.516 | 11.341 |
5 | Steve JENKNER | Rauch Bravo | 26'03.694 | 11.519 |
6 | Marco SIMONCELLI | Rauch Bravo | 26'06.666 | 14.491 |
7 | Jorge LORENZO | Caja Madrid Derbi Racing | 26'17.454 | 25.279 |
8 | Gabor TALMACSI | Semprucci Malaguti | 26'17.495 | 25.320 |
9 | Tomoyoshi KOYAMA | SP Tadao Racing Team | 26'18.038 | 25.863 |
10 | Toshihisa KUZUHARA | Angaia Racing | 26'22.347 | 30.172 |
11 | Gino BORSOI | Globet.com Racing | 26'22.607 | 30.432 |
12 | Thomas LUTHI | Elit Grand Prix | 26'22.737 | 30.562 |
13 | Sergio GADEA | Master - Repsol Team 125cc | 26'24.345 | 32.170 |
14 | Roberto LOCATELLI | Safilo Carrera - LCR | 26'25.146 | 32.971 |
15 | Vesa KALLIO | Team Hungary | 26'34.125 | 41.950 |
16 | Gioele PELLINO | Abruzzo Racing Team | 26'34.233 | 42.058 |
17 | Suhathai CHAEMSAP | Thai Honda Castrol/ERP | 26'36.711 | 44.536 |
18 | Manuel HERNANDEZ | Angaia Racing | 26'43.409 | 51.234 |
19 | Jordi CARCHANO | Matteoni Racing | 26'43.458 | 51.283 |
20 | Raymond SCHOUTEN | Molenaar Racing | 26'56.894 | 1'04.719 |
21 | Lorenzo ZANETTI | Sterilgarda Racing | 27'04.004 | 1'11.829 |
22 | Manuel MANNA | Semprucci Malaguti | 27'06.069 | 1'13.894 |
23 | Marketa JANAKOVA | Angaia Racing | 27'28.425 | 1'36.250 |
250
Nejlepší startovní reakci měl sice Dani Pedrosa (Honda), ale nepodařila se mu první zatáčka a tak do ní jako první najížděl Toni Elias (Honda) před Randy de Punietem (Aprilia), Pedrosou a Hiroshi Aoyamou (Honda). Ve druhém kole se Pedrosa dostal na druhé místo a pustil se do Eliase. V dalším kole jej předjel a jal se diktovat tempo. Elias se s tím ovšem nehodlal smířit a držel se jej jako klíště, zatímco ostatní jezdci jim nestačili. V polovině závodu se Elias dokázal prosadit a na šest kol převzal vedení. Pravděpodobně ale musel nasadit mnohem více ze svých pneumatik, protože do závěrečné třetiny jej Pedrosa opět předjel a celkem jednoznačně mu začal ujíždět. Cílem nakonec projel na první pozici s náskokem přes 3 sekundy. Třetí místo si jednoznačně vyjel Aoyama, který doplnil trojici jezdců na hondách na stupních vítězů. Až čtvrté místo tentokrát zbylo na Sebastiana Porta (Aprilia). Na pátém místě dojel domácí Yuki Takahashi na další Hondě, která tak měla mezi nejlepší pěticí celkem čtyři stroje. Naši jezdci Kuba Smrž (Honda) ani Radomil Rous (Yamaha) dnes do cíle nedorazili.
Celkově si vedení upevnil Pedrosa s 234 body. Druhý de Puniet má 187 bodů a na třetím místě je Porto se 186 body. Elias je čtvrtý se 142 body a pátý je Alex de Angelis (Aprilia) se 114 bodíky. Smrž je se 12 body na 21. místě.
Poř. | Jezdec | Tým | Čas | Ztráta |
1 | Daniel PEDROSA | Telefonica Movistar Honda 250 | 43'36.798 | |
2 | Toni ELIAS | Fortuna Honda | 43'39.972 | 3.174 |
3 | Hiroshi AOYAMA | Telefonica Movistar Honda 250 | 43'52.789 | 15.991 |
4 | Sebastian PORTO | Repsol - Aspar Team 250cc | 43'56.873 | 20.075 |
5 | Yuki TAKAHASHI | Dydo Miu Racing | 44'02.248 | 25.450 |
6 | Alex DE ANGELIS | Aprilia Racing | 44'10.249 | 33.451 |
7 | Roberto ROLFO | Fortuna Honda | 44'19.882 | 43.084 |
8 | Shuhei AOYAMA | Team Harc-Pro | 44'20.068 | 43.270 |
9 | Franco BATTAINI | Campetella Racing | 44'25.571 | 48.773 |
10 | Alex DEBON | Wurth Honda BQR | 44'28.798 | 52.000 |
11 | Randy DE PUNIET | Safilo Carrera - LCR | 44'37.505 | 1'00.707 |
12 | Yuzo FUJIOKA | Endurance | 44'38.270 | 1'01.472 |
13 | Naoki MATSUDO | Team UGT Kurz | 44'38.918 | 1'02.120 |
14 | Hugo MARCHAND | Freesoul Abruzzo Racing Team | 44'43.286 | 1'06.488 |
15 | Hector FAUBEL | Grefusa - Aspar Team 250cc | 44'45.868 | 1'09.070 |
16 | Choujun KAMEYA | Burning Blood RT | 44'48.889 | 1'12.091 |
17 | Manuel POGGIALI | MS ApriliaTeam | 44'52.242 | 1'15.444 |
18 | Taro SEKIGUCHI | NC World Trade | 44'54.282 | 1'17.484 |
19 | Sylvain GUINTOLI | Campetella Racing | 44'54.551 | 1'17.753 |
20 | Katsuyuki NAKASUGA | SP Tadao Racing Team | 45'04.092 | 1'27.294 |
21 | Dirk HEIDOLF | Grefusa - Aspar Team 250cc | 45'21.044 | 1'44.246 |
22 | Erwan NIGON | Equipe GP de France - Scrab | 45'22.623 | 11'45.825 |
MotoGP
Závod třídy MotoGP si opět odbyl nejdramatičtější okamžik hned v prvním kole. Tentokrát to byla přímo první zatáčka, kde došlo k hromadné kolizi šestice jezdců. Všemu tomuto peklu unikl Valentino Rossi (Yamaha), který sklápěl svou M1 do zatáčky na prvním místě, ale druhý John Hopkins (Suzuki) byl zasažen na vnitřní stopě se řítícím Lorisem Capirossim (Ducati) a v následné nepřehledné situaci ukončili své naděje také Max Biaggi, Colin Edwards, Nicky Hayden (všichni Honda) a Kenny Roberts (Suzuki). Z těch, kteří se dokázali tomuto zmatku vyhnout vyšel nejlépe Makoto Tamada (Honda), který se rychle dotáhl za Rossiho. Za něj se s malým odstupem zařadili Marco Melandri (Yamaha), Shinya Nakano (Kawasaki), Norick Abe (Yamaha), Sete Gibernau (Honda) a Carlos Checa (Yamaha).
Vedoucí dvojice si pomalu začala budovat náskok, ve skupince pronásledovatelů se Abe posunul před Nakana a zezadu se k nim pomalu blížila dvojice Troy Bayliss (Ducati) a Alex Barros (Honda). V šestém kole došlo k očekávanému okamžiku, Tamada na nejdelší rovince předjel Rossiho a bez potíží se mu začal pomaličku vzdalovat. Rossi se chvíli snažil držet jeho tempo, ale po dvou velmi širokých průjezdech zatáčkami to vzdal a soustředil se na udržení druhé pozice, protože na Tamadu dnes nikdo neměl. Věci se ale děly ve druhé skupině. V 10. kole pro technické potíže odstoupil Abe a tak zbyla dvojice Melandri a Nakano, na nějž již ztráceli Gibernau s Checou. Kolo později se již do Checy zakousli Bayliss s Barrosem, kteří jej hravě předjeli a vydali se stíhat Gibernaua. Ten se dnes opět trápil a rozhodně nepřipomínal na toho profesorsky jezdícího Gibernaua z úvodu sezóny. V 15. kole se dvojka stíhačů přehnala i přes Gibernaua a vypadala, že se pustí i do stíhání Melandriho a Nakana. Toho si byl asi vědom Nakano a jelikož asi jeho pneu Bridgestone byly v lepší kondici než Micheliny Melandriho, v 19. kole na něj tvrdě zaútočil a i když se v první chvíli zdálo, že Melandri odolá, výjezde ze zatáčky vyzněl pro Nakana. Ten se začal Melandrimu rychle vzdalovat, aby si své vynikající třetí místo pojistil. O kolo později skončily veškeré naděje pro výborně jedoucího Baylisse, který havaroval. Barros tak pokračoval ve stíhací jízdě sám a ve 21. kole se přehnal i přes Melandriho. Sice se snažil dostihnout i Nakana, ale ten jel tentokrát jak z partesu, jeho Kawasaki také šlapala jako nikdy předtím a třetí místo s přehledem uhájil.
Z vynikajícího vítězství se letos podruhé radoval Tamada, který prolomil prokletí japonských jezdců v Motegi, navíc přinesl vítězství na domácí půdě i pro Bridgestone, jehož skvělou výkonnost potvrdil třetím místem Nakano. Rossi si druhým místem upevnil celkové vedení. Čtvrtý Barros sice tentokrát na stupně vítězů nestačil, ale i tak byl jeho výkon letos jedním z těch lepších. Pátý dojel Melandri, který také již delší dobu čekal na slušný výsledek. Šesté místo Gibernaua naopak příliš povzbudivé není.
Celkově si vylepšil postavení na čele Rossi s 229 body, druhý Gibernau jich má 190 a bude mít co dělat, aby z toho ještě něco vytřískal. Třetí je i přes druhý výpadek v řadě Biaggi se 158 body. Čtvrtý je Barros se 115, ale mocně jej dotahuje pátý Tamada se 114 body.
Poř. | Jezdec | Tým | Čas | Ztráta |
1 | Makoto TAMADA | Camel Honda | 43'43.220 | |
2 | Valentino ROSSI | Gauloises Fortuna Yamaha | 43'49.388 | 6.168 |
3 | Shinya NAKANO | Kawasaki Racing Team | 43'56.616 | 13.396 |
4 | Alex BARROS | Repsol Honda Team | 43'58.655 | 15.435 |
5 | Marco MELANDRI | Fortuna Gauloises Tech 3 | 44'06.797 | 23.577 |
6 | Sete GIBERNAU | Telefonica Movistar Honda Mot | 44'10.598 | 27.378 |
7 | Carlos CHECA | Gauloises Fortuna Yamaha | 44'19.054 | 35.834 |
8 | Neil HODGSON | D’Antin MotoGP | 44'31.196 | 47.976 |
9 | Ruben XAUS | D’Antin MotoGP | 44'33.101 | 49.881 |
10 | Alex HOFMANN | Kawasaki Racing Team | 44'39.327 | 56.107 |
11 | Olivier JACQUE | Moriwaki WCM | 45'04.457 | 1'21.237 |
12 | Jeremy McWILLIAMS | MS Aprilia Racing | 45'10.903 | 1'27.683 |
13 | Shane BYRNE | MS Aprilia Racing | 43'49.679 | 1 lap |
14 | Nobuatsu AOKI | Proton Team KR | 44'09.067 | 1 lap |
15 | Youichi UI | WCM | 45'35.870 | 1 lap |