Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP Kataru – Rossi oslavil titul vítězstvím

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)
Vysoké teploty a silný vítr přivítaly závodníky při GP Kataru na okruhu Losail nedaleko hlavního města Doha. Z vítězství se radovali Gábor Talmacsi (KTM) ve 125, Casey Stoner (Aprilia) ve 250 a Valentino Rossi (Yamaha) v MotoGP.

Vysoké teploty a silný vítr přivítaly závodníky při GP Kataru na okruhu Losail nedaleko hlavního města Doha. Z vítězství se radovali Gábor Talmacsi (KTM) ve 125, Casey Stoner (Aprilia) ve 250 a Valentino Rossi (Yamaha) v MotoGP.

MotoGP

Nejlepší start do závodu měl Loris Capirossi (Ducati) z pole position, za nějž se zařadili jeho sousedi z první řady startovního roštu Sete Gibernau (Honda) a Valentino Rossi (Yamaha). Následovali je Nicky Hayden, Marco Melandri (oba Honda), Colin Edwards (Yamaha) a Carlos Checa (Ducati). První kolo nasvědčovalo tomu, že Capirossi bude pokračovat ve svém vítězném tažení, ale již nájezd do druhého kola udělal malému Italovi čáru přes rozpočet,když jej nejdříve předjel Gibernau, v další zatáčce Rossi, a v závěru druhého kola i Hayden. Vpřed postupoval i Edwards, který na konci druhého kola předjel Melandriho a ve třetím kole i Capirossiho. V tomtéž kole Capirossiho předjel i Melandri a Capirossi začal na vedoucí pětici okamžitě ztrácet. V pátém kole, kdy již na čele jezdila oddělená pětice jezdců, kterou s malým náskokem vodil Gibernau, začal svůj postup vpřed Melandri. Nejdříve na konci cílové rovinky předjel Edwardse a v poslední zatáčce téhož kola po drobné Haydenově chybě i jej a rázem byl na třetí příčce. Gibernau si na čele udržoval náskok mezi půl až jednou sekundou a Melandri visel na Rossiho zadním kole jako přilepený. Hayden se sice trojice držel, ale nepracoval nijak aktivně na míchání pořadím. Osmé kolo se stalo posledním pro Maxe Biaggiho (Honda),jehož zradil jeho tovární stroj. Melandri na třetím místě stínoval Rossiho a nepustil jej ani o milimetr dál, než bylo nezbytně nutné. V 10. kole na něj úspěšně zaútočil a zaujal druhou příčku. Dlouho se z ní netěšil, protože o dvě kola později mu Rossi předjetí vrátil.

V dalších pěti kolech se situace na čele nijak dramaticky nevyvíjela, Gibernau si stále udržoval kolem půl sekundy náskoku a Melandri na Rossiho neútočil. Hayden vedoucí trojici sledoval se zhruba sekundovým odstupem ze čtvrtého místa. V 17. kole se Rossi poprvé dostal ke Gibernauovi blíže a ihned na konci cílové rovinky zaútočil . Zatím neúspěšně. Naopak velmi úspěšný byl o tři zatáčky Melandri, když Rossiho podjel. Ten se mu snažil v následující zatáčce oplatit stejnou mincí, ale Melandri jej nekompromisně zavřel a Rossi měl co dělat, aby nenarazil svým předním kolem do Melandriho zadního. Stálo jej to vyjetí zatáčky hodně zeširoka až se propadl těsně před Haydena. Netrvalo mu ovšem ani jedno kolo a byl Melandrimu zase na dosah. Melandri však měl našlápnuto a v 18.kole zaútočil na vedoucího Gibernaua. Dostal se do vedení, ale zatáčku jel trochu šířeji, což se snažil Gibernau následně využít. Ve velkém náklonu však zřejmě došlo ke vzájemnému kontaktu, nebo Gibernauovi podklouzlo kolo, zkrátka musel stroj trochu narovnat a zaplatil za to výjezdem do bezpečnostní zóny. Jeho boj o vítězství tím skončil pět kol před cílem. Na trať se vrátil jako pátý za Edwardsem.

Na čele tedy zůstala dvojice Melandri-Rossi, která si nedarovala ani centimetr tratě. Při nájezdu do předposledního kola Rossi na cílové rovince celkem bez potíží Melandriho předjel. Bylo s podivem, jak jeho Yamaha snadno deklasovala Hondu. Kdo by si to byl na začátku loňské sezóny myslel, že Honda bude s Yamahou prohrávat na výkon motoru! Do posledního kola najížděli oba v těsném závěsu a bylo jen otázkou, kde se Melandri pokusí o útok. V polovině kola se Melandri odhodlal při nájezdu do pravé zatáčky. Na první místo se sice dostal, ale na výjezdu byl dlouhý a vyjel až do trávy těsně vedle trati. Tím byla bitva o vítězství rozhodnuta, protože na Rossiho ztratil více než sekundu. Rossi si tak dojel po dvou absencích na nejvyšším stupínku opět pro vítězství a oslavil svou týden starou korunovaci. Druhý Melandri konečně prolomil smůlu, která jej provází od závodu v Laguna Seca. Třetí místo díky chybě Gibernaua získal Hayden. Čtvrtý Edwards nedokázal zopakovat skvělý výkon z loňska, nicméně je to jeho nejlepší výsledek posledních čtyřech závodů. Pátý Gibernau si sice opět pokazil závod, ale konečně dorazil do cíle. Šestý dojel osamoceně Checa před sedmým Shinyou Nakanem (Kawasaki). Letošní nejlepší výsledek si vyjel osmý Toni Elias (Yamaha). Devátý dojel Alex Barros (Honda) a desítku uzavřel Capirossi.

Celkově vede šampión Rossi se 306 body. Druhý je i přes nedokončený závod Biaggi se 159 body. Na třetí místo poskočil Melandri se 157 body, čtvrtý je Edwards se 152 a pátý Hayden se 150 body.

250

Pouhé dva závody stačily a z téměř rozhodnuté sezóny se rázem klube velice napínavý závěr. Dnešní závod v Kataru totiž přinesl naprosto jednoznačnou nadvládu Casey Stonera (Aprilia), který hned od začátku ovládl čelo startovního pole a za celý závod jej nikdo nedokázal ohrozit. Podruhé během sedmi dnů se tak postavil na nejvyšší stupínek. Jeho největšímu soupeři, Dani Pedrosovi (Honda), se totiž dnes nepodařilo vystoupit na stupně vítězů. V samotném závěru jej totiž na čtvrté místo odsunul Andrea Dovizioso (Honda). Pro druhé místo si dojel Jorge Lorenzo (Honda), který musel v úvodní fázi závodu bojovat s Pedrosou, ale podařilo se mu ujet a zbytek závodu odjezdil osaměle. Páté místo si vybojoval Sebastian Porto (Aprilia).

Našim jezdcům se závod nevydařil. Radomil Rous (Honda) havaroval v šestém kole a Kuba Smrž (Honda) tři kola před cílem odstoupil.

Celkově stále vede Pedrosa s 239 body, ale druhý Stoner s 213 body je již v dohledu. Třetí je Dovizioso se 160 body. Čtvrté místo drží Hiroshi Aoyama (Honda) se 144 body a pátý je se 132 body Porto.

125

Nečekaného vítěze přinesl závod nejnižší třídy. Téměř po celý průběh závodu odvodil pole jezdců Mika Kallio, těsně sledován Gáborem Talmacsim (oba KTM). Zatímco v průběhu závodu tato dvojice nijak výrazně nebojovala, v samotném závěru Talmacsi zaútočil a podařilo se mu na cílové čáře Kallia předstihnout. Talmacsi si tak připsal letos již třetí vítězství, zatímco Kallio přišel o důležitých pět bodů, které mu mohou v závěrečném boji o titul chybět. Třetí místo si osamělou jízdou ve druhé části závodu vybojoval Marco Simoncelli (Aprilia). O čtvrté místo bojovalo celkem pět jezdců, kteří proletěli cílem v rozmezí 0,7 sekundy. Největší radost z nich měl Mike di Meglio (Honda) na čtvrtém místě. Pátý dojel Hector Faubel (Aprilia) a šestý skončil Thomas Luthi (Honda). Toto umístění jej stálo průběžné vedení v celkovém hodnocení, které převzal Kallio.

Ani v této třídě našim závod nevyšel. Karel Abrahám (Aprilia) projel cílem předposlední 28. a Lukáš Pešek (Derbi) opět havaroval a nedokázal proměnit slibnou kvalifikaci v náležitý výsledek.

Celkově se vedení ujal Kallio s 201 body, druhý Luthi jich má na kontě 199. Třetí místo se dnes pojistil Talmacsi se 156 body. Čtvrté místo drží Simoncelli se 140 body a pátý je se 134 body Mattia Pasini (Aprilia).

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)