Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP Malajsie – Rossi jednoznačně zvítězil

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)
Za extrémních podmínek se jela GP Malajsie na okruhu v Sepangu, jehož povrch měl teplotu až 59°C. Z vítězství se radovali Casey Stoner (KTM) ve 125, Dani Pedrosa (Honda) ve 250 a Valentino Rossi (Yamaha) v MotoGP.

Za extrémních podmínek se jela GP Malajsie na okruhu v Sepangu, jehož povrch měl teplotu až 59°C. Z vítězství se radovali Casey Stoner (KTM) ve 125, Dani Pedrosa (Honda) ve 250 a Valentino Rossi (Yamaha) v MotoGP.

125

Nejlepší start se ve 125 podařil Hectoru Barberovi (Aprilia), za nějž se zavěsili Andrea Dovizioso (Honda), Fabrizioa Lai (Gilera), Mika Kallio (KTM) a Jorge Lorenzo (Derbi). Po nevydařeném startu se ale během prvního kola začal rychle probíjet vpřed Casey Stoner (KTM), který první kolo již končil na třetím místě. Drama se značně zjednodušilo na výjezdu ze druhé zatáčky druhého kola, kdy Barbera chyboval a spadl. Rázem na čele zůstala jen dvojice Dovizioso Stoner, které již měla menší náskok a stále jej zvětšovala. Ve třetím kole se do čela posunul Stoner a Dovizioso vědom si možnosti získat titul již dnes příliš neriskoval, i když Australanovi nedal nic zadarmo. V minimálním rozestupu odjezdili celý zbytek závodu a i přes Doviziosovy náznaky útoků v posledním kole se zdálo, že to zase tak vážně nemyslí, nebo byl Stoner natolik rychlý, že na něj neměl. Přesto je v cíli opět dělil jen minimální rozdíl 0,029 sekundy. Stoner tak letos poprvé zvítězil a poprvé v historii zapsal značku KTM na seznam vítězů Velkých Cen. Dovizioso si druhým místem již dva závody před koncem sezóny zajistil titul mistra světa a napodobil tak loňskou korunovaci Dani Pedrosy na stejné trati. Na třetím místě dojel osamělý Alvaro Bautista (Aprilia) a i čtvrtý Roberto Locatelli (Aprilia) dorazil do cíle nikým neohrožován. Zato mezi pátým Fabriziem Laiem a šestým Julianem Simonem (Honda) bylo jen 0,01 sekundy rozdílu. Naši zástupci – Lukáš Pešek a Markéta Janáková (oba Honda) dnešní cíl pro pády neviděli.

Celkově má Dovizioso 248 bodů a už nemůže být předstižen. Bitva ale ještě bude o druhé místo, kde je zatím Locatelli se 169 body před Barberou se 167 a Lorenzem se 159 body. Páté místo po dnešním vítězství patří Stonerovi se 129 body.

250

Závod střední třídy měl od startu do cíle jednoho vládce a tím byl Dani Pedrosa (Honda). Ten výborně odstartoval a za něj se zařadili Toni Elias (Honda), Sebastian Porto, Alex de Angelis, Anthony West (všichni Aprilia) a Roberto Rolfo. Pedrosa nasadil hned od startu vražedné tempo a začal ujíždět. Ze skupinky za ním v předposlední zatáčce prvního kola havarovali West a Rolfo a tak vznikla mezera oddělující vedoucí čtveřici od zbytku pole. Tato mezera se po celý závod stále zvětšovala. Vedoucí Pedrosa ujížděl pryč a ze zbývající trojice začal poměrně brzy odpadávat de Angelis a tak se od druhé místo bila jen dvojice Elias, Porto. Oba se několikrát vystřídali na druhém místě, ale nakonec měl v závěru více síly ve svém stroji Porto a svým druhým místem oddálil korunovaci Pedrosy, který s přehledem zvítězil. Elias se po velkém boji musel spokojit se třetím místem. Osaměle čtvrtý dojel de Angelis a stejně tak osaměle dojel i pátý Randy de Puniet (Aprilia). Naši tentokrát své vystoupení zvládli dobře a Kuba Smrž (Honda) si dojel na 14. místě pro dva světové bodíky a Radomil Rous (Yamaha) závod dokončil poslední 20., ale se stejným počtem kol jako vítěz.

Celkově vede Pedrosa se 279 body před Portem s 231 body. Třetí je de Puniet se 198 před čtvrtým Eliasem se 168 a pátý je de Angelis se 127 body. Smrž je se 14 body na 20. místě, Rous ještě nebodoval.

MotoGP

Tento závod sliboval velké drama, které se nakonec vůbec nekonalo. Nejlepší start se podařil ze druhého místa na startovním roštu Alexi Barrosovi (Honda), za nějž se zařadil Valentino Rossi (Yamaha), Nicky Hayden (Honda), Carlos Checa (Yamaha), Max Biaggi (Honda), Loris Capirossi (Ducati) a Sete Gibernau (Honda). Vedoucí dvojice nasadila vysoké tempo, ale v prvních asi pěti kolech držela na čele šestičlenná skupina, ze které po chybě vypadl Capirossi, který poněkud propadl. Ve skupině byl nejagilnější Biaggi, který ve druhém kole postoupil na čtvrté místo. Ve stejném kole zaútočil Rossi na Boarrose v nájezdu do poslední zatáčky, ale ten útok ustál a dále hájil vedoucí pozici. V nájezdu do první zatáčky třetího kola se Biaggi pustil do Checy a předjel jej na brzdy, ale Španěl se nedal a v následující zatáčce byl již zase třetí, nicméně v průběhu tohoto kola nakonec Biaggimu podlehl. Vedoucí trojice Barros, Rossi a Biaggi se ve třetím kole začala ostatním vzdalovat a nájezd do čtvrtého kola již byl jednoznačně v jejich režii, zatímco Checou vedená druhá skupina již zaostávala přes sekundu. První zatáčka čtvrtého kola přinesla druhý útok Rossiho na první pozici, ale i tentokrát jej Barros dokázal odrazit. Bylo nad slunce jasné, že Rossi chce dopředu a že si věří, že na to má. Všechny o tom přesvědčil ještě v tomtéž kole, kdy se do Barrose pustil na brzdy do nejpomalejší levé, mírně se zvedající zatáčky. Tento útok byl již neodvratitelný a i když se Barros v následujících stovkách metrů snažil o rychlou odvetu Rossi měl již jasně navrch. Rychle začal diktovat zničující temp, kdy sérií tří nejrychlejších kol Barrosovi odskočil o půl sekundy a jednoznačně vládl.

Kde byl jeho největší soupeř Gibernau? Ten jel dnes jako vyměněný a zapomenut budiž jeho skvělý triumf v Kataru. Trápil se na pátém místě a jezdil časy o více než sekundu pomalejší než Rossi na čele. Naopak zářit chtěl dnes více než jindy Max Biaggi. Ten stále více tlačil na Barrosovo druhé místo a jeho chvíle přišla v nájezdu do sedmého kola. Souboj Biaggiho s Barrosem v úvodu sedmého kola byl asi nejpěknější okamžik celého závodu. Biaggi zaútočil na brzdy do první zatáčky, ale nezískal potřebnou převahu a v následujících zatáčkách si s Barrosem ještě dvakrát vyměnili pozice přičemž v zatáčkách jeli vedle sebe v až hrůzu nahánějící blízkosti. V tento okamžik byli oba na hranici možností svých i svých strojů a sebemenší chybička jednoho či druhého by znamenala ošklivý pád. Oba zkušení matadoři však tento okamžik bravurně zvládli,a le radoval se Biaggi, protože se dostal na druhé místo. Od tohoto okamžiku se na čele již prakticky nic nedělo. Rossi svými divokými drifty pomaličku zvyšoval náskok před Biaggim, který zase pomaličku ujížděl Barrosovi.

Mezi tím se také změnila situace na dalších místech. Čtvrtý jezdil osaměle Hayden za jehož zády se schylovalo k velké bitvě. Pátý Gibernau se šestým Checou neustále nepatrně ztráceli a naopak se k nim jako hladoví vlci hnali Capirossi a Makoto Tamada (Honda), za nimiž visel Shinya Nakano (Kawasaki). V 15. kole se první objetí stal Checa, kterého předjeli Capirossi i Tamada. Rozjetý Capirossi v následujícím kole předjel i Gibernaua a dvě kola před cílem jej předjel i Tamada. Gibernauův sen o dostižení Rossiho se definitivně rozplýval. Ani tohle předjetí však v této skupině nebylo poslední, protože v posledním kole zaveleli k útoku jezdci na Bridgestonech – Tamada a Nakano. Tamada ještě předjel Capirossiho a Nakano ještě vyškolil Checu.

Z velmi cenného vítězství se radoval Rossi před spokojeným Biaggim a rozladěným Barrosem, který chtěl více. Čtvrtý dojel Hayden před skvěle finišujícími Tamadou a Capirossim. Sedmé místo pro Gibernaua asi definitivně znamená ztrátu mistrovských myšlenek a ani osmý Nakano asi nebyl po skvělé kvalifikaci úplně spokojen.

Celkově vede Rossi s 254 body před Gibernauem s 224 a Biaggim se 188 body. Na čtvrté místo poskočil Barros se 144 body pátý je Colin Edwards (Honda) se 136 body.

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)