Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP Portugalska – Pešek skvěle čtvrtý

Miroslav Kudělka
Diskuze (3)
Lukáš Pešek se po nevydařeném úvodu závodu o Velkou cenu Portugalska dokázal probít až těsně pod stupně vítězů. Úspěch našich barev potvrdili bodovanými 11. místy také Karel Abrahám ve 125 a Jakub Smrž ve 250.

Lukáš Pešek se po nevydařeném úvodu závodu o Velkou cenu Portugalska dokázal probít až těsně pod stupně vítězů. Úspěch našich barev potvrdili bodovanými 11. místy také Karel Abrahám ve 125 a Jakub Smrž ve 250.

125 – Bautista bez konkurence, Pešek předvedl skvělou stíhačku

Lukáš Pešek (Derbi) startoval sice z první řady, ale úvodní kola závodu tomu nijak nenasvědčovaly, neboť se pohyboval na konci první desítky. V polovině závodu stále ještě jezdil na 9. místě, ale viditelně dotahoval sedmičlennou skupinu bojující o druhé místo. Na prvním místě jezdil nikým neohrožován Alvaro Bautista (Aprilia) a jasně ukazoval, proč se stal mistrem světa již čtyři závody před koncem sezóny. Přibližně ke konci druhé třetiny závodu se Pešek dotáhl na skupinku před sebou a rychle se jí začal prokousávat kupředu. Stačila mu pouhá čtyři kola aby se dostal na páté místo. Pořád ovšem nebyl v přímém kontaktu s trojicí Mika Kallio, Julian Simon (oba KTM) a Hector Faubel (Aprilia), která se bila o druhé místo. Definitivně se k nim připojil až dvě kola před koncem a ihned začal útočit. V předposledním kole se dostal na čtvrté místo, ale záhy jej Simon opět předjel. Do posledního kola tak najížděl těsně na pátém místě a po celý okruh nijak neútočil. Vše si nechal až do poslední chvíle na cílovou rovinku, kde se vyvezl ve vzduchovém pytli a dokázal se posunout na čtvrtou příčku. Z vítězství se radoval Bautista, druhý dojel do cíle se ztrátou 15 sekund Faubel, těsně sledován Kalliem, Peškem a Simonem. Karel Abrahám (Aprilia) se po prvním bodovém zisku v minulém závodě dokázal prosadit na pěknou 11. příčku.

Celkovému pořadí vévodí Bautista s 325 body, druhou příčku drží stejně neotřesitelně Kllio s 242 body. Třetí místo drží Pasini se 185 body, ale dotírá na něj čtvrtý Faubel se 172. Pátý je Sergio Gadea (Aprilia) se 144 body a jen o bod za ním je šestý Pešek se 143 bodíky.

250 – Dovizioso oživil naděje na titul

Závod střední třídy měl dva dominantní jezdce. První polovině vládl Roberto Locatelli (Aprilia), v jehož závěsu se držel Andrea Dovizioso (Honda), který převzal taktovku ve druhé polovině. Stálicí celého závodu byl Alex de Angelis (Aprilia), který se stále držel na třetí pozici i když jezdci před ním i za ním se stihli vyměnit. Tím kdo ve druhé polovině ztratil byl Locatelli, který nakonec klesl až pod stupně vítězů. Naopak po nevydařeném úvodu se až do čela po dvou třetinách závodu vyhoupl Hiroshi Aoyama (KTM). Vydržel tam sice jen pár okamžiků, ale stabilně se usadila na druhé příčce. Čtyři kola před cílem ještě Doviziosa poškádlil, když jej sesadil z vedoucí příčky, ale dále mu Ital již nedovolil žádné další srandičky a udržel japonskou hvězdu za svými zády. Z vítězství se letos po druhé radoval Dovizioso a opět se ještě vrátil do boje o titul, protože vedoucí Jorge Lorenzo (Aprilia) dojel až na pátém místě. Druhý Aoyama se zase posunul blíže k boji o celkovou třetí příčku, o kterou soupeří s dnes třetím de Angelisem. Čtvrté místo zbylo na Locatelliho. Náš Jakub Smrž (Aprilia) dojel na 11. místě.

Celkově vede Lorenzo s 276 body. Druhý Dovizioso jich má na kontě 263. Třetí de Angelis s 203 body již ztrácí a musí se obávat Aoyamy se 193 body. Pátý je se 171 body Locatelli. Smrž je s 53 body celkově 12.

MotoGP – Elias vítězí ve zdrcujícím finiši

Dva závody před koncem bylo napětí na startu téměř hmatatelné. Největší kandidáti na titul Nicky Hayden (Honda) a Valentino Rossi (Yamaha) startovali z první řady. Lepší start předvedl Rossi, který se ujal vedení před Colinem Edwardsem (Yamaha), Dani Pedrosou (Honda), Haydenem, Casey Stonerem (Honda) a Lorisem Capirossim (Ducati). Ještě během úvodních zatáček se na druhé místo posunul Pedrosa a jen chvíli po tomto manévru se k zemi poroučel Shinya Nakano (Kawasaki), kterého museli pořadatelé odnést na nosítkách. Edwardsovi v úvodu závodu poněkud nestačily síly a v nájezdu do druhého kola jej předjel i Hayden. To už na něj asi bylo hodně a ještě v tomtéž kole se dostal zpět na třetí místo. V tomtéž kole ukončil svou jízdu po ztrátě adheze předního kola Stoner, přes kterého havaroval Sete Gibernau (Ducati).

Edwardsova Yamaha zřejmě potřebovala trochu zahřát, protože ve třetím kole již pracovala jako hodinky a v náročné stoupající šikaně se dokázal protlačit zpět na druhé místo před Pedrosu. Hayden hnán vědomím nutnosti zisku maximálního množství bodů zabrala ve čtvrtém kole předjel Haydena a dostal se na třetí místo. Jeho snaha sice byla zřetelná, ale viditelně v určitých úsecích trati nestačil na tempo Pedrosy, který na něj stále útočil. Vyvrcholení nastalo o kolo později, kdy Pedrosa nezvládl svůj temperament, při nájezdu do zatáčky mu podklouzlo přední kolo a doslova torpédoval svého týmového kolegu Haydena. Zlikvidoval tak jeho naděje na boj o titul. Haydenova reakce plná vzteku byla asi oprávněná a asi málokdo by chtěl být v jeho kůži. Po tomto incidentu se zdálo, že vše je rozhodnuto, ale opak byl pravdou. Rossi se sice snažil ujet, ale příliš se mu to nedařilo, protože druhého Edwardse před sebou hnal třetí Toni Elias (Honda), který jel v životní formě. Za jeho zády se také blížil zrychlující Kenny Roberts (KR211V). Tato dvojice nakonec udělala ze zbytku závodu zdrcující drama. Elias předváděl jeden divoký smyk za druhým, svými pozdními nástupy na brzdy připomínal kolegu Marca Melandriho (Honda). Na druhý pokus se mu podařilo v 15. kole dostat před Edwardse a hned se pustil do stíhání Rossiho. Mladému Španělovi trvalo jen pět kol aby se dostal do Rossiho těsné blízkosti. Chvilku jej oťukával a ve 22. kole z 28 jej na konci cílové rovinky předjel extrémně pozdním brzděním.

Z vedoucí pozice se dlouho neradoval, protože Rossi jej o kolo později v šikaně zase předjel zpět. Ke slovu se hlásil i Roberts. Ve 24. kole se na cílové rovince dostal před Edwardse na třetí místo a v šikaně v témže kole podjel také Eliase a rázem jel druhý. Nebyl by to bývalý šampión, aby to nezkusil na vítězství. Dvě kola četl Rossiho stopu a v nájezdu do předposledního kola jej předjel a ujal se vedení.

Vše bedlivě sledoval třetí Elias a jeho chvíle přišla v nájezdu do posledního kola. Zatímco dvojice Roberts-Rossi se vzájemně hlídala, zezadu se přes ně přehnal Elias a oba předjel. Roberts klesl na třetí místo. Elias se snažil udržet si výhodu, ale Rossi není žádný zajíc, aby si nechal vítězství jen tak sebrat. V nájezdu do šikany nechal Elias poněkud více prostoru a Rossi ihned zaútočil. Celou šikanou projeli bok po boku téměř v kontaktu, ale Rossi nakonec vyjel jako vítěz. Neměl však ještě nic jisté, protože Elias se jej držel jako klíště a do cílové rovinky najížděl nalepený na jeho zadním kole. Tady se již hrálo jen na sílu motoru a tu předvedla lépe Eliasova Honda, protože dokázala přesprintovat Rossiho Yamahu a cílovou čáru protnout o 0,002 sekundy dříve.

Z prvního vítězství v MotoGP se tak radoval Elias, který sebral Rossimu 5 důležitých bodů v posledních metrech závodu. Ze třetí příčky se po nevydařeném úvodu radoval Roberts a bramborová medaile zbyla na Edwardse. Pátý dojel Makoto Tamada (Honda), který na sebe po mnoha závodech opět upozornil.

Celkově se do vedení dostal Rossi s 244 body. Na druhé místo klesl s 236 body Hayden a ztráta 8 bodů ještě není neřešitelným problémem. Třetí Je Melandri s 217 body a ještě musí o tuto příčku bojovat s Capirossim, který má 209 bodů. Také pátý Pedrosa s 202 body není ještě bez šance na zisk třetí příčky.

Miroslav Kudělka
Diskuze (3)
16. 10. 2006 00:37
Kenny
Ještě by se slušelo dodat, jak Kenny Roberts "vyjasnil" situaci se svým předjetím a vedením v předposledním kole! Přiznal totiž, velmi sympaticky, že si prostě myslel, že je v kole posledním a probudila ho až absence cílového mávnutí ;-) Jinak tobyl závod snů! Super pokoukání :yes: :-)