Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP Valencie – Pešek těsně pátý a celkově šestý

Miroslav Kudělka
Diskuze (7)
Poslední závod sezóny musel přinést rozuzlení ve 250 a MotoGP, ale i závod 125 měl ještě co nabídnout. Lukáš Pešek ještě bojoval o celkové páté místo, leč neúspěšně. I tak získal skvělé šesté místo.

Poslední závod sezóny musel přinést rozuzlení ve 250 a MotoGP, ale i závod 125 měl ještě co nabídnout. Lukáš Pešek ještě bojoval o celkové páté místo, leč neúspěšně. I tak získal skvělé šesté místo.

125 – Pešek pátý, vítězí Faubel

V nejnižší třídě byla první dvě místa již dávno jistá a tak v posledním závodě šlo o ty další. Hlavní aktéři tohoto boje se do sebe také ihned pustili. Nejlépe sice odstartoval Mika Kallio (KTM) a ujal se vedení, ale za jeho záda se rychle protlačil Hector Faubel (Aprilia) a již korunovaný šampión Alvaro Bautista (Aprilia). Nejdříve Kallia předjel Bautista, ale vzápětí si vedoucí příčku zabral Faubel. Kallio se stále držel ve vedoucí skupině, ale až na čtvrtém místě. Po celou dobu byl v kontaktu s vedením závodu také Lukáš Pešek, který svou Derbi vodil prakticky po celý závod na páté příčce. Od druhé poloviny závodu však začal pomalu ztrácet a v jeho blízkosti zůstal jen Bautista. Zatímco o vítězství se moc nebojovalo, protože Faubel jel na čele s náskokem a také tak do cíle dojel, o druhé místo se v samotném závěru strhla bitva. Kallio dokázal na poslední chvíli předjet Sergia Gadeu a připsat si posedmé druhé místo sezóny. Bautista naopak Peška k ničemu nepustil a dojel čtvrtý.

Celkově si Bautista připsal 338 bodů, druhý Kallio jich nashromáždil 262. Dnes vítězný Faubel se se 197 body dostal na třetí příčku. Čtvrtý Passini získal 192 bodů. Pátý Gadea jich má 160 a skvělé šesté místo se 154 body získal Pešek. Karel Abrahám (Aprilia) skončil celkově 24. s 8 body.

250 – Smrž jedenáctý, mistrem světa je Lorenzo

O nejzajímavější výkony se ve 250 postarali jezdci, kteří o titul vůbec nebojovali, protože dva kandidáti Jorge Lorenzo (Aprilia) a Andrea Dovizioso (Honda) byli svázání snahou o taktický výkon. Hvězdami dne byli Roberto Locatelli a Andrea de Angelis (oba Aprilia). Locatelli se ujal vedení hned po startu a na svém soukromém stroji diktoval tempo všem továrním jezdcům po celé tři čtvrtiny závodu. Jeho pozici mu usnadnil Hiroshi Aoyama (KTM),který jej po celou dobu proháněl tím, že havaroval. Smůlou Locatelliho bylo, že pozici Aoyamay zaujal sprintující de Angelis. Ten začínal závod z chvostu první desítky a postupně se propracoval až do vedení, které Locatellimu sebral 8 kol před cílem. Dojel si pro své premiérové vítězství s náskokem přes 4 sekundy na druhého Locatelliho. Ten zase získal svůj nejlepší letošní výsledek. Třetí dojel na domácí trati Hector Barbera (Aprilia). Za jeho zády si pro titul dojel Lorenzo jemuž po celý závod kryl záda na divokou kartu jedoucí Alex Debon (Aprilia) V závěru se na šesté místo probil Shuhei Aoyama (Honda), kterému se podařilo předjet Doviziosa. Jakub Smrž (Aprilia) dojel osaměle 11.

Celkově si ziskem 289 bodů titul vybojoval Lorenzo. Druhý Dovizioso jich nasbíral 272. Vítězstvím si de Angelis pomohl ke třetí příčce, když nasbíral 228 bodů. Výpadek Aoyamu stál bronzový stupínek, protože 193 bodů stačilo jen na čtvrté místo. Celkově páté místo vybojoval letos vynikající Locatelli se 191 body. Smrž dokončil rok na 12. místě s 58 body.

MotoGP – fantastický Bayliss, Hayden šampiónem

Start Valentina Rossiho (Yamaha) z pole position nesliboval velký boj o titul, protože Nicky Hayden (Honda) startoval až jako pátý, ale situace se nakonec vyvinula zcela jinak. Nejlepší start předvedl Troy Bayliss (Ducati), který na poslední závod nahradil zraněného Gibernaua. Ze druhé startovní pozice se ujal vedení a za jeho záda se zařadil Loris Capirossi na druhé Ducati. Třetí místo si zabral Dani Pedrosa, pak Casey Stoner, Nicky Hayden (všichni Honda) a až šestý jel Rossi. Bayliss na čele ihned poodjel a diktoval vysoké tempo. Až za jeho zády se odehrávaly změny pořadí. Velmi aktivní byli oba jezdci týmu Repsol Honda, když ne se ještě v prvním kole na druhé místo posunul Pedrosa. O kolo později se na třetí příčku před Capirossiho dostal také Hayden. Třetí kolo přineslo Haydenovi posun na druhou příčku, když to téměř vypadalo, jako že jej Pedrosa pouští. Jediný kdo nijak nepostupoval vpřed byl Rossi, který stále jel na šestém místě. Přestože nijak neútočil a ani se nemusel příliš bránit útokům, uklouzlo mu v pátém kole přední kolo upadl. Pád se odehrál v malé rychlosti a dokonce mu ani nezhasl motor, takže ihned pokračoval dále. Potíž byla v tom, že až na 20. místě.

Ještě na konci téhož kola se Hayden dověděl o výpadku největšího soupeře v boji o titul a proto mohl polevit ve snaze o vítězství v závodě. To ovšem neznamená, že by se stáhl a jen dokroužil do cíle. Po vynikajícím startu a následném propadu až na páté místo začal po pátém kole zase zrychlovat Capirossi. V 7. kole se dostal na třetí místo před Marca Melandriho (Honda) a o kolo později předjel i Haydena. Zde to ovšem vypadalo, že Hayden se o svou pozici příliš intenzivně nebil, protože zvýšené riziko nebylo potřeba. Následující vývoj to také potvrdil, protože po dalších 20 okruhů se Capirossiho držel jako klíště a zajížděl časy mnohdy i rychlejší. Vedoucí trojice se hnala vysokým tempem k cíli a nikdo na nikoho viditelně neútočil. Naopak trojice bojující o čtvrté místo si to rozdávala velmi intenzivně. Tuto trojici tvořili mladíci Melandri, Stoner a Pedrosa. Po většinu závodu tahal za nejkratší konec Pedrosa, ale v 19. kole se mu podařilo oba soupeře předjet. Když ještě ve 23. kole Stoner skončil, boj byl ukončen, protože Melandri dále nedokázal držet Pedrosovo tempo.

Rossi na poslední příčce dlouho nezůstal. Sice nedokázal stahovat odstup od vedoucího jezdce, ale jeho tempo bylo výrazně vyšší než jezdců na chvostu pole. Jeho posunu napomáhaly i výpadky Chrise Vermuelena (Suzuki), Randy de Punieta (Kawasaki) či Stonera. Díky své snaze a těmto výpadkům se poměrně rychle dostal na 13. příčku, ze které se však výše již nedostal, protože jezdec před ním měl v daný okamžik náskok přes 15 sekund. Dokázal jej sice stáhnout na 9 sekund, ale na více jeho veškeré umění nestačilo.

V závěrečných kolech Bayliss své tempo ještě vystupňoval, takže ani Capirossi se jej nedokázal udržet. Baylissovi návrat tak přinesl triumfální vítězství a v jeho rukou symbolicky ukončila svůj život litrová Ducati, kterou v rove 2003 začínal vyvíjet. Sílu Ducati potvrdil druhým místem Capirossi. Skvělý výkon této dvojice však zanikl v oslavě Haydenova titulu, kterému třetí místo přineslo vytouženou korunu. Čtvrtý Pedrosa završil nadvládu dvou týmů nad závodem ve Valencii. Až páté místo Melandriho jej stálo celkové třetí místo, které získal Capirossi. Po skvělém vítězství v minulém závodě se Toni Elias (Honda) dokázal dostat pouze na šestou příčku, ale i tak to není špatné.

Celkově se z titulu poprvé raduje Hayden, jenž nastřádal za celý rok 252 bodů. Druhé místo celkově získal Rossi, kterému se poslední závod nevydařil podobně jako Haydenovi ten předposlední. Rossi za svým šestým titulem zaostal o 5 bodů. Třetí místo získal díky dnešnímu skvělému výkonu Capirossi s 229 body. O jediný bod odsunul na čtvrté místo Melandriho. Nejlepší pětku doplňuje s 215 body Pedrosa.

Miroslav Kudělka
Diskuze (7)