26.12. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Gran Premio de Penya Rhin 1946: Atmosféra poválečných závodů

Automobilové závody se začaly v Evropě pořádat těsně po skončení druhé světové války. Naplno se však rozjely až v následující sezóně.

Rok 1946 byl přelomový, protože federace AIACR (Association Internationale des Automobiles - Clubs Reconnus) se přejmenovala na FIA, tedy Fédération Internationale de l'Automobile. Tento název nese dodnes. Další novinku představovaly regule, které povolovaly ve Velkých cenách pouze monoposty s nepřeplňovanými motory do 4,5 l, nebo kompresorové stroje s maximálně 1,5 l. Ty se objevily už před konfliktem, tehdy šlo o kategorii „Voiturette“. Když zavládl konečně mír, stala se z nich nová formule A, velmi záhy přejmenovaná na formuli 1. Světový jezdecký šampionát vznikl ale až o čtyři roky později!

Ze skutečně velkých závodů se na starém kontinentu v sezóně 1946 konala jen Grand Prix národů ve švýcarské Ženevě, několik menších klání se pak uskutečnilo ve Francii, Itálii, Británii a Belgii. Posledním z nich však byla pro změnu španělská Penya Rhin na superrychlé trati Pedralbes o délce necelých 4,5 km. Ta vedla částečně kolem barcelonského přístavu a zasahovala do města.

21. listopadu 1946 se sešla na startu pouhá desítka aut značek Maserati, Cisitalia, ERA a Talbot, přičemž trojzubce zastupovala plná sedmička z nich. Na závodiště se ještě přesouvala po ose, takže je bylo možné zahlédnout v běžném provozu! Největším favoritem byl bezesporu Luigi Villoresi, ale jeho Maserati 4CL odešel v 57. kole z celkových 80 motor, stačil alespoň zajet nejrychlejší kolo. Už v úvodu závodu vypadli po haváriích tři piloti: místní borec Palacios, slavný motocyklista Nello Pagani, pozdější mistr světa v jedné stopě a konstruktér Enrico Platé. V oblacích dýmu skončil i Leslie Brooke s vozem ERA. Vítězem se tak stal dnes pozapomenutý Ital Giorgio Pelassa, taktéž s Maserati 4CL.

I tento speciál s řadovým přeplňovaným čtyřválcem 1491 cm3 pocházel ještě z předválečné éry. Byl dílem samotného Ernesta Maseratiho, jednoho z bratrů, kteří založili před sto lety továrnu v Boloni. Zajímavost představovala technika, čtyřstupňová manuální převodovka a hlavně podvozek s rozvorem 2,5 m. Ten měl vpředu nezávislé závěsy a odpružení torzními tyčemi, zadní poháněná náprava však disponovala ještě listovými pery a na obou bychom našli třecí tlumiče. Subtilní, jen 3,85 m dlouhé monoposty vážily 630 kg.

Současné Velké ceny mají těsně nad 300 km a trvají maximálně dvě hodiny. Pelassa i ostatní však strávili na okruhu ještě o třičtvrtě hodiny déle, protože je čekalo skoro 360 kilometrů. Kratičký přehled pochází z archivu Instituto Luce a je v italštině. I když je podbarven dobou hudbou, zachycuje atmosféru dokonale včetně jezdeckých chyb... Navíc záběry ze závodů tohoto období jsou velmi vzácné a dochovalo se jich málo.

Psali jsme: Maserati otevřelo v Modeně výstavu ke 100 letům značky

Rallye Dakar 2018







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 





 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

Doplatila na naivitu, způsob života, nebo chtivost po penězích? Pašeračka Tereza H. (21), která byla na letišti…

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na maděru! Skučící arénu si pustily 2,2 milionu diváků

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na…

Prezidentská debata mezi stávajícím prezidentem Milošem Zemanem (73) a profesorem Jiřím Drahošem (68), která…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

138 minut v Dallasu! Faksa to schytal od rváče, pak srovnal kapitána

138 minut v Dallasu! Faksa to schytal od rváče, pak…

Šest vstřelených gólů, šest rvaček a celkem 138 trestných minut. Zábava potexasku. Hodně divoký zápas viděli…

 

Reflex.cz

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak volit ve 2. kole prezidentské volby i bez nich

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak…

Řadu lidí po celé republice zachvátila panika, že ještě nedostali volební hlasovací lístky pro druhé kolo…

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum o Zemanovi

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum…

První prezidentská debata na TV Prima znovu ukázala jedno: to nejsou volby, kde by šlo o střet pravice/levice,…