26.12. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Gran Premio de Penya Rhin 1946: Atmosféra poválečných závodů

Automobilové závody se začaly v Evropě pořádat těsně po skončení druhé světové války. Naplno se však rozjely až v následující sezóně.

Rok 1946 byl přelomový, protože federace AIACR (Association Internationale des Automobiles - Clubs Reconnus) se přejmenovala na FIA, tedy Fédération Internationale de l'Automobile. Tento název nese dodnes. Další novinku představovaly regule, které povolovaly ve Velkých cenách pouze monoposty s nepřeplňovanými motory do 4,5 l, nebo kompresorové stroje s maximálně 1,5 l. Ty se objevily už před konfliktem, tehdy šlo o kategorii „Voiturette“. Když zavládl konečně mír, stala se z nich nová formule A, velmi záhy přejmenovaná na formuli 1. Světový jezdecký šampionát vznikl ale až o čtyři roky později!

Ze skutečně velkých závodů se na starém kontinentu v sezóně 1946 konala jen Grand Prix národů ve švýcarské Ženevě, několik menších klání se pak uskutečnilo ve Francii, Itálii, Británii a Belgii. Posledním z nich však byla pro změnu španělská Penya Rhin na superrychlé trati Pedralbes o délce necelých 4,5 km. Ta vedla částečně kolem barcelonského přístavu a zasahovala do města.

21. listopadu 1946 se sešla na startu pouhá desítka aut značek Maserati, Cisitalia, ERA a Talbot, přičemž trojzubce zastupovala plná sedmička z nich. Na závodiště se ještě přesouvala po ose, takže je bylo možné zahlédnout v běžném provozu! Největším favoritem byl bezesporu Luigi Villoresi, ale jeho Maserati 4CL odešel v 57. kole z celkových 80 motor, stačil alespoň zajet nejrychlejší kolo. Už v úvodu závodu vypadli po haváriích tři piloti: místní borec Palacios, slavný motocyklista Nello Pagani, pozdější mistr světa v jedné stopě a konstruktér Enrico Platé. V oblacích dýmu skončil i Leslie Brooke s vozem ERA. Vítězem se tak stal dnes pozapomenutý Ital Giorgio Pelassa, taktéž s Maserati 4CL.

I tento speciál s řadovým přeplňovaným čtyřválcem 1491 cm3 pocházel ještě z předválečné éry. Byl dílem samotného Ernesta Maseratiho, jednoho z bratrů, kteří založili před sto lety továrnu v Boloni. Zajímavost představovala technika, čtyřstupňová manuální převodovka a hlavně podvozek s rozvorem 2,5 m. Ten měl vpředu nezávislé závěsy a odpružení torzními tyčemi, zadní poháněná náprava však disponovala ještě listovými pery a na obou bychom našli třecí tlumiče. Subtilní, jen 3,85 m dlouhé monoposty vážily 630 kg.

Současné Velké ceny mají těsně nad 300 km a trvají maximálně dvě hodiny. Pelassa i ostatní však strávili na okruhu ještě o třičtvrtě hodiny déle, protože je čekalo skoro 360 kilometrů. Kratičký přehled pochází z archivu Instituto Luce a je v italštině. I když je podbarven dobou hudbou, zachycuje atmosféru dokonale včetně jezdeckých chyb... Navíc záběry ze závodů tohoto období jsou velmi vzácné a dochovalo se jich málo.

Psali jsme: Maserati otevřelo v Modeně výstavu ke 100 letům značky








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe pracovat s playlisty

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe…

Uživatelé bezplatné verze Spotify se můžou začít těšit. Hudební streamovací služba chystá změny, díky kterým…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi museli měnit bránu

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi…

Kuriózní moment, který fanoušci neuvidí jen tak ani ve světě, se včera odehrál v Mladé Boleslavi. V 26. minutě…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří pivo se třpytkami

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří…

Nedlouho po úspěchu kapučína s třpytkami se tato móda začíná rozmáhat i v pivu. Web Business Insider přišel s…