26.12. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Gran Premio de Penya Rhin 1946: Atmosféra poválečných závodů

Automobilové závody se začaly v Evropě pořádat těsně po skončení druhé světové války. Naplno se však rozjely až v následující sezóně.

Rok 1946 byl přelomový, protože federace AIACR (Association Internationale des Automobiles - Clubs Reconnus) se přejmenovala na FIA, tedy Fédération Internationale de l'Automobile. Tento název nese dodnes. Další novinku představovaly regule, které povolovaly ve Velkých cenách pouze monoposty s nepřeplňovanými motory do 4,5 l, nebo kompresorové stroje s maximálně 1,5 l. Ty se objevily už před konfliktem, tehdy šlo o kategorii „Voiturette“. Když zavládl konečně mír, stala se z nich nová formule A, velmi záhy přejmenovaná na formuli 1. Světový jezdecký šampionát vznikl ale až o čtyři roky později!

Ze skutečně velkých závodů se na starém kontinentu v sezóně 1946 konala jen Grand Prix národů ve švýcarské Ženevě, několik menších klání se pak uskutečnilo ve Francii, Itálii, Británii a Belgii. Posledním z nich však byla pro změnu španělská Penya Rhin na superrychlé trati Pedralbes o délce necelých 4,5 km. Ta vedla částečně kolem barcelonského přístavu a zasahovala do města.

21. listopadu 1946 se sešla na startu pouhá desítka aut značek Maserati, Cisitalia, ERA a Talbot, přičemž trojzubce zastupovala plná sedmička z nich. Na závodiště se ještě přesouvala po ose, takže je bylo možné zahlédnout v běžném provozu! Největším favoritem byl bezesporu Luigi Villoresi, ale jeho Maserati 4CL odešel v 57. kole z celkových 80 motor, stačil alespoň zajet nejrychlejší kolo. Už v úvodu závodu vypadli po haváriích tři piloti: místní borec Palacios, slavný motocyklista Nello Pagani, pozdější mistr světa v jedné stopě a konstruktér Enrico Platé. V oblacích dýmu skončil i Leslie Brooke s vozem ERA. Vítězem se tak stal dnes pozapomenutý Ital Giorgio Pelassa, taktéž s Maserati 4CL.

I tento speciál s řadovým přeplňovaným čtyřválcem 1491 cm3 pocházel ještě z předválečné éry. Byl dílem samotného Ernesta Maseratiho, jednoho z bratrů, kteří založili před sto lety továrnu v Boloni. Zajímavost představovala technika, čtyřstupňová manuální převodovka a hlavně podvozek s rozvorem 2,5 m. Ten měl vpředu nezávislé závěsy a odpružení torzními tyčemi, zadní poháněná náprava však disponovala ještě listovými pery a na obou bychom našli třecí tlumiče. Subtilní, jen 3,85 m dlouhé monoposty vážily 630 kg.

Současné Velké ceny mají těsně nad 300 km a trvají maximálně dvě hodiny. Pelassa i ostatní však strávili na okruhu ještě o třičtvrtě hodiny déle, protože je čekalo skoro 360 kilometrů. Kratičký přehled pochází z archivu Instituto Luce a je v italštině. I když je podbarven dobou hudbou, zachycuje atmosféru dokonale včetně jezdeckých chyb... Navíc záběry ze závodů tohoto období jsou velmi vzácné a dochovalo se jich málo.

Psali jsme: Maserati otevřelo v Modeně výstavu ke 100 letům značky








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
BMW řady 7 Edition 40 Jahre je atraktivním dárkem k vlastnímu výročí

BMW řady 7 Edition 40 Jahre je atraktivním dárkem k vlastnímu výročí

Dnes 11:52

BMW stylově oslavuje 40 let od uvedení první generace řady 7. Výroční vydání aktuální řady 7 s exkluzivním designem exteriéru a interiéru podtrhuje charakter luxusních limuzín.




Blesk.cz

Volkswagen prý pomáhal týrat zaměstnance. Nechal je údajně mučit i na pracovišti

Volkswagen prý pomáhal týrat zaměstnance. Nechal je…

Důkazy, že firma Volkswagen spolupracovala s brazilskou vojenskou diktaturou, vedla černé listiny vlastních…

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta. Promítání začne za dva roky

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta.…

Nové dobrodružství agenta Jejího Veličenstva Jamese Bonda by se mělo v amerických kinech začít promítat 8.…

 

iSport.cz

Nová smlouva pro Škodu! Nikdo jiný mě nechtěl, usmívá se útočník Zbrojovky

Nová smlouva pro Škodu! Nikdo jiný mě nechtěl,…

Žádné nevraživé pohledy z obou stran, naopak idylka. Útočník Michal Škoda (29) se po návratu do Brna…

Sestavy do boje o LM: Slavia řeší posily i novou hvězdu, Plzeň Limberského

Sestavy do boje o LM: Slavia řeší posily i novou…

Od prvních minut na plné pecky. Fotbalisté Slavie a Viktorie Plzeň vyběhnou do úvodního ostrého, zároveň jednoho…

 

Reflex.cz

Historie erotických hraček: Kleopatra používala vibrátor složený z papyrusu a živých včel

Historie erotických hraček: Kleopatra používala…

Nejstarší erotická pomůcka byla vyrobena z kamene a její stáří se datuje dobou kamennou, tedy dobou před více…

Příběh nejbohatší ženy světa: Vybudovala L'Oréal, nyní žije v ústraní a dcera ji nechala zbavit svéprávnosti

Příběh nejbohatší ženy světa: Vybudovala L'Oréal,…

Každá rodina má svá tajemství, vnitřní sváry a neshody, které se snaží držet za každou cenu za zavřenými dveřmi.…