Great Wall H5: SUV od Velké zdi v novém
SUV střední velikosti (měří 4,65 m) čínské automobilky Great Wall Motors se poměrně úspěšně prodává na různých trzích pod separátními jmény. Je známo jako Haval H5, Hover H5, X240 nebo prostě H5. Oproti původnímu provedení se zvenčí na tom aktuálním změnila pouze chromovaná dekorace masky chladiče, která už neobepíná zespodu logo automobilky. Cílem modernizace bylo hlavně zatraktivnit interiér a zlepšit kvalitu použitých materiálů, se kterou mívají Číňané (a nejen Great Wall) velké problémy.
Úpravami prošlo hlavně ovládání klimatizace, významnou novinkou je multimediální systém s dotykovým displejem, který slouží k ladění rádia i jako výstup zadní kamery, případně navigace. Audiu nechybí Bluetooth ani USB. Všechny Great Wally H5 jsou vybaveny mlhovkami a sedmnáctipalcovými litými koly. Ve standardu najdeme dále ABS, EBD, dva airbagy, zatmavovací vnitřní zpětné zrcátka, ta vnější jsou ovládána elektricky, kožený volant s tlačítky, dešťový senzor a samočinné zapínání světlometů. Uvnitř se nacházejí i speciální přístroje jako ukazatel venkovního tlaku a nadmořské výšky. Není divu, tyto vozy se vyvážejí i do Jižní Ameriky, například do Chile, kde rozhodně přijdou k duhu. Podvozku s rozvorem 2,7 m zůstaly vpředu dvojité lichoběžníky a zadní víceprvková náprava. Brzdy jsou kotoučové, řízení hřebenové se stále ještě hydraulickým posilovačem.
Benzinový čtyřválec 2,4 l původem od Mitsubishi poskytuje 99 kW, je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou a k mání je jak verze s pohonem zadní nápravy, tak i všech kol. V domovské Číně si místní mohou koupit i variantu s taktéž japonským zážehovým dvoulitrem o 90 kW. Turbodiesely vlastní konstrukce mají 110 (2,0 l), respektive jen 80 kW (větší 2,5 l). Šestistupňový manuál je spřažen právě s dvoulitrovým naftovým motorem, který vznikl za pomoci Bosche a má proměnnou geometrii lopatek turbodmychadla.
Agregáty splňují pouze normy Euro 4, starý diesel dokonce jen Euro 3, takže se s nimi v Evropě určitě nesetkáme. I když se vozy této značky montují v Rusku a v Bulharsku. Ale za v přepočtu 325,5 tisíce korun by si s výkonnější „dva-čtyřkou“ našly zákazníky jistě i u nás. Čtyřkolka přijde na 361.700 korun, což je rovněž hodně málo.