21.12. 2012

GTI na Blog.Auto.cz: Rychlostní limity jsou přežitek

GTI na Blog.Auto.cz: Rychlostní limity jsou přežitek

Dejme si v nadcházející době klidu, radosti a pohody též několik svátečních pohodových úvah na téma motorismus. Zaměřme se dnes na téma z nejbolestivějších, na rychlostní limity.

Všechno to začalo před více jak sto lety nařízením, že v obci nesmí překročit automobilový stroj rychlost koně v čerstvém klusu. Až se mi chce napsat povzdech, jaká že to musela být pro tehdejší motoristy krásná doba, vždyť dnes by se snad v Praze pokut za čerstvý klus nedoplatil ani jezdec na oslu.

Argumenty pro rychlostní limity jsou obecně známé – bezpečnost provozu, ochrana životního prostředí, možná i snaha nedráždit sociálního hada arogantním letem nějaké té devětsetjedenáctky nízko nad déjedna. Ponechme tvorbu sociálního smíru povolanějším, oprostěme se nyní od zelené cesty a položme si centrální otázku: Jsou opravdu rychlostní limity potřebné, přispívají snad zaznamenatelnou měrou k vyšší míře bezpečnosti silničního provozu?

Skutečností, kterou je nutno v předmětném rámci zmínit především, je silný akcent na rychlostní limity kladené státní správou, resp. zákonem. To se promítá v poměrně složitě parcelované právní úpravě dopadající právě na porušení limitů:

OBEC

  • překročení rychlosti max. o 5 km/h. – pokuta do Kč 1.000,- v blokovém řízení
  • překročení rychlosti o 6 až 19 km/h. – pokuta do Kč 1.000,- v blokovém řízení, 2 body
  • překročení rychlosti o 20 až 39 km/h. – pokuta do Kč 2.500,- v blokovém řízení, 3 body, opakovaný přestupek do 12 měsíců – zákaz činnosti 1 – 6 měsíců, a pokuta Kč 2.500,- až Kč 5.000.- (nelze projednat v blokovém řízení)
  • překročení rychlosti o 40 km/h. a více – pokuta Kč 5.000,- až Kč 10.000.- , 5 bodů, zákaz činnosti 6-12 měsíců, (nelze projednat v blokovém řízení)

MIMO OBEC

  • překročení rychlosti max. o 10 km/h – pokuta do Kč 1.000,- v blokovém řízení
  • překročení rychlosti o 11 až 29 km/h. – pokuta do Kč 1.000,- v blokovém řízení, 2 body
  • překročení rychlosti o 30 až 49 km/h. – pokuta do Kč 2.500,- v blokovém řízení, 3 body, opakovaný přestupek do 12 měsíců – zákaz činnosti 1 – 6 měsíců a pokuta Kč 2.500,- až Kč 5.000.- (nelze projednat v blokovém řízení)
  • překročení rychlosti o 50 km/h. a více – pokuta Kč 5.000,- až Kč 10.000.- , 5 bodů, zákaz činnosti 6-12 měsíců, (nelze projednat v blokovém řízení).

Rychlostní limit v obci nevyvolává výraznější averzi ze strany řidičů, koneckonců je povětšinou kladně hodnocen i širší veřejností. Obecně je rychlostní limit v obci pochopitelný i proto, že provoz se odehrává ve velmi rizikovém prostředí. Zahuštěnost provozu, vysoká četnost přechodů, takřka absolutní nasycenost jinými vjemy, odvádějící řidiče od jízdy, to vše jistojistě vyžaduje stanovení limitu rychlosti.

Zásadně jiná je však situace mimo obce. Zde totiž nastává i z hlediska bezpečnosti provozu jízdní optimum. Široké, kvalitní silnice, často dělené do více jízdních pruhů, nezáludné zatáčky, přehlednost. Proč tedy zde limitovat rychlost? Důvodem jistě nemůže být snaha po posílení bezpečnosti provozu, neboť ta je okamžitě rozptýlena, jakmile najedeme za hranicemi na první německou dálnici. Rychlost (130) je tam pouze doporučená. Odehrávají se snad na německých dálnicích dragsterová zvěrstva? Překvapivě nikoliv, většina řidičů jede rychlostí nijak moc se vzdalující od sto třiceti. Ovšem jedou dobrovolně, přirozeně, pohodově. A právě zde lze vystopovat uvážlivost tamního státu, resp. zákonodárců – zákon je „v pozadí“ a jen doporučením rychlosti navádí na optimum, avšak konkrétní rychlost ponechává na úvaze řidiče. Jistě, vždyť tomuto řidiči tentýž stát kdysi udělil licenci na řízení aut, a to i takových, která jedou třeba tři sta v hodině.

Proč tedy jezdí němečtí řidiči bez zákonného donucení na dálnici bezpečně? No je to proto, že tam, kde je rychlost neomezená či jen doporučená, volí řidiči rychlost uvážlivěji, protože z vlastního rozhodnutí. Volí jízdu bezpečnou, čímž de facto přispívají více ke snížení nehodovosti, než když řidiči na déjedna sledují provoz pouze jedním okem, neboť to druhé mají fixované na ručku rychloměru, přišpendlenou u číslovky 140.

Možným argumentem pro stanovení rychlostních limitů je též statistika nehod, vzniklých nepřizpůsobením rychlosti jízdy daným jízdním podmínkám. V Česku jsme již tak vychovaní, že nám při této zmínce automaticky naskakuje vědomí, že k těmto nehodám dochází zásadně překročením právě jízdního limitu. Avšak realita je jiná, dané jízdní podmínky a na nich stanovený aktuální jízdní limit nejsou a ani nemohou být vždy v harmonii. Tím však jízdní limity nabývají více charakteru zákonné arogance, než racionálního ustanovení zákona. Ti, co bourají z důvodů nepřizpůsobení rychlosti, totiž budou bourat bez ohledu na to, jaké limity v daném úseku silnice platí. A ti, kteří jezdí „hlavou“, ti přizpůsobují svojí jízdu především stavu provozu, nikoliv jízdním limitům.

Zdá se, že s rostoucí kvalitou naší silniční sítě (nepokouším se o vtip), s rostoucí aktivní i pasivní bezpečností aut, a v neposlední řadě s rostoucím umem řidičů, nastává postupný soumrak nutnosti stanovovat mimo obce rychlostní limity. Na dálnicích snad již bylo pozdě včera a na ostatních silnicích, no to částečně záleží i na nás, na řidičích. Protože když dokážeme jezdit celý příští rok bez nehod, to by bylo, aby se nad námi naši zákonodárci neslitovali. Ne všichni totiž můžeme mít modrý majáček pro strýčka příhodu v odkládací poličce.

Převzato z gti.blog.auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu

Ministerstvo průmyslu a obchodu odmítá návrh, aby…

Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem

Prezident Miloš Zeman jmenuje příští týden novým…

Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu

Katar hodlá v příštích pěti letech investovat v Británii…

Babišův Hartenberg koupil další kliniku. Již osmnáctou Babišův Hartenberg koupil další kliniku. Již osmnáctou

Skupina FutureLife patřící do fondu Hartenberg přikoupila…

 
 

Přidat názorDiskuse: GTI na Blog.Auto.cz: Rychlostní limity…






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Dnes 15:59

Tahle octavia s widebody kitem je nacpaná funkčním tuningem dokáže na Severní smyčce Nürburgringu ujet i mnohem silnějším sportovním autům.




Blesk.cz

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil jsem, že s Ridim něco má!

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil…

Milenecký vztah kuchaře Emanuela Ridiho (43) a tanečnice Lucie Hunčárové (31) byl už dlouho veřejným tajemstvím.…

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

 

iSport.cz

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy, Shiffrinová ale vyjela třikrát víc

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy,…

Sjezdařka Mikaela Shiffrinová si z lyžařů, snowboardistů a biatlonistů vydělala v uplynulé zimě nejvíce na…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Pan prezident nám nedávno oznámil, že bude zase kandidovat. Co jsme se na tu zprávu načekali. Komentářů…

Německá média otáčejí: Islámský radikalismus je nebezpečím pro demokracii

Německá média otáčejí: Islámský radikalismus je…

Po atentátu islámského fanatika v Berlíně v prosinci 2016 se začala německá média obšírně věnovat tématu islámu…