Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Guigiaro Italdesign v Ženevě 2006

Ferrari GG 50, Alfa Romeo 159 Sportwagon, Fiat Sedici, Fiat Grande Punto

Giorgetto Giugiaro oslavil v Ženevě padesátileté působení v automobilové branži konceptem Ferrari GG 50, ale za jménem Italdesign se skrývá mnohem rozměrnější kus práce

Ferrari GG 50, Alfa Romeo 159 Sportwagon, Fiat Sedici, Fiat Grande Punto

Giorgetto Giugiaro oslavil v Ženevě padesátileté působení v automobilové branži konceptem Ferrari GG 50, ale za jménem Italdesign se skrývá mnohem rozměrnější kus práce. V posledních dvanácti měsících se firma s 1200 zaměstnanci podílela na několika desítkách projektů pro řadu zákazníků z Itálie, Německa, Francie, Japonska, Číny a Taiwanu. Ne všichni však dávají souhlas se zveřejněním rozsahu prací, které pro ně Italdesign dělá a protože z pohledu italské automobilové legendy jde o významné zákazníky, prezentuje Italdesign pouze ty výsledky práce, které jsou zadavateli schváleny. Úzká a dlouholetá spolupráce s Fiat Group se odráží na kooperaci také v tomto směru. Na stánku Italdesign se v Ženevě představily novinky a úspěšné modely uvedené za poslední rok.

Masově rozšířeným vozem se stane během roku 2006 nový Fiat Grande Punto, v Ženevě stavila premiéru verze kombi odvozená od Alfy 159 a také dvojčata Fiat Sedici a Suzuki SX4. Tyto všechny vozy mají cosi společného s firmou designéra 20. století. Zdaleka přitom nejde jen o design! Součástí portfolia nabízených služeb je vedle designu také prezentace navržených variant ve trojrozměrné virtuální podobě v životní velikosti, příprava prototypů, zpracování konstrukčních návrhů a návrh výrobních postupů.

Ferrari GG 50

O možnosti oslavit své padesátileté působení v oblasti automobilového designu vytvořením nové studie Ferrari hovořil Giorgetto Giugiaro s šéfem slavné italské automobilky na autosalonu v Paříži v roce 2004. Luca di Montezemolo s nápadem souhlasil, nicméně osobně vybral model, na jehož základě koncept vyroste (Ferrari 612 Scaglietti) a zároveň legendárnímu designérovi uložil podmínku, že jeho výtvor musí perfektně zapadat do portfolia značky. V Ženevě se mistr designu v projevu nezapomněl zmínit o tom, že nic podobného se rozhodně nebude vyrábět a že tento automobil je Ferrari navržené podle jeho osobních představ a potřeb.

Giorgetto Giugiaro se zhostil práce s vervou, zachoval rozvor, ale celkovou délku zmenšil především na úkor zadní části o celých 90 mm, takže studie měří na délku 4810 mm. Zploštělá 95litrová nádrž nalezla místo pod podlahou (původně za zadními sedadly), což se projevilo zvětšením zavazadlového prostoru z 240 na 270 litrů v základním stavu, sklopením sedadel se objem zavazadelníku zvětší až na 500 litrů a za předními sedadly je k dispozici ložná délka 1,4 m.

Vnější design Giugiaro ozvláštnil přepracovanou přední částí s novým nárazníkem, kapotou, upravenou maskou a úzkými, vertikálně umístěnými xenonovými světlomety, jako i dynamickými boky s novými vnějšími zpětnými zrcátky. Největší změny prodělala zadní část, která v podání studie vypadá mohutněji a dynamičtěji. Zadní světlomety využívají LED technologii, víko se otevírá stejně jako u klasického hatchbacku.

Kouzlilo se rovněž uvnitř. Díky nově uspořádané zadní části se zvětšil prostor na zadních sedadlech, mírně se změnila palubní deska, sedadla pokrývá béžová kůže.

Ondřej Láník

foto:

Ferrari GG 50

Alfa Romeo 159 Sportwagon

Fiat Sedici

Fiat Grande Punto