Hamann Laguna Seca II - okřídlená M3

Hamann Laguna Seca II - okřídlená M3

 
 
8.10. 2002

Mezi nejuznávanější úpravce vozů BMW patří bezpochyby právě firma Hamann. Ke svému patnáctému výročí založení vyvinula a v roce 2001 na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem představila, klenot na bázi vozu BMW M3.

Hamann Laguna Seca II vznikla jako pojízdná ukázka možností a schopností firmy vlastněné Richardem Hamannem v německém Hüttisheimu. Laguna Seca II byla postavena na bázi kupé BMW M3 nejnovějšího modelu E 46. Úpravy se nevyhnuly doslova ničemu. Jméno vozu Laguna Seca bylo zvoleno podle první M3, model E 30, z roku 1988. Bylo to první BMW určené pro provoz na veřejných komunikacích, které překonávalo magickou hranici 300 km/h. Tuto rychlost jí umožňoval přeplňovaný šestiválec 3.5 litru o výkonu 302 kW (410 k).

Nejmarkantnější a nejzajímavější je bezesporu úprava dveří vozu. Tato jejich úprava totiž dala mnichovské M3 křídla v pravém smyslu tohoto slova. Závěs dveří z nerezivějící oceli se přesunul nad zpětné zrcátko a dveře se, zcela neobvykle v této kategorii vozů, otevírají nahoru a vpřed. V otevřené poloze je drží speciální plynové vzpěry a konstrukce zavíracího mechanismu umožňuje jejich zavírání stejně snadno, jako u sériového vozu. Zůstaňme ještě u popisu úprav karosérie. Další úpravy se již soustředily na klasické tuningové prvky. Přední části dodal na agresivitě doplňkový spoiler na spodní hraně standardního spoileru, překryty sériových mlhových světel a "mračítka" na hlavních světlometech. Na bocích vozu se úprava, mimo již zmíněné dveře, soustředila na doplnění aerodynamicky optimalizovaných prahů. Pro řádné vyvážení aerodynamických vlastností bylo zadní okno osazeno střešním spoilerem, na víku zavazadlového prostoru se objevilo křídlo s nastavitelným sklonem přítlačné střední části a v zadním nárazníku byl doplněn difuzor. Všechny tyto aerodynamické prvky plní zdařile nejen funkci optickou, ale i technicky opodstatněnou, protože Laguna Seca II dosahuje maximální rychlosti přes 300 km/h a při ní je potřeba opravdu značná síla k udržení vozu na vozovce.

Prozatím jsme hovořili o úpravách převážně vzhledových, které byly přímo určeny pro BMW řady 3. Nyní se podívejme pod kapotu motoru. Tam sice najdeme motor mnichovské provenience, ale ze zcela opačného konce modelové řady BMW. O pohon se stará dvanáctiválec (!) z typu 750i. Nebyl by to ovšem Hamann, aby jej důkladně nevylepšil. Sériových 5 litrů objemu bylo pomocí speciálního klikového hřídele a větších pístů zvětšeno na 6.1 litru. Dále byly upraveny hlavy válců, kde byly zvětšeny sací i výfukové kanály, osazeny větší ventily a o jejich ovládání se starají sportovně naladěné vačkové hřídele. O bezproblémové dýchání objemného motoru se starají dva sportovní vzduchové filtry s minimálním odporem. Pro instalaci podstatně větší pohonné jednotky do karosérie bylo nutno upravit mnoho dílů, např. nerezové výfukové potrubí se speciální komorou a kovovým katalyzátorem, samozřejmě upevňovací konzoly a olejová vana. Veškeré úpravy byly na motorové brzdě pečlivě sladěny se speciální řídící jednotkou a výsledek je více než přesvědčivý: výkon 353 kW (480 k) při 5400 ot/min a točivý moment 620 Nm při 4300 ot/min.

Tato nemalá síla se přenáší na kola zadní nápravy přes sportovní spojku, ručně řazenou šestistupňovou převodovku vybavenou systémem Hamann Sport Shift, který zkracuje krok řadící páky. Posledním prvkem převodového ústrojí je speciální diferenciál se 40% svorností. Od diferenciálu je již jen kousek k samotné vozovce a kontakt s ní zajišťují pneumatiky ContiSportContact 2 o rozměrech 275/30 ZR 19 na třídílných kolech Hamann Motorsport PG3 z lehké slitiny o rozměru 10Jx19. Také na přední nápravě jsou stejné prvky, pouze o redukovaných rozměrech - 8,5Jx19 a 245/35 ZR 19. Těmto komponentům a výkonovým parametrům je potřeba také náležitě uzpůsobit odpružení a brzdy. Pružící jednotky jsou speciálně vyvinuté jen pro tento vůz s ohledem na podstatně vyšší hmotnost motoru a dovolují výškové nastavení polohy karoserie. Brzdy jsou vysokovýkonné duté kotoučové s příčným vrtáním o rozměrech 355x32 mm, osazené brzdovými třmeny z hliníkové slitiny se čtyřmi pístky vyvedenými v zářivě rudé barvě. Se všemi těmito technickými finesami dosahuje Laguna Seca II omračujících parametrů: na 100 km/h zrychlí za 4.2 sekundy, na 200 km/h za 13.8 sekundy a ručička rychloměru se zastaví na fascinujících 312 km/h. Opravdu ďábelský "bavorák"...

Interiér vozu Laguna Seca II má exkluzivní výbavu. Do posledního detailu je špičkově vypracován v jemné kůži. Kombinaci rudé a černé barvy zvolili u Hamanna záměrně, aby zdůraznili kontrast se stříbrnou barvou exteriéru. Ještě více individuality dodávají hliníkové doplňky jako pedály, hlavice řadící páky a rámeček kulisy či přístrojová deska. Na podlaze najdeme koberce s logem úpravce.

Máte-li zájem vlastnit tento klenot, tak věřte, že byl vyroben pouze v jediném provedení (zatím) a jeho cena byla stanovena na půl miliónu, marek...

Technické údaje
MotorV12
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)6100
Válce/ventily na válec12/4
Max. výkon (kW/k/ot)353/480/5400
Max. točivý moment (Nm/ot)620/4300
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)312
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,2
Zrychlení 0-200 km/h (s)13,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4492
Šířka (mm)1780
Rozvor (mm)2713
Rozměr pneu vpředu245/35 ZR19
Rozměr pneu vzadu275/30 ZR19
Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko prudce zvýšilo dovozní clo na některé americké zboží Turecko prudce zvýšilo dovozní clo na některé americké zboží

Turecko prudce zvýšilo cla na dovoz některého amerického…

Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům

Britská Royal Bank of Scotland zaplatí ve Spojených…

Kdy zase budou lidi? Čtěte, jak vnímají zpomalení české ekonomiky personalisté Kdy zase budou lidi? Čtěte, jak vnímají zpomalení české ekonomiky personalisté

Růst české ekonomiky meziročně zpomalil o téměř dva…

Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí

KSČM si po desetiletích teprve přičichla k moci, a už se…

 

Štítky Hamann BMW Pneu

 

Tapety

Hamann Laguna Seca II Hamann Laguna Seca II
Hamann Laguna Seca II Hamann Laguna Seca II
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 





 
Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Včera

Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari, výrazná osobnost dějin motorismu a zakladatel jedné z nejslavnějších automobilek, zemřel před 30 lety.




Blesk.cz

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt lékařů! Co mu zakázali?

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt…

Jiří Krampol (80) už delší dobu bojuje s velkými bolestmi v kolenou, kvůli kterým nemůže skoro už ani chodit.…

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají někoho, kdo se postará o 55 koček!

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají…

Máte rádi kočky a rádi byste bydleli v odlehlém ostrovním ráji? Tak toto zaměstnání je pro vás jako dělané!…

 

iSport.cz

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic. Přemožitel Slavie narazí na Ajax

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic.…

Český trenér Radoslav Látal si s fotbalisty Trnavy ve skupině Ligy mistrů nezahraje. Po úvodní remíze 1:1 ze…

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i gól z ofsajdu

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i…

Fotbalisté Slavie na postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhnou ani letos. Rozhodla o tom, po domácí…

 

Reflex.cz

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Když byl na tomto webu zveřejněn příspěvek o nebezpečnosti stávajícího Turecka pro Evropu, svým způsobem mě to…

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa do kamerunského pohoří Alantika

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa…

Před pár lety jsem na několik dnů vyšplhal do kamerunských hor. Muž středního věku Issa, průvodce z kmene Koma,…