Hamann Laguna Seca II - okřídlená M3

Hamann Laguna Seca II - okřídlená M3

 
 
8.10. 2002

Mezi nejuznávanější úpravce vozů BMW patří bezpochyby právě firma Hamann. Ke svému patnáctému výročí založení vyvinula a v roce 2001 na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem představila, klenot na bázi vozu BMW M3.

Hamann Laguna Seca II vznikla jako pojízdná ukázka možností a schopností firmy vlastněné Richardem Hamannem v německém Hüttisheimu. Laguna Seca II byla postavena na bázi kupé BMW M3 nejnovějšího modelu E 46. Úpravy se nevyhnuly doslova ničemu. Jméno vozu Laguna Seca bylo zvoleno podle první M3, model E 30, z roku 1988. Bylo to první BMW určené pro provoz na veřejných komunikacích, které překonávalo magickou hranici 300 km/h. Tuto rychlost jí umožňoval přeplňovaný šestiválec 3.5 litru o výkonu 302 kW (410 k).

Nejmarkantnější a nejzajímavější je bezesporu úprava dveří vozu. Tato jejich úprava totiž dala mnichovské M3 křídla v pravém smyslu tohoto slova. Závěs dveří z nerezivějící oceli se přesunul nad zpětné zrcátko a dveře se, zcela neobvykle v této kategorii vozů, otevírají nahoru a vpřed. V otevřené poloze je drží speciální plynové vzpěry a konstrukce zavíracího mechanismu umožňuje jejich zavírání stejně snadno, jako u sériového vozu. Zůstaňme ještě u popisu úprav karosérie. Další úpravy se již soustředily na klasické tuningové prvky. Přední části dodal na agresivitě doplňkový spoiler na spodní hraně standardního spoileru, překryty sériových mlhových světel a "mračítka" na hlavních světlometech. Na bocích vozu se úprava, mimo již zmíněné dveře, soustředila na doplnění aerodynamicky optimalizovaných prahů. Pro řádné vyvážení aerodynamických vlastností bylo zadní okno osazeno střešním spoilerem, na víku zavazadlového prostoru se objevilo křídlo s nastavitelným sklonem přítlačné střední části a v zadním nárazníku byl doplněn difuzor. Všechny tyto aerodynamické prvky plní zdařile nejen funkci optickou, ale i technicky opodstatněnou, protože Laguna Seca II dosahuje maximální rychlosti přes 300 km/h a při ní je potřeba opravdu značná síla k udržení vozu na vozovce.

Prozatím jsme hovořili o úpravách převážně vzhledových, které byly přímo určeny pro BMW řady 3. Nyní se podívejme pod kapotu motoru. Tam sice najdeme motor mnichovské provenience, ale ze zcela opačného konce modelové řady BMW. O pohon se stará dvanáctiválec (!) z typu 750i. Nebyl by to ovšem Hamann, aby jej důkladně nevylepšil. Sériových 5 litrů objemu bylo pomocí speciálního klikového hřídele a větších pístů zvětšeno na 6.1 litru. Dále byly upraveny hlavy válců, kde byly zvětšeny sací i výfukové kanály, osazeny větší ventily a o jejich ovládání se starají sportovně naladěné vačkové hřídele. O bezproblémové dýchání objemného motoru se starají dva sportovní vzduchové filtry s minimálním odporem. Pro instalaci podstatně větší pohonné jednotky do karosérie bylo nutno upravit mnoho dílů, např. nerezové výfukové potrubí se speciální komorou a kovovým katalyzátorem, samozřejmě upevňovací konzoly a olejová vana. Veškeré úpravy byly na motorové brzdě pečlivě sladěny se speciální řídící jednotkou a výsledek je více než přesvědčivý: výkon 353 kW (480 k) při 5400 ot/min a točivý moment 620 Nm při 4300 ot/min.

Tato nemalá síla se přenáší na kola zadní nápravy přes sportovní spojku, ručně řazenou šestistupňovou převodovku vybavenou systémem Hamann Sport Shift, který zkracuje krok řadící páky. Posledním prvkem převodového ústrojí je speciální diferenciál se 40% svorností. Od diferenciálu je již jen kousek k samotné vozovce a kontakt s ní zajišťují pneumatiky ContiSportContact 2 o rozměrech 275/30 ZR 19 na třídílných kolech Hamann Motorsport PG3 z lehké slitiny o rozměru 10Jx19. Také na přední nápravě jsou stejné prvky, pouze o redukovaných rozměrech - 8,5Jx19 a 245/35 ZR 19. Těmto komponentům a výkonovým parametrům je potřeba také náležitě uzpůsobit odpružení a brzdy. Pružící jednotky jsou speciálně vyvinuté jen pro tento vůz s ohledem na podstatně vyšší hmotnost motoru a dovolují výškové nastavení polohy karoserie. Brzdy jsou vysokovýkonné duté kotoučové s příčným vrtáním o rozměrech 355x32 mm, osazené brzdovými třmeny z hliníkové slitiny se čtyřmi pístky vyvedenými v zářivě rudé barvě. Se všemi těmito technickými finesami dosahuje Laguna Seca II omračujících parametrů: na 100 km/h zrychlí za 4.2 sekundy, na 200 km/h za 13.8 sekundy a ručička rychloměru se zastaví na fascinujících 312 km/h. Opravdu ďábelský "bavorák"...

Interiér vozu Laguna Seca II má exkluzivní výbavu. Do posledního detailu je špičkově vypracován v jemné kůži. Kombinaci rudé a černé barvy zvolili u Hamanna záměrně, aby zdůraznili kontrast se stříbrnou barvou exteriéru. Ještě více individuality dodávají hliníkové doplňky jako pedály, hlavice řadící páky a rámeček kulisy či přístrojová deska. Na podlaze najdeme koberce s logem úpravce.

Máte-li zájem vlastnit tento klenot, tak věřte, že byl vyroben pouze v jediném provedení (zatím) a jeho cena byla stanovena na půl miliónu, marek...

Technické údaje
MotorV12
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)6100
Válce/ventily na válec12/4
Max. výkon (kW/k/ot)353/480/5400
Max. točivý moment (Nm/ot)620/4300
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)312
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,2
Zrychlení 0-200 km/h (s)13,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4492
Šířka (mm)1780
Rozvor (mm)2713
Rozměr pneu vpředu245/35 ZR19
Rozměr pneu vzadu275/30 ZR19
Spolupracujeme s TipCars.com
Zisk skupiny PRE loni stoupl na téměř tři miliardy Zisk skupiny PRE loni stoupl na téměř tři miliardy

Skupině Pražská energetika (PRE), která je třetím…

Nezaměstnanost: Jak si vede Praha v porovnání se zbytkem Evropy? Nezaměstnanost: Jak si vede Praha v porovnání se zbytkem Evropy?

Praha je v rámci zemí Evropské unie a dalších zemí Evropy…

Nákup izraelských radarů za miliardy šetří policie, inspekce našla závažné nálezy Nákup izraelských radarů za miliardy šetří policie, inspekce našla závažné nálezy

V souvislosti se zakázkou na mobilní radary za několik…

 

Štítky Hamann BMW Pneu

 

Tapety

Hamann Laguna Seca II Hamann Laguna Seca II
Hamann Laguna Seca II Hamann Laguna Seca II
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Kolik stojí omlazená Škoda Fabia? Cenové srovnání s předchůdcem ukazuje zdražení

Kolik stojí omlazená Fabia? Cenové srovnání s předchůdcem ukazuje zdražení

Dnes 14:30

Omlazená Fabia se veřejnosti ukázala na ženevském výstavišti, až nyní se ale dozvídáme české cenovky.




Blesk.cz

Patrasová a Slováček: Smíří je smrt rodinné lásky? Felix s ní do poslední chvíle nebyl...

Patrasová a Slováček: Smíří je smrt rodinné lásky?…

Dagmar Patrasová (62) si prošla během víkendu peklem, jaké pochopí jen pejskař. Herčka totiž musela nechat…

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže vláda straně z „předpeklí“?

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže…

Inspirovaná německými sociálními demokraty uchýlila se i ČSSD k referendu o vstupu do menšinové vlády s ANO,…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu, odhaduje jeho otec

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu,…

Nejlepší slovenský fotbalista posledních let Marek Hamšík by mohl odejít do Číny. Podle otce Richarda o…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Dánská vláda přiznala, že je lehčí integrovat křesťana než muslima. Chce proto dál zpřísnit zákony

Dánská vláda přiznala, že je lehčí integrovat…

Dánsko bylo dlouhou dobu považováno za velmi tolerantní společnost, která dokáže poměrně důmyslným systémem…