Hamann Laguna Seca II - okřídlená M3

Hamann Laguna Seca II - okřídlená M3

 
 

Mezi nejuznávanější úpravce vozů BMW patří bezpochyby právě firma Hamann. Ke svému patnáctému výročí založení vyvinula a v roce 2001 na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem představila, klenot na bázi vozu BMW M3.

Hamann Laguna Seca II vznikla jako pojízdná ukázka možností a schopností firmy vlastněné Richardem Hamannem v německém Hüttisheimu. Laguna Seca II byla postavena na bázi kupé BMW M3 nejnovějšího modelu E 46. Úpravy se nevyhnuly doslova ničemu. Jméno vozu Laguna Seca bylo zvoleno podle první M3, model E 30, z roku 1988. Bylo to první BMW určené pro provoz na veřejných komunikacích, které překonávalo magickou hranici 300 km/h. Tuto rychlost jí umožňoval přeplňovaný šestiválec 3.5 litru o výkonu 302 kW (410 k).

Nejmarkantnější a nejzajímavější je bezesporu úprava dveří vozu. Tato jejich úprava totiž dala mnichovské M3 křídla v pravém smyslu tohoto slova. Závěs dveří z nerezivějící oceli se přesunul nad zpětné zrcátko a dveře se, zcela neobvykle v této kategorii vozů, otevírají nahoru a vpřed. V otevřené poloze je drží speciální plynové vzpěry a konstrukce zavíracího mechanismu umožňuje jejich zavírání stejně snadno, jako u sériového vozu. Zůstaňme ještě u popisu úprav karosérie. Další úpravy se již soustředily na klasické tuningové prvky. Přední části dodal na agresivitě doplňkový spoiler na spodní hraně standardního spoileru, překryty sériových mlhových světel a "mračítka" na hlavních světlometech. Na bocích vozu se úprava, mimo již zmíněné dveře, soustředila na doplnění aerodynamicky optimalizovaných prahů. Pro řádné vyvážení aerodynamických vlastností bylo zadní okno osazeno střešním spoilerem, na víku zavazadlového prostoru se objevilo křídlo s nastavitelným sklonem přítlačné střední části a v zadním nárazníku byl doplněn difuzor. Všechny tyto aerodynamické prvky plní zdařile nejen funkci optickou, ale i technicky opodstatněnou, protože Laguna Seca II dosahuje maximální rychlosti přes 300 km/h a při ní je potřeba opravdu značná síla k udržení vozu na vozovce.

Prozatím jsme hovořili o úpravách převážně vzhledových, které byly přímo určeny pro BMW řady 3. Nyní se podívejme pod kapotu motoru. Tam sice najdeme motor mnichovské provenience, ale ze zcela opačného konce modelové řady BMW. O pohon se stará dvanáctiválec (!) z typu 750i. Nebyl by to ovšem Hamann, aby jej důkladně nevylepšil. Sériových 5 litrů objemu bylo pomocí speciálního klikového hřídele a větších pístů zvětšeno na 6.1 litru. Dále byly upraveny hlavy válců, kde byly zvětšeny sací i výfukové kanály, osazeny větší ventily a o jejich ovládání se starají sportovně naladěné vačkové hřídele. O bezproblémové dýchání objemného motoru se starají dva sportovní vzduchové filtry s minimálním odporem. Pro instalaci podstatně větší pohonné jednotky do karosérie bylo nutno upravit mnoho dílů, např. nerezové výfukové potrubí se speciální komorou a kovovým katalyzátorem, samozřejmě upevňovací konzoly a olejová vana. Veškeré úpravy byly na motorové brzdě pečlivě sladěny se speciální řídící jednotkou a výsledek je více než přesvědčivý: výkon 353 kW (480 k) při 5400 ot/min a točivý moment 620 Nm při 4300 ot/min.

Tato nemalá síla se přenáší na kola zadní nápravy přes sportovní spojku, ručně řazenou šestistupňovou převodovku vybavenou systémem Hamann Sport Shift, který zkracuje krok řadící páky. Posledním prvkem převodového ústrojí je speciální diferenciál se 40% svorností. Od diferenciálu je již jen kousek k samotné vozovce a kontakt s ní zajišťují pneumatiky ContiSportContact 2 o rozměrech 275/30 ZR 19 na třídílných kolech Hamann Motorsport PG3 z lehké slitiny o rozměru 10Jx19. Také na přední nápravě jsou stejné prvky, pouze o redukovaných rozměrech - 8,5Jx19 a 245/35 ZR 19. Těmto komponentům a výkonovým parametrům je potřeba také náležitě uzpůsobit odpružení a brzdy. Pružící jednotky jsou speciálně vyvinuté jen pro tento vůz s ohledem na podstatně vyšší hmotnost motoru a dovolují výškové nastavení polohy karoserie. Brzdy jsou vysokovýkonné duté kotoučové s příčným vrtáním o rozměrech 355x32 mm, osazené brzdovými třmeny z hliníkové slitiny se čtyřmi pístky vyvedenými v zářivě rudé barvě. Se všemi těmito technickými finesami dosahuje Laguna Seca II omračujících parametrů: na 100 km/h zrychlí za 4.2 sekundy, na 200 km/h za 13.8 sekundy a ručička rychloměru se zastaví na fascinujících 312 km/h. Opravdu ďábelský "bavorák"...

Interiér vozu Laguna Seca II má exkluzivní výbavu. Do posledního detailu je špičkově vypracován v jemné kůži. Kombinaci rudé a černé barvy zvolili u Hamanna záměrně, aby zdůraznili kontrast se stříbrnou barvou exteriéru. Ještě více individuality dodávají hliníkové doplňky jako pedály, hlavice řadící páky a rámeček kulisy či přístrojová deska. Na podlaze najdeme koberce s logem úpravce.

Máte-li zájem vlastnit tento klenot, tak věřte, že byl vyroben pouze v jediném provedení (zatím) a jeho cena byla stanovena na půl miliónu, marek...

Technické údaje
MotorV12
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)6100
Válce/ventily na válec12/4
Max. výkon (kW/k/ot)353/480/5400
Max. točivý moment (Nm/ot)620/4300
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)312
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,2
Zrychlení 0-200 km/h (s)13,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4492
Šířka (mm)1780
Rozvor (mm)2713
Rozměr pneu vpředu245/35 ZR19
Rozměr pneu vzadu275/30 ZR19
Spolupracujeme s TipCars.com
Zásoby ropy ve Spojených státech se snižují rychleji, než se očekávalo Zásoby ropy ve Spojených státech se snižují rychleji, než se očekávalo

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) bude na své…

Trump: Důsledky stažení z Afghánistánu by byly nepřijatelné Trump: Důsledky stažení z Afghánistánu by byly nepřijatelné

Spojené státy budou pokračovat v boji proti teroristům v…

Minimální mzda se zvýšila o rekordní částku. Zaměstnavatelům však uškodí Minimální mzda se zvýšila o rekordní částku. Zaměstnavatelům však uškodí

Česko má velice vysokou odvodovou zátěž, připomněli…

 

Štítky Hamann BMW Pneu

 

Tapety

Hamann Laguna Seca II Hamann Laguna Seca II
Hamann Laguna Seca II Hamann Laguna Seca II
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 





 
XDS, Torsen, VAQ, TVC… Co všechno nám dnes pomáhá zatáčet?

XDS, Torsen, VAQ, TVC… Co všechno nám dnes pomáhá zatáčet?

Dnes 08:00

Zkratky či pojmy, jimiž se to hemží snad v každém testu současného auta. Všechny mají vylepšovat jízdní vlastnosti vozidla v zatáčkách, ale každý na to jde jinak.




Blesk.cz

Miliony Američanů sledovaly zatmění Slunce. Hlavu kvůli němu zaklonil i Trump

Miliony Američanů sledovaly zatmění Slunce. Hlavu…

Davy Američanů vybavených dalekohledy, fotoaparáty a speciálními ochrannými brýlemi dnes pozorovaly úplné…

Královský trapas dánského prince Frederika: V Austrálii ho nechtěli pustit do baru

Královský trapas dánského prince Frederika: V…

Dánského korunního prince Frederika nechtěli na návštěvě Austrálie vpustit do baru, protože u sebe neměl doklad…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: City vydřeli o deseti bod. Chelsea vykradla Spurs, slaví United

SESTŘIHY: City vydřeli o deseti bod. Chelsea…

Fotbalisté Manchesteru United zvítězili v druhém kole anglické ligy na hřišti Swansea vysoko 4:0 a zopakovali…

Brance Plzně předcházel Bakošův faul! Spartě gól vzali, Slavii sudí nepomohl

Brance Plzně předcházel Bakošův faul! Spartě gól…

Komise rozhodčích FAČR musela po 4. kole HET ligy pitvat hned několik sporných momentů. Nejvíce emocí vzbudil…

 

Reflex.cz

Somálské peklo: Teroristé z aš-Šabábu dělají z dětí vojáky. A polovina Somálců živoří v táborech

Somálské peklo: Teroristé z aš-Šabábu dělají z dětí…

„Aš-Šabáb je tady všude. Nemůžete vědět, jestli s ním nespolupracuje třeba váš soused. Mají špehy dokonce i ve…

Budeme legalizovat znásilnění a sadistické sexuální mučení?

Budeme legalizovat znásilnění a sadistické sexuální mučení?

Minulý týden se ve veřejném prostoru objevil požadavek na legalizaci pedofilie a zrovnoprávnění, osvobození…