Harbour Report 2007: Toyota nejproduktivnější, ostatní se dotahují

Harbour Report 2007: Toyota nejproduktivnější, ostatní se dotahují

 

Nejnovější zpráva Harbour Report ukázala na zajímavý vývoj v produktivitě automobilových továren ve Spojených státech.

Prvenství si stále udržuje japonská Toyota, avšak ostatní automobilky, zejména pak ty domácí, se jí přibližují. Se ziskovostí jsou však americké automobilky na štíru.

Konzultační společnost Harbour Consulting vydala poslední květnový den svou pravidelnou zprávu Harbour Report, tentokráte pro rok 2007, ve které jsou podrobně zaznamenány výsledky (včetně vývoje za poslední léta) automobilek z hlediska jejich produktivity za minulý rok. Studie se týká trhu ve Spojených státech. Tržní podíly jednotlivých koncernů jsou v následující tabulce.

Vývoj tržního podílu na trhu ve Spojených státech (podle názvu automobilky)
AutomobilkaTržní podíl v roce 1989 [%]Tržní podíl v roce 2006 [%]
DaimlerChrysler1415
Ford2417
General Motors3424
Honda59
Nissan Motor56
Toyota615

Celkovým vítězem, tedy nejproduktivnější automobilkou, se stala japonská Toyota, jejíž produktivita dosáhla úrovně 29,93 pracovních hodin na jedno vozidlo. Druhá skončila Honda s 31,63 hodinami na vozidlo. Rozdíl v rámci šesti největších automobilek na americkém trhu (Toyota, General Motors, Ford, DaimlerChrysler, Honda, Nissan) činí k loňskému roku 5,17 hodin na vozidlo, což je proti roku 2005 pokles o 2,16 hodin na vozidlo. V roce 1998 byl přitom rozdíl 17,17 hodin na vozidlo. Výkonnost jednotlivých automobilek se tak výrazně srovnává.

Celková produktivita výroby automobilů (podle názvu automobilky)
Automobilka2002 (v hodinách na vozidlo)2006 (v hodinách na vozidlo)
DaimlerChrysler40,6032,90
Ford39,9535,10
General Motors37,1432,36
Honda34,5431,63
Nissan Motor29,3729,97 (pouze odhad)
Toyota31,2229,93

V celkové produktivitě se v loňském roce nejvíce zlepšila Honda, konkrétně o 2,7 %. Zlepšení vykázaly z velké šestky čtyři automobilky, kromě Hondy šlo o všechny tři velké americké automobilky. Zhoršila se však prokazatelně jen Toyota, protože Nissan se letošní studie nezúčastnil. Toyota si oproti roku 2005 pohoršila o 0,53 hodiny na vozidlo.

Zajímavé jsou také údaje o ziscích (před zdaněním) na vozidlo. V této statistice vedou japonské automobilky Toyota a Honda, které v loňském roce na jednom prodaném automobilu vydělaly 1 200 amerických dolarů (cca 26 tisíc Kč). Naproti tomu Chrysler Group tratil na jednom automobilu 1 072 dolarů (cca 23 tisíc Kč), General Motors 1 436 dolarů (cca 31 tisíc Kč) a Ford dokonce 5 234 dolarů (cca 113 tisíc Kč). Podle autora analýzy jde o souhrn faktorů jako jsou náklady na zdravotní a penzijní pojištění, vývoj průměrných příjmů, náklady na slevy či náklady související s optimalizací zásob.

V oblasti samotné montáže automobilů dopadla nejlépe Honda, která dokáže v průměru automobil smontovat za 21,13 hodin. Avšak některé specializované továrny dopadly lépe. Například továrna CAMI Automotive, která montuje v Ontariu vozy Chevrolet Equinox, Pontiac Torrent a Suzuki XL-7 vykázala produktivitu v hodnotě 17,85 hodin na vozidlo. Mezi desítkou nejproduktivnějších továren ve Spojených státech má hned čtyři koncern General Motors. Ve statistice montáže vozů dle tržních segmentů zvítězil General Motors ve 12 kategoriích z 23, Ford v pěti a Chrysler ve dvou. Z těchto statistik je patrné, že americké automobilky vykazují velké rozdíly v produktivitě jednotlivých továren.

Produktivita montážních továren (podle názvu automobilky)
Automobilka2002 (v hodinách na vozidlo)2006 (v hodinách na vozidlo)
DaimlerChrysler28,0423,42
Ford26,1423,19
General Motors24,4422,15
Honda22,2721,13
Nissan Motor16,8320,51 (pouze odhad)
Toyota21,8322,05

V kategorii lisoven zvítězily japonské automobilky, jejichž továrny obsadily první čtyři místa. Z deseti nejproduktivnějších lisoven má Toyota tři a Honda a Chrysler po dvou.

Produktivita výroby motorů (podle názvu automobilky)
Automobilka2002 (v hodinách na motor)2006 (v hodinách na motor)
DaimlerChrysler4,873,60
Ford5,474,59
General Motors4,003,44
Honda3,333,34
Nissan MotorNANA
Toyota2,952,85

V kategorii výroby motorů je nejproduktivnější Toyota s průměrnými 2,85 hodinami na motor. Druhé místo získala Honda s 3,34 hodinami na motor a třetí skončil General Motors s 3,44 hodinami na motor.

Využívání kapacit, rozmezí a průměr, 2006 (podle názvu automobilky)
AutomobilkaMinimální využití [%]Maximální využití [%]Průměr [%]
DaimlerChrysler5112488
Ford2714877
General Motors5213893
Honda799893
Nissan Motor649177
Toyota95108103
Tabulky jsou výběrem ze statistik Harbour Report 2007.
Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
Zdroj: Harbour Report 2007
 

Přidat názorDiskuse: Harbour Report 2007: Toyota…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…