Harley-Davidson Roadster 1200: Radost bez námahy
Mezi novinkami značky Harley-Davidson pro tento rok nás nejvíce potěšil návrat modelu Roadster 1200 – z nabídky se vytratil v roce 2008. Tehdy i dnes vychází z nejmenší řady amerických motocyklů Sportster. Od nich se odlišuje dvojicí brzdových kotoučů vpředu, vyššími zdvihy odpružení, následně vyšším sedlem a celkově sportovnější pozicí jezdce, který se může i předklonit dopředu, když se zrovna nehodlá jen kochat krajinou. Zdvihy odpružení bychom chtěli opravdu zdůraznit. Pokud si sportster – třeba klasický custom s vyššími řídítky – kupujete na důchod a chcete občas vyvézt i manželku, je to dobrý způsob, jak si léta odpočinku pokazit vyhřezlými plotýnkami. Zadní kolo zde totiž pruží jen na dráze čtyř centimetrů (41,5 mm), z nichž tři vezmou za své, hned jak si na stroj sednete. Roadster, který byste od pohledu považovali za naopak méně pohodlný, má zadní tlumiče s dvojnásobným zdvihem (81 mm). Tvrdou ránu do zad tak už nedostanete, ani když přehlédnete frézování vozovky, ovšem jako cestovní enduro strupaté silničky také nežehlí. Odpružení je schválně sportovně tuhé, vpředu je dokonce obrácená vidlice – ještě nedávno specialita jen čistě sportovních motorek. Díky tomu se však roadster ovládá přesně tak, jak se na kategorii klasických, ale jízdně zdatných motorek sluší. Krásně brzdí a neposkočí, když v zatáčce vezmete díru. Jestliže to umíte, můžete zatáčkami letět jako s každou moderní motorkou. Je to zkrátka paráda, řídit harley s jeho zvukem, vzhledem a tradicí, přitom ovládatelný jako normální motorky. Hmotnost 259 kg stále není malá, ale už ne taková, abyste stroj nevystrkali, když omylem zajedete
na svažité parkovací místo popředu.
Motor ve sportsterech je největší klasika a nejstarší konstrukce i v rámci samotné značky – vidlicový dvouválec o objemu 1202 cm3 se od osmdesátých let změnil jen minimálně. Zkombinovat chlazení čistě vzduchem a historický rozvod OHV s novou evropskou emisní normou Euro 4 nebylo zjevně zcela jednoduché. Motoru by hodně pomohlo, kdyby do něj paliva mohlo téct více – zejména po studeném startu, kdy rád i zhasne. Ale rozhodně oceňujeme, že se klasický „vzducháč“, který nezaměnitelně voní a po dojezdu při chladnutí praská, stále vyrábí – byť i nahoře by mohl jet lépe, když už celá motorka tak pěkně sedí a brzdí.
Cena zhruba 340.000 Kč (přepočítává se dle aktuálního kurzu) hodně odráží tradici značky. Pokud vám je nadřazenost harleyářů nad zbytkem světa ukradená, neuděláte chybu s krásným dvouválcem Kawasaki W800 za 219.000 Kč či se čtyřválcovou Hondou CB 1100 EX za 324.900 Kč. Oba jsou to krásné stroje, na kterých se moc dobře jezdí.
Plusy
- Klasika s moderním ovládáním
- Působivý zážitek z jízdy
- Obratnost, žádný stres
- Obrácená vidlice, účinné brzdy
- Pohon zadního kola řemenem
- Ukazatel zařazeného převodu
- Velmi praktické bezklíčkové startování
Minusy
- Stupačky přesně v místě, kudy spouštíte dolů nohy
- Sebevědomá cena
Základní údaje | |
Motor | čtyřdobý vidlicový dvouválec |
Chlazení | vzduchem |
Zdvihový objem (cm3) | 1202 |
Výkon (kW/ot. za min) | neuvádí se |
Točivý moment (N.m/ ot. za min) | 96/4000 |
Převodovka, sek. převod | 5° manuální, řemen |
Startování | elektrické |
Brzdy P/Z (mm) | kotoučové s ABS 2 x 300/260 |
Pneumatiky P a Z | 120/70 R19 a 150/70 R18 |
Rozvor (mm) | 1505 |
Výška sedla (mm) | 785 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 259 |
Objem nádrže (l) | 12,5 |
Základní cena (Kč) | 341 064* |
* Přepočet z eur kurzem ČNB k 28. 8. 2016 |