Harley-Davidson Sportster slaví 60 let a jede dál

 

Harley-Davidson se sice připravuje na příští rok na své 115. výročí, ale již v letošním roce oslavuje 60 let jedné ze svých nejúspěšnějších modelových řad.

Harley-Davidson Sportster se objevil na scéně v roce 1957 a letos tedy oslavuje své šedesáté narozeniny, ale jeho kořeny lze vystopovat až do roku 1952, kdy byl na trh uveden model K s dvouválcem o objemu 738 cm3, který byl odpovědí na americké značky na levnější importované motocykly z Velké Británie.

První Sportster, který na modelovou řadu K přímo navazoval a nesl interní označení XL, pak dorazil skutečně před šedesáti lety a již tehdy měl jeho dvouválec objem 883 cm3, jímž se pyšní i část současných zástupců této modelové řady.

Ve své původní podobě se Sportster XL s výkonem okolo 24 kW (32 k) a čtyřstupňovou převodovkou stal přímým a úspěšným konkurentem tehdy i na severoamerické půdě velmi populárních britských jednoválců a dvouválců značek Triumph a BSA, jimž byl s maximální rychlostí kolem 148 km/h a dobrým jezdcem v sedle schopen ukázat své zadní partie.

Praha centrem celosvětových oslav 115. výročí značky Harley-Davidson

V průběhu šedesátých let šel Sportster plynule s dobou a čas od času absolvoval mírné úpravy, ale žádné zásadní změny se neodehrávaly. To se ovšem změnilo na počátku sedmdesátých let, kdy se zrodil od sériového modelu odvozený XR750, který byl určen pro závodní dráhy a díky svým úspěchům se stal jednou z legend své značky.

V roce 1972 startoval závodník Car Rayborn v Trans-Atlantických závodech na krátkém okruhu, kde s modelem XR750 vyhrál tři ze šesti závodů a stanovil tak nový závodní rekord.

V následujících třech dekádách stáli jezdci závodící na motocyklech Harley-Davidson XR750 pravidelně na stupních vítězů. Namátkou jmenujme například legendární Jaye Springsteena, Chrise Carra, Rickieho Grahama, Merta Lawwilla nebo Kevina Athertona. A může ještě někdy někdo vůbec doufat, že předčí více jak 100 vítězství devítinásobného šampiona Scotta Parkera, z nichž většinu si připsal právě na modelu XR750?

Harley-Davidson zve na Prague Harley-Days a nabízí motorku zdarma

V sedmdesátých, osmdesátých a devadesátých letech se modelová řada Sportster dočkala velkých změn. V roce 1972 byl poprvé použit motor pojmenovaný Ironhead s litrovým objemem a výkonem 45 kW (61 k) a o čtyři roky se převodovka přesunula doleva, kde je dodnes.

Rok 1977 ukázal, že i Sportster se může proměnit v nepříliš úspěšný model. Tehdy byla totiž uvedena verze XLCR, která sázela na tehdejší módu café racerů a kombinovala litrový dvouválec s moderními litými koly, dvoukotoučovou přední brzdou a malou kapotáží kolem světlometu. Prodejní úspěch se tehdy nedostavil, ale dnes je XLCR vyhledáván sběrateli a jeho cena stoupá.

Harley-Davidson Iron 883: Americký bavič

V první polovině osmdesátých let hodlal Harley-Davidson využít neklesající popularity závodního XR750 pro hliněné ovály a v letech 1983 až 1984 nabízel silniční model XR1000, jehož litrový dvouválec o výkonu 52 kW (70 k) mu umožňoval dosáhnout maximální rychlosti přes 190 km/h, což z něj tehdy dělalo nejrychlejší sériový stroj značky.

Trefou do černého se stalo uvedení modelů Sportster v roce 1986 s motory Evolution o objemech 883 cm3 a 1100 cm3. Na první pohled tyto stroje připomínaly klasiku, ale jejich přepracovaný motor a moderní komponenty podvozku stály za lepší ovladatelnosti i vyšší spolehlivostí.

V devadesátých letech se pravděpodobně nejzásadnější novinkou stalo zavedení pětistupňové převodovky a jednou z hlavních předností byla skutečně široká paleta verzí, kterou se modelová řada Sportster pyšní dodnes.

Harley-Davidson Roadster 1200: Radost bez námahy

V prvním desetiletí nového milénia došlo v roce 2004 k modernizaci rámu a o tři roky později byly karburátory nahrazeny vstřikováním paliva. Nejvíce pozornosti k sobě v této době ovšem přitáhl model XR1200 disponující sportovním motorem s výkonem 66 kW (90 k), výkonnějšími brzdami, hliníkovou zadní vidlicí, přední upside-down vidlicí a dalšími moderními prvky.

Od roku 2010 začíná Harley-Davidson řadu Sportster ještě výrazněji inovovat a modernizovat. Představen je například model XL883N Iron, který se stává základním strojem a řada se rozšiřuje ještě o motocykl XL 1200X Forty-Eight, který disponuje tzv. burákovou nádrží, vycházející z designu modelu z roku 1948, díky čemu získává i svůj název. Oba modely v následujících letech prodělaly další inovace, zahrnující například vylepšené odpružení a ABS i celkové propojení moderních technologických prvků současnosti s historií řady.

Dokonalou oslavou 60. výročí řady Sportster se pak stala loňská novinka v podobě modelu Roadster, která více než jasně naznačuje, že tyto stroje značky Harley-Davidson v sobě do budoucna ukrývají ještě značný potenciál pro další vývoj.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou

Partnerem dopravce se stala ČSOB, s níž byla uzavřena…

Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu

Evropskému výrobci letecké techniky Airbus klesl v prvním…

Saakašvili přišel o ukrajinské občanství a utekl do USA. Budu bojovat, tvrdí Saakašvili přišel o ukrajinské občanství a utekl do USA. Budu bojovat, tvrdí

Bývalý gruzínský prezident žijící na Ukrajině Michail…

Od roku 2000 zdražily starší byty v Česku téměř trojnásobně Od roku 2000 zdražily starší byty v Česku téměř trojnásobně

Ceny starších bytů v Česku vzrostly od roku 2000 do konce…

 
Zdroj: Harley-Davidson Central & East

Štítky Motorky

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 





 
Testujeme Ladu Vesta: Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo? (video)

Testujeme Ladu Vesta! Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo?

Dnes 12:53

Ruskou alternativu k Dacii Logan nebo Citroënu C-Elysée lze pořídit i u nás. Pohodlným podvozkem nadchne, lacinými detaily ale zklame.




Blesk.cz

Odborník radí: Co dělat, když prodejce nechce uznat vaší reklamaci?

Odborník radí: Co dělat, když prodejce nechce uznat…

Co dělat, když prodejce nechce přijmout zboží koupené na internetu ve lhůtě deseti dnů, jako se to stalo paní…

Královna „kačeřího zobáku“ Kucherenko u soudu: Pohublý manžel v poutech, Silvia vystrojená jako party girl!

Královna „kačeřího zobáku“ Kucherenko u soudu:…

Silvia Kucherenko (34) asi jediná věřila, že Nejvyšší soud v Bratislavě zruší manželův jedenáctiletý trest…

 

iSport.cz

Stoper Kalas prodloužil smlouvu s Chelsea. Sezonu opět stráví ve Fulhamu

Stoper Kalas prodloužil smlouvu s Chelsea. Sezonu…

Fotbalový reprezentant Tomáš Kalas prodloužil smlouvu v Chelsea na další čtyři roky. Zároveň bude pokračovat na…

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít svůj den, věří kouč

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít…

Fotbalisty Sparty čeká ostrý vstup do sezony. Souboj s Crvenou Zvezdou Bělehrad v předkole Evropské ligy bude…

 

Reflex.cz

Za rakovinu může špatná nálada. Vše si člověk vyléčí sám, i poškozenou míchu, tvrdí lékař

Za rakovinu může špatná nálada. Vše si člověk vyléčí…

„Sebeuzdravovací síla člověka je nekonečná,“ má jasno zakladatel neuropsychoimunologie Jan Šula. Choroby podle…

Žaludky českých politiků jsou skutečné plechové a proto se neštítí agitovat úplně všude

Žaludky českých politiků jsou skutečné plechové a…

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek se v jednom ze svých posledních tweetů svěřil, že vyrazí do Liberce na…