reklama


Porsche 914/6 Murene: I takto vypadalo Porsche

 

Na začátku sedmdesátých let vznikl ve Francii u firmy Heuliez zajímavý prototyp, který dostal techniku z Zuffenhausenu.

Porsche 914 bylo dvoumístným sportovním autem pro masy. Mnozí zákazníci „Volks-Porsche“ nepřijali už jen pro změnu koncepce, motor byl uložen před zadní nápravou, tedy uprostřed, nikoli až za ní jako u typů 356 a 911. Navíc svou přezdívku, která byla v době výroby chápána jako hanlivá, získalo, protože vývoj probíhal ve spolupráci s VW a z Wolfsburgu pocházely i čtyřválce. A navíc, leckoho nezaujaly ani tvary, obzvláště příď vzbudila vlnu kritiky.

Designér Jacques Cooper, který pracoval mimo jiné i pro francouzskou karosárnu Brisonneau et Lotz, tak devětsetčtrnáctku přetvořil do úplně jiné podoby. Byla ještě takřka horkou novinkou, vždyť se nabízela jediný rok. Jenže, cesta ke vzniku unikátu byla poněkud trnitější: Cooper přešel k neméně známé a slavné karosárně, kterou založil na začátku dvacátých let minulého století Henri Heuliez. Projekt už měl takřka hotový, tak si jej samozřejmě vzal s sebou.

Vznikl jakýsi hatchback ne nepodobný pozdějšímu americkému AMC Paceru. Jenže pozor, dovnitř se vešli stále jen dva pasažéři a motor měl zůstat před zadní nápravou. Dvoudveřový sportovní automobil se představil poprvé na autosalonu v Paříži 1970. Horní část byla původně lakována zlatou barvou a spodní světle žlutou, ale prototyp zpočátku ještě neměl motor, šlo o nepojízdnou studii. Chybělo i logo. Před výstavou dostal oficiální označení Porsche 914/6 Murene, znak stuttgartské automobilky a v útrobách se objevil její plochý dvoulitrový šestiválec, který v sérii dával 70 kW (95 k). Technické údaje Murene ale nikdy zveřejněny nebyly. Pánům z Zuffenhausenu při pohledu na auto spadly brady, hranatý sporťáček se jim líbil, takže dali své svolení k použití emblému i značky.

Zajímavé bylo otevírání zádě prototypu. Buď se vyklápěla celá v „protisměru“ jako u supersportů, nebo naopak šla vzhůru pouze stěna. Takže název „hatchback“ není tak daleko od pravdy, k dispozici byl i mělký zavazadlový prostor. Silueta ale spíše připomínala kupé, výklopné světlomety pak jasně ukazovaly, kam vlastně míří. Měl také pevnou střechu a nikoli odnímatelnou targu jako sériová 914. V jednasedmdesátém roce se ještě změnila barva horní části na definitivní oranžovou, tehdy velice módní. A to bylo vše.

Porsche se nakonec nijak nevyjádřilo k možné malosériové produkci, projektu nevěnovalo tu správnou pozornost a na silnice se více kusů nedostalo. A na rozjetí výroby neměl sám Heuliez peníze, byť o něm dokonce uvažoval Na unikát padal dlouhá léta prach ve firemním depozitáři. Historické oddělení karosárny ovšem vlastními silami jediný postavený kus zrestaurovalo a nabídlo nedávno v aukci. Šťastný nový majitel jej vydražil za 55 tisíc dolarů (1,047 milionu korun).

Jméno hadovité dravé mořské ryby použila rovněž Matra o dekádu později pro své poslední sériové kupé. A Porsche 914? To je dnes poměrně vyhledávaným youngtimerem.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Dnes 17:51

Pozici nejlevnější značky na českém trhu léta úspěšně drží Dacia, která se však dočká staronového konkurenta. Větší roli by u nás opět ráda hrála i ruská Lada.




Blesk.cz

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté chtějí zakázat cizí názvy

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté…

Podle skupinky komunistických poslanců jsme v Česku a budeme prostě mluvit česky. A ani na Spidermana už se…

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se kompletně odtrhne od EU

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se…

Británie upřednostní úplné oddělení země od Evropské unie, tzv. tvrdý brexit. Nepřeje si ani částečně setrvat. V…

 

iSport.cz

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili Rosol i Pavlásek

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili…

Adam Pavlásek ani Lukáš Rosol nebudou k dispozici pro první kolo Davisova poháru, které čeští tenisté odehrají…

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

PŘÍMO Z MELBOURNE | Jízda osmatřicetiletého barda Radka Štěpánka se z kvalifikace přelila už do 2. kola…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama