Porsche 914/6 Murene: I takto vypadalo Porsche

 

Na začátku sedmdesátých let vznikl ve Francii u firmy Heuliez zajímavý prototyp, který dostal techniku z Zuffenhausenu.

Porsche 914 bylo dvoumístným sportovním autem pro masy. Mnozí zákazníci „Volks-Porsche“ nepřijali už jen pro změnu koncepce, motor byl uložen před zadní nápravou, tedy uprostřed, nikoli až za ní jako u typů 356 a 911. Navíc svou přezdívku, která byla v době výroby chápána jako hanlivá, získalo, protože vývoj probíhal ve spolupráci s VW a z Wolfsburgu pocházely i čtyřválce. A navíc, leckoho nezaujaly ani tvary, obzvláště příď vzbudila vlnu kritiky.

Designér Jacques Cooper, který pracoval mimo jiné i pro francouzskou karosárnu Brisonneau et Lotz, tak devětsetčtrnáctku přetvořil do úplně jiné podoby. Byla ještě takřka horkou novinkou, vždyť se nabízela jediný rok. Jenže, cesta ke vzniku unikátu byla poněkud trnitější: Cooper přešel k neméně známé a slavné karosárně, kterou založil na začátku dvacátých let minulého století Henri Heuliez. Projekt už měl takřka hotový, tak si jej samozřejmě vzal s sebou.

Vznikl jakýsi hatchback ne nepodobný pozdějšímu americkému AMC Paceru. Jenže pozor, dovnitř se vešli stále jen dva pasažéři a motor měl zůstat před zadní nápravou. Dvoudveřový sportovní automobil se představil poprvé na autosalonu v Paříži 1970. Horní část byla původně lakována zlatou barvou a spodní světle žlutou, ale prototyp zpočátku ještě neměl motor, šlo o nepojízdnou studii. Chybělo i logo. Před výstavou dostal oficiální označení Porsche 914/6 Murene, znak stuttgartské automobilky a v útrobách se objevil její plochý dvoulitrový šestiválec, který v sérii dával 70 kW (95 k). Technické údaje Murene ale nikdy zveřejněny nebyly. Pánům z Zuffenhausenu při pohledu na auto spadly brady, hranatý sporťáček se jim líbil, takže dali své svolení k použití emblému i značky.

Zajímavé bylo otevírání zádě prototypu. Buď se vyklápěla celá v „protisměru“ jako u supersportů, nebo naopak šla vzhůru pouze stěna. Takže název „hatchback“ není tak daleko od pravdy, k dispozici byl i mělký zavazadlový prostor. Silueta ale spíše připomínala kupé, výklopné světlomety pak jasně ukazovaly, kam vlastně míří. Měl také pevnou střechu a nikoli odnímatelnou targu jako sériová 914. V jednasedmdesátém roce se ještě změnila barva horní části na definitivní oranžovou, tehdy velice módní. A to bylo vše.

Porsche se nakonec nijak nevyjádřilo k možné malosériové produkci, projektu nevěnovalo tu správnou pozornost a na silnice se více kusů nedostalo. A na rozjetí výroby neměl sám Heuliez peníze, byť o něm dokonce uvažoval Na unikát padal dlouhá léta prach ve firemním depozitáři. Historické oddělení karosárny ovšem vlastními silami jediný postavený kus zrestaurovalo a nabídlo nedávno v aukci. Šťastný nový majitel jej vydražil za 55 tisíc dolarů (1,047 milionu korun).

Jméno hadovité dravé mořské ryby použila rovněž Matra o dekádu později pro své poslední sériové kupé. A Porsche 914? To je dnes poměrně vyhledávaným youngtimerem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit

Až jeden milion lidí má uzavřenou úvěrovou smlouvu s…

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

 

Štítky Heuliez

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

 






 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně. „Mluvili jsme otevřeně“

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně.…

Stav francouzsko-ruských vztahů byl dnes hlavním tématem rozhovorů francouzského a ruského prezidenta ve…

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli skoro o 60 milionů

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli…

Od dnešního spuštění programu Dešťovka do zhruba 17:00 přijal Státní fond životního prostředí (SFŽP) 1215…

 

iSport.cz

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s Braunschweigem zvládl

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s…

Fotbalisté Wolfsburgu se udrželi v bundeslize. Po domácí výhře 1:0 nad Braunschweigem zvítězili v barážové…

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že podporu stáhne i CEFC

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že…

V názvu fotbalové ligy dojde k další změně. Firma ePojisteni.cz se jako titulární sponzor rozhodla nevyužít…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…