Porsche 914/6 Murene: I takto vypadalo Porsche

 

Na začátku sedmdesátých let vznikl ve Francii u firmy Heuliez zajímavý prototyp, který dostal techniku z Zuffenhausenu.

Porsche 914 bylo dvoumístným sportovním autem pro masy. Mnozí zákazníci „Volks-Porsche“ nepřijali už jen pro změnu koncepce, motor byl uložen před zadní nápravou, tedy uprostřed, nikoli až za ní jako u typů 356 a 911. Navíc svou přezdívku, která byla v době výroby chápána jako hanlivá, získalo, protože vývoj probíhal ve spolupráci s VW a z Wolfsburgu pocházely i čtyřválce. A navíc, leckoho nezaujaly ani tvary, obzvláště příď vzbudila vlnu kritiky.

Designér Jacques Cooper, který pracoval mimo jiné i pro francouzskou karosárnu Brisonneau et Lotz, tak devětsetčtrnáctku přetvořil do úplně jiné podoby. Byla ještě takřka horkou novinkou, vždyť se nabízela jediný rok. Jenže, cesta ke vzniku unikátu byla poněkud trnitější: Cooper přešel k neméně známé a slavné karosárně, kterou založil na začátku dvacátých let minulého století Henri Heuliez. Projekt už měl takřka hotový, tak si jej samozřejmě vzal s sebou.

Vznikl jakýsi hatchback ne nepodobný pozdějšímu americkému AMC Paceru. Jenže pozor, dovnitř se vešli stále jen dva pasažéři a motor měl zůstat před zadní nápravou. Dvoudveřový sportovní automobil se představil poprvé na autosalonu v Paříži 1970. Horní část byla původně lakována zlatou barvou a spodní světle žlutou, ale prototyp zpočátku ještě neměl motor, šlo o nepojízdnou studii. Chybělo i logo. Před výstavou dostal oficiální označení Porsche 914/6 Murene, znak stuttgartské automobilky a v útrobách se objevil její plochý dvoulitrový šestiválec, který v sérii dával 70 kW (95 k). Technické údaje Murene ale nikdy zveřejněny nebyly. Pánům z Zuffenhausenu při pohledu na auto spadly brady, hranatý sporťáček se jim líbil, takže dali své svolení k použití emblému i značky.

Zajímavé bylo otevírání zádě prototypu. Buď se vyklápěla celá v „protisměru“ jako u supersportů, nebo naopak šla vzhůru pouze stěna. Takže název „hatchback“ není tak daleko od pravdy, k dispozici byl i mělký zavazadlový prostor. Silueta ale spíše připomínala kupé, výklopné světlomety pak jasně ukazovaly, kam vlastně míří. Měl také pevnou střechu a nikoli odnímatelnou targu jako sériová 914. V jednasedmdesátém roce se ještě změnila barva horní části na definitivní oranžovou, tehdy velice módní. A to bylo vše.

Porsche se nakonec nijak nevyjádřilo k možné malosériové produkci, projektu nevěnovalo tu správnou pozornost a na silnice se více kusů nedostalo. A na rozjetí výroby neměl sám Heuliez peníze, byť o něm dokonce uvažoval Na unikát padal dlouhá léta prach ve firemním depozitáři. Historické oddělení karosárny ovšem vlastními silami jediný postavený kus zrestaurovalo a nabídlo nedávno v aukci. Šťastný nový majitel jej vydražil za 55 tisíc dolarů (1,047 milionu korun).

Jméno hadovité dravé mořské ryby použila rovněž Matra o dekádu později pro své poslední sériové kupé. A Porsche 914? To je dnes poměrně vyhledávaným youngtimerem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 

Štítky Heuliez

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…