Hispano Suiza XIOV v Ženevě 2010

Hispano Suiza XIOV v Ženevě 2010

 
 

Hispano Suiza, výrobce velmi drahých a luxusních vozů před druhou světovou válkou, se opět snaží o návrat na automobilové výsluní.

V Ženevě je vystaven prototyp vozu s názvem XIOV, Jedná se o dvoumístný supersport s motorem před zadní nápravou. Design nové Hispano Suizy vyznává hodně ostré linky. Zhruba 5 m dlouhý a 2,06 m široký automobil však není ničím jiným než převlečeným Audi R8.

Pod zadním krytem se totiž ukrývá motor V10 FSI objemu 5,2 litru. Ten je ovšem přeplňován dvojicí kompresorů, takže dává výkon na hranici 552 kW (750 k), což je o 166 kW (225 k) více než ve výchozím modelu. Točivý moment vrcholí 700 Nm.

Podvozek nedoznal oproti originálu žádných změn, je tedy vyroben z hliníku, hořčíku a karbonu.

Dvoumístné kupé vážící 1590 kg nahlíží do společnosti nejrychlejších supersportů. Posuďte sami, z 0 na 100 km/h zrychluje za 3,4 s a dostane se až na 340 km/h.

V názvu Hispano Suiza chybí tradiční pomlčka. Označení modelu zřejmě odkazuje na vidlicový desetiválec, ale místo číslice 10 jsou v něm písmena IO. Vůz nemá zůstat jen konceptem, mělo by jich vznikat 20-25 ročně, cena je stanovena na 750.000 eur. Plány jsou ambiciózní, jejich součástí je i hybridní verze, která bude doplněna o elektromotor s výkonem zhruba 110 kW (150 k).

Původní firmu Hispano-Suiza založil švýcarský konstruktér Marc Birkigt již v roce 1904 v Barceloně. Před první světovou válkou vyráběla hlavně sportovní vozy, model 15T byl nazván po tehdejším králi Alfonsovi XIII, který jej také používal. V roce 1911 otevřela pobočku ve francouzském Levallois-Perret, později přesídlila do Bois-Colombes.

V roce 1919 měla premiéru šestiválcová řada H6, která byla již luxusním automobilem nejvyšší třídy. V licenci je stavěla dokonce i plzeňská Škodovka. Její exempláře jsou hodnoceny kvalitativně výše než originály, a to Hispano Suiza byla přímým konkurentem například Rolls-Royce! Na začátku třicátých let přišly na řadu dvanáctiválce typu 68 a řady J12, menší řadu reprezentoval šestiválec K6.

Výroba ve Francii byla ale ukončena v roce 1938, španělská centrála přežila dalších pět let. V továrnách se vyráběly také letecké motory. O reinkarnaci značky se pokusila španělská firma Mazel Engineering. V případě supersportu HS 21 ze Ženevy 2000 a jeho o dva roky mladší verze GTS však šlo jen o koncepty. Rovněž limuzína K8 z roku 2001 zůstala v jediném exempláři.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

 
Zdroj: redakce

Štítky Ženeva 2010

 











Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou vlakových nehod ve Studénce

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou…

V roce 2008 zažilo nehodu vlaku ve Studénce několik stovek lidí. Málokdo z nich ale o sedm let později seděl…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…