Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hispano Suiza XIOV v Ženevě 2010

Aleš Dragoun
Hispano Suiza, výrobce velmi drahých a luxusních vozů před druhou světovou válkou, se opět snaží o návrat na automobilové výsluní.

V Ženevě je vystaven prototyp vozu s názvem XIOV, Jedná se o dvoumístný supersport s motorem před zadní nápravou. Design nové Hispano Suizy vyznává hodně ostré linky. Zhruba 5 m dlouhý a 2,06 m široký automobil však není ničím jiným než převlečeným Audi R8.

Pod zadním krytem se totiž ukrývá motor V10 FSI objemu 5,2 litru. Ten je ovšem přeplňován dvojicí kompresorů, takže dává výkon na hranici 552 kW (750 k), což je o 166 kW (225 k) více než ve výchozím modelu. Točivý moment vrcholí 700 Nm.

Podvozek nedoznal oproti originálu žádných změn, je tedy vyroben z hliníku, hořčíku a karbonu.

Dvoumístné kupé vážící 1590 kg nahlíží do společnosti nejrychlejších supersportů. Posuďte sami, z 0 na 100 km/h zrychluje za 3,4 s a dostane se až na 340 km/h.

V názvu Hispano Suiza chybí tradiční pomlčka. Označení modelu zřejmě odkazuje na vidlicový desetiválec, ale místo číslice 10 jsou v něm písmena IO. Vůz nemá zůstat jen konceptem, mělo by jich vznikat 20-25 ročně, cena je stanovena na 750.000 eur. Plány jsou ambiciózní, jejich součástí je i hybridní verze, která bude doplněna o elektromotor s výkonem zhruba 110 kW (150 k).

Původní firmu Hispano-Suiza založil švýcarský konstruktér Marc Birkigt již v roce 1904 v Barceloně. Před první světovou válkou vyráběla hlavně sportovní vozy, model 15T byl nazván po tehdejším králi Alfonsovi XIII, který jej také používal. V roce 1911 otevřela pobočku ve francouzském Levallois-Perret, později přesídlila do Bois-Colombes.

V roce 1919 měla premiéru šestiválcová řada H6, která byla již luxusním automobilem nejvyšší třídy. V licenci je stavěla dokonce i plzeňská Škodovka. Její exempláře jsou hodnoceny kvalitativně výše než originály, a to Hispano Suiza byla přímým konkurentem například Rolls-Royce! Na začátku třicátých let přišly na řadu dvanáctiválce typu 68 a řady J12, menší řadu reprezentoval šestiválec K6.

Výroba ve Francii byla ale ukončena v roce 1938, španělská centrála přežila dalších pět let. V továrnách se vyráběly také letecké motory. O reinkarnaci značky se pokusila španělská firma Mazel Engineering. V případě supersportu HS 21 ze Ženevy 2000 a jeho o dva roky mladší verze GTS však šlo jen o koncepty. Rovněž limuzína K8 z roku 2001 zůstala v jediném exempláři.

Aleš Dragoun