Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Historický V2 Sagitta má lepší aerodynamiku než Mercedes-Benz CLA

Stuttgartské „čtyřdveřové kupé“ se chlubí nejlepší aerodynamikou mezi současnými sériovými vozy. Starý koncept postavený na základech VW Brouk je však na tom ještě lépe.
Zpět na článek
28. 3. 2013 08:43
Avatar - Emel
26. 3. 2013 09:40
Proč zrovna Sagitta?
Nechápu proč ze všech konceptů zmiňujete právě Sagittu... přece konceptů s lepší aerodynamikou je všude spousta.
Rozbalit vlákno
7
Avatar - Atlis
26. 3. 2013 09:47
Re: Proč zrovna Sagitta?
pretoze sme na auto.cz a len tak mimochodom je v clanku spomenuty aj golf vii a xl1... :-!
Avatar - sargis
26. 3. 2013 10:11
Re: Proč zrovna Sagitta?
Pretoze Cx je pre redakciu posvatny udaj ako aj normovana spotreba. Ale :yes: za to, ze spomenuli aj celnu plochu. Sice ked urobia bus s Cx 0.12, tak to asi bude najaerodynamickejsie vozidlo v auto.cz.
Avatar - Choochoo
26. 3. 2013 12:34
Re: Proč zrovna Sagitta?
>:D :yes:
26. 3. 2013 10:23
Re: Proč zrovna Sagitta?
My bychom mohli zavzpomínat na sériovou Tatru 77, vyvinutou o dobrých 10 let dřívě, která měla údajně Cx 0,21. :-)
Avatar - Emel
26. 3. 2013 10:41
Re: Proč zrovna Sagitta?
No právě, je tu i sériové auto s lepší aerodynamikou... tak proč se bavit o nějakém konceptu s horší aerodynamikou, jednom z mnoha konceptů? Třeba Carraciolův závodní Mercedes W-125 měl 0,157 v roce 1938...
26. 3. 2013 11:00
Re: Proč zrovna Sagitta?
Protože VW to auto dal do svého tunelu, a propagoval tím svojí značku. Zveřejnil to a tak se o tom teď píše. Kdyby dala Tatra svoji 77 do "svého aerodinamického tunelu" a udělala pěkné fotky mohlo by se psát o ni. Kdyby někoho zajímala.
26. 3. 2013 11:09
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
26. 3. 2013 17:21
Určitě nepodložené Cx u V2 Sagnita - bude výrazně vyšší
Tady u V2 se záď vozu příliš svažuje, takže se proudnice oddělují (viz na obrázku "mlha" za zádí) a vzniká podtlak a vzdušné víry, jejichž roztáčení spotřebovává výkon - obojí výrazně zvyšuje Cx. Aby bylo proudění dobré, musí se záď svažovat pomalu, aby se proudnice na povrchu vozu netrhaly a naopak na konci mít výraznou odtrhovou hranu, aby se proudnice rasantně odtrhy a následně svrchu se střechy a zespoda z pod vozu spojily do tzv. úplavu vozu. Tohle je aerdynamika podle prof. Kammy, kterou v podstatě dnes doslova používají hybridy Toyoty a Hondy a částečně všechny ostatní vozy. Ukončená kapka by představovala strašně dlouhou karoserii, což by bylo nepoužitelné. Aerodynamika s ukončenými dvěma samostatnými kapkami menšího průřezu (pontonu a budky) podle p. Jaraye byla ve 30-ých letech minulého století geniálně dotažena do krásné užitkové nadčasové formy v Tatře Kopřivnice pány inženýry Ledwinkou a Uberlackerem tak, že tam, kde by se na zádi budky vzduch začal trhat, byl odebrán dovnitř pro chlazení motoru a následně z něj mřížkou v zádi "vyplyvnut", takže vyplnil a dotvořil úplav vozu do konečné kapky. Cx změřené staticky (v tunelu) tedy bylo větší než Cx dynamické za provozu s chodem motoru v otáčkách. Cx T77 (r.1933), uvedené v článku, je tedy to dynamické - u následného typuT87 (r.36) bylo statické Cx=0,32 (Ing. Mackerle Automobil s lepší účinností) a dynamické se zřejmě ještě lépe blížilo k 0,2, než u T77, která ještě měla vepředu malý blatník. Oba vozy (a před nimi i protyp V570 a i následná T97) měly místo chassis platformy, jako dnes a i s tím předběhly dobu o desítky let. VW platil po válce Tatře za plošinu Brouka licenční poplatky. Tyto platformy byly zespodu neprosto ploché a rovné a i to se znatelně podílelo na velmi nízkém Cx a také na chování tzv. mezní vrstvy (v té době to bylo něco nevídaného). Díky tomu všemu dosahovala Tatra s daným výkonem motoru vyšších rychlostí než konkurenční vozy (Mercedes Benz 170, ...).
Rozbalit vlákno
0
28. 3. 2013 08:43
Velikost
Dovoluji si pochybovat, ze mluvime o stejne velkych automobilech, tedy o autech se stejnou sirkou a vyskou, ovsem i delka je velice dulezita. CLA bude rozhodne o dost vetsi, u Tatrovky nevim. Take zde mame predpisy, ktere limituji moznosti aerodynamickych uprav, zmineny VW by dnes dozajista nebyl vyhovujici.
Jabka a hrusky, panove.
Rozbalit vlákno
1
28. 3. 2013 11:59
Re: Velikost
Ale jo, u kratšího auta je kvalitu obtékání vzduchu (Cx) težší udělat než u dlouhého - to nakonec vyplývá z toho, co píši -, ale nic to nemění na tom, že tady u V2 to obtékání dobré není a že tedy Cx není tak malé ! A nepleťte, prosím, čelní plochu, délku a Cx všechno dohromady. Mohl byste také do toho zatáhnout měrnou hmotnost vzduchu a kvadrát rychlosti. Ale tady jednoznačně říkají, že kvalita tvaru pro obtékání vzduchu v podobě Cx je taková a maková. A to není, když vidíte, jak se chová úplav vozu.