Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Historie automobilky Renault ve fotografii (180 snímků z let 1898 až 2008)

Ondřej Láník
Diskuze (45)
Louis a Marcel Renaultové založili před 110 lety firmu, která prošla úspěšnými obdobími, ale zažila i krušné časy. Na ty nejslavnější modely můžete zavzpomínat v unikátní fotogalerii, mapující produkci z jedenácti desetiletí, co Renault automobily vyrábí.

Po založení firmy Renault Freres (Bratři Renaultové) v roce 1898, vznikla už v roce 1905 pobočka v Británii a v roce 1907 pak i v Německu (Renault Automobil AG). Zlatý věk automobilu Renaultu pomohl k růstu, který přerušovaly tak jako vše v Evropě, dvě světové války. V roce 1945 byla automobilka znárodněna, ale konstrukci automobilů to nepostihlo tak fatálně jako v zemích bývalého východního bloku.

V roce 1946 byl představen malý Renault 4CV, který vedle obchodního úspěchu přinesl firmě i vítězství v Rallye Monte Carlo. Následovaly modely Dauphine (1956), Renault 3 a 4 (1961). Revolucí mezi velkými vozy byl Renault 16 (1965), první vůz s dvouprostorovou karoserií hatchback, která dodnes převládá na evropském trhu. Renault 12 (1969) na rozdíl od předchozí poválečné produkce znají Češi velmi dobře, protože se v sedmdesátých letech začal licenčně vyrábět v Rumunsku pod značkou Dacia.

V roce 1971 zaznamenal Renault triumf třemi prvními místy modelů Alpine A110 na Rallye Monte Carlo. O rok později se představil mimořádně populární Renault 5. V roce 1980 se stal Renault první evropskou automobilkou, která ročně vyrobila 2 miliony automobilů. Osmdesátá léta znamenala nejen modely, které posunuly automobilové odvětví kupředu (Renault 9 v roce 1982, Espace v roce 1984), ale také velkou krizi ve firmě Renault spojenou s restrukturalizací a propouštěním tisíců zaměstnanců. Zpět v černých číslech byl Renault v roce 1987.

Devadesátá léta už si pamatujeme lépe. Začalo to novým Cliem (1990), které krátce po převratu dorazilo i na tehdejší československý trh a na evropském poli získalo pro Renault jeden z mnoha titulů Car of the Year. Živoucí legendou se stalo Twingo (1992), na Lagunu (1994) už tak dobré vzpomínky, vzhledem ke kolísající kvalitě, nejsou. Polovina devadesátých let, to byl příchod Megane a Sceniku, v závěru minulé dekády se Renault začal velmi zaměřovat na prvotřídní výsledky v testech Euro NCAP, kde dodnes patří mezi nejlépe hodnocené značky.

Koho zajímá více budoucnost než minulost, měl by navštívit článek z listopadu 2007:

Marko: Budúcnosť Renaultu (bude rastom v čase i priestore)

Ondřej Láník
Diskuze (45)
Avatar - pumpkin
5. 2. 2008 10:16
Re: Tvorca automobilov
Dik za informácie :-) A v Alpine (tej novšej) nemala Matra prsty? Trocha to tak vyzerá.. No ale škoda jej :-(
Avatar - da_b0mb
5. 2. 2008 03:00
Re: francouzká sračka!
Píše se "francouzská" ty hlupáčku. ;-) Ale omlouvá Tě to, že jste to ve škole asi ještě neprobírali.
4. 2. 2008 21:41
Re: francouzká sračka!
Na sračku sa pozri do zrkadla... ;-\ :no:
Renault robil vymakane vozy ked este nebolo vobec iste, ci sa narodis... :-!
Avatar - Ronault.
4. 2. 2008 14:35
Re: nic ve zlym
Tak to je dobrý vtip. >:D Pilot F1 přestoupil z jedné stáje do druhé proto, že seriové vozy byly poruchové. >:D Tos mě docela dost rozesmál >:D Dík >:D :yes:
4. 2. 2008 14:35
ER NA ERBU
Jo, tohle má šťávu... "alpína" jak jsme jako kluci zaklínali toho boha silnic, R8 Gordini... napínají se mi všechny šlachy. Nekonečná trefa - R4, R5... v letu doby jsem úplně zapomněl na model R14... zato nikdy nezapomenu na uhrančivost Fuega... Velká pochvala za článek a za snímky :yes: :yes: