90 už je moc. Pokud se při nárazu v 90 nehne volant a vnitřní kabina (a tudíž deformační dráha zůstane stejná), zcela jistě zpomalení přesáhne bezpečné meze. Nezapomenout na Ek=1/2mv^2.
Heh, tak to je naivni nazor.
Produkcni auto je samozrejme kompromis a ZADNE vyrobene auto vam nezabezpeci preziti pri 90km/h do betonove zdi. Ani F1, ani WRC special, proste nic.
Je rozdil kolmy celni naraz do betonove zdi a je rozdil sikmy naraz do bariery z pneumatik klidne ve vetsi rychlosti.
Aby vam auto zarucilo preziti v 90km/h do zdi, tak pocitejte se mnou:
Maximalni kratkodobe pretizeni co clovek snese je cca 30G - 300 m/s^2. 90 km/h je 25 m/s
v = a*t
s = 1/2 a*t^2
**********
s = 1./2a* (v/a)^2
po dosazeni
s = 1/2*300*(25/300)^2
s=1,041 [m]
Vysledek, pozadovane auto musi mit 1.0 metru deformacnich zon, ktere vyuzije naprosto beze zbytku (tedy zkrati se na nulovou delku) a to navic naprosto rovnomerne, bez nejakych spicek zrychleni a i tak to bude na hranici preziti (spise za ni - 80 kg chlap bude "mit" v dobe narazu 2400 kg). Krom toho potrebujete i mekci deformacni zony pro narazy z mensich rychlosti a nejake misto vam sezerou nedeformovatelne objekty, treba motor, ty si klidne pripoctete k delce deformacni zony.
Sice to neni dulezite, ale celkovy cas deformace bude pouhych 0.08 sekundy.
Konstrukcne docela orisek, si myslim. Pokud by ta zona mela byt zepredu zezadu a zboku, tak by veskera auta musela vypadat jako balony :-! . Nejak si nedovedu predstavit, jak by se to provozovalo v praxi.
mozno na redakciu taka mala prozba a otazka viete urobit nieco take aj s priekopnikom takychto veci, Mercedes Benz mam na mysli, lebo je pekne, ze tu davate Skodu, no MB si to zasluzi viac a tak isto aj z historickeho hladiska robili taketo veci skor a dokonca sami vyvojari na sebe, takze ak nieco podobne urobite budem rad :yes: