Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Historie crash-testů: Stíhačka vs. betonová zeď v 800 km/h

David Bureš
Diskuze (7)
Crash-testy jsou obvykle spojovány s automobily, nárazový test si ale na počátku devadesátých let vyzkoušel také stíhací letoun F-4 Phantom II. Do betonové zdi v rámci experimentu narazil při rychlosti téměř 800 km/h.

Tak vysoká rychlost nárazu znamenala, že byl zdemolován celý letoun, který se po srážce rozpadl na tisíce kousků. Samotná zeď, silná 3,04 metru, náraz dokázala absorbovat. Experimentem chtěla americká vláda zjistit, co by se stalo, kdyby letadlo narazilo do betonové zdi jaderné elektrárny.

Dvoumístný přepadový stíhací letoun McDonnell Douglas F-4 Phantom II byl ve službě poprvé použit na počátku šedesátých let. Do konce výroby v roce 1981 vzniklo více než 5.195 exemplářů této stíhačky, což z Phantomu dělá nejmasověji vyráběný americký nadzvukový vojenský letoun.

Phantom II díky dvěma proudovým motorům General Electric J79-GE-17A zvládne létat až rychlostí 2.390 km/h.

Vedle americké armády letoun používaly také armády Velké Británie, Německa, Izraele nebo Jižní Koreje. Egypt nebo Írán provozují Phantomy II dodnes, většina armád je však již vyřadila z provozu.

David Bureš
Diskuze (7)
30. 12. 2011 00:06
jaaj
asi by dostal 4 hviezdicky lebo sedacka nema parametre 0/0 :-)
Avatar - Destract
29. 12. 2011 22:12
TOAST!
:yes:
28. 12. 2011 22:56
Re: Au
Plne hodnoceni, havarie se obejde dokonce bez bolesti. Jen asi strhnou jednu hvezdu kvuli chodcum.
28. 12. 2011 16:35
Re: Au
zrazka ako v CERNe ;-)
28. 12. 2011 16:31
Re: Au
Myslíš, že tam měli tak dobrý airbag? :-)