Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Historie Iveco Daily ve fotografii

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Roli koncernu Iveco v evropském automobilovém průmyslu dnes podtrhuje především postavení řady Daily, která se stala ikonou kategorie lehkých užitkových vozidel. Svět ji zná již třicet let. Počátky Daily však ve skutečnosti sahají až do roku 1905.

Před první světovou válkou v roce 1905 vyjel na svět první nákladní vůz Zuest, přímý pokračovatel úspěšného osobního vozu stejné značky a roku výroby. Rozdíl byl v pohonu řetězem a dvojitém chladiči chránícím motor proti přehřátí.

Vstupem Itálie do první světové války musela společnost Zuest nejen zvýšit výrobu nákladních vozidel, ale také začít s produkcí letadel. Výrobní expanze přinesla s sebou problém nedostatečné kapitálové vybavenosti. Proto se v roce 1917 spojuje se společností OM (Officine Meccaniche). Cenou za spojení je zmizení značky Zuest z trhu. Od této chvíle všechna vozidla nesou označení OM, na kterou navázaly vozy Daily.

Spolupráce se švýcarským podnikatelem Adolfem Bauerem v Arbonu (nyní vývojové centrum IVECO), jednoho z pionýrů ve výrobě nákladních vozidel s dieselovými motory s přímým vstřikováním a zapalováním kompresí, znamenala, že OM převzala vysoce spolehlivou řadu motorů, kterou prezentovala poprvé na Milánském salonu užitkových vozidel v roce 1929.

Po velkém úspěchu s novými dieselovými motory, kterými byla vybavena většina užitkových vozidel OM, narazilo zvyšování výroby vozidel na své limity. Racionalizace výroby a potřeba dalšího kapitálu se stala nevyhnutelnou. V roce 1933 se situace vyřešila spojením se společností FIAT. Tato změna donutila OM zrušit svojí výrobu osobních vozů a zaměřit se pouze na výrobu nákladních vozidel a autobusů.

Po druhé světové válce

V roce 1950 OM uvedla na trh model „Leoncino“ s užitečným zatížením 2,5 tuny. Výroba tohoto modelu se stala vlajkovou lodí společnosti po dalších dvacet let. Jeho úspěch se odrazil v mnoha vyráběných variantách, které dostávaly originální jména po zvířecích mláďatech jako Tigretto (tygřík), Lupetto (vlček), Orsetto (medvídě) atd.

V šedesátých letech došlo ještě k užšímu spojení se společností FIAT, nově i francouzským Unic, italskou Lancií a Alfou Romeo.

V roce 1973 přišla nová řada s označení Zeta, která byla prodávána pod značkou Fiat a OM. Byla založena na modelu Leoncino a jeho variantách. Modely 50NC (2,1t užitečného zatížení), 55NC a 65NC měli čtyřválcový motor o výkonu 81 k. Tato modelová řada se časem rozšířila až na vozidla o celkové užitečné hmotnosti 7 t a výkonu 122 k.

Zrození Daily

Historie Daily se začala psát tři roky po vzniku společnosti The Industrial Vehicles Corporation (IVECO), která vznikla v roce 1975. IVECO tvoří pět společností z rozdílných zemí - OM Soc.p.Az., FIAT Veicoli Industriali S.p.A., Lancia Veicoli Speziali, Magirus-Deutz AG a Unic S.A. Spojení více společností z různých zemí znamenalo novou výzvu, vyžadující velké množství lidských i finančních zdrojů.

Vývoj vozu však začal již v roce 1973, díky spolupráci společností FIAT a Alfa Romeo. Modely, představené pod označením „OM Grinta“ (bojovný, elegantní) a „Fiat Daily“, nabízela divize nákladních vozů FIATu v Kirchseeonu poblíž Mnichova pod mezinárodně užívaným a lépe vyslovitelným názvem „Daily“. Model „30“ byl vybaven jednomontáží s tím, že na zadní nápravě šlo zvolit dvoumontáž.

V roce 1978 vyjela na silnice první Daily řady „S“, která byla navržena pro segment o celkové hmotnosti 3,5 tuny. Od počátku však IVECO počítalo s rozšířením pro varianty 2,8 tuny a 4,2 tuny. Výroba jednotlivých typů Daily byla soustředěna do různých lokalit. Čistě užitkové typy (podvozek s kabinkou a dodávka - furgon) vyráběly závody OM v Bresciii a Suzzaře. Vícemístnou variantu kombi a minibus stavěla Alfa Romeo v Promoglianu. Klasická koncepce lehkého užitkového vozidla stavěla na rámovém podvozku s motorem uloženým vpředu a pohánějícím kola tuhé zadní nápravy a bezprostředně navazovala na produkci OM.

S prvními vozy Daily začala výroba čtyřválcového motoru – Sofim 8140 o objemu 2,5 l a výkonu 80 koní s přímým vstřikováním a atmosférickým sáním. Motor byl produktem společnosti stejného jména, která vznikla ve městě Foggia. SOFIM založily společnosti FIAT, Alfa Romeo a francouzský Saviem. Agregáty poháněly také některé lehké dodávky a vozy Fiat (zejména Fiat 131 a Lancia Thema).

Druhá generace

Druhá generace vozů Daily s označením 45.10/49.10 byla podstatně zmodernizována. Vozy byly zastoupeny v širším spektru typů, až do celkové hmotnosti pěti tun. Zásadní novum přinášel hnací agregát Sofim s největším výkonem posunutým na 100 koní, který zároveň zvedl celkovou hmotnost vozu nad 3,5 tuny. Pro vozidla o celkové hmotnosti do čtyř tun byl vybaven atmosférickým plněním, těžší pětitunové verze poháněl agregát doplněný přeplňováním turbodmychadlem. Verze s turbodmychadlem řady „S“ byla označována „TurboDaily“ a „TurboGrinta“.

Nadčasový prostor

V roce 1989 prošla celá řada Daily kompletní změnou designu, nabídkou verzí s prodlouženým rozvorem náprav a rozšířením až do celkové hmotnosti šesti tun. Posuvné dveře furgonů byly přepracovány tak, aby umožňovaly přepravu palet a řadu doplnil nový přeplňovaný motor SOFIM o výkonu 103 koní (76 kW). Model 59.12 překonal na dlouhou dobu konkurenci. Objem skříňové karoserie v nejdelší a nejvyšší variantě dosáhl rekordních a vysoce ceněných 17 m3, což vyrovnal až Mercedes Sprinter o sedmnáct let později!

Rok 1993 znamenal představení modelů s motory Euro 1, které vyhovovaly prvnímu systému EDC (Elektronické vstřikování vznětových motorů) pro užitkové vozy. Zároveň s touto novinkou přišel na trh model „Daily Verde“. V dalších letech následovaly vozy „Daily Grande“, „Daily City“ a „Daily Vendor.“

Modelem roku 1996 byla vyhlášena „Nová Daily”. Konstrukce byla přepracována jak uvnitř, tak vně. Pod kapotou vozu se ukrývaly motory splňující normu Euro 2 a certifikaci nákladního vozu. Všechna kola byla opatřena kotoučovými brzdami. O tři roky později představila společnost ve španělském městě Jerez de la Frontera „městské nákladní vozidlo“ Iveco Daily. Zcela nový model kombinoval temperament a komfort osobního vozidla pro městské použití s hospodárností a odolností dálkových nákladních vozidel. Nový koncept určený pro městský provoz s přímým vstřikováním common rail podstoupil nápadnou změnu designu kabiny a karoserie.

21. století

Nové století začalo oceněním Daily v kategorii „Van of the Year 2000“ (furgon). Ve stejném roce navíc společnost dosáhla jednoho milionu prodaných vozů ve třídě do 3,5 t. Síla motorů se zvedla na 146 koní.

V roce 2002 zazářil vznětový agregát HPI (s přímým vstřikováním common rail) o objemu 2,3 l (F1A). Motor nabídl menší spotřebu paliva, nižší emise a vyšší výkon. Ocenění „Transportér roku 2002“ dokumentuje, že značka nadále patří k nejužší špičce v oboru. Mnohé inovace byly provedeny také v interiéru, převodovce, zavěšení kol a elektronických řídících systémech podvozku.

Na zvyšování výkonu motoru navázal v roce 2004 třílitr (F1C) HPI a HPT s výkonem 136 a 166 koní. Velkou popularitu v distribučním provozu získala automatizovaná převodovka „Daily Agile“. Pozadu nezůstal ani vývoj elektronických systémů ESP 8 (stabilizace podvozku), ABS 8 (protiblokovací systém kol) a ASR (protiprokluzový systém kol) a verze zavěšení kol pro modely s jednoduchou montáží.

Daily kráčí s dobou v ochraně životního prostředí, nabízena je i verze CNG (jako palivo slouží stlačený zemní plyn), první prezentace modelu, který vyhovuje emisní normě Euro 4, vzniká prototyp hybridní verze (premiéra na autosalonu RAI 2005).

Dodávka Daily – dílo mistra Giugiara

Zatím nejmladší generace Daily s motorem Euro 4 (s filtrem pevných částic) prošla modernizací převodovky, precizní konstrukce náprav a zavěšení kol. Spojení funkčnosti a estetiky završuje stále významnější prvek - efektní design, výsledek práce slavného italského karosáře Giorgetta Giugiara. (např. Ferrari GG50, Maserati 3200GT, Alfa Romeo 159, Bugatti Chiron, Lamborghini Cala, a další ), který spojil funkčnost s estetikou. Dynamika pod kapotou byla zvenku zdůrazněna úpravou vzhledu. Model Daily získal novou mřížku chladiče, čirý kryt ukazatelů směru a podélné černé plastové ochranné pásky.

V roce 2007 Daily přišla s novým modelem terénní verze 4x4, která je určena pro skutečné profesionály s použitím jak do velmi těžkého terénu, tak pro velmi specifické komunální nástavby. Tento vůz byl vyráběn již před rokem 1987, ale nyní je postaven na novém podvozku od italské společnosti SCAM v kombinaci s motorem, převodovkou a kabinou od IVECA.

V roce 2008 slaví lehké užitkové vozy Iveco Daily 30 let od svého uvedení na trh. Po celém světě bylo prodáno již více než 2 miliony vozů. V České republice bylo za 15 let působení na trhu prodáno přes 8.200 kusů. Vůz je nabízen v hmotnostních kategoriích 3,5-6,5 tuny. V České republice je nejpopulárnější segment 3,5 tuny, ve kterém jen vloni došlo k nárůstu poptávky o 45 %. Nejprodávanějším vozem v Česku je model 3,5 tuny furgon (kompaktní skříň) o rozměrech nákladového prostoru 14-15 m3 se silnějšími motory 140-160 koní. Vůz Daily je dostupný ve více než 2500 variacích provedení.

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Avatar - JFK
5. 5. 2008 09:31
prvni a druha generace stale ziji...
ZASTAVA-KAMIONI

[odkaz]
Avatar - T613
4. 5. 2008 23:11
Re: súčasť života...
Bral jsem 89 jako bod nula.
4. 5. 2008 22:56
Re: súčasť života...
Podla mna treba ubrat viac, ale urcite tu nejaky bol aj vtedy.
4. 5. 2008 20:41
Re: súčasť života...
chcel som to napisať tak všeobecne a poukazať na vek >:D ale maš pravdu diky za opravu :yes:
Avatar - T613
4. 5. 2008 20:01
Re: súčasť života...
Uber 11let, tedy pokud mluvíš o ČR/SR ;-)