Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč právě zelená? A jak je to s tím okřídleným šípem? Připomeňte si historii loga Škodovky

Stanislav Kolman
Diskuze (38)
I když základy společnosti Škoda byly položeny již v roce 1895, okřídlený šíp se ve znaku objevil až o tři desítky let později. A symbolem českého výrobce zůstává dodnes.

Video se připravuje ...

Logo společnosti Škoda v zelené barvě s okřídleným šípem zná dnes každý. Jenže tomuto designu předcházela dlouhá cesta a vývoj, který je v některých historických momentech i po letech zahalen tajemstvím.

V roce 1895 zakládají Václav Laurin a jeho jmenovec Klement podnik na tvorbu jízdních kol. Ta, stejně jako později motocykly, opouštěla výrobnu pod značkou Slavia. Tento nápis byl součástí prvního znaku značky společně s kolem a lipovými květy, symbolizujícími slovanské národy. Později jsou do symbolu společnosti doplněna také jména zakladatelů a místo výrobny – Mladá Boleslav.

K výrazné změně došlo po deseti letech. To Laurin & Klement přichází se zcela novým znakem, jemuž dominují jejich iniciály. Kromě těch se zde objevují také vavřínové listy ve tvaru věnce, které jsou známým synonymem pro slávu a úspěch.

Od roku 1926 startuje v Boleslavi výroba osobních automobilů pod značkou Škoda. Jméno společnosti se změnilo a s ním i samotné logo. Základem je oválný tvar modré barvy s výrazným nápisem Škoda, vavříny i nadále zůstávají součástí.

Ve stejné době se coby symbol automobilky objevuje také tzv. okřídlený šíp. Původ motivu je nejasný. Tvrdí se, že tehdejší obchodní ředitel Škody si ze zámořských cest přivezl jako sluhu Indiána a logo znázorňuje jeho hlavu s čelenkou z peří. Ostatně tomuto tvrzení by nahrával i spot z muzea, který do světa nedávno vypustila sama automobilka. Další možnou variantou je, že se jedná o traverzu, jelikož plzeňská Škodovka se dříve věnovala stavbě mostů.

Jelikož „hlava Indiána ve znaku“ nezní marketingově zrovna nejvhodněji (obzvlášť v době, kdy se tak moc spekuluje o vstupu Škody na americký trh), oficiálně se pro okřídlený šíp používá jiné vysvětlení – šíp je symbolem rychlosti a cílené aktivity, křídla pokroku. Drobný otvor je okem, které „dohlíží“ na přesnost výrobních procesů.

Krátce před koncem minulého tisíciletí se součástí loga stává zelená barva, jež odkazuje na ekologický přístup automobilky. Černá je podle značky znamením stoleté tradice. K poslední zásadní změně došlo v roce 2011. Škodovka dala logu minimalističtější vzezření a svěžejší odstín zelené. Toto moderní vyobrazení používá automobilka na oficiálních materiálech dodnes. Na vozech pak vídáme okřídlený šíp bez textu v kombinaci černé a stříbrné barvy.

Stanislav Kolman
Diskuze (38)
18. 8. 2017 13:45
Re: hlavne
...hlavně ty se jdi léčit >:D
14. 8. 2017 07:46
Proc prave zelena?
No jednoduse proto, ze po vstupu Skody do VW by byly v koncernu 2 znacky s modrou barvou. Tak se vymyslela jina >:D
12. 8. 2017 11:59
zrejme
sami nevedia co to logo ma znamenat. je to obycajne kurca alebo sliepka. nic viac a nic menej. ale zle znie ze ma niekto v logu kura, tak je to okridleny sip...
12. 8. 2017 09:03
Re: autorem loga s okřídleným šípem je Otto Gutfreund
Zajimave, a to velmi. Jen trochu zvlastni, ze je to psane na psacim stroji.

Ale ma to ale - pise se tam, za logo bylo registrovano 2 roky pred tim, nez O.G. zakazku dostal. A dale - okridleny sip / traverza - tomu se da rozumet, ale ten otvor je skutecne tezko vysvetlitelny - leda tou indianskou celenkou s ozdobou na urovni spanku.

Nicmene - prechod der Konzern na cerno / stribrna provedeni log je docela humus. Ale rozumim tomu - puvodni logo Sodovky (to zelene s ratolestmi) pusobilo bylo vyrazne lepe, nez VW v kruhu - a to bossove ve Vlkohradu asi nesli tezko.
11. 8. 2017 21:23
Re: autorem loga s okřídleným šípem je Otto Gutfreund
tak pro tento příspěvek máme v češtině krásné slovo fak-up:)