Historie Porsche ve fotografii: Netypická Porsche

Historie Porsche ve fotografii: Netypická Porsche

 
 

Devětsetjedenáctka je tak výrazný symbol automobilové značky Porsche, že si mnoho lidí ani nepřipouští, že by existovaly i jiné modely. Existují.

Zatímco dnešní produkce automobilky Porsche se všemi modely alespoň trochu přibližují modelu 911, období v nichž se další modely radikálně lišily nejsou příliš vzdálená. Pro dnešní fotogalerii jsme vybrali několik netypických Porsche z nedávné historie automobilky.

Úzký vztah Porsche a Volkswagenu se prolíná celou historií automobilky. Do dnešních dnů plní obě jména články v médiích o vzájemné spolupráci a podnikatelském provázání obou skupin.

V roce 1967 podepsaly obě automobilky smlouvu, ze které vzniklo lidové Porsche 914, představený o dva roky později. Čtyřválcové motory Volkswagen 1,7 l (59 kW) byly dodávány do základní verze, šestiválec 2,0 l (81 kW) sdílela devětsetčtrnáctka se základním Porsche 911. Do roku 1976 vzniklo asi 119 tisíc vozů Porsche 914.

Sedmdesátá léta nepřála sportovním vozům a modelům s vysokou spotřebou, takže i Porsche muselo hledat odpověď na otázku jak přežít ropnou krizi. Východiskem měl být další čtyřválcový sportovní vůz - Porsche 924. Jeho uspořádání s motorem vpředu a převodovkou u zadní hnací nápravy mu zajistilo vyvážené rozložení hmot (48:52) a sportovní chování na silnici. Dvoulitrový čtyřválec se vstřikováním paliva a 92 kW se brzy rozšířil i do Audi 100 a Volkswagenu LT. Takové sdílení komponent by asi dnešní zákazníci Porsche nezkousli, i když Cayenne... Vozů Porsche 924 se do roku 1988 vyrobilo přes 152 tisíc kusů.

Novinkou frankfurtského autosalonu v roce 1981 se stal Porsche 944 s novým čtyřválcem konstrukce Porsche. Šlo o agregát o objemu 2,5 l (120 kW) vycházející ze základu vidlicového osmiválce z Porsche 928. Americkému trhu měl vyhovět komfortnějším průběhem točivého momentu, v Evropě zase umožnil další ladění pro sportovní aplikace. Karoserie byla vyrobena z pozinkovaných plechů. Objevily se také verze targa a cabrio. Do roku 1991 vzniklo téměř 162 tisíc vozů tohoto jména.

Labutí písní řady 924/944 byl model 968 představený v roce 1991. Toto levné Porsche však bylo asi už příliš drahé (jako nové stálo 90-100 tisíc marek), a tak prodejní počty nedosahovaly ani poloviny odbytu řady 911. Do roku 1994 vzniklo jen 14 tisíc kusů.

Zcela mimořádným vozem byl osmiválcový model 928, představený poprvé na autosalonu v Ženevě v roce 1977. Pro pokrokovost konstrukce (motor V8, zadní náprava, šestiletá záruka na neprorezavění karoserie, atd.) byl tomuto vozu udělen titul evropské auto roku 1977/78. Ve výrobě vydržel až do roku 1995, celkem vzniklo 61 tisíc kusů.

V roce 1985 se na autosalonu v Ženevě představilo superporsche - model 959. Prakticky vše co na autě bylo patřilo do říše automobilových nebo technických snů. Cena 370 tisíc marek, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 s, nejvyšší rychlost 315 km/h. Plochý šestiválec 2,8 l byl přeplňován dvěma turbodmychadly, přičemž nejprve pracovalo pouze jediné a od 4300 ot./min se připojovalo i druhé. Nejvyšší výkon motoru byl 330 kW při 6500 ot./min, točivý moment vrcholil hodnotou 500 Nm při 5000 ot./min.

Automobily Porsche na Auto.cz
Pohledy do historie: Porsche 956 (1948-1965)
Pohledy do historie: Porsche 917 - Bestie z Le Mans
Pohledy do historie: Porsche 928 - osmiválec proti boxeru
Pohledy do historie: Porsche 959 – lepší už to nebude
TEST Porsche Cayman S – Pryč ze stínu velkého bratra
TEST Porsche Cayenne Turbo LPG - plynová zbraň

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Marka Schwarzmanna: Idolové Zápisník Marka Schwarzmanna: Idolové

Znáte Dalibora? Toho s houslemi. Ve své době kradl, až se…

Letiště Praha nakoupí až 20 autobusů Cobus 3000 Letiště Praha nakoupí až 20 autobusů Cobus 3000

Do soutěže se přihlásila pouze společnost GSE Services…

Produktivita české práce klesá Produktivita české práce klesá

Růst tuzemské zaměstnanosti jde primárně na vrub profesí…

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

 

Štítky Porsche

 

Přidat názorDiskuse: Historie Porsche ve fotografii: Netypická Porsche







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se porvali s policií a skončili v base!

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se…

Po premiéře slovenského snímku Out na filmovém festivalu v Cannes se jeho tvůrci tak opili, až skončili v…

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

 

iSport.cz

Šafářová po ošklivé prohře: Jsem na dně. Z něj vede jen cesta vzhůru

Šafářová po ošklivé prohře: Jsem na dně. Z něj vede…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Nádherné tažení do pařížského finále z před dvou let vystřídal zlý sen, který Lucie Šafářová…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…