Historie Porsche ve fotografii: Typická Porsche - 356, 911, 912...

Historie Porsche ve fotografii: Typická Porsche - 356, 911, 912...

 
 

První část historické fotogalerie věnovaná "nepravým" Porsche dnes doplňuje ohlédnutí za všemi modely nesoucími znaky, které se za téměř 60 let změnily jen minimálně.

Filius Ferdinand „Ferry“ Porsche (1896 – 1998) sestrojil první automobil této značky v červnu 1948. Na obrázku je se svým otcem ve vývojové laboratoři motorů. První sportovní vozy Porsche, vycházející z konstrukčních prvků lidových vozů Volkswagen „Brouk“ se stavěly v rakouském Gmündu, kam se koncem války firma přestěhovala, aby se vyhnula bombardování spojenců.

Prvním vyrobeným a homologovaným vozem firmy Porsche byl roadster 356 výrobního čísla 001. Používal vzduchem chlazený čtyřválec VW s protilehlými válci (boxer) o objemu 1131 cm3 a výkonu 29 kW, umístěný vzadu. Na trubkovém rámu byla namontována ručně vyrobená hliníková karoserie. Karoserii navrhl Rakušan Irwin Komenda, který předtím pracoval u firem Volkswagen, Cisitalia a Auto Union. Označení 356 pocházelo od pořadového čísla projektu v organizačním schématu firmy. Dnes je tento první Porsche vystaven v Národním automobilovém muzeu bratří Schlumpfů ve francouzském Mulhouse. První vozy putovaly ke švýcarskému zákazníkovi a po důkladných testech bylo rozhodnuto o sériové výrobě. Kromě roadsterů s plátěnou střechou stavěl Porsche v roce 1948 a 1949 i kupé 356 s děleným předním sklem.

V roce 1950 se výroba vrátila do Zuffenhausenu, předměstí německého Stuttgartu. Erbovní znak tohoto města se později dostal i do továrního znaku Porsche. Rok 1951 přinesl zvýšení obsahů a výkonů nových motorů. V nabídce se objevily modely 1300 (1286 cm3, 32 kW) a 1500 (1488 cm3, 44 kW). V následujících dvou letech byla nabídka doplněna o modely 1500S (1488 cm3, 51 kW) a 1300S (1290 cm3, 44 kW). Do roku 1955 vzniklo necelých 9 tisíc vozů Porsche první generace.

V září 1955 byla zahájena výroba druhé generace 356 A. Zvětšené a klenutější čelní sklo, větší objem motoru (1582 cm3), větších rozchody kol a řada dalších změn odlišila novinku od předchůdce, ale také zvýšila cenu mimo původně plánovanou oblast pro dostupné sportovní vozy pro mladé. V letech 1955 až 1959 vzniklo přes 20 tisíc vozů Porsche 956 A s motory 1300, 1500 a 1600.

Na frankfurtském autosalonu se v roce 1959 představila verze 356 B. Nová příď s výrazněji tvarovanými blatníky a výše umístěnými světlomety se již podobá léta přežívající představě o voze Porsche. Čtyřmetrový automobil už vážil 900 kg, měl pod kapotou motor 1582 cm3 (44, 55 nebo 66 kW), verze Super 90 dostala už v roce 1960 kotoučové brzdy na všechna kola. Objěvily se i silnější verze Carrera 1600 (77 kW) a Carrera 2000 se čtyřválcovým dvoulitrem (96 nebo 98 kW). Do roku 1963 vzniklo přes 31 tisíc vozů 356 B.

Čekání na první 911 zkrátilo v roce 1963 Porsche 356 C. Nová brzdová soustava a další facelift, ale také změny na motorech (55 až 118 kW) prodloužily život legendárnímu modelu do roku 1965. Celkem vzniklo přes 16 tisíc vozů 356 C.

Nepřehlédněte
Historie Porsche ve fotografii: Netypická Porsche

V roce 1964 vznikly první modely 911. Původní název 901 neprošel přes známkoprávní spor s Peugeotem, který si vyhradil pro své modely označení s nulou na konci. Automobil zcela nové konstrukce měl vzadu ploché vzduchem chlazené šestiválce, výjimkou byly modely 912 (z let 1965-1976) se čtyřválcovými motory (65-66 kW). Devětsetdvanáctek vzniklo téměř 35 tisíc.

Dvoulitrový šestiválec první devětsetjedenáctky měl v roce 1964 96 kW při 6200 ot./min a točivý moment s maximem 175 Nm při 4200 ot./min. Stovku zvládal za 9 sekund a nejvyšší rychlost činila 210 km/h. Podvozek byl také zcela nový, vpředu Porsche vsadilo na vzpěry McPherson a trojúhelníková ramena, vzadu trojúhelníková ramena. Vše bylo odpruženo torzními tyčemi. Kotoučové brzdy na všech kolech byly novým standardem, stejně jako mezigeneračně výrazně prostornější karoserie.

Roky plynuly a na svět přicházely nové a nové verze s výkony od 81 do 169 kW (911 Carrera RSR 3.0 z roku 1973). v roce 1973 dostala 911 nové bezpečnostní nárazníky, v roce 1974 přibyl krycí plast mezi koncovými světlomety s nápisem Porsche.

Konec osmdesátých let přinesl další milník v historii automobilky řadu 911 (964). Nejprve byla k dostání pouze jako Carrera 4 s pohonem všech kol s výkonem 184 kW, později přišly i klasické verze s poháněnou zadní nápravou. Silnější motor, výrazně lepší aerodynamika, ale i vyšší hmotnost a kvalita byly pro tuto řadu hlavními změnami.

Novodobými devětsetjedenáctkami jsou řady 993 (z let 1993-1998) a 996 (z let 1997-2004).

Automobily Porsche na Auto.cz
Pohledy do historie: Porsche 956 (1948-1965)
Pohledy do historie: Porsche 917 - Bestie z Le Mans
Pohledy do historie: Porsche 928 - osmiválec proti boxeru
Pohledy do historie: Porsche 959 – lepší už to nebude
TEST Porsche Cayman S – Pryč ze stínu velkého bratra
TEST Porsche Cayenne Turbo LPG - plynová zbraň

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 




Porsche 356C ujelo milion mil. S jedním majitelem! Porsche 356C ujelo milion mil. S jedním majitelem!

Klasické automobily značky Porsche se i přes svou úžasnou…

Glöckler-Porsche 356 Coupé: Znáte nejošklivější Porsche historie? Glöckler-Porsche 356 Coupé: Znáte nejošklivější Porsche historie?

Jedna z dnes nejúspěšnějších automobilových značek v…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci. Potřebují získat 10 procent

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci.…

Hnutí Starostů a nezávislých se sešlo v sobotu už na 9. volebním sněmu. Necelé dvě stovky delegátů si zde volily…

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit se přišly davy lidí i cizinci

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit…

Sobotní dopoledne bylo zasvěcené poslednímu rozloučení s kardinálem Miloslavem Vlkem, jenž skonal před týdnem na…

 

iSport.cz

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je hluchý, porazil už i Rosola

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je…

Nikdy neuslyší potlesk fanoušků, jejich povzbuzování ani uznalá slova po vyhraném zápase. Jihokorejský mladík…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…