Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Hitachi bude General Motors dodávat Li-Ion baterie

Hybridní vozidla koncernu General Motors budou od roku 2010 poháněna bateriemi z produkce japonské společnosti Hitachi. Ta rovněž oznámila radikální zvýšení produkce baterií pro pohon vozidel.
Zpět na článek
4. 7. 2009 12:02
Posledni evropan v automobilce zhasne
VW uz dohodu s Japonci o dodavkach baterii podepsal. Ted si jdou pro baterie k Japoncum i Americane. Drivejsi vladci svetovych trhu fatalne zaspali a musi klicove technologie budoucnosti nakupovat u Japoncu. Jaka asi bude pozice automobilky, ktera klicove komponenty nakupuje? Jaka by byla pozice napr. VW dnes, kdyby spalovaci motory nakupoval u Japoncu?

Pro evropsky a americky prumysl je to tragicka situace, jejiz dusledky si dnes jeste ani nedokazeme plne predstavit. Nic na svete netrva vecne. Ani vedouci pozici ve svete nema zapadni svet na vecne casy. Staci nekolik spatnych rozhodnuti, jako provedli vysoci manazeri zapadnich automobilek, kdy ignorovali vyvoj (ale zejmena prakticke nasazen) elektrickych technologii az do doby, kdy i moje babicka pochopila, ze neni jina cesta, a mozna jeste o trochu dele. Dnesni prozreni prichazi s krizkem po funuse. Technologie jiz drzi Japonci a maji v nich diky dlouhodobemu vyvoji hybridnich vozu desetilety naskok.

Legracni je, jak takoveto fatalni zpravy, ovlivnujici zasadne budoucnost autoprumyslu na desetileti dopredu, prochazi na autoserveru zcela bez povsimnuti, zatimco nicotne zpravy, ze v jednom nejmenovanem starem motoru byl retez nahrazen remenem vyvolaji stovky ohlasu. Pak se nemuzeme divit, ze zapadni autoprumysl miri tam kam miri.
Rozbalit vlákno
30
Avatar - Pekelná Micinka
4. 7. 2009 12:58
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Kouzelný slůvko zní - Diverzifikace. Nikde není zaručeno, že budou jezdit auta jen na baterii... Navíc, paralelně si automobilky můžou vyvíjet baterie vlastní. A ještě dál, dnes to nestojí tak, že bysme se měli bát Japonců. Bojme se KLDR. Všechny velké státy (rozlohou i ekonomickým významem) už pochopili, že problémy jednoho více či méně stojí něco všechny. Takže když budou Japonci vyrábět baterie pro VW, tak já budu rád, protože japonský elektronice se dá věřit (většinou) a VW zas vyrobí kastli, které narozdíl od Toyoťácké vizuálně rozumím. :-) Koneckonců, ještě v době, kdy tě přejel kombajn, se spousta věcí (my přišli o těžké mot. lokomotivy, metro, helikoptéry...) řízeně vyráběla v různých zemích socialistického bloku (neefektivně) a co si pro ti tomu zmohl..
5. 7. 2009 00:17
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
To zni jako kdyz se soudruzi na XX. sjezdu sve rodne strany chlubili, ze v produkci oceli na hlavu jsme na spici sveta. Jenomze o uspechu ve svete uz tehdy rozhodovala produkce mikroprocesoru. Ale ten jsme nedelali ani jeden. Sice nemame baterie, ale skvele ohybame plechy. Tak budeme ohybat plechy a srdce auta nam dodaji Japonci. S takovym pristupem zakonite skoncime jako ti soudruzi.
Avatar - white label
5. 7. 2009 01:15
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Tvůj pocit jistoty jak bude "zítra" by ti mohli závidět především meteorologové...
Jen si občas "trochu" pleteš pojmy...záměna náhražky rozvodového řetězu (uHTP) za (podle tebe) "řemen", místo ozubeného řetězu je opravdu celkem nepodstatná, ovšem plést si vlastní motor s "médiem" pro "zdroj" energie (tvé přímé srovnání spal.motoru a baterií a dále baterie jako ekvivalent "srdce auta") to už je malinko alarmující...
Na podobný typ Li-Ion baterií měl např. MB (do svého modelu S400 hybrid) smlouvu s Johnson Controls-Saft, což je společný podnik amerického dodavatele interiérů a francouzského výrobce baterií.
Až bude poptávka po takových bateriích opravdu "masová", mohou se vyrábět téměř kdekoli na světě, podobněně jako Li-Ion baterie pro spotřební elektroniku, ale dnes už i do nářádí, včetně např. elektrických sekaček na trávu...
Každopádně dělat z téhle zprávy závěry o budoucnosti vývoje automobilového průmyslu ve světě, je mírně řečeno pošetilé... :-!
5. 7. 2009 14:35
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Ozubeny retez? Co to je? Mozna ozubeny remen, ze jo.

Baterie bude srdce a klicova cast elektromobilu. Kapacita, cena, zivotnost. Tam se odehraje konkurencni bitva nasledujiciho desetileti. Vlastni elektromotor je dnes jiz vice nez 100 let vyvijeny stroj a udelat ho umi kdekdo. Dokonce je to technologicky jednodussi nez vyroba spalovaciho motoru. Proto mluvim o baterii, jako o klicove casti elektromobilu.
Masova poptavka jiz eistuje a vsichni ji resi tak, ze si pro baterie dojedou do Japonska, protoze oni to jiz umi. A diky tomu se jejich naskok nebude snizovat ale naopak zvysovat. Takto vypada ztrata vedouciho postaveni ve svete v praxi.
Avatar - white label
5. 7. 2009 20:39
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
(Ne, jedná se o náhradu článkového řetězu za řetěz! ozubený...
sice toho dost píšeš, ale asi o tom už méně čteš...)

Dnes se např. jen ve "vševyrábějící" Číně dělají technologicky mnohem náročnější produkty, než poměrně dlouho známé Li-Ion baterie, až bude poptávka skutečně masová, budou se podobné baterie vyrábět nejen tam.
Navíc nevidím vůbec žádný problém brát baterie např. od Hitachi, což hlavně ani není přímo producent aut..., takže jakýpak náskok
(co se týká výroby baterií) japonských automobilek? Nebo máš snad představu, že Hitachi bude mít zájem pouze o japonské odběratele a že jim např. evropské peníze budou "vadit"?
Audio (rádia+CDchangery) pro VW Golf (už) 3. generace dodával např. i Panasonic (s označením VW) , jehož nabídka byla pro VW (cenově) zajímavější než třeba ta od Blaupunktu...většina majitelů, to ale logicky ani netušila...
Prostě tu jen zbytečně děláš "z komára vola"...
Co se týče elektromotoru a dlouhodobé znalosti principu jeho "práce", tak spalovací motory, ale i princip el. baterie známe také velmi dlouho, ale to neznamená, že na nich není co zlepšovat...
Stačí se podívat, "kde" byly např. diesely
v osobních automibilech před pouhými 20lety
a "kde" jsou dnes...
I v pohonu na el. energii (obecně) se tedy pravděpodobně můžeme dočkat některých relativně převratných novinek a zdaleka nemusí jít pouze o samotné baterie...
Avatar - Pekelná Micinka
5. 7. 2009 22:28
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Asi tak. Baterie se možná budou jednou mrskat stejně jako dneska pro foťáky. Budou drahý značkový a levnější neznačkový. Tedy spíš tovární a netovární. Koneckonců, možná se dočkáme i baterii od dnešních petrochemických gigantů.

Jedinná pravda je v tom, že ve vývoji baterií jsme (jako lidstvo), asi nejméně daleko.
Zajímavé je, že elektromotor byl efektivní vpodstatě mnohem dříve, než spalovací motor. I když ve finále, je to tak nějak stejný. Spalovací motor se vyvíjel spíš průběžně. Elektromotor bych řekl, že dlouho stagnoval a nějaký další vývoj se začal až koncem 70.let s nástupem elektroniky do řízení. Bez ní by byl el. motor v autě značně neefektivní.
6. 7. 2009 12:07
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Vidim, ze predstavit si budoucnost v cele siri dela problem. Tak si predstav dnesni evropske automobilky, bez motoraren a bez vyroby prevodovek s tim, ze se zasadni dily budou nakupovat mimo Evropu. Zustanou vicemene jen montazni haly a marketingove oddeleni. Takove montovny, jake dnes stoji u Kolina nebo u Nosovic. Pro tento stav neexistuje lepsi oznaceni nez ztrata globalni vedouci pozice. No jo. Jisteze se za mnoho let budou baterie vyrabet vsude. Jenomze to nic nerika o tom, kdo bude na spici vyvoje, kdo bude urcovat trend, kdo bude ovladat trh, kdo bude vyrobu vlastnit a tudiz kam potece zisk. Evidentne to nebudou ti, co prijdou s produkty jako posledni.

PS Historii Li-ion baterie muzeme pocitat cca na 2 desetileti, tedy nijak extremne dlouho. Ano, elektromotory maji jiste jeste dost prostoru k vyvoji, ale opet je to mimo automobilky. Proste o spalovaci motor a prevodovku, ktere prinasi vetsinu z profitu automobilek, automobilky prijdou a misto toho budou nakupovat. To nemuze nezanechat nasledky. Cely autoprumysl se zmeni a pro Evropu, pokud se urychlene neprobudi, to nebude zmena k lepsimu. A to jenom proto, ze evropske automobilky zaspaly nastup nove technologicke revoluce - elektrifikaci automobilu.
Avatar - Pekelná Micinka
6. 7. 2009 12:47
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
No trochu si protiřečíš. Nejprve si tvrdil, že jde o baterky. A teď k tomu přidáváš, že automobilky přijdou o spal. motor a převodovku a že tedy budou nakupovat. Nebudou muset. Sám sis odpověděl - el. motor umí udělat kde kdo, tak proč by s takovým zázemím, jaké automobilky mají, nebyly schopny vyměnit technologii a vyrábět elektromotory? Otázkou je, co bude ekonomičtější, obyvykle to bývá nákup, než vlastní výroba. Do budoucna stejně nezbude automobilkám než spojit síly.
Avatar - white label
6. 7. 2009 13:17
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Opravdu si myslíš, že např. vše spojené se značkou nějaké japonské automobilky pochází jen z jap. ostrovů, nebo že její majitelé musí být výhradně japonci? Důsledky globalizace staví tvé argumenty tak trochu na hlavu...
Samotné elekromobily, ale dokonce ani hybridy nejsou zdaleka tak masově rozšířeny, abys tu už dnes mohl tvrdit, že už někdo někomu (do budoucna) zásadně utekl...
Navíc sám potvrzuješ můj názor, že vývoj spojený
s případným pokrokem v technice elektromobilů půjde spíš převážně mimo automobilky (viz. bat. Hitachi).
Až bude o Li-Ion baterie do automobilů opravdu velký zájem, reakce ostatních výrobců bude o to pružnější oč masovější zájem skutečně bude. Navíc už jsem zmiňoval současnou výrobu těchto baterií na území Francie.
Avatar - Pekelná Micinka
5. 7. 2009 12:33
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Už to vpodstatě napsal white label přede mnou. Nezaměňuj baterie za celý hnací systém..
5. 7. 2009 14:45
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Jak jsem psal vyse, zbytek el. pohonneho systemu je na urovni ohybani plechu - umi to uz dnes udelat stovky firem. Technologicky tam neni zadny problem, proto nema smysl o tom mluvit. Kritickym mistem elektromobilu jsou baterie. A leta zkusenosti s vyrobou baterii vhodnych pro pohon automobilu zatim maji jen Japonci. Evropane se dodnes tvarili, ze elektrotechnologie v autech bude pouzivat az generace nasich vnuku a Japoncum s jejich hybridy se smali. No a ted, kdyz se konecne probudili, jedou si pro baterie do Japonska.
Avatar - Pekelná Micinka
5. 7. 2009 19:42
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Ale co je na tom tak špatnýho?? Dyť ten náskok se dá dohnat.
6. 7. 2009 12:12
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Ale ja zadne dohaneni nevidim. Vidim, ze nakupujeme technologie od tech, kteri vcas odhadli smer vyvoje. Cimz jejich naskok naopak prohlubujeme. A to je prave ten problem.
Avatar - Pekelná Micinka
6. 7. 2009 12:57
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Ale tak už to chodí. A koho myslíš my? Celou Evropu? Nebo Škodu? BMW, Mercedes.. ti už různé technologie zkouší nějakou dobu. Ano, baterky... Jenže oni ani Japonci neměli k dispozici nic použitelnýho - nebo myslíš, že by čekali 10let, kdyby měli dostatečně účinnou baterii? Velký auto na baterii zatím není - všechno jsou to micro, mini, nižší třída, max. nižší střední. První schopnou vlaštovkou je Tesla. A jak vidíš, tak to není ani velká a ani japonská automobilka. Bavme se o čistě elektrickém autě. Protože v případě hybridu tvůj argument o zbytečnosti motoráren a výroby převodovek atd. padá. Navíc, ani nejlepší elektromobil se neobejde bez určitých mechanických částí.
Avatar - white label
6. 7. 2009 13:33
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Že žádné dohánění nevidíš, ještě samo o sobě neznamená vůbec nic...
A co vidíš konkrétně? Kdo teda (v Evropě) nakupuje technologie jap. automobilek, které podle tebe včas odhadli směr vývoje...?
A v čem je tedy potom právě ten problém...?

Já naopak minulý týden viděl srovnávací test zmiňovaného MB S400 hybrid s přímou konkurencí od Lexuse a pominuli celkové vítězství MB (jednalo se o německý autočasopis), tak právě rozdíl ve spotřebě v testu, vyzněl pro Lexus docela nelichotivě...
6. 7. 2009 18:32
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Ano,tak přesně to je.Stačí si položit jednoduchou otázku.Proč nejsou elektromobily dnes více rozšířené?Elektromotory?Ty jsou dnes a byly už před 10lety na slušné úrovni.Řídící elektronika?I ta už je řadu let použitelná.Jádro problému je v bateriích,čili vývoj a výroba baterií je pro elektromobily klíčová.Navíc přirovnávat takto důležitou součást pohonu k rádiu je hodně pošetilé.Pro českou a vlastně i evropskou ekonomiku je důležité umět vyvíjet a vyrábět (je velký rozdíl zda je něco Tvého,nebo sousedovo) klíčové součásti ať se to týká čehokoliv.Bouchaní kastlí nemá zrovna vysokou přidanou hodnotu.
V německém testu bude vždy německá prémie lepší než sebelepší konkurence,to je umění marketingu.
Avatar - white label
6. 7. 2009 18:56
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
To přirovnání Li-Ion baterií k audiu v automobilu sis hezky přispůsobil, nikde jsem ovšem nesrovnával významnost těchto komponent pro automobil jako takový, šlo jen o to, jak běžně a dlouho fungují mezinárodní odběratelsko-dodavatelské vztahy (nejen v automobilovém průmyslu) obecně.
Bavíme se zde pouze o bateriích, které se nedělají pouze
v japonsku a navíc se ani nejedná o jedinečnou technologii, která by byla kryta několika patenty. Ale hlavně tyto baterie ani nevyrábí např. přímo Toyota, ale Hitachi!
Se vstřikování CR pro diesely přišel také Bosch/Siemens a vidíš v tom snad nějakou zásadní výhodu pro německý autoprůmysl?
Dělali snad nějaké problémy ostatním výrobcům se zavedením tohoto systému? Naopak jedni z prvních kdo tuto techniku použil byl neněmecký Fiat/Alfa Romeo.

Celkové vítězství MB v testu jsem přešel (k vůli této automatické argumentaci), rozdíl spotřeby v testu je však měřitelný...
Avatar - T613
6. 7. 2009 19:05
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
elektromobily se nevyvíjely neb zde pro ně nebyl lukrativní trh. Potencionální kupci se na ně dívaly skrz prsty, musela pro ně uzrát doba.
A proč se vyvinuly baterie v Japonsku? Protože tam k tomu dospěl trh. Uteklo někomu něco? Asi těžko. Tak velký trh s baterkama ještě není a pár let ještě nebude. A se vzrůstající poptávkou se na to vrhnou i ostatní výrobci. A jak doženou "náskok" Japonců? Tak jako se tomu dělá všude na světě. Koupí pár baterií rozpitvají je a předělají k obrazu svému. A další generace baterií pak bude k nerozeznání od japonských, neb žádný náskok již existovat nebude.
Avatar - white label
6. 7. 2009 20:15
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
:yes: ...přesně tak... :-!
Avatar - Pekelná Micinka
6. 7. 2009 23:33
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Konečně jim to někdo vysvětlil. :-)
Avatar - white label
6. 7. 2009 23:38
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Po "zkušenostech" s nimi, bych rozhodně nebyl až tak velký optimista. Myslím, že kdo to pochopit opravdu chtěl, mohl tak učinit už podstatně dříve... ;-)
Avatar - T613
7. 7. 2009 07:34
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
vysvětlit se dá něco jen někomu kdo chápat chce. To že někdo nevidí (spíše nechce) shodnost vývoje baterií s vývojem ostatních technologických novinek (co zde kdy byly) je rozhodující.
S klidem můžu říct, že starý kontinent má náskok před Japonskem v palivových článcích, neboť starý dobrý Siemens je vyrábí sériově pro ponorky, které jsou již v aktivní službě. Má to stejnou váhu a logiku.
7. 7. 2009 17:04
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Na to pitvání je jednoduchá odpověď,i když číňani dnes rozpitvají mercedes,tak stále se jim ho nedaří produkovat.
Palivové články?Nevím zda je Siemens jediným výrobcem na světě,ale na ponorkách možná budou jiné požadavky než v osobním autě.Tím nechci snižovat kvality Simensových palivových článků,jen tam třeba nemusí být požadavek na startování v mrazu,nebo co nejkompaktnější chlazení.
Zatím zde diskutujeme také nad bateriema Li-ion,ale korejci už dnes sériově v autech používají lepší Li-pol.
Mně osobně asijská auta nevadí,takže z hlediska spotřebitele mně je to celkem jedno,ale co náš průmysl?
Avatar - white label
7. 7. 2009 18:05
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Tak za to teď tvé přirovnání baterie k celému (novému) "Mercedesu" "hodně pošetilé" opravdu není...

P.S. Li-Pol Baterie nejsou žádná žhavá novinka...a jejich nejpodstatnější výhodou (proti Li-Ion bateriím) je jejich téměř neomezená "tvarovatelnost".
7. 7. 2009 20:15
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Li-Pol není novinka.Používá se už běžně,ale ne u hybridních pohonů aut(pouze Hyundai).Má nejen lepší tvarovatelnost,ale i vyšší kapacitu,nižší hmotnost obalu,který musí mít menší pevnost,ale jsou dražší.
Nemusím přirovnávat jen celý mercedes,ale stačí jen bezpečnost(třídu si vyber).Okopíruješ výztuhy?Nebo jízdní vlastnosti,okopíruješ zavěšení a je to.Takto to myslíš?Čínská auta se tedy rovnají dnes plně jejich vzorům?Tak proč z tvých(jiných diskuzí) příspěvků většinou vyplývá,že náskok,mají ti s delší zkušeností.
Znovu k palivovým článkům,ponorky,měsíční modul Apolla,které používají a používali palivové články mohli a určitě měli jiné požadavky než auta.V ponorce je i atomový pohon,je použitelný v osobním autě?Srovnávejte prosím srovnatelné.Kdo chce pochopit pochopí,kdo nechce tak nikdy. ;-)
Avatar - white label
7. 7. 2009 22:29
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
To se ptáš sebe, jak si to myslel, když si tu naivně srovnával techniku baterie s s technikou celého automobilu (Mercedesu)?
Ve své reakci se vlastně divíš sám sobě...
Stejně tak jako je nesrovnatelná náročná složitost celého prémiového vozu vs. Li-Ion baterie, tak stejně nesrovnatelné jsou možnosti firem jako MB,BMW,VW, nebo TOYOTA vs. nějaká současná čínská automobilka...
:-!

P.S. Takže řiď se prosím svými posledními dvěmi
větami...
8. 7. 2009 15:55
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Proto také mohou kupovat čínské,nebo indické automobilky ty vyspělé z Evropy.Nemají možnosti...
Tak to je opravdu odborné,pro výzkum musíte mít finance na zaplacení,což se obávám právě oni nyní mají. :-!
Dle názoru vícero lidí i zde na tomto servru je problém kopírováním vyladit podvozek na výborné jízdní vlastnosti a baterie půjdou v pohodě.Tak to jó. ;-)
Avatar - T613
7. 7. 2009 21:52
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
bavíme se o vývoji v technologických velmocech, nikoliv v rozvojových státech.
8. 7. 2009 15:57
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Japonsko není technologická velmoc?Korea proti nám,je už také na tom lépe.Čína (ipřes kopírování třeba bezpečnost jejich aut není dle testů srovnatelná s našimi,takže rozpitvání není asi moc platné)jde také velmi rychle dopředu.Tyto země vyvíjejí a produkují baterie.Samozřejmě tam patří i USA.Takováto je evropská realita,nevím kde žijete vy.
[odkaz]
Takže jak je pak doženeme?
Avatar - white label
7. 7. 2009 18:06
Re: Posledni evropan v automobilce zhasne
Vidíš..., zase si měl pravdu... ;-)