Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hitparáda předlistopadových vozů, aneb čím jsme museli jezdit

Lukáš Prejzek
Diskuze (209)
Dnešní český automobilový trh je natolik bohatý, až se v té záplavě vozů člověk snadno úplně ztratí. Za minulého režimu tomu však bylo úplně jinak.


Úvod


Ano, na tuzemských silnicích jsme občas potkávali i zápaďácká fára od Renaultu 5 až po Fordy Cortina či Sierra nebo téměř kompletní výrobní program Mercedesu. Jenže drtivá většina československých majitelů aut měla v prodejnách Mototechny pouze značně omezený výběr produktů původu domácího či z některé ze „spřátelených“ zemí, sem tam okořeněný švédským saabem, francouzskou simkou či italským fiatem.

A které socialistické automobily z padesátých až osmdesátých let minulého století nám nejvíce utkvěly v paměti? Vybíráme nejznámější desítku z českého pohledu.

10. Wartburg 312


10. Wartburg 312 - NDR

Výrobce: VEB Automobilwerk (AWE), Eisenach

Přestože většina motoristů má značku Wartburg spjatou s věčně kouřícím, kolébavým sedanem 353 a od něho odvozeným kombi, hlubší pamětníci si pod tímto slovem mnohem raději vybaví elegantně zaoblený model 312, který se světu představil už v roce 1956. Podle nás jde o vůbec nejhezčí sedan socialistické éry. Východoněmecký automobil klasické (a dodnes nejrozšířenější) koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol používal pouze skromný dvoutaktní tříválec litrového zdvihového objemu. Model se vyráběl v pestré devítičlenné paletě karosářských variant: jako uzavřená limuzína, limuzína se shrnovací střechou, kabriolet, kombi, sport-kupé se střechou a bez střechy, limuzína typu Camping, limuzína de Luxe a kupé. V Československu se však výraznějšího rozšíření dočkala pouze první z nich. Hranatý nástupce 353 se však představil už devět let po uvedení modelu 312 a jeho karosářská nabídka se omezila pouze na sedan a kombi Tourist, k nimž později přibyl lehký pick-up Trans. Koncem 80. let se wartburg konečně zbavil smradlavého dvoutaktu a získal za něj náhradu v podobě důstojného čtyřdobého zážehového čtyřválce 1,3 l od Volkswagenu.


9. Volga GAZ-24


9. Volga GAZ-24 - SSSR

Výrobce: GAZ, Gorkij (dnes Nižní Novgorod)

Když tato černá limuzína zastavila před domem, mnozí tušili, že je zle. Sovětské sedany GAZ-24 s dvouapůllitrovým čtyřválcem OHV o výkonu 72 kW totiž často sloužily STB, naproti tomu Veřejná bezpečnost pro své potřeby mnohem více preferovala odvozená kombi. Vlajková loď sovětského automobilového průmyslu (nepočítáme-li tedy obří reprezentační limuzíny jako ZIL nebo Čajka) se v Československu poprvé objevila v polovině ledna 1971, kdy Motokov dovezl první dva vzorky, určené především pro homologační zkoušky. U elegantního sedanu velkorysé délky 4735 mm a rozvoru 2800 mm dnes působí úsměvně jeho osazení čtrnáctipalcovými koly nebo pouze čtyřstupňová manuální převodovka. Už v době jeho československých homologačních zkoušek přitom neušla kritice nabídka vnitřního prostoru, která se proti předchozímu, zaoblenému modelu M-21 zejména na délku a šířku smrskla. Sériová výroba vozu byla přitom zahájena už 1. července 1970, poslední GAZ-24 sjel z produkčních pásů o patnáct let později. Mezitím už ale probíhala výroba zmodernizovaného provedení Volga 3102, které se ve výrobě po mnoha úpravách udrželo až do roku 2010.


8. Fiat 126 P


8. Fiat 126 P - PLR

Výrobce: FSM (Fabrika samochodów malolitražovych), Tychy a Bielsko-Biala

Maličký nástupce legendární pětistovky s dvouválcem v zádi sice vznikl roku 1972 v Itálii, ale na základě licence se už o rok později vyráběl také v Polsku. Po ukončení italské produkce roku 1980 dokonce polské továrny modelem zásobovaly nejen země východního bloku včetně Československa, ale i vyspělé západoevropské státy v čele s Velkou Británií. Původní objem dvouválce činil 594, později 652 cm3. Přestože Maluch, jak se tomuto vozítku přezdívalo, vypadl ze západoevropské nabídky Fiatu už počátkem 90. let spolu s nástupem cinquecenta, u našich severních sousedů se vyráběl a prodával až do roku 2000. Největší polskou zajímavostí přitom byla verze 126 BIS s motorem 704 cm3 uloženým naležato, díky čemuž se karoserie mohla pochlubit výklopnou zadní stěnou, tedy běžnou třídveřovou koncepcí. Tato varianta přijela na trh v září 1987 a vedle uspokojení domácí poptávky se exportovala výhradně na Západ: do Itálie, Francie, Belgie a Británie. Roztomilých třímetrových Fiatů 126 se včetně italského originálu za necelá tři desetiletí vyrobilo téměř pět milionů kusů.


7. Tatra 603


7. Tatra 603 – ČSSR

Výrobce: Tatra, Kopřivnice

Náš nejvýznamnější výrobce těžkých nákladních automobilů se dlouhá léta věnoval také produkci osobních vozů, v poslední fázi především reprezentačních limuzín. Slavný zaoblený model 603 se začal v malých sériích vyrábět v roce 1956 jako další článek vývojové řady aerodynamických typů T-77 A a T-87. Poháněl jej vzadu umístěný vzduchem chlazený zážehový osmiválec. Zmodernizovaná verze šestsettrojky se čtyřmi předními světlomety krytými po dvojicích samostatnými skly a označením Tatra 2-603 přijela na trh v roce 1962. Pohodlný automobil byl určený především na dlouhé cesty, kde posádka ocenila nabízené pohodlí, zadní cestující se navíc mohli zaposlouchat do příjemného osmiválcového bublání za zády. V roce 1973 se na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně poprvé představil hranatý nástupce Tatra 613, který se s mnoha průběžnými modernizacemi dožil až poloviny 90. let, kdy zazněla jeho labutí píseň v podobě Tatry 700. Malý počet vyprodukovaných sedmistovek dnes žene jejich ceny do závratných výšin, kam už dávno vyšplhala i původní Tatra 603.


6. Škoda 1000 MB


6. Škoda 1000 MB - ČSSR

Výrobce: Automobilové závody, národní podnik (AZNP), Mladá Boleslav

Loňská oslavenkyně 50. narozenin přinesla senzaci ještě před oficiální premiérou. Už před oním rokem 1964 totiž motoristé spekulovali o připravovaném elegantním automobilu lepším než Renault 8 nebo Simca 1000, navíc z úplně nové, na míru postavené továrny. A to ještě lidé neviděli jeho atraktivně zaoblenou karoserii, která neztratila kouzlo dodnes. Přitom embéčko se mohlo pochlubit i mnoha jinými prvotinami:

  • První škodovka se samonosnou ocelovou karoserií.
  • První škodovka koncepce „vše vzadu“, což platilo pro motor, poháněnou nápravu, převodovku a chladič.
  • První škodovácké kupé s absencí sloupku B (model Škoda 1000/1100 MBX.
  • První evropské auto s technologií tlakového lití bloku motoru z hliníkové slitiny.

Koncepce automobilu však měla i citelné slabiny: například hlučnost, omezenou přilnavost zadních kol, šnekové řízení bez zpětné vazby nebo svislé čepy se sklony k zatuhnutí a vysychání maziva. Embéček a odvozených verzí vzniklo celkem 443 156 kusů.


5. Škoda 110 R Coupé


5. Škoda 110 R Coupé – ČSSR

Výrobce: Automobilové závody, národní podnik (AZNP), Kvasiny

Na sedany Škoda 100 a 110, vzniklé modernizací modelu 1000 MB spojenou například s novinkou v podobě předních kotoučových brzd, už leckdo skoro zapomněl. Atraktivní dvoudveřové kupátko 110 R se však stále těší vzrůstající popularitě. Aby ne, za zachovalé kousky se dnes platí mnohasettisícové částky. Erko se světu představilo 29. ledna 1971 a ve výrobě se v kvasinském závodě AZNP udrželo rovných deset let, než jej vystřídalo modernější garde na bázi Škody 742. Krásná Škoda 110 R s koncepcí sedadel 2 + 2 si srdce motoristů získala nejen atraktivním designem a temperamentní zážehovou jedenáctistovkou, ale i mnoha propracovanými detaily, jako byla sportovní sedadla, měkce obložená „závodní“ přístrojová deska, bezrámové dveře, velká prosklená plocha či výrazně utlumené pronikání vzduchu do kabiny. Ostatně tiché kabiny byly silnou předností kvasinské továrny vždy.


4. Škoda 450 Felicia


4. Škoda 450 Felicia – ČSSR

Výrobce: Automobilové závody, národní podnik (AZNP), Kvasiny

Poslední kabriolet značky Škoda se vyráběl v kvasinském pobočném závodě AZNP v letech 1958 až 1963. Vůz 450 Felicia vznikl podstatnou úpravou typu Š 440 Spartak, z něhož vycházel podvozek, a měl s ním společných i mnoho karosářských dílů. Motor felicie využíval stejný zdvihový objem 1089 cm3, ale získal dva karburátory, změněné časování rozvodu, upravený tvar spalovacího prostoru, vyšší stupeň komprese, což nakonec znamenalo maximální výkon 37 kW. V roce 1960 se felicia dočkala rovněž odnímatelné laminátové střechy. Elegantní otevřený model vznikl téměř v 16.000 exemplářích a vedle Evropy si jej oblíbili také zámořští motoristé.


3. VAZ 2101


3. VAZ 2101 – SSSR

Výrobce: Volžský automobilový závod (VAZ), Togliatti

Zrod slavného žigulíku umožnila licence Fiatu na model střední třídy 124 (evropského Auta roku 1966), jež si vyžádala výstavbu obřího produkčního závodu v Togliatti. Proti italskému originálu se však v SSSR upravoval motor, převodné ústrojí, příslušenství, výbava, karoserie i podvozkové části. Cílem bylo přizpůsobit vůz tamním hrubým cestám. Model VAZ 2101 (na některých trzích známý jako Lada 1200) se ve světové premiéře představil na zimním bruselském autosalonu počátkem roku 1971 a první vzorky vozu dorazily do Československa už pouhý měsíc poté. Sedan brzy doplnilo kombi VAZ 2102, proslavené hlavně Veřejnou bezpečností. Čtyřválec OHC o zdvihovém objemu 1198 cm3 dával vozu výkon 60 koní. Pamětníci si však vzpomenou, že na čs. trhu byly v nabídce i mnohem objemnější motory. Vůz se těšil mimořádně dlouhé kariéře, na výrobních linkách v ruském Togliatti po různých úpravách vznikal až do roku 2012. Vrcholným typem výrazně zmodernizované řady VAZ 2104/2015 byl v dobách socialismu výrazně zmodernizovaný sedan VAZ 2107 s velkou chromovanou maskou (od roku 1981), který samozřejmě používal tehdejší nejsilnější motor 1,6 l. Předobraz Fiat 124 se přitom ve své době stal skutečně globálním modelem: díky licencím se vyráběl také v Bulharsku, Turecku nebo až v daleké Jižní Koreji jako Kia 124.


2. Trabant 601


2. Trabant 601 - NDR

Výrobce: VEB Sachsenring Automobilwerke, Cvikov

Ve své době to nebyl rozhodně žádný luxus, pokud tedy nepočítáme zemi jeho vzniku – pro východoněmecké motoristy šlo o nedostupný čtyřkolový sen, na který museli čekat klidně i celá desetiletí. Trabant 601 představoval jednoduché čtyřmístné vozítko se vzduchem chlazeným dvoutaktním dvouválcem uloženým vpředu, nabízené ve dvou standardních karosářských verzích: jako dvoudveřový tudor s odděleným zavazadlovým prostorem po vzoru sedanů a praktické třídveřové kombi Universal. Známé jsou však také různé individuální odvozeniny typu otevřeného vozítka Trabant Tramp.


1. Škoda 120 L


1. Škoda 120 L – ČSSR

Výrobce: Automobilové závody, národní podnik (AZNP), Mladá Boleslav

O nejznámějším autě socialistického Československa by se mohly vést dlouhé diskuse, ale vítěz je podle nás jasný: Škoda modelové řady 742 - tedy stopětky, stodvacítky a jejich příbuzné modely. Celkem jich mezi roky 1976 a 1990 vznikl více než milion. A ve svém okolí snad neznáme nikoho, kdo se v některém z těchto automobilů nikdy nesvezl. Přestože tomuto sedanu bez ohledu na označení spousta lidí řekne prostě „stodváca“, motorová paleta vyráběných variant byla celkem bohatá. Sahala od základní Škody 105 přes verze 120 a 130 až k posledním modelům 135 a 136 s agregáty z favoritu - pro přibližné zjištění objemu motoru vždy vynásobte udávané číslo deseti. Základní specifikace dané objemové třídy nesly buď jen číselné označení, nebo doplňkové písmeno S (Škoda 105 S, Škoda 120). Lepší výbava se značila L, ještě lepší GL či LS, luxusní potom GLS. K tomu závod v Kvasinách produkoval odvozená kupé Garde a Rapid alias řadu Š 743. A právě tyto dvoudveřové modely se v posledních letech dostávají do popředí zájmu sběratelů – zatímco rapid se dal ještě nedávno pořídit za pár desítek tisíc korun, dnes u zachovalých kusů nebývají výjimkou šestimístné částky. A jejich ceny budou nadále jen stoupat.


Zobrazit celý článek
Lukáš Prejzek
Diskuze (209)
28. 10. 2015 21:29
Re: 1989
Zlatě tak. Třeba na novýho Superba čekáte 8 měsíců takže vezmete polovinu peněz a v těch áčkách si koupíte Třeba Audi A5 a máte techniku snad lepší než ten Superb.
28. 10. 2015 00:08
1989
Ať žije kapitalismus! Jsem rád že dneska nemusím vybírat mezi škodovkou a ladou. Nemusím na nic čekat, stačí rovnout přijít do autosalonu nebo AAA, vybrat si a za chvíli člověk odjíždí v novým vozem. Tohle za komančů možný nebylo
24. 10. 2015 20:10
Re: Š105S
Kamarát-veteranista si teraz kúpil 105S model 78 a ona nemá ani výstražné smerovky. >:-[]
Re: Kapitoly
To máte fajn. Jen tak dál. Vám toho bude vyhovovat víc.
24. 10. 2015 17:53
Re: Kapitoly
Mohli by udělat hlasování, ozývá se jen pár nespokojenců, nám ostatním to nejspíše vyhovuje...