Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hlavní je růst mimo Evropu, řekl v Praze šéf Nissanu a Renaultu

David Bureš
Diskuze (2)
Dobrá situace je podle Carlosa Ghosna v současnosti na brazilském nebo mexickém trhu, Evropa v dohledné době neporoste.

Šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn neočekává, že by se situace v Evropě v příštích letech výrazně zlepšila. Na jiných trzích krize není, řekl Ghosn na konferenci Strategy in Transition v Praze.

Ghosn neví, kdy krize na starém kontinentu skončí, předpokládá ale, že za dva až tři roky budou zdejší prodeje v nejlepším případě stabilní. Problémem má zde být i nekonkurenceschopnost, automobilky se podle Ghosna budou muset přizpůsobit novým silám z ostatních částí světa. Bude také třeba podepsat dohody mezi firmami, vládami a odbory.

Rada výrobcům, jak přestát evropskou krizi, je dle Ghosna jednoduchá. „Rosťte mimo Evropu, co nejvíce můžete,“ vzkazuje. Při svých plánech expanze by se automobilky měly podle šéfa Renaultu zaměřit například na Brazílii, Mexiko nebo Střední východ.

Zatímco na starém kontinentu krize je, aktuální nízké prodeje japonských automobilek v Číně Ghosn označil jen za „incident.“ V nejlidnatější zemi světa se prodává málo aut japonských značek kvůli sporům o souostroví Senkaku, na které si kladou nároky obě země.

Ghosn přiznává, že v krátkodobém horizontu prodeje japonským výrobcům v této oblasti klesnou, po delší době se ale situace napraví. Podle Ghosna jsou ekonomiky obou zemí tak provázané, že je zájem na obou stranách, aby se stav uklidnil.

Šéf Nissanu a Renaultu zdůrazňuje, že tento „incident“ ukazuje, jak jsou výrobci zranitelní, když jsou příliš závislí na jednom trhu.

V plánech do budoucna Ghosn počítá s elektromobily. „Myslíme si, že část dopravy musí být nezávislá na ropě,“ zdůvodňuje. V Brazílii narozený manažer věří, že elektromobily jsou součástí budoucnosti. Dodává však, že je možné debatovat, kdy a jak hodně se rozšíří.

Na vozy s elektrickými motory myslí i Čína. Ghosn připomněl, že žádný výrobce nyní v nejlidnatější zemi světa nemůže zvyšovat své výrobní kapacity, pokud nemá projekt elektromobilu nebo plug-in hybridu. Do roku 2020 má na čínských silnicích jezdit na pět milionů elektroaut a plug-in hybridů, zatímco v současnosti jich je zde minimum.

Ghosn si však myslí, že automobilky samy nemohou vést vývoj elektrických aut. Podle jeho názoru musí společnost uznat, že nechce být závislá na ropě.

V současnosti je především nutné zvýšit počet dobíjecích stanic. Ty by dle Ghosna mohly být u tankovacích stanic nebo u supermarketů. Čím lepší bude infrastruktura dobíjecích stanic, tvrdí šéf Renault-Nissanu, tím více se bude prodávat elektromobilů.

David Bureš
Diskuze (2)
9. 10. 2012 14:04
Fiat a PSA
Takze Fiat prezije a tiez bude zaujimave sledovat, ako PSA zacne budovat svoje zastupenie v Brazilii a Mexiku.