Hmotnost ve formuli 1: Velká hra (kilo)gramů

Hmotnost ve formuli 1: Velká hra (kilo)gramů

Automobilové závody a formulové zvlášť jsou bojem o zlomky sekund. Jejich zisk nebo ztrátu ovlivňuje váha stroje nebo člověka. A jak to chodí ve formuli 1?

Naposledy se ve F1 skloňovala hmotnost na začátku sezony 2009, kdy bylo zaváděno zařízení KERS (energie nashromážděná při brzdění je využita pro krátkodobé zrychlení). Tehdy činila minimální váha vozu (bez jezdce) 605 kilogramů, motoru 95 kg a KERS vážil až 40 kg.

Ještě loni byla minimální hmotnost závodního monopostu 620 kg. Po letošním zavedení turbomotorů činí 690 kg, agregátu 155 kg a nově zavedený systém ERS (rekuperace kinetické energie) má od 20 do 24 kilogramů.

Tématu váhy jsme se věnovali ve Světě motorů 48/08 a 19/13. Dnes se na tuto problematiku podíváme z jiné stránky. Jak se pracuje se zatížením závodního vozu a co ho ovlivňuje?

Přidat plyn za 142

Skutečnost, jak hmotnost ovlivňuje rychlost, záleží na charakteru okruhu, nadmořské výšce a povaze zatáček. Rámcově se však dá říci, že 10 kilogramů hmotnosti navíc vede ke zpomalení o 0,4 sekundy na jedno kolo.

Při úrovni dnešních technologií a materiálů by neměl mít žádný z jedenácti současných týmů F1 problém dostat se na předepsaný limit 690 kilogramů.

„Nejlepším způsobem snižování váhy je eliminace součástí,“ tvrdí technický ředitel stáje Williams Pat Symmonds. „Pokud to nejde, snažíme se o integraci dílů tak, aby jeden mohl sloužit více účelům. Jestliže potřebujeme získat další úsporu, musíme najít návrh, jak dosáhnout snížení hmotnosti součástí bez újmy na jejich odolnosti,“ míní.

„U kovových dílů používáme slitiny oceli, titanu a hliníku. Při jejich zpracování bojujeme doslova o každý gram. Ovšem i zlomek hmotnosti stojí hodně peněz,“ připomíná současný technický boss Williamsu. Mimochodem takový plynový pedál v monopostu F1 váží 142 gramů.

Kabel jasnější než světlo

V každém z týmů se snaží tlačit hmotnost vozů pod předepsanou hranici 690 kg. Čím více se totiž dostanou pod předepsaný limit, tím větší hmotnostní rezervu si vytvoří. A s ní mohou pracovat v podobě závaží, které je zapotřebí rozmístit v závodním voze pro lepší celkové vyvážení.

„Používali jsme ochuzený uran, který se však stal sociálně nepřijatelným,“ říká Symmonds. Možná má na mysli protesty odpůrců atomové energie. V současné době využívají technici wolfram, který je o padesát procent hustší než olovo a jeho části se dají lépe umístit do omezených prostorů úzkého monopostu.

Bývalý technický boss stáje Renault připomíná jednu absurdní situaci, kterou zažil v rámci snahy o úsporu hmotnosti. „Kabely ve svazku byly tak tenké, že když jimi procházel proud k zadnímu světlu, zářily jasněji než samotné světlo,“ tvrdí Symmonds. Věříte tomu? O podobné situace není nouze ani v současném světě formule 1.

Newton měl pravdu

Když už nemají inženýři na autě kde brát, je řada na pilotech, aby v zájmu zrychlení závodního stroje ubrali na své váze. Vždyť již v roce 1687 Isaac Newton ve svém druhém zákonu o pohybu vyjádřil názor, že hmotnost tělesa brání jeho zrychlení.

Co s tím mohou dělat samotní jezdci? Samozřejmě „sundat“ nějaké to kilo, ale vysvětlujte to závodníkům vyšší postavy. „Mám obavy, aby se formule 1 nezačala orientovat na menší piloty. Nechápu, proč při změně současných pravidel nemohla zůstat minimální hmotnost alespoň o deset kilogramů vyšší,“ nabízí svůj pohled na situaci Jenson Button.

Britský pilot stáje McLaren měří 181 centimetrů a váží 72 kilogramů. „Mám v těle šest procent tuku a celý rok dodržuji jasně stanovené dávky jídla s vysokým obsahem proteinů. Je hezké, že někdo chce, abychom zhubli. Jsou ovšem závodníci, kteří s váhou jít níž prostě nemohou,“ připomíná.

Přece si neuseknu nohu

V podobně obtížné situaci je šestadvacetiletý Nico Hülkenberg, který svých 184 centimetrů vyvažuje 74 kilogramy. „Když se v roce 2009 zaváděl KERS, museli tehdy jezdci jako Mark Webber nebo Giancarlo Fisichella přes zimu zhubnout o šest sedm kilogramů. I mně tehdy u Williamsu řekli, že než mě nasadí do tréninkových jízd v rámci závodů formule 1, musím sundat nějaká kila,“ vysvětluje Hülkenberg.

Dokonce se proslýchá, že vysoká hmotnost Němci zabránila v angažmá ve stáji Ferrari. A byla rovněž překážkou pro to, aby se stal pro letošní sezonu pilotem Lotusu.

Do stejně těžké situace se dostal nováček ve formuli 1 Marcus Ericsson, který bude jezdit za stáj Caterham. Třiadvacetiletý Švéd měří 180 centimetrů a váží 69 kilogramů, ale ani to nestačí. „Pokud musím při jízdě vzdorovat v zatáčkách přetížení až 5g, potřebuji pravidelně jíst. Nemůže ze mě přece zůstat kostra bez svalů,“ říká Ericsson. Začal spolupracovat se specializovanou klinikou v Itálii, kde mu sestavují stravovací a pitný režim.

„Můj týmový kolega Kamuj Kobajaši váží o jedenáct kil méně a to jsou čtyři desetiny sekundy na kolo. Jenomže já si při své výšce přece neodseknu nohu,“ dodává Ericsson s naprosto oprávněným sarkasmem.

Doufejme, že jezdci formule 1 nebudou nakonec dohnáni tak daleko, aby začali trpět bulimií (nervovou poruchou v příjímání potravy). Například bývalý skotský pilot formule 1 David Coulthard (246 závodů, 13 vítězství) se v začátcích kariéry s takovými problémy potýkal…

Pravidla F1 o hmotnosti

Vůz musí po celou dobu závodního víkendu vážit minimálně 690 kilogramů. Platí pevně stanovené rozložení hmotnosti v poměru minimálně 314 kg na přední a 369 kg na zadní nápravu (součet paradoxně nesouhlasí, ale takhle jsou napsaná pravidla). Týmy mohou ve vozech používat závaží.

Během závodu nesmí být kromě stlačeného plynu (pneumatiky) nic doplňováno. Jestliže je třeba vyměnit určité díly, musí vážit stejně jako předchozí.

Jezdec, který nezastaví na výzvu k zvážení, dostane napomenutí, pokud pochybení rychle napraví a FIA (Mezinárodní automobilová federace) uzná, že automobil dovezl v nezměněném stavu. Jestliže pilot pochybení nenapraví a monopost na vážení nepřiveze vůbec nebo na něm bude tým před vážením pracovat, bude trestem start z boxové uličky.

Kolik váží jezdci F1

JezdecTým Výška [cm] Hmotnost [kg]
Sutil Sauber 185 75
Hülkenberg Force India 184 74
Chilton Marussia 182 65
Vergne Toro Rosso 182 70
Button McLaren 181 72
Gutierez Sauber 180 61
Grosjean Lotus 180 68
Ericsson Caterham 180 69
Bianchi Marussia 179 68
Ricciardo Red Bull 178 66
Rosberg Mercedes 178 67
Räikkönen Ferrari 175 63
Kvjat Toro Rosso 175 58
Vettel Red Bull 174 64
Hamilton Mercedes 174 66
Perez Force India 173 63
Maldonado Lotus 173 66
Bottas Williams 173 70
Magnussen McLaren 172 62
Alonso Ferrari 171 68
Kobajaši Caterham 168 58
Massa Williams 166 59
Průměr -171,95 66
Spolupracujeme s TipCars.com
Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 





 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Včera

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých nábytkářů. Komplikuje jim výrobu

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých…

Před Vánoci se znovu rozhořel spor o certifikaci českých lesů. Olej do ohně tentokrát přilil europoslanec Tomáš…

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

 

iSport.cz

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny překvapil na lavičce

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny…

Trenér fotbalistů Sevilly Eduardo Berizzo, bojující s rakovinou prostaty, se pouhých 16 dnů po operaci vrátil ke…

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři zahraniční posily!

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři…

Ve fotbalové Slavii pokračují změny, které odstartovaly s příchodem nového sportovního manažera Jana Nezmara.…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…