Český trh v březnu 2009: Mezi velkými SUV je nejžádanější BMW X6, menším dominuje nadále Honda CR-V
Mercedes ML druhý a Hyundai ix55 třetí mezi velkými
Ve třídě velkých terénních vozů a SUV se na prvním místě nic nezměnilo – i tentokrát patří BMW X6. V březnu se pro něj tentokrát rozhodlo 32 zákazníků. Na druhém a třetím místě došlo ovšem k překvapení. Stříbrnou příčku totiž obsadil Mercedes-Benz ML s 19 kusy, na třetím místě najdeme Hyundai ix55 se 17 vozy.
Celý trh v březnu meziročně klesl o 37,5 % - z 269 na 168 kusů.
Letos věčně druhá bavorská X5 spadla až na čtvrtou příčku se 16 kusy, o kterou se navíc dělí s Volkswagenem Touareg. Na šestém místě je Volvo XC60 s 12 registracemi. Sedmá Toyota Land Cruiser skončila v březnu na 11 kusech. Osmé místo patří Audi Q7 s 10 vozy, devátý je Nissan Pathfinder s devíti registracemi a Top 10 uzavírá překvapivě Ssangyong Kyron s pěti kusy.
Mercedes třídy ML si v meziročním srovnání pohoršil o 29,6 % (loni 27 aut). Registrace BMW X5 klesly o 78,7 % (ze 75), VW Touareg spadl o 30,4 %, v celkovém počtu o 7 aut, loni v březnu jich bylo 23. Pokles o deset vozů, tedy o 45,5 % zaznamenalo Volvo XC90, Toyota Land Cruiser ztratila 11 aut a 50 %. Audi Q7 si pohoršilo o 75 % (loni v březnu 40 vozů). Nissan Pathfinder ztratil 2 kusy (- 18,2 %) , registrace Ssangyongu Kyron se u jako jediného vozu z první desítky zvýšily, a to o 66,7 % (ze 3 na 5). Největším propadákem byla v březnu již zmíněná X5, skokanem je Kyron.
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v březnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 3/2009 | 1-3/2009 | 3/2009 | 1-3/2009 |
1. | BMW X6 | 32 | 126 | 19,0% | 17,0% |
2. | Mercedes-Benz ML | 19 | 62 | 11,3% | 8,4% |
3. | Hyundai ix55 | 17 | 50 | 10,1% | 6,7% |
4. | BMW X5 | 16 | 97 | 9,5% | 13,1% |
4. | Volkswagen TOUAREG | 16 | 56 | 9,5% | 7,5% |
6. | Volvo XC90 | 12 | 51 | 7,1% | 6,9% |
7. | Toyota LAND CRUISER | 11 | 38 | 6,5% | 5,1% |
8. | Audi Q7 | 10 | 65 | 6,0% | 8,8% |
9. | Nissan PATHFINDER | 9 | 68 | 5,4% | 9,2% |
10. | Ssangyong KYRON | 5 | 8 | 3,0% | 1,1% |
11. | Lexus RX | 4 | 18 | 2,4% | 2,4% |
12. | Land Rover DISCOVERY | 3 | 14 | 1,8% | 1,9% |
12. | Mitsubishi PAJERO | 3 | 20 | 1,8% | 2,7% |
14. | Mercedes-Benz GL | 2 | 18 | 1,2% | 2,4% |
14. | Porsche CAYENNE | 2 | 8 | 1,2% | 1,1% |
14. | Subaru TRIBECA | 2 | 6 | 1,2% | 0,8% |
17. | Iveco MASSIF | 1 | 1 | 0,6% | 0,1% |
17. | Jeep GRAND CHEROKEE | 1 | 5 | 0,6% | 0,7% |
17. | Jeep WRANGLER | 1 | 4 | 0,6% | 0,5% |
17. | Nissan MURANO | 1 | 8 | 0,6% | 1,1% |
17. | Ssangyong REXTON | 1 | 4 | 0,6% | 0,5% |
- | Ostatní modely | 0 | 15 | 0,0% | 2,0% |
- | CELKEM | 168 | 742 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od ledna vede X6 se 126 kusy před X5 s 97, třetí je Pathfinder, který má na kontě 68 kusů. Následuje Audi Q7 s 65 vozy a první pětku uzavírá Mercedes ML se 62 kusy. Obě BMW tedy odskočila, ale za nimi je situace po prvním čtvrtletí velmi vyrovnaná. Jediným, kdo si z celkové Top 5 polepšil, je opět Nissan Pathfinder – o 78,9 %. Registrace BMW X5 klesly oproti loňsku o 55,9 % (z 220 o 123 kusů), Q7 si pohoršila o 40 aut (ze 105), tedy o 38,1 %, pokles vykazuje také Mercedes ML, a to o 25,3 % (- 21 vozů).
Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním třem měsícům roku 2008 snížil o 17,6 % - z 900 na 742 kusů.
Stoprocentního podílu vznětových motorů dosáhly v březnu tři vozy z první pětky – Mercedes ML, Hyundai ix55 a Volkswagen Touareg. Vozy se zážehovými agregáty tak prodala pouze bavorská automobilka – u X6 činil podíl dieselů tři čtvrtiny (24 z 32 kusů), u X 5 pak 93,8 %, jeden vůz spaloval benzin.
Mezi užitkovými automobily patří v celkových počtech prvenství opět BMW X6 (21 kusů, podíl 65,6 %) před Mercedesem ML (13 vozů, podíl 68,4 %) a BMW X5 (11 kusů, podíl na celkových registracích 68,8 %). Následují VW Touareg (10, 62,5 %) a Toyota Land Cruiser (8, 72,7 %). Stoprocentního podílu N1 dosáhl v březnu Land Rover Discovery (3 vozy), od začátku roku se ještě neprodal žádný Discovery v osobní verzi. Dalšími modely, které byly registrovány jen jako užitkové, byly Mercedes-Benz GL (2), Subaru Tribeca (2) a Jeep Wrangler (1).
Nissan Qashqai stříbrný mezi malými, Kia Sportage pátá
Třída malých terénních vozů má již delší dobu jediného vládce - Hondu CR-V, kterou si tentokrát koupilo celkem 71 zákazníků. Patřilo by jí pochopitelně opět i celkové prvenství mezi všemi auty do lehčího, či těžšího terénu.
Registrace v této třídě oproti loňsku mírně klesly, a to o 3 %, z 631 na 612 aut.
Druhé místo obsadil tentokrát Nissan Qashqai s 58 kusy, třetí je VW Tiguan se 45 vozy. Na čtvrté příčce najdeme Mitsubishi Outlander (38), pátá je Kia Sportage spolu se Suzuki Grand Vitara a Volvem XC60, všechny tři vozy mají 35 registrací. Osmé je Audi Q5 (34), devátá je Kia Sorento (33) a nejlepší desítku uzavírá s 32 registracemi Toyota RAV4.
Hond CR-V se prodalo letos v březnu o 2 méně než loni, pokles registrací japonského SUV tedy činí 2,7 %. Nissan Qashqai si polepšil o 20,8 %, v březnu 2008 bylo nově zaregistrováno 48 vozů. Prodej Tiguanu se před rokem rozběhl naplno, letos zaznamenal stejný výsledek jako loni. Outlander od Mitsubishi ztratil 2 auta (- 5 %). Kia Sportage zaznamenala i přes úspěch v měsíčním žebříčku meziroční pokles o 34 %, respektive 18 kusů. Suzuki Grand Vitara si polepšilo o 6,1 % (loni 33, letos o 2 registrace více). Kia Sorento je na tom o 12 vozů, tedy 57,1 % lépe. Toyota RAV4 má naopak záporné znaménko, její registrace se propadly o 20 % (ze 40 kusů). U Volva XC60 a Audi Q5 meziroční srovnání zatím chybí. Zatímco v lednu a únoru byl Nissan X-Trail díky akčním cenám skladových vozů úspěšný, v březnu zaznamenal největší meziroční propad, a to o 94,1 % (ze 17 na jeden jediný). Skokanem je naopak suverénně nejstarší terénní automobil nabízený na našem trhu – ruská klasika Lada Niva. Ta si totiž polepšila ze 4 na 9 kusů, tedy o 125 %.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v březnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 3/2009 | 1-3/2009 | 3/2009 | 1-3/2009 |
1. | Honda CR-V | 71 | 238 | 11,6% | 11,0% |
2. | Nissan QASHQAI | 58 | 104 | 9,5% | 4,8% |
3. | Volkswagen TIGUAN | 45 | 168 | 7,4% | 7,7% |
4. | Mitsubishi OUTLANDER | 38 | 116 | 6,2% | 5,3% |
5. | Kia SPORTAGE | 35 | 103 | 5,7% | 4,7% |
5. | Suzuki GRAND VITARA | 35 | 80 | 5,7% | 3,7% |
5. | Volvo XC60 | 35 | 180 | 5,7% | 8,3% |
8. | Audi Q5 | 34 | 129 | 5,6% | 5,9% |
9. | Kia SORENTO | 33 | 104 | 5,4% | 4,8% |
10. | Toyota RAV4 | 32 | 107 | 5,2% | 4,9% |
11. | Hyundai SANTAFE | 31 | 96 | 5,1% | 4,4% |
12. | Ford KUGA | 26 | 83 | 4,2% | 3,8% |
12. | Subaru FORESTER | 26 | 112 | 4,2% | 5,2% |
14. | Renault KOLEOS | 23 | 65 | 3,8% | 3,0% |
15. | Hyundai TUCSON | 17 | 59 | 2,8% | 2,7% |
16. | Mercedes-Benz GLK | 15 | 43 | 2,5% | 2,0% |
17. | BMW X3 | 9 | 32 | 1,5% | 1,5% |
17. | Chevrolet CAPTIVA | 9 | 67 | 1,5% | 3,1% |
17. | Lada NIVA | 9 | 23 | 1,5% | 1,1% |
20. | Citroën C CROSSER | 7 | 20 | 1,1% | 0,9% |
20. | Suzuki JIMNY | 7 | 21 | 1,1% | 1,0% |
22. | Mazda CX-7 | 5 | 34 | 0,8% | 1,6% |
22. | Peugeot 4007 | 5 | 22 | 0,8% | 1,0% |
24. | Opel ANTARA | 3 | 14 | 0,5% | 0,6% |
25. | Jeep CHEROKEE | 2 | 7 | 0,3% | 0,3% |
26. | Dodge JOURNEY | 1 | 5 | 0,2% | 0,2% |
26. | Nissan X-TRAIL | 1 | 127 | 0,2% | 5,9% |
- | Ostatní modely | 0 | 11 | 0,0% | 0,5% |
- | CELKEM | 612 | 2170 | 100,0% | 100,0% |
Statistice za první čtvrtletí opět vévodí Honda CR-V s 238 kusy před Volvem XC60 (180), Volkswagenem Tiguan (168), čtvrté je Audi Q5 (129) a první pětku uzavírá Nissan X-Trail se 127 kusy. Ten má ale několik zdatných pronásledovatelů v čele s Mitsubishi Outlander a Subaru Forester, stokusovou hranici překonalo již 11 modelů. Vedoucí Honda se zlepšila oproti loňsku o 12,8 %, VW Tiguan o 90,9 % a Nissan X-Trail o 98,4 %. Ostatní dva členové nejlepší pětky zatím nemají porovnatelné výsledky. Celkový objem trhu v této kategorii se meziročně snížil o pouhá 2 %, z 2.215 na 2.170 vozů.
U Hondy CR-V činily vznětové motory v březnu 43,7 % registrací (31 aut), Nissan Qashqai dosáhl velmi podobného výsledku, a to 43,1 % (25 vozů), Tiguan měl naopak 80 % (36), Outlander 84,2 % (32), Sportage se blížila svými 45,7 % (16 kusů) Hondě a Nissanu. Nejnižší podíl měla z první pětky (či spíše sedmičky) Grand Vitara - jen 22,9 % (8 z 35 vozů spalovalo naftu). Volvo XC60 mělo naopak tento podíl nejvyšší (31 z 35 kusů, tedy 88,6 %).
Podíly užitkových verzí N1 jsou mezi nejlepšími sedmi z březnového žebříčku následující: u Hondy CR-V 32,4 % (23 vozů), u Qashqaie jen 12,1 % (7), Tiguan má 24,4 % (11), Mitsubishi Outlander 34,2 % (13), Kia Sportage 25,7 % (9), Suzuki Grand Vitara 14,3 % (5) a poslední Volvo XC60 pak 37,1 % (13 kusů). V procentní statistice patří prvenství Nissanu X-Trail, jediný březnový kus měl zároveň přepážku.
Mezi terénními pickupy nejlepší Mitsubishi L200
Mezi terénními náklaďáky patří pomyslná zlatá medaile za březen Mitsubishi L200 s 16 registracemi, Nissan NP300 skončil druhý s 12 kusy, jeho luxusnější sourozenec Navara byl až třetí s 9 vozy. Stejného výsledku dosáhla i Toyota Hilux. Na pátém místě najdeme jihokorejský Ssangyong Actyon Sports se 6 kusy, dvojčata Mazda BT a Ford Ranger obsadila šestou a sedmou příčku se dvěma, respektive jedním vozem.
Mitsubishi L200 získalo oproti loňsku 33,3 %, tedy celou jednu třetinu, před rokem jich bylo zaregistrováno 12. Nissan Navara ztratil 12 vozů (- 57,1 %), registrace Ssangyongu Actyon Sports narostly o 4 auta, u něj to ovšem znamená zvýšení o 200 %. Mazda BT má o jeden vůz více (+ 100 %), Ford Ranger naopak o 9 méně (- 90 %). V této třídě došlo díky novým modelům, které se začaly prodávat až v průběhu loňského roku (Nissan NP300 a Toyota Hilux) k navýšení celkových registrací o devět kusů, tedy o 19,6 % (ze 46 na 55).
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v březnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 3/2009 | 1-3/2009 | 3/2009 | 1-3/2009 |
1. | Mitsubishi L 200 | 16 | 35 | 29,1% | 21,5% |
2. | Nissan NP300 PICKUP | 12 | 39 | 21,8% | 23,9% |
3. | Nissan NAVARA | 9 | 44 | 16,4% | 27,0% |
3. | Toyota HILUX | 9 | 25 | 16,4% | 15,3% |
5. | Ssangyong ACTYON SPORTS | 6 | 6 | 10,9% | 3,7% |
6. | Mazda BT | 2 | 5 | 3,6% | 3,1% |
7. | Ford RANGER | 1 | 9 | 1,8% | 5,5% |
- | CELKEM | 55 | 163 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od ledna vede Navara se 44 kusy před NP300 s 39, následují Mitsubishi L200 s 35 a Toyota Hilux s 25 vozy. Ostatní mají na kontě daleko méně – Ford Ranger 9, Ssangyong Actyon Sports 6 a Mazda BT 5 kusů. V meziročním srovnání si vedoucí Navara pohoršila o 26,7 % (- 16 vozů), L 200 o 7,9 % (- 3) a Ranger o 75 % (- 27). Mazda BT má na svém kontě stejný počet registrací jako loni (5), Ssangyong Actyon Sports se pak zlepšil o polovinu (+ 2). Situaci v tomto segmentů zachraňují zejména zmínění dva nováčci, za první tři měsíce letošního roku tak bylo zaregistrováno již o dvě desítky terénních pickupů více (nárůst o 14 %).
Přehled podílů vznětových motorizací a užitkových verzí se této kategorie samozřejmě netýká, všichni terénní pracanti jsou poháněni výhradně diesely a spadají mezi en-jedničky.