Honda City 1,4 - City Jazz

Honda City 1,4 - City Jazz

 
 

Další bojovník o peněženky nebohatých přišel na český trh. Pod slavným japonským štítem se představuje ekonomický sedan, který si na sportovní eleganci svých soukmenovců ani nehraje. Když se přišíval kufr lehkonohému Jazzu, šlo především...

Další bojovník o peněženky nebohatých přišel na český trh. Pod slavným japonským štítem se představuje ekonomický sedan, který si na sportovní eleganci svých soukmenovců ani nehraje. Když se přišíval kufr lehkonohému Jazzu, šlo především o krychlové decimetry a sympatie publika na chudých východních trzích.

V Turecku, kde se City vyrábí, jde na odbyt skvěle, podobně je na tom i na dalších trzích na východ od Beskyd. U nás přišel do války, kdy ostré cenové přestřelky mezi superhitovým Loganem, ekonomickou Thalií a výhodnými korejskými sedany stlačily základní ceny malých sedanů pod hranici 200 tisíc korun. City přichází s cenou takřka dvojnásobnou, ovšem nabízí prostorný a variabilní interiér, moderní techniku a solidní výbavu. Bude to v zuřících bojích stačit?

City

sice technicky i designově vychází z menšího Jazzu, na první ani na druhý pohled to ovšem znát není. Místo elegantního klínu přichází nafouknutá, vpřed posunutá kabina, ozdobená krátkou přídí a poněkud k zemi stažená tradiční bolestí malých sedanů – vysokým a mohutným kufrem. Zde se sice neroubovalo tak okatě, jako u Thalie či Avea, ovšem výsledek by za elegantní prohlásil jen optimista. City je v první řadě praktické.

Vybírali jsme

obrázek [300 x 158] ze tří stupňů výbavy, na českém trhu pojmenovaných S, Cool a ES. Základnímu S za 339 tisíc chybí klimatizace, mlhovky, boční airbagy, dálkové ovládání centrálního zamykání, vyhřívání a sklápění zrcátek, litá kola a boční ochranné lišty. Cool za 40 tisíc navíc přidává klimatizaci, ochranné lišty, lakovaná zrcátka a kliky a vyhřívaná zrcátka; nebýt chybějících bočních airbagů, prohlásili bychom Cool za optimální volbu. Ty jsou k mání až v našem vrcholném provedení ES za dalších 30 tisíc spolu s mlhovkami, sklopnými zrcátky, optitronovou přístrojovkou a litými koly. Motor je na výběr jediný, standardní mechanická pětirychlostní převodovka se dá u ES nahradit za 40 tisíc variátorovou CVT se sedmi předvolenými stupni.

Uvnitř

čeká členitý a vzdušný interiér, prakticky beze změny převzatý od svého pětidveřového vzoru. Kvalitní a solidně zpracované plasty a čalounění, spolu s nadprůměrným množstvím různých poliček a stojánků, tvoří útulné místo k bytí. Matný povrch palubní desky evokuje dojem luxusu a na podařenou středovou konzolu je radost pohledět i položit ruce.

Prostor

se dostává posádce v hojné míře. Ostatně celkovou délku 4,4 m jsme byli donedávna zvyklí nacházet u sedanů o třídu větších. Netypické proporce kabiny s vpřed posunutou střechou dovolily uvnitř kouzlit s centimetry zejména v příčném směru; i přes nijak nadstandardní celkovou šířku jsou od sebe řidič se spolujezdcem vzdáleni jako ve vozech střední třídy. Nejmenší důvod ke stížnostem nezavdají ani podélné dispozice, ačkoliv rozvor patří spíše k podprůměru. Čtyři dospělí si uvnitř sednou – podobně jako v Jazzu – s důstojným a trvale udržitelným pohodlím, ačkoliv tvarování sedaček ve srovnání s Jazzem trochu polevilo.

Na své si přijdou i zavazadla, kterým se nabízí solidní, 500litrový prostor v prodloužené zádi. Obligátně nízký a vysoko uložený vstupní otvor ospravedlňuje dělenýmisklopnými opěradly, kterými lze vytvořit rovnou plochu s dostatečně velkým otvorem. Zde ovšem možnosti nekončí – geniálně jednoduchým nápadem jsou dozadu výklopné dělené sedáky, které – stejně jako v Jazzu – vytvoří na místě zadních sedadel další místo pro náklad. To je velký trumf, který zbytku konkurence chybí a posouvá využitelnost subkompaktního sedanu o pěkný kus vpřed.

Posez

obrázek [300 x 363] trpí příliš vysokou polohou sedaček. I když chápeme nesporné, zejména bezpečnostní výhody tohoto řešení, tak bychom jich rádi kousek obětovali za možnost pohodlnějšího nastupování či výhledu, neomezeného horní hranou čelního skla. 186 cm vysoký řidič má v relativně vysokém autě hlavu v bezprostřední blízkosti stropu, což není moc příjemné. Druhou slabinou je poloha jinak výborně tvarovaného volantu – je umístěn příliš blízko přístrojové desky bez možnosti nastavení a kdo je zvyklý mít při řízení pokrčené paže, musí se téměř nalepit na čelní sklo, což se ovšem nelíbí nutně vykloněným nohám. V druhé řadě na vyšší sedáky naopak zní chvála – stehna nejsou díky prohlubni v podlaze tolik zakloněna a lze si skutečně pohovět; díky tvaru střechy nechybí dokonce ani prostor pro hlavu, což se o většině konkurentů říct rozhodně nedá.

Výhled

třemi směry je skrz velká okna na dnešní dobu nadstandardně dobrý s výjimkou silně skloněných silných A-sloupků. Vzad je vidět naopak tradičně špatně, s čímž úspěšně bojují velká zpětná zrcátka. Parkování tak není žádný med a to i podélně k chodníku – před vypouklé bočnice totiž není vidět obrubník. Nízký asijský standard bohužel splnily i nepříliš výkonné světlometystěrače, skvěle je naopak za všech světelných podmínek čitelná optitronová přístrojová deska, u které je nutné za každého soumraku i svítání ručně regulovat jas.

Ovládání

je největší předností a výhodou proti konkurenci; vše se kontroluje a spíná pomocí bezchybně umístěných tlačítek a páček s jednoznačnými mechanickými vlastnostmi a nikde není potřeba větší, než malé množství síly. To platí pro všechny tři pedály, hladce a na dostatečně dlouhé dráze zabírající spojku, stejně pro jako řízení a řazení, které je navíc ještě takřka exaktně přesné a nezadrhává.

Startujeme

a uši nám pohladí tlumené šumění zajímavého motoru. Stejně jako dvanáctistovka v Jazzu, i jedna-čtyřka i-DSI pro City používá nekomplikovanou dvouventilovou jednovačkovou konstrukci, která vytvořila v hlavě válců prostor pro dvě sady svíček s přesně řízeným, nestejným okamžikem zážehu – tzv. sekvenční zapalování. Cílem nepříliš obvyklé kombinace bylo zcela nepokrytě co nejlepší chování v dolních dvou třetinách otáček, se závoděním se logicky nepočítalo.

Záměr se podařil – až k rysce 4000 agregát pouze sametově vrní a změny otáček probíhají nečekaně svižně. Při trvalém udržování otáček v této oblasti, čehož se při dodržování českých dopravních předpisů dá snadno dosáhnout (při stotřicítce na pětku točí 3900), spolupracuje ochotně a vydává ze sebe většinu síly bez nutnosti vytáčení, které je ostatně zcela zbytečné – dvouventilový motor už v horní třetině otáčkoměru žádnou výkonovou špičku nenabízí.

Jízda

je určena průběhem křivky kroutícího momentu – roste strmě od volnoběhu a vrcholí kolem 3000 otáček, kde se také agregát cítí nejlépe. K dostatečně svižnému pohybu stačí přeřazovat kolem této hodnoty a relativně krátké převody se postarají o solidní zrychlení i se zatížením. Nejvíce toho City předvede při posunutí hranice přeřazení o tisíc otáček výš – s dalším vytáčením už rychle roste pouze hluk, nikoliv zátah. Tato charakteristika je příjemná po městě a na okreskách, kde umožňuje jet dlouhodobě na pětku i do stoupání, méně už na dálnici, kde jakákoliv potřeba dočasně zrychlit na více než 130 km/h, tedy typicky při předjíždění, už motor automaticky posune do oné horní třetiny.

Jízdní vlastnosti

obrázek [300 x 260] preferují komfort, ke kterému se narodil i zbytek auta a se kterým si dobře rozumí kratší rozvor. Podobně jako u nového Civicu, i zde jsou kola vedena vzpěrami McPherson vpředu a torzní tyčí vzadu, tedy tím nejjednodušším. Boční náklony jsou větší, ovšem těžká záď pomůže dokroužit zatáčku i při velice razantní jízdě bez stresu a bez problémů. Klopýtání po městských hrbolech a výmolech nečiní problém – obejde se pouze s pohupováním a klapáním pneumatik; žádné povrzávání interiéru ani bouchání podvozku se nekoná a nadprůměrný komfort posádky nic neohrožuje. Podobné je to i na okreskách, kde lze plout dlouhé desítky kilometrů s trvale zařazenou pětkou a užívat si ticha a plavné jízdy. Nic ovšem není zadarmo a City platí na dálnici směrovou stabilitou – přeposilované řízení s lehkým převodem omezuje kontrolu předních kol a na dálnici je třeba neustále mírně korigovat směr.

Ekonomika

Při defenzivní jízdě nečiní problém udržet se téměř na továrních hodnotách spotřeby – my jsme s polovičním podílem městského provozu naměřili 6,8 l/100 km – a ekologicky smýšlejícího řidiče hřeje vědomí, že díky výbornému spalování méně zatěžuje životní prostředí. Zásadní výhodou mezi ekonomicky laděnými modely je zdvihový objem – i přes označení 1.4 se se svými 1339 kubíky vejde do nižší sazby povinného ručení. Potěší i dlouhé servisní intervaly a minimální potřeby kapalin a spotřebního materiálu, počítat je naopak třeba s vyššími cenami náhradních dílů. Ovšem u značky s tak dobrými výsledky ve statistikách spolehlivosti lze úspěšně spekulovat na jejich nikoliv častou potřebu. Ostatně na mechanicky jednoduchém motoru i podvozku se s trochou nadsázky nemá co porouchat a s elektroinstalací Japonci problémy nemívají.

Závěr

obrázek [300 x 408] City se vypravil na lov racionálně smýšlejících zákazníků v bývalém východním bloku - Česká Republika je spolu s Polskem nejzápadnějším místem Evropy, kde se momentálně prodává. Nabízí velký prostor na malém podvozku – tedy recept, který na východních trzích funguje. Čtyři nespěchavé dospělé sveze pohodlně i s jejich zavazadly a řekne si za to o skromnou dávku paliva. Do zuřící cenové války mezi malými sedany sice díky vyšší ceně asi nezasáhne, ovšem nabízí velice solidní základní výbavu, vynikající ovladatelnost a moderní ekonomický a ekologický motor – se všemi těmito zbraněmi pohromadě se na čtvrtmilionovém kolbišti obvykle nebojuje. Ovšem Honda vždy nabízela za vyšší cenu mnohem více a její tradiční zákazníci to dobře vědí. Takže proč se také nestat hondařem?

První cena vozu339.900,- (1.4 61 kW, S)
První cena vozu s testovanou motorizací339.900,- (1.4 61 kW, S)
Základní cena testovaného vozu409.900,- (1.4 61 kW, ES)
Cena testovaného vozu vč. příplatků409.900,- (1.4 61 kW, ES)

Plusy

  • objem a variabilita vnitřního prostoru
  • nadprůměrný komfort posádky
  • snadné a exaktní ovládání
  • kultivovaný motor se slušným tahem od nízkých otáček
  • dobré zpracování
  • zařazení do nižší kategorie povinného ručení

Minusy

  • nepohodlný posez pro vyššího řidiče
  • řízení s nedostatečnou zpětnou vazbou
  • zvýšený hluk ve vyšších rychlostech
  • jediný motor v nabídce
  • vzhledem k předpokládané konkurenci vyšší cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Honda City

Cena v základní výbavě: 409 900 Kč Cena v testované výbavě: 409 900 Kč

Základní výbava:ABS+EBD, 4 airbagy, posilovač řízení, elektricky ovládaná okna, el. ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, mlhovky, centrální zamykání na DO, imobilizér, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelná sedačka řidiče, kapsa na opěradle řidiče a spolujezdce, držáky nápojů vpředu a vzadu, digitální hodiny, sklopné zadní opěradlo, dělené 3:2, ISOFIX, optitronová přístrojová deska, manuální klimatizace, chromové vnitřní kliky, lakované nárazníky, zrcátka a dveřní kliky, kola z lehkých slitin, boční ochranné lišty, rádio s CD + 4 repro, palubní počítač

Výbava testovaného vozu:základní

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
Technické údaje
Motor Honda City
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1339
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 61 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 119 / 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.9 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1117 / 393
Rozměr pneu:185/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4395
b) šířka (mm): 1690
c) výška (mm): 1485
d) rozvor (mm): 2455
e) rozchod vpředu (mm): 1440
f) rozchod vzadu (mm): 1440
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Honda City
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,15
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Honda Li Nian S1: City se vrací Honda Li Nian S1: City se vrací

Honda znovu uvede na čínský trh minulou generaci sedanu…

Honda City na českém trhu: ceny od 339 900 Kč Honda City na českém trhu: ceny od 339 900 Kč

Na českém trhu se začala prodávat Honda City. Za základní…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…