Honda Civic (2000-2005) – Navzdory tradicím

Honda Civic (2000-2005) – Navzdory tradicím

 
 

Honda vždy vyráběla sportovně laděná a spolehlivá auta. Civic z počátku tohoto století byl ovšem obzvláště v pětidveřovém provedení zaměřen spíše na praktičnost.

Sedmá generace japonského bestselleru se stylizovaným H ve znaku se vyráběla coby třídveřový a pětidveřový hatchback, sedan a kupé. Čekala ji pětiletá kariéra a Evropané se mohli těšit i na ostré provedení Type-R, které bylo v šesté generaci k mání pouze v Japonsku.

Trocha historie

Sedmá řada Civicu byla představena na podzim roku 2000 v Paříži coby pětidveřový hatchback, sedan a kupé. První varianta svými rozměry připomínala spíše malé MPV, měla také prodloužený rozvor na 2680 mm a řadicí páku umístěnou v přístrojové desce. Čtyřdveřová klasika, ve své domovině prodávaná jako Civic Ferio, zaujala na tuto kategorii sportovnějším vzhledem. Nejzajímavější na něm byla bezesporu zadní světla, která tvořila část hrany víka zavazadlového prostoru (podobné řešení použil již Mercedes-Benz u třídy C W202 v roce 1993). Rozvor náprav u všech ostatních karosářských variant byl shodný s předchozí šestou generací – 2620 mm. Třídveřová verze se pak objevila na jaře 2001 v Ženevě, kdy byl odstartován evropský prodej celé řady. Její rozvor byl oproti pětidveřové zkrácen o 105 mm a zachovala si poněkud nesportovní, ale praktické umístění řadicí páky v lepším dosahu řidičovy ruky.

obrázek [555 x 343]
 

Nabídka motorů pro zákazníky na starém kontinentě začínala zážehovým agregátem o objemu 1,4 litru s výkonem 66 kW, dále byla k mání šestnáctistovka s 81 kW – obě pohonné jednotky dostaly vylepšené variabilní časování ventilů VTEC-II. Dva motory 1,7 litru, jeden s výkonem 88 kW, druhý šestnáctiventilový s 92 kW, byly v nabídce pouze pro kupé, které se vyrábělo ve Spojených státech. Sedany pocházely z Japonska a Turecka, hatchbacky z Velké Británie.

Zvláštní kapitolou byl Civic Type-R. První fotografie se objevily již zkraje roku 2001, Honda nejvýkonnějšího zástupce této modelové řady postupně odhalovala a oznámila, že se tentokrát dočká i Evropa. Premiéru měl tento model s ostatními třídveřovými hatchbacky v Ženevě 2001, prodej začal až v lednu následujícího roku. Hot hatch byl poháněn dvoulitrem s výkonem 147 kW, pod kapotou tedy klusalo stádo rovných dvou set koní. Pochopitelně nedopovaných, jak je u Hondy zvykem. Automobil také postrádal všemožné elektronické systémy, stačil mu pouze protiblokovací systém ABS a distribuce brzdné síly EBD. Sezona 2002 přinesla ještě krotší třídveřovou verzi Sport se stodesetikoňovou šestnáctistovkou, do Civicu se ovšem konečně nastěhoval i přeplňovaný vznětový agregát – turbodiesel 1,7 CTDi se 74 kilowatty.

V září 2003 následovala decentní vzhledová modernizace – nové nárazníky, maska chladiče, grafika zadních světel. V motorové paletě přibyl zážehový dvoulitr s výkonem 110 kW. V tomto provedení se Civic udržel ve výrobě bez dalších změn dva roky, na podzim 2005 byl nahrazen současnou futuristickou osmou generací, kterou předznamenal už koncept pětidveřového hatchbacku z jarního ženevského autosalonu.

obrázek [555 x 281]
 

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení Euro NCAP absolvoval pětidveřový hatchback sedmé generace v roce 2001. Za ochranu posádky při čelním a bočním nárazu si odnesl tehdy velmi dobré čtyři hvězdičky a 27 bodů. Při čelním střetu s překážkou hrozí řidiči i spolujezdci maximálně středně těžká zranění hrudníku a stehen, zástupce Hondy v nižší střední třídě za něj získal 11 bodů. Zbylých 16 mu patří za test bočního nárazu, při kterém nehrozí řidiči žádná, byť jen lehká újma. Velmi dobře dopadl vůz i při zkoušce srážky s chodcem, kde získal 26 bodů a čtyři hvězdičky. Nutno však dodat, že od té doby se změnila metodika hodnocení.

obrázek [555 x 374]
 

V žebříčcích TÜV 2008 v kategorii 2-3letých ojetin patří Civicu 45. místo s průměrem 4,2 % vážných závad. Ve statistice 4-5letých vozů pak obsadil lichotivou 22. příčku s průměrem 6,3 %. Mezi staršími vozy sedmá generace nefiguruje.

Technici TÜV upozorňují na problémy s nastavením tlumených světel a na slabší účinnost brzd. Naopak velmi dobře je na tom podvozek, který nevykazuje u tří a pětiletých vozů žádné větší opotřebení a z něj vzešlé závady. Celkově je Civic hodnocen jako spolehlivý a robustní vůz.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
HONDA CIVIC na MOJE.AUTO.cz

Klady a zápory

Pětidveřová varianta má na danou třídu poměrně velký zavazadelník, 370 l, hlavní předností je pochopitelně jeho variabilita. Stěžovat si nebudete ani na vnitřní prostor, podlaha je rovná a středový tunel zcela chybí. Řadicí páka je při ruce, změny převodových stupňů pak probíhají velmi svižně, dráhy jsou krátké. Sedan a kupé velikostí zavazadlového prostoru tuto karosářskou verzi pochopitelně předčily (čtyřdveřový sedan měl 450 l, kupé o 9 l méně), ale u nich je praktická stránka poněkud potlačena. Třídveřový hatchback s 315 l značně zaostával, oproti předchozí generaci si však polepšil. Klady všech variant jsou velmi dobrá spolehlivost a výborné jízdní vlastnosti, mj. díky víceprvková zadní nápravě. Zážehové motory jsou velmi živé a výkonné, obzvláště šestnáctistovka. Zejména verze Sport se opravdu povedla, to platí samozřejmě i o dvoulitrové Type-R. Interiér obyčejných verzí je pak velmi dobře odhlučněn, zájemci o tu nejvýkonnější mají pochopitelně jiné preference...

HONDA CIVIC na AUTO.cz
TEST Honda Civic 1,6 sedan (05/2001)
TEST Honda Civic 5D 1,6i LS - Velikost XXL (10/2001)
TEST Honda Civic Coupe 1,7 VTEC - dobře zabalený motor (01/2002)
TEST Honda Civic 1,6 3D - Odlišnější, než se zdá (04/2002)
TEST Honda Civic 5D 1,6i LS - velikost XXL s automatem (12/2002)
TEST Honda Civic 1,7 CTDi - návrat nafty (01/2003)
TEST Honda Civic 5D 1,6i LS (03/2004)
TEST Honda Civic Type-R - Predator 3 (07/2004)

Záporů mnoho nenajdeme. Snad jen design pětidveřové varianty je na Hondu poněkud usedlý, zejména v porovnání se současnou generací, ale i šestka, která se vyráběla v Anglii, vypadala mnohem sportovněji. Podvozek je trochu hlučnější, to samé se dá říci i o turbodieselu. V interiéru mohou vadit tvrdší plasty, funkčnost ale samozřejmě nijak neomezují. Ceny náhradních dílů jsou, jak bývá u japonských vozů zvykem, poněkud vyšší. Schránka před spolujezdcem má poněkud menší objem, na což upozorňují i čtenáři moje.auto.cz. Těm dále vadí absence kotoučových brzd vzadu a omezené funkce palubního počítače, který poskytuje pouze údaje o počtu ujetých kilometrů, průměrné spotřebě a teplotě venkovního vzduchu.

obrázek [555 x 315]
 

Závady

Civic trápí zvlněné brzdové kotouče, účinnost brzd při jejich opakovaném používání slábne. Od přední nápravy se často ozývá klepání, příliš dlouho nevydrží čepy. Přední světlomety se mlží, tuto závadu způsobuje pronikající vlhkost. U přeplňovaného vznětového agregátu, který původně pochází od Isuzu, ale u Hondy prošel úpravou, odchází turbodmychadlo a časté jsou problémy s jeho lopatkami.

TÜV AUTO REPORT 2008 na AUTO.cz
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 2-3 roky)
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 4-5 let)
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 6-7 let)
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 8-9 let)
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 10-11 let)

Ceny

Ceny Civicu sedmé generace začínají na hranici 110.000 Kč, za které je možno koupit pětidveřový model s motorem 1,4 či 1,6 l zpočátku výroby. Tento vůz bude mít najeto s největší pravděpodobností přes 150.000 km, jen výjimečně méně. Běžné ceny se ovšem pohybují zhruba o 20.000 výše, automobil pak může být vybaven i klimatizací nebo samočinnou převodovkou. Kolem 150.000 korun se dá pořídit pět nebo šest let starý vůz s najetými sty tisíci, který může mít pod kapotou i turbodiesel. Ceny kupé se pohybují většinou od stejné částky výše. Rozhodnete-li se obětovat 200 tisíc, můžete za ně koupit pětiletý třídveřový Sport se 70.000 kilometry.

Máte-li zájem o automobil z konce výroby s malým počtem najetých kilometrů (50-60 tisíc), připravte si kolem čtvrt milionu. Pokud toužíte po nejvýkonnější Type-R, ceny šest let starých vozů se pohybují v rozmezí 275-300 tisíc, samozřejmě s větším počtem najetých kilometrů (přes 100 tisíc), na automobil s menším proběhem se dá narazit jen výjimečně. V bazarech se nejčastěji objevují pětidveřové vozy, nabídka ostatních karosářských variant je velmi omezená.

obrázek [555 x 370]
 

Přednosti

  • variabilita a prostornost pětidveřového hatchbacku
  • spolehlivost
  • jízdní vlastnosti
  • živé zážehové motory
  • přesné řazení
  • odhlučnění interiéru

Nedostatky

  • design pětidveřové verze
  • hluk od podvozku
  • hlučnější vznětový agregát
  • méně honosné plasty v interiéru

Nejčastější závady

  • zvlněné brzdové kotouče
  • mlžení předních světlometů
  • problémy s lopatkami turbodmychadla u 1,7 CTDi
Spolupracujeme s TipCars.com
Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr…

Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel

Na českém hotelovém trhu se koncem tohoto roku usadí nový…

Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností

Zhruba dvě třetiny firem v Česku jsou zajištěny proti…

Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu

Podíl veřejných soutěží, ve kterých je hlavním kritériem…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Honda Civic na vrcholu žebříčku spolehlivosti Honda Civic na vrcholu žebříčku spolehlivosti

Organizace Warranty Direct sestavila žebříček deseti…

Civic Type-R se loučí Civic Type-R se loučí

Po čtyřech letech výroby sjel z výrobní linky poslední…

 



 
Nová generace BMW X3 se blíží. Přijde i jako M40i! A co X3 M?

Nová generace BMW X3 se blíží. Přijde i jako M40i! A co X3 M?

Dnes 11:51

BMW zdůrazňuje své sportovní vlastnosti i v oblasti SUV. Chystaná třetí generace X3 proto dorazí v silné variantě M40i. Navíc se stále šeptá také o vrcholu v podobě X3 M.




Blesk.cz

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil anesteziolog, tvrdí policie

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil…

Před soudem ve Francii stanul anesteziolog podezřelý z úmyslné otravy minimálně sedmi pacientů. Policie ho viní…

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

 

iSport.cz

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly, vyhrála 91 % zápasů

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly,…

Třicet čtyři odehraných zápasů, 31 výher, dva turnajové triumfy, dvě účasti v semifinále, téměř 91 procentní…

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté hvězdy k hipsterovi

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté…

Všechno nejlepší! Karel Poborský dnes slaví pětačtyřicetiny jako jedna z největších postav v historii českého…

 

Reflex.cz

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám příšerně, dokáže mít sex jen s vlastní sestrou

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám…

Britský herec Tom Hardy (39), známý třeba z předloňských multioscarových snímků Revenant Zmrtvýchvstání a Šílený…

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard a fabrik jen komická figurka

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard…

Základem úspěchu Andreje Babiše je jeho podnikání, bez něj by mu image lidového politika byla k ničemu, říká…

 
 

Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Hondy Civic na moje.auto.cz
HONDA CIVIC na MOJE.AUTO.cz