10.7. 2015 Auto Tip

Honda HR-V: První jízdní dojmy z Portugalska

 

Japonský crossover Honda HR-V má za úkol bojovat proti subkompaktním soupeřům, na mušku si ale bere i větší Nissan Qashqai, kterému chce konkurovat především vnitřním prostorem. Vůz jsme vyzkoušeli v okolí Lisabonu.

Honda vypustila na evropský trh novinku se starým jménem. HR-V názvem odkazuje na první generaci hranatého modelu, kterého se na starém kontinentu prodalo celkem 110.000 exemplářů. Nástupce má být neméně úspěšný, míří totiž do dynamicky se rozvíjejícího segmentu, od kterého si automobilky slibují nárůst prodeje v řádu desítek procent ročně.

V praxi se vlastně jedná o typ Vezel, který na japonském a americkém trhu nabízí automobilka Honda již rok a půl. Evropská verze se vyznačuje minimálními změnami, design tak zůstal prakticky nezměněn. Zatímco v nižších verzích nabídne HR-V jenom halogenové světlomety, vyšší výbavové linie disponují diodovými světlomety. Příď i profil s klikami zadních dveří umístěnými v rámu odkazují na dynamický charakter modelů Honda.

Zádi dominují nezvykle pojaté svítilny, jejichž tvar nám trochu připomínal SsangYong Kyron. Zákazníci na starém kontinentu se ovšem budou muset obejít bez systému pohonu všech kol, který se v Japonsku a Americe nabízí. Prodeje tohoto provedení v Evropě by se totiž pohybovaly maximálně okolo 20 %, což není ekonomicky zajímavé. Do budoucna ovšem není vyloučeno nasazení čtyřkolky i u nás. Podobná situace by mohla panovat také u hybridní verze, ta má ale silného soupeře v úsporném turbodieselu 1.6 i-DTEC.

Kam s ním?

Se zaškatulkováním nového HR-V je to na první pohled trochu složitější, podle slov zástupců japonské automobilky se totiž novinka inspirovala jak u Mazdy CX-3 spadající do třídy malých crossoverů, tak i u velmi oblíbeného Nissanu Qashqai, jenž sloužil jako vzor prostornosti. Proti druhému jmenovanému modelu je Honda o 85 milimetrů kratší (4295 mm), nabízí ale větší zavazadelník (470 vs. 401 litrů). Na vcelku krátkém základu se podařilo vytvořit až překvapivě štědře koncipované auto, které může pokukovat i po zákaznících nižší střední třídy.

Srovnání rozměrů
ModelHonda HR-VMazda CX-3Nissan QashqaiRenault Captur
Délka (mm)4294427543804122
Šířka (mm)2019*176518061778
Výška (mm)1605**153515901566
Rozvor (mm)2610257026462606
Zavazadelník (l)470/1533350/-401/-377/1235
*Včetně zpětných zrcátek, **Včetně antény

Potvrdilo se nám to po usednutí na zadní sedačky. Vzhledem k vnějším rozměrům jsme nečekali zázraky, vlastní zkušenost ale velmi mile překvapila. Při posazení za 180 cm vysokého řidiče před koleny stále zbýval dostatek prostoru, který odpovídal nadprůměru segmentu nižší střední třídy. Problém jsme neměli ani s místem nad hlavou.

Praktičnosti nahrávala zadní sedadla Magic seats (disponuje jimi i modelová řada Civic) s výklopnými sedáky, jež umožňují převoz objemnějších předmětů. Kvůli tomuto prvku musela být palivová nádrž na 50 litrů umístěna pod přední křesla, proti civiku jsme ale neměli pocit, že sedíme příliš vysoko a palubní desku máme až u kolen.

Honda HR-V 1.6 CVT - HRaVý miláček žen

Pochvalu si zaslouží také zavazadelník o základním objemu 470 litrů, který po složení zadních sedadel zvětšíte na 1533 l. Díky příplatkovému skládacímu opěradlu spolujezdce dokážete uvnitř HR-V převést předměty dlouhé až 2,5 metru.

Interiér potěšil kvalitním zpracováním, zejména látkou čalouněné výplně dveří bez větší známky laciných tvrdých plastů považujeme za velmi povedené řešení. Přehledná palubní deska nabízí minimum klasických tlačítek, ovládání ventilace totiž obstarávají dotykové plošky, které skvěle reagují a nezlobí necitlivostí jako například v Opelu Insignia. Celkový dojem trochu narušují horizontální výdechy před spolujezdcem, které se do estetického konceptu nehodí.

Jak funguje benzin 1.5 i-VTEC?

Jako první jsme usedli za volant atmosférické benzinové předokolky s novým motorem 1.5 i-VTEC a proměnným časováním o slibném výkonu 96 kW, jenž byl spojen s variátorovou převodovkou CVT se sedmi virtuálními stupni jako v případě ústrojí Lineartronic od Subaru. První kilometry vedly ulicemi Lisabonu, kde jsme ocenili skvělé sladění převodovky a motoru, který dostačoval na podobné jezdění. Hluk v kabině byl na velmi dobré úrovni, stejně tak spotřeba pohybující se okolo 7 litrů.

Problém nastal až na dálnici, která navzdory papírově dostatečnému výkonu odhalila podprůměrnou dynamiku, a to zejména v případě náhlé potřeby akcelerace. V tu chvíli se motor vytočil k 5000/min, nicméně zrychlování probíhalo velmi zvolna. Do kabiny navíc začal pronikat nijak zvlášť příjemný hluk od motoru, který rušil pohodový jízdní komfort. Podobné trápení nastalo i na okreskách, kde se autu zejména do kopce nechtělo moc přidávat.

Abychom ale benzinu jenom nespílali, potěšil nás pohodlný podvozek, který navíc těžil z 16“ kol (alternativou jsou sedmnáctky) s obutím o rozměrech 215/60. Řízení bylo možná až moc přeposilované a bez citu, kam jsme ale namířili volant, tam jsme také jeli, zábava z řízení hondy tak úplně nevymizela. Celkový dojem nezkazila ani zadní jednoduchá náprava s torzní příčkou, která má v případě špatného naladění tendenci odskakovat na nerovnostech. Na finální verdikt si ovšem počkáme až na české silnice, které dokážou rozhodit sebelepší nastavení.

Diesel dělá lepší dojem

Mnohem více se zamlouval turbodiesel 1.6 i-DTEC s 88 kilowatty a 300 newtonmetry, který začíná na 529.900 Kč (o 60.000 Kč více než benzin s manuálem). Honda tentokrát nabízí pouze přímo řazenou převodovku, která přesností a tak akorát dlouhými drahami doslova svádí k co nejčastějším změnám rychlostí. Proti zážehové patnáctistovce jsme si všimli tužšího nastavení podvozku, který pomáhal vyrovnat vyšší hmotnost dieselu (v průměru o 80 kg proti benzinu) a tím pádem větší sklon karoserie k pohupování.

Nutno dodat, že vznětový vůz obouval větší sedmnáctky (215/55), které jízdu lehce přitvrdili. Celkový dojem z podvozku byl ale příjemnější než u Mazdy CX-3, jejíž hravý projev se nám opravdu líbí, na silnicích s horším povrchem ale možná až zbytečně natřásá posádku.

Evropské prodeje malých SUV vzrostou do konce dekády o 70 %

Naftová šestnáctistovka si poradila s městským i dálničním provozem, nevadily jí ani okreskové pasáže, i když vytáčet ji nad 3000 otáček nemělo příliš smysl – dynamika se nezvýšila, hluk a spotřeba však ano. V zatáčkách se mírně projevila vyšší hmotnost na přední nápravě, tahání přídě ven z oblouku jsme ale ve větší míře nezaznamenali.

Závěr

Po prvních osobních zkušenostech s novou Hondou HR-V musíme připustit několik překvapení. Opravdu jsme nečekali takovou dávku vnitřního prostoru, jež se hravě může rovnat nejlepším kompaktům. Kvitujeme také snahu zpříjemnit pocit z interiéru, kterému nevévodí lány tvrdého a nevzhledného plastu.

Zážehová verze 1.5 i-VTEC sice představuje ekonomicky racionální volbu, s příplatkovým CVT (35.000 Kč) ale nepřesvědčila. A podle ohlasů kolegů nebyla dynamika o moc lepší ani ve spojení s manuálem. Do městského a příměstského provozu ale stačí.

Turbodiesel 1.6 i-DTEC naopak považujeme za parádní verzi, nad kterou se i navzdory vyšší pořizovací ceně proti benzinu vyplatí uvažovat. Z relativně nenápadné novinky se vyklubal povedený crossover, před nímž by se měli mít nejen evropští konkurenti na pozoru.


Plusy

  • Komfortní podvozek (1.5 i-VTEC)
  • Prostorný a praktický interiér
  • Objemný zavazadelník
  • Přesné řízení
  • Silný a úsporný turbodiesel
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Dynamika benzinového motoru
  • Relativně vyšší pořizovací ceny
  • Vzhled koncových svítilen

Honda HR-V: Technické údaje a ceny
Motor1.5 i-VTEC1.6 i-DTEC
Zdvihový objem (cm3)14981597
Vrtání x zdvih (mm)73,0 x 83,576,0 x 88,0
Největší výkon (kW/min)96/660088/4000
Točivý moment (N.m/min)155/4600300/2000
Převodovka6 MT/CVT6 MT
Poháněná kolapřednípřední
Největší rychlost (km/h)192 (192)187
Zrychlení 0-100 km/h (s)10,1 (10,7)11,2
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)5,6 (5,2)4,0
Pohotovostní hmotnost (kg)1241 (1249)1324
Cena Comfort469.900529 900
Cena Elegance519.900 (554.900)579.900
Cena Executive609.900 (644.900)669.900
*Údaje v závorce platí pro převodovku CVT

Ondřej Šámal, Auto Tip, Foto archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jiřího Liebreicha: Nehyzděme Václavák tramvajemi Zápisník Jiřího Liebreicha: Nehyzděme Václavák tramvajemi

Vraťme život na Václavské náměstí ovládané nyní mafií,…

Tesla má opět problém s výrobní kapacitou, nestíhá dodávat „domácí baterie“ Tesla má opět problém s výrobní kapacitou, nestíhá dodávat „domácí baterie“

Společnost Tesla nezvládá uspokojovat poptávku po svých…

TOP 4: Největší investice George Sorose. Kde drží nejvíce peněz? TOP 4: Největší investice George Sorose. Kde drží nejvíce peněz?

Investiční fond amerického finančníka a miliardáře George…

Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“ Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“

Český sektor podnikových služeb vzrostl v roce 2018 o 12…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

Ford Focus ST oficiálně: Je libo 280 benzinových, nebo 190 naftových koní? Ford Focus ST oficiálně: Je libo 280 benzinových, nebo 190 naftových koní?

Již od uvedení nového Fordu Focus vyhlížíme ostrou verzi…

 



Honda HR-V dostane motor 1.5 VTEC Turbo: Na trhu příští rok Honda HR-V dostane motor 1.5 VTEC Turbo: Na trhu příští rok

Pro rok 2019 Honda plánuje změny na své modelové řady v…

Další SUV pro Čínu má základ v japonském crossoveru. Poznáte jakém? Další SUV pro Čínu má základ v japonském crossoveru. Poznáte jakém?

Čínský automobilový trh co nevidět obohatí nový…

 



 
McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

Včera

Heslem nikdy neříkej nikdy se britský výrobce supersportů neřídí. Zastoupení McLarenu totiž trvá na tom, že sportovně-užitkový vůz nikdy nenabídne.




Blesk.cz

Čtyřnásobná máma prozradila, jak mít klidné školní ráno: Tohle dětem rozhodně nedělejte!

Čtyřnásobná máma prozradila, jak mít klidné školní…

Také jsou pro vás ranní chvíle, než děti odejdou do školy, těmi nejvíce adrenalinovými z celého dne? A chtěli…

Tajná návštěva Meghan v New Yorku: Zavítala tam kvůli večírku!

Tajná návštěva Meghan v New Yorku: Zavítala tam…

Vévodkyně Meghan (37) zariskovala se zdravím nenarozeného potomka, jelikož těhotná sedla do letadla a opustila…

 

iSport.cz

Kometa v první třetině bez střely. Chyběl nám Mueller, smutnil Holík

Kometa v první třetině bez střely. Chyběl nám…

Nízký počet inkasovaných branek zastiňuje mizerná produktivita, z posledních pěti utkání se střelecky prosadili…

Další blamáž Sparty! Fans protestovali tichem. Jejich věc, říká Pech

Další blamáž Sparty! Fans protestovali tichem.…

Dali jasně najevo svou nespokojenost. Snad poprvé v sezoně. Fanoušci Sparty jsou pravděpodobně ti nejtrpělivější…

 

Reflex.cz

Magistrát versus Mašínová: Na úctu k hrdinům prý nejsou peníze

Magistrát versus Mašínová: Na úctu k hrdinům prý…

Pražský magistrát odmítl exhumovat paní Zdenu Mašínovou starší ze společného hrobu, protože je to drahé a…

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek výročí oslaví v kině v novém animovaném filmu

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek…

Čtyři legendární postavičky Pinďa, Bobík, Myšpulín, Fifinka se poprvé objeví v klasické animované podobě a…