Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Insight: Konec výroby se nezadržitelně blíží

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
Honda ještě letos utne svůj hybrid Insight. Důvodem je nezájem zákazníků. Výroba bude ukončena v létě.

Honda 28. února oficiálně oznámila, že letos skončí výroba hybridu Insight. Druhá generace se právě přestává nabízet v Evropě, například z Kanady zmizela na konci loňského roku. Start prodeje aktuální řady byl ovšem velice slušný, jen za první rok (2009) si klienti koupili přes 130 tisíc aut, z toho 20,5 tisíce v USA a 15,4 tisíce v Evropě. Zájem však postupně slábl, odbyt v loňské sezóně byl již velmi tristní. Za mořem našla hybridní honda jen 4,8 tisíce zákazníků a na starém kontinentu ani ne 1.300. Ukončení produkce se tak nelze divit.

Pojďme se krátce podívat do historie. Vývoj hybridu předznamenal sportovně tvarovaný koncept J-VX z Tokia 1997. Následoval zlatý předprodukční VV Hybrid (1999), z něj vzešlá sériová Honda Insight ZE1 se začala vyrábět v prosinci 1999. S tou současnou ale neměla moc společného, šlo o třídveřový futuristický hatchback se součinitelem odporu vzduchu 0,25 připomínající spíše kupé. Byla také pouze dvoumístná a v Evropě je opravdovým exotem. Jednalo se zároveň o první sériový model značky s hybridním systémem IMA (Integrated Motor Assist). Ten sestával z litrového tříválce řady ECA s 50 kW a desetikilowattového elektromotoru. Auto měřilo ani ne 3,95 m, bylo postaveno na podvozku s rozvorem 2,4 m a nevážilo ani 900 kg. Výroba v Suzuce běžela do září 2006, prodalo se však jen 17.020 kusů. Celosvětově!

Současná končící druhá generace ZE2 se coby studie objevila v Paříži 2008 a doma v Japonsku se začala prodávat v únoru 2009. Tentokrát pětidveřový hatchback délky bezmála 4,4 m snese srovnání s aktuální Toyotou Prius. Ale pozor, nejedná se o tak úplně přímé konkurenty, protože Insight využívá mnohem kratší platformu Jazzu s rozvorem 2555 mm. Pod kapotu dostal tentokrát standardně čtyřválec VTEC objemu 1,34 l se 73 kW a znovu elektromotor o necelých 10 kW. Druhý Insight ale vzhledem k nárůstu rozměrů značně přibral, váží přes 1,2 tuny. O přenos točivého momentu (167 N.m v případě benzinové jednotky a „elektrických“ 79 N.m) dopředu se stará bezestupňová převodovka CVT. První úpravy hlavně podvozku evropské specifikace přišly již v roce 2010, na podzim 2011 pak Insight prošel mírnou modernizací vzhledu. Tehdy se také na domácím trhu objevil model Exclusive, který měl v útrobách místo původního motoru patnáctistovku s 82 kW z kupé CR-Z.

Japonská automobilka se ale nevzdává. Sama nevyloučila, že se možný nástupce v budoucnu objeví. Mimochodem, v České republice bylo zaregistrováno dle dat Svazu dovozců automobilů celkem 52 exemplářů druhé řady, za poslední dva roky však pouze dvojice.

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
5. 3. 2014 07:39
Re: nerozumiem
Nečteš-nevýš [odkaz]
Civic hybrid sa tiež nepredával.
5. 3. 2014 01:56
Re: Rozumím
No on by mohl mít úspěch, ale nesměl by stát skoro jako Prius... Ten cenový rozdíl byl vzhledem k technickým rozdílům směšný. To auto dle mého názoru nebylo špatné (sám jsem o něm uvažoval jako o ojetině - ta exotičnost hybridu mě lákala a design se mi dost líbil), ale jako nové bylo prostě strašně drahé.
5. 3. 2014 01:41
Re: nerozumiem
To není vůbec jisté. Ono spousta majitelů hybridu na autě oceňuje zejména to, že vypadá jako hybrid (ostatně na to byl průzkum mezi majiteli hybridů, kde to bylo jedna z nejvíce ceněných vlastností - že je prostě vidět, že jezdíš v hybridu a ne běžném autě), což se ostatně odráží i v tom, že spousta hybridních aut s klasickým designem propadla. Samozřejmě jsou i takoví, kterým to je jedno, a proto je tu trh jak pro designem hybridní auta (Prius), tak i designem klasická (v podstatě technicky totožný Auris). Insight cílil na tu velku skupinu lidí, kteří chtějí být "viděni v hybridu".
Avatar - Hittman
3. 3. 2014 19:51
Re: Pro Insight nikdo brečet nebude
Mám ho ve vysavači a jsem s ním spokojen.. >:-[] :yes:
3. 3. 2014 19:49
Re: Pro Insight nikdo brečet nebude
Tak nejsem ekofanatik,ale elektromotory mají své výhody.Podívej se na motory F1,
je to budoucnost a někdo musí být napočátku vývoje.