Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Insight: Nový hybrid se představuje v sériovém provedení

Aleš Dragoun
Diskuze (60)
Na autosalonu v Detroitu se představuje sériová verze Hondy Insight, která je vybavena nejnovější generací hybridního systému IMA. Novinka má přinést masovější rozšíření hybridního pohonu.

Nový Insight navazuje na koncept stejného jména, představený před třemi měsíci v Paříži. Design vychází nejen z původní studie, ale i z modelu FCX Clarity, který je poháněn palivovými články a vyrábí se v malých sériích. Pětidveřový hatchback bude konkurovat hlavně Toyotě Prius, jejíž nová generace se objeví již letos.

Honda Insight využívá k co největší úspoře paliva nově vyvinuté technologie Eco Assist. Ta zahrnuje několik funkcí. První z nich je mód ECON, který se aktivuje příslušným tlačítkem. Dohlíží na chod motoru a bezstupňové převodovky CVT, přičemž jeho účelem je sladit funkce obou komponent pochopitelně tak, aby automobil při jízdě spotřeboval co nejméně paliva.

Druhou je funkce zpětné vazby, ta pomocí barevného indikátoru, který podbarvuje displej s ukazatelem rychlosti, napovídá řidiči, jak ekonomicky v danou chvíli jede. Podle stylu jízdy mění barvu od zelené přes modrozelenou až k modré. Zelená znamená úsporný styl, modrozelená mezistupeň, kdy řidič jede s citlivější nohou na plynu i brzdě. Modrá značí razantnější jízdu, při které spotřeba příliš stoupá. Podobný prvek se objevil také na již zmíněné vodíkové FCX Clarity.

Třetí součástí Eco Assist je tzv. fuel-economy scoring function, která je obsažena v multiinformačním displeji uprostřed přístrojového panelu. Zobrazuje snahu o úspornou jízdu graficky pomocí stromů, dále také poskytuje řidiči statistiky okamžité i průměrné spotřeby. Všechna data je schopna uložit i do paměti, takže si je lze vyvolat zpětně z posledních tří jízd.

Doporučujeme
Honda Civic Hybrid: technika + první jízdní dojmy
Honda FCX Clarity - Budoucnost patří vodíku (PŘEDSTAVUJEME)

Pod kapotou modelu Insight se nachází hliníkový čtyřválec s rozvodem OHC a variabilním časováním i-VTEC o objemu 1,3 litru, který je spřažen s již zmíněným bezstupňovým převodným ústrojím CVT a pochopitelně také s hybridním systémem IMA (Integrated Motor Assist). Ten zahrnuje elektromotor o výkonu 10 kW a tzv. Intelligent Power Unit (IPU). Tato jednotka dokáže ukládat kinetickou energie vzniklou při deceleraci a využít jí naopak při zrychlení vozu. Kompaktní akumulátory jsou spolu s IPU umístěny v zadní části vozidla. Jejich malé rozměry umožnily snížit těžiště a uspořit prostor, konstruktéři tak mohli dozadu umístit sklopné sedadlo, které je navíc dělené v poměru 60:40. Toto řešení nebývá u hybridních automobilů vždy pravidlem, ovšem zákazníci moderní variabilitu mohou v budoucnu ocenit.

Vraťme se zpět k IMA – vyspělá hybridní technologie umožňuje provoz i čistě jen na elektřinu, byť při malých rychlostech. Při jízdě na benzin pak umožňuje vypínání jednotlivých válců při brzdění, pokud vůz zcela zastaví (například na světelné křižovatce), zážehový agregát se automaticky vypne. Není divu, že při objemu palivové nádrže pouhých 40 litrů je automobil schopen urazit vzdálenost přes 640 km. Průměrná spotřeba činí dle americké normy EPA 5,9 l/100 km v městském provozu, na dálnici je pak ještě o 0,4 l nižší.

Značná pozornost byla věnována také bezpečnosti. V základní výbavě je šestice airbagů (čtyři vpředu, dva průběžné okenní), řidič a spolujezdec mají k dispozici také aktivní opěrky hlavy. Samozřejmostí je ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly EBD. Přední část vozu byla navržena tak, aby co nejvíce zmírnila riziko zranění chodců při srážce. Insight má také pevnou strukturu karoserie (Honda ji nazývá Advanced Compatibility Engineering), která má za úkol předejít těžkým zraněním při srážce s větším vozem a také při čelním nárazu do jiného automobilu.

Výbava obsahuje například automatickou klimatizaci, elektrické ovládání oken a zrcátek, centrální zamykání a audio systém s CD a MP3 o výkonu 160 W, který disponuje automatickým laděním hlasitosti v závislosti na rychlosti vozu (SVC – Speed-Sensitive Volume Control) a AUX konektorem pro připojení dalších zdrojů zvuku. Náročnější zákazníci mohou zvolit vyšší stupeň EX, ve kterém dostanou litá kola, tempomat, lepší audio se šesti reproduktory a konektorem USB, v nebezpečných situacích se mohou spolehnout na elektronickou stabilizaci VSA (Vehicle Stability Assist) a při delších cestách určitě využijí satelitní navigační systém.

Nový Insight není prvním automobilem s tímto názvem. Ten Honda použila pro sériový hybridní vůz již před deseti lety, tehdy se ovšem jednalo o třídveřové kupé. Americká pobočka plánuje uvedení dalšího vozu s kombinovaným pohonem, který vznikne na bázi studie CR-Z, ovšem zatím se hovoří o horizontu několika let. Insight model 2010 se objeví u severoamerických dealerů již v dubnu letošního roku a cenově se má pohybovat pod úrovní současné generace hybridního Civicu. Zatím není známo, kdy se jej dočkáme i v Evropě.

Aleš Dragoun
Diskuze (60)
14. 1. 2009 08:09
Re: záhada
>:D >:D >:D
14. 1. 2009 00:39
Re: Ekologie...
ani s tim biolihema bionaftou nema pravdu, ale to nevai, stejne mu je vsechno jasne. Uz davno.
13. 1. 2009 22:47
Chodte do *
Ked uz hnusne auto tak nec je to aspon Clarity. Som zvedavy ze ci ta za svoj cyklus stvorenia tiez tolko skodlivyn nevypusti ako Prius. Prius sa svoj zivot viac nici plany nez discovery :no: :no: :no:

JA TU CHCEM VIDIET FCX CLARITY
13. 1. 2009 20:58
Re: 507
>:D >:D :no: >:-[]
Avatar - King
13. 1. 2009 20:41
Re: spotřeba
Nejen NOx, ale i pevné částice. Filtr zachytí jen ty největší částice, jenže nejškodlivější jsou ty malé, co projdou. Pokud jde o FAP, každé jeho vypálení je pochopitelně nápor na emise a při spálení spousta bordelu uteče. S Euro4 to nebyl problém, docházelo k tomu jednou za uherák. Ale Euro 5 klade na pevné částice větší nároky, jenže technologie dieselů se nezměnila, tak se udělaly FAPy jen méně propustné. Jenže se víc zanášejí a tak potřebují ten spalovací proces dělat častěji. Takže v konečném důsledku je to podfuk, emise v reálu nejsou tak dobré, jak je udáváno, i když asi lepší než Euro4, to zase jo. Močovina v Americe je dobrá věc, minimalizuje tvorbu NOx.