Euro NCAP 2012: Honda Civic – Pět hvězd podle nových požadavků
V letošním roce došlo ke zpřísnění hodnocení nárazových testů Euro NCAP. K zisku pěti hvězdiček musí automobily nově získat v kategorii ochrany chodců alespoň 60 % dosažitelného maxima, dosud vozům stačilo v této kategorii získat 40 % maxima.
Devátá generace Hondy Civic si jako první poradila s letošními testy Euro NCAP a získala plný počet hvězd. Ve všech kategoriích předvedla velmi dobré výsledky a největší prostor ke zlepšení zůstává i přes pět hvězd v ochraně chodců.
Předmětem testu byla Honda Civic 1,8 i-VTEC s karosérií pětidvéřový hatchback s pohotovostní hmotností 1292 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Standardním vybavením vozu je kolenní airbag řidiče a údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen, ale palubní deska po stranách volantu může představovat riziko pro řidiče jiných rozměrů a sedících v jiné pozici než testovaná figurína.
Automobil získal plný počet bodů při testu bočního nárazu. Při testu nárazu na sloup pak prokázal dobrou ochranu hlavy, břicha a pánve, zatímco ochrana hrudníku byla dostatečná.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15 | 94% | 8 | 100% | 7,4 | 93% | 3,3 | 83% | 34 | 94% |
Ochrana dětí
Pohyb dopředu 3leté figuríny nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy a řidič má jasný přehled o jeho stavu. Varovný štítek zcela jasně a zřetelně upozorňuje na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 10,8 | 90% | 4 | 100% | 2 | 100% | 16,8 | 93% | - | - |
36 měsíční | 9,8 | 82% | 4 | 100% | 2 | 100% | 15,8 | 88% | - | - |
Vozidlo | - | 8 | 62% | |||||||
Ochrana dětí | - | 41 | 83% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců.
Stejně tak přední hrana kapoty poskytuje chodcům dobrou ochranu ve všech testovaných oblastech a získala tak maximální počet bodů.
Kapota sama poskytuje smíšenou ochranu v oblastech možného nárazu hlavy dospělých i dětí. V některých oblastech je ochrana dobrá především směrem ke středu kapoty.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 12,9 | 54% | 6 | 100% | 6 | 100% | 25 | 69% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Hondy Civic je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Honda Civic dosáhla velmi dobrých výsledků v ochraně cestujících i chodců, i když v té druhé je ještě prostor pro zlepšení.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 94% | 41 | 83% | 25 | 69% | 6 | 86% | 86% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících pro zisk pěti hvězd.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||
Rok 2012 | Celkem váž.průměr | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro 5 hvězd nejméně | 80 % | 80 % | 75 % | 60 % | 60 % |
Pro 4 hvězdy nejméně | 70 % | 70 % | 60 % | 50 % | 40 % |
Pro 3 hvězdy nejména | 60 % | 40 % | 30 % | 25 % | 25 % |
Pro 2 hvězdy nejméně | 55 % | 30 % | 25 % | 15 % | 15 % |
Pro 1 hvězdu nejméně | 45 % | 20 % | 15 % | 10 % | 5 % |