Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda ve Frankfurtu 2007

Miro Mihalik
Diskuze (1)
Honda namixovala na frankfurtském autosalonu pestrou směs aktuálních modelů, ve světové premiéře představila prototyp Accord Tourer Concept, který je předzvěstí připravované nové generace Accordu, a nezapomněla ani na prezentaci sportovních aktivit.

Kromě osobních vozidel jsou na stánku také motocykly – kupříkladu Repsol Honda RC212V z letošní série MotoGP a Honda CBR1000RR Fireblade, která se v tomto roce zúčastnila závodu na Isle of Man TT. V sekci sériových motocyklů nechybí model Gold Wing s prvním airbagem pro motocykly na světě.

Honda Accord Tourer Concept

Honda na svém stánku odhalila Accord Tourer Concept, který je předobrazem příští generace modelu Accord. Koncept je ve srovnání se současným modelem nižší, širší a má působit sportovním i emocionálním dojmem. Nový podvozek bude laděn na sportovní notu (vůz má rozšířený rozchod kol vpředu i vzadu), ale zároveň bez újmy na jízdním komfortu. Vedle toho má nový Accord nabídnout také prostornější interiér. Sériové provedení nové generace se podle tiskových materiálů automobilky Honda představí v provedení sedan i kombi na autosalonu v Ženevě v roce 2008, s prodejem se počítá od poloviny příštího roku. K dispozici budou motory 2.0 i-VTEC, 2.4 i-VTEC a samozřejmě nový 2.2 i-DTEC, který je druhým vznětovým agregátem vyvinutým u Hondy a věnujeme mu samostatný odstavec. Jinak všechny motory nového modelu budou splňovat emisní normu Euro 5, budou mít vyšší výkon a zlepší se také jejich spotřeba.

2.2 i-DTEC

Honda si vývoj svého superčistého dieselového motoru, který by se měl vyrovnat nejčistším benzinovým agregátům, rozdělila na několik stupňů. V první fázi měli konstruktéři za úkol splnit evropskou nomu Euro 5. Pomocí modernizovaného vstřikování, účinnější recirkulace výfukových plynů a částicového filtru se to povedlo i bez snižování výkonu, naopak Honda tvrdí (i když přesná čísla zatím nemáme k dispozici), že výkon i točivý moment se zvýší, při současném snížení spotřeby. Mimochodem, plnění normy Euro 5 je vyžadováno pro všechny nové homologace od září 2009 a pro všechna nová vozidla prodaná od ledna 2011. Podle požadavků této normy jsou emise částic z dieselových motorů v porovnání s normou Euro 4 sníženy o 80 procent (z 25 na 5 mg/km), zatímco úrovně NOx jsou sníženy z 250 na 180 mg/km.

Ve druhé fázi vývoje svého dieselového motoru Honda již dosáhla splnění přísných emisních předpisů Americké agentury pro ochranu životního prostředí (US Environmental Protection Agency - EPA) Tier II/Bin 5. My bychom měli vědět, že normy Tier II jsou přísnější než požadavky normy Euro 6, která je stále ve fázi přípravy. Skupina Tier II představuje druhou fázi amerických emisních předpisů a je rozdělena do osmi trvalých a tří dočasných certifikačních kategorií nazývaných „bins", do kterých jsou jednotlivá vozidla řazena. Po plném zavedení v roce 2009 budou muset osobní vozy každého výrobce splňovat normou předepsanou průměrnou hodnotu emisí NOx přibližně 43,5 mg/km - úroveň pro Bin 5 (což odpovídá kalifornské normě LEV II). Kategorii Bin 5 s hodnotou 43,5 mg/km NOx je možné porovnat s navrhovanou méně přísnou normou Euro 6, která pro dieselové motory od roku 2014 navrhuje limit 80 mg/km.

Klíčovým prvkem této druhé fáze vývoje je nový katalyzátor, který pomocí redukční reakce čpavku přemění toxické oxidy dusíku na neškodný dusík. Na rozdíl od systémů založených na principu selektivní katalytické redukce (SCR), které pro své fungování vyžadují vstřikování močoviny ze zvláštní nádrže, využívá nová technologie čpavku vytvořeného přímo v katalyzátoru.

Katalyzátor je tvořen dvěma vrstvami: jedna adsorbuje NOx z výfukových plynů, které v periodách spalování bohaté směsi reaguje s vodíkem získaným z výfukových plynů a vytváří čpavek, jenž je následně adsorbován druhou vrstvou. Při spalování chudé směsi tento čpavek slouží k přeměně zbývajících oxidů dusíku ve výfukových plynech, neboť čpavek je v atmosféře bohaté na kyslík vznikající při spalování chudé směsi mimořádně účinným činidlem pro redukci NOx na dusík. Systém navíc umožňuje účinné odstranění NOx v nejkritičtějším teplotním rozmezí mezi 200 a 300 °C, což je hlavní teplotní rozsah ve výfukovém systému dieselových motorů.

Dnešní benzínové motory využívají třícestné katalyzátory, které umí odstranit až 99 % emisí NOx, avšak tento výsledek je možný pouze při stechiometrickém poměru vzduchu a paliva. V prostředí bohatém na kyslík, které je u dieselových motorů spalujících chudou směs běžné, dokáže třícestný katalyzátor odstranit pouze 10 % vyprodukovaných emisí NOx. Nová technologie však efektivně eliminuje emise oxidů dusíku v atmosféře s vysokým obsahem kyslíku, díky čemuž se dieselové motory čistotou spalin vyrovnávají svým benzínovým protějškům. Díky svým kompaktním rozměrům může být tento systém nainstalován za standardní oxidační katalyzátor a částicový filtr (DPF).

Kromě vývoje technologie pro čištění spalin se společnost Honda hodlá zaměřit také na další technické problémy spojené s vývojem čistých dieselových motorů, jako je například spalování nafty s různým cetanovým číslem (což je problém v některých zemích) nebo splnění amerických požadavků na palubní diagnostický systém.


Miro Mihalik
Diskuze (1)