Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hondy budou umět vidět skrz budovy. Pomůže tomu vlastní asistent i chytré město

Stanislav Kolman
Diskuze (0)
Japonská automobilka potvrdila, že pracuje na vlastním bezpečnostním asistentu, který má eliminovat srážky vozů na křižovatkách. Co všechno je k tomu potřeba?

Značka Honda již uspořádala demonstraci systému, jehož hlavním úkolem je snížit počet dopravních nehod na křižovatkách. Na systému se pracuje v zámoří. Ve Spojených státech se totiž 40 % všech dopravních nehod stane na křižovatkách. Vezmeme-li v potaz 35.000 mrtvých na silnicích každý rok, nehody na amerických křižovatkách za to mohou v rovných dvaceti procentech případů.

Honda se tomu snaží předejít vlastním systémem s názvem Smart Intersection. To ale není všechno, k řádnému fungování asistenta je totiž potřeba ještě „chytré“ město, které podporuje technologii vehicle-to-everything (V2X). Jedním takovým je v zámoří Marysville. Ovšem pozor, nebavíme se o šedesátitisícovém městě ve Washingtonu, jde o město v Ohiu se zhruba třetinovým počtem obyvatel.

„Honda se domnívá, že technologie V2X je základním prvkem inteligentnějšího a bezpečnějšího systému dopravy a může hrát roli ve snu o světě s nulovými kolizemi,“ uvedl Ted Klaus, viceprezident strategického výzkumu amerického zastoupení Hondy. „Spolupráce s městem Marysville a státem Ohio nám umožní lépe porozumět tomu, jak mohou být technologie V2X dále vyvíjeny a nejúčinněji využívány ve prospěch všech účastníků silničního provozu.“

Fungování systému v křižovatce obstarává čtveřice kamer namontovaných nad semafory na každém jejím rohu. Ty všechny přináší obraz z ptačí perspektivy a registrují všechna vozidla do vzdálenosti necelých sto metrů.

Software Hondy potom dokáže data z těchto kamer přenést do 360stupňového obrazu a mapuje křižovatky tak, že vlastně vidí všechny pohyblivé objekty i za zdí budovy, kam oko řidiče nedohlédne. Japonská automobilka již uvedla, že k pilotnímu testování projektu nasadí 200 vlastních automobilů. Nejde přitom o první takovou snahu, Honda s technologií V2X pracuje už přes čtyři roky, v roce 2014 představila vlastní představu o fungování na detroitském autosalonu.

„Jsme hrdí na to, že si Honda vybrala právě město Marysville, kde bude technologie inteligentních křižovatek testována a zavedena jako první,“ uvedl JR Rausch, starosta obce. Celé to zní jako přínosný projekt, otázkou ovšem zůstává, nakolik budou řidiči takovému systému nakloněni. Zejména ti konzervativní, kteří si nepřejí být svým automobilem za žádnou cenu sledování.

Stanislav Kolman
Diskuze (0)