Hybridní autobus Scania Citywide Euro 6 na bionaftu

 

Scania rozšiřuje svoji nabídku vozidel s alternativními pohonnými systémy o hybridní autobusy, jejichž vznětové motory mohou spalovat stoprocentní bionaftu.

Scania se věnuje provozním zkouškám hybridních pohonných systémů přes dvacet let. Nyní uvedená robustní koncepce paralelního hybridu bude vyráběna ve velkém objemu pro nákladní vozidla i autobusy, což mimo jiné zaručí plné servisní pokrytí v globální servisní síti Scania.

Nový hybridní systém je součástí modulární řady hnacích ústrojí Scania, která v nespočtu kombinací pohánějí autobusy i nákladní vozidla. Na počátku se bude hybridní systém nabízet pro 12m a 14,8m autobusy se dvěma, respektive třemi nápravami.

Tyto autobusy se vyznačují uspořádáním s nízkou nástupní výškou, takže z výhod udržitelné mobility bude možné těžit v rozmanitých aplikacích. Autobusy mohou být specifikovány pro pohodlný provoz ve městě, stejně jako na příměstských nebo dálkových linkách.

Srdcem hybridního hnacího ústrojí je 9,3litrový motor Scania ve výkonových stupních 184, 206 nebo 235 kW, přičemž poslední varianta je vybavena výhradně technologií SCR a je kompatibilní až se stoprocentní bionaftou.

Motor je propojen se standardní dvanáctistupňovou mechanickou převodovkou Scania se systémem automatizovaného řazení Scania Opticruise. Jedná se o běžné komponenty, jejichž údržbu a opravy lze provádět v každém servisu Scania.

Mezi motor a převodovku je zařazena hybridní jednotka tvořená elektrickým soustrojím (elektromotorem a generátorem) a automatickou spojkou. Jmenovitý výkon elektrického soustrojí činí 150 kW, točivý moment je 1050 N.m.

Olej pro hybridní jednotku je společný s převodovkou a jeho chlazení obstarává chladič v převodovce. Vazbu mezi střídavým proudem z elektrického soustrojí a stejnosměrným proudem z akumulátorů zajišťuje invertor namontovaný na podvozku.

Lithium-iontové baterie uložené spolu s DC/DC měničem a chladicí jednotkou na střeše na přídi autobusu pod vybouleným krytem disponují kapacitou 1,2 kWh. Jako volitelné příslušenství bude možné dovybavit střechu po celé délce uhlazenými deflektory vzduchu, kryjící všechny prvky hybridního ústrojí a větrání na střeše.

Konstrukce paralelního hybridu disponuje nouzovým dojezdovým režimem pro případ poruchy, takže ani za této situace nevznikne potřeba vlečení. Obecně se dá říci, že hybridní ústrojí a baterie zvýší hmotnost autobusu asi o 600 kg. Očekávaná životnost baterií činí pět až 7sedm let, což přispívá ke konkurenceschopné návratnosti investice.

Scania a bionafta v roce 2014

Z pohledu řidiče je ovládání stejné jako u autobusu s automatickou převodovkou, což usnadňuje střídání za volantem různých autobusů u velkých vozových parků.

Tlačítkový volič převodovky má pozice D, N a R. Vozidlo se rozjíždí na elektřinu, motor přitom běží na volnoběh. Po dosažení příslušné cestovní rychlosti se zapojí plně mechanický pohon.

Systém Scania Driver Support průběžně informuje řidiče o stylu jízdy, čímž mu poskytuje potřebnou asistenci.

V režimu nízkého točivého momentu je aktivován systém hybrid eco-roll, kdy je vozidlo poháněno nebo brzděno elektrickým soustrojím, zatímco motor běží na volnoběh. Na zastávkách při otevření dveří nebo po zařazení neutrálu a aktivaci parkovací brzdy dochází k vypnutí spalovacího motoru.

Všechny hybridní autobusy Scania jsou vybaveny komunikátorem Scania, který zajišťuje spojení se systémem Scania Fleet Management. Tento systém nabízí kancelářské rozhraní pro komplexní monitorování provozu a analýzu údajů o vozidlech a řidičích.

Kromě toho lze podle potřeb jednotlivých provozovatelů ušít na míru i školení řidičů Scania.

Scania Citywide: Nová rodina autobusů

Nasazení hybridního systému Scania spolu s DC/DC měničem a funkcemi start-stop a hybrid eco-roll zajišťuje úsporu paliva v rozmezí 20 až 25 procent, tj. 1,2 až 2,5 litru na hodinu provozu. Autobus je certifikován podle cyklu SORT s hybridním hnacím ústrojím.

Kombinovanou úsporou paliva o 20 až 25 procent a použitím bionafty (u výkonového stupně 320 k) lze snížit emise CO2 o 60 až 65 procent. Úspory samozřejmě závisí na podmínkách provozu a charakteru trasy.

V typickém městském provozu s vytížením 10 až 12 hodin denně lze očekávat návratnost investice 7,5 až 9 let, v příměstském provozu se návratnost zkracuje na 5,5 až 7,5 let. Výpočet je založen na provozní životnosti 10 let s vytížením 330 pracovních dní ročně.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Hradci Králové se rýsuje koalice ANO, ODS a místního sdružení V Hradci Králové se rýsuje koalice ANO, ODS a místního sdružení

Ve stotisícovém Hradci Králové by měla vládnout…

Výsadkáři v Afghánistánu zabili spolupachatele útoku na české vojáky Výsadkáři v Afghánistánu zabili spolupachatele útoku na české vojáky

České speciální síly zabily v Afghánistánu jednoho z…

Na dopravní stavby půjde příští rok 86 miliard. Většinu pohltí již běžící projekty Na dopravní stavby půjde příští rok 86 miliard. Většinu pohltí již běžící projekty

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI),…

 
Zdroj: Scania Czech Republic

Štítky Scania Autobusy Hybrid Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
BMW X7 oficiálně. Největší SUV značky uveze až sedm dospělých a zvládne samo couvat

BMW X7 oficiálně. Největší SUV značky uveze až sedm dospělých a zvládne samo couvat

Dnes 08:10

Novinka v nabídce BMW chce kombinovat všestrannost SUV s impozantním vzhledem a prostorností luxusního automobilu.




Blesk.cz

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román Mlékář: Vypráví o sexuálním obtěžování v 70. letech

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román…

Letošní Man Bookerovu cenu za anglicky psaný román získala severoirská spisovatelka Anna Burnsová za knihu…

Video: Žena spadla do nádrže se žraloky! Jako zázrakem přežila

Video: Žena spadla do nádrže se žraloky! Jako…

K tragické události mohlo dojít v Číně ve městě Ťia-sing v obchodním středisku Wu-jüe Plaza. Žena totiž jako…

 

iSport.cz

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu zakázal zapít dceru

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu…

Ačkoliv je mu teprve 23 let, má toho fotbalista Lukáš Juliš za sebou poměrně dost. Kromě toho, že ve Spartě…

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli jsme líp než na Slovensku!

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli…

PŘÍMO Z UKRAJINY | Výsledek s Ukrajinou (0:1) ho zklamal, výkon nesmírně potěšil. Reprezentační kouč Jaroslav…

 

Reflex.cz

Krucifix není náboženský symbol, hidžáb a jarmulka ano: V Québecu jsou si někteří rovnější

Krucifix není náboženský symbol, hidžáb a jarmulka…

Nově zvolený guvernér kanadské provincie Québec Franois Legault navrhuje zakázat státním zaměstnancům „okázalé…

Vědci varují: V důsledku klimatických změn mohou prudce růst i ceny piva

Vědci varují: V důsledku klimatických změn mohou…

V důsledku klimatických změn mnou v příštích letech prudce růst ceny piva. Podle nových poznatků může mít…