reklama


Hybridní autobus Scania Citywide Euro 6 na bionaftu

 

Scania rozšiřuje svoji nabídku vozidel s alternativními pohonnými systémy o hybridní autobusy, jejichž vznětové motory mohou spalovat stoprocentní bionaftu.

Scania se věnuje provozním zkouškám hybridních pohonných systémů přes dvacet let. Nyní uvedená robustní koncepce paralelního hybridu bude vyráběna ve velkém objemu pro nákladní vozidla i autobusy, což mimo jiné zaručí plné servisní pokrytí v globální servisní síti Scania.

Nový hybridní systém je součástí modulární řady hnacích ústrojí Scania, která v nespočtu kombinací pohánějí autobusy i nákladní vozidla. Na počátku se bude hybridní systém nabízet pro 12m a 14,8m autobusy se dvěma, respektive třemi nápravami.

Tyto autobusy se vyznačují uspořádáním s nízkou nástupní výškou, takže z výhod udržitelné mobility bude možné těžit v rozmanitých aplikacích. Autobusy mohou být specifikovány pro pohodlný provoz ve městě, stejně jako na příměstských nebo dálkových linkách.

Srdcem hybridního hnacího ústrojí je 9,3litrový motor Scania ve výkonových stupních 184, 206 nebo 235 kW, přičemž poslední varianta je vybavena výhradně technologií SCR a je kompatibilní až se stoprocentní bionaftou.

Motor je propojen se standardní dvanáctistupňovou mechanickou převodovkou Scania se systémem automatizovaného řazení Scania Opticruise. Jedná se o běžné komponenty, jejichž údržbu a opravy lze provádět v každém servisu Scania.

Mezi motor a převodovku je zařazena hybridní jednotka tvořená elektrickým soustrojím (elektromotorem a generátorem) a automatickou spojkou. Jmenovitý výkon elektrického soustrojí činí 150 kW, točivý moment je 1050 N.m.

Olej pro hybridní jednotku je společný s převodovkou a jeho chlazení obstarává chladič v převodovce. Vazbu mezi střídavým proudem z elektrického soustrojí a stejnosměrným proudem z akumulátorů zajišťuje invertor namontovaný na podvozku.

Lithium-iontové baterie uložené spolu s DC/DC měničem a chladicí jednotkou na střeše na přídi autobusu pod vybouleným krytem disponují kapacitou 1,2 kWh. Jako volitelné příslušenství bude možné dovybavit střechu po celé délce uhlazenými deflektory vzduchu, kryjící všechny prvky hybridního ústrojí a větrání na střeše.

Konstrukce paralelního hybridu disponuje nouzovým dojezdovým režimem pro případ poruchy, takže ani za této situace nevznikne potřeba vlečení. Obecně se dá říci, že hybridní ústrojí a baterie zvýší hmotnost autobusu asi o 600 kg. Očekávaná životnost baterií činí pět až 7sedm let, což přispívá ke konkurenceschopné návratnosti investice.

Scania a bionafta v roce 2014

Z pohledu řidiče je ovládání stejné jako u autobusu s automatickou převodovkou, což usnadňuje střídání za volantem různých autobusů u velkých vozových parků.

Tlačítkový volič převodovky má pozice D, N a R. Vozidlo se rozjíždí na elektřinu, motor přitom běží na volnoběh. Po dosažení příslušné cestovní rychlosti se zapojí plně mechanický pohon.

Systém Scania Driver Support průběžně informuje řidiče o stylu jízdy, čímž mu poskytuje potřebnou asistenci.

V režimu nízkého točivého momentu je aktivován systém hybrid eco-roll, kdy je vozidlo poháněno nebo brzděno elektrickým soustrojím, zatímco motor běží na volnoběh. Na zastávkách při otevření dveří nebo po zařazení neutrálu a aktivaci parkovací brzdy dochází k vypnutí spalovacího motoru.

Všechny hybridní autobusy Scania jsou vybaveny komunikátorem Scania, který zajišťuje spojení se systémem Scania Fleet Management. Tento systém nabízí kancelářské rozhraní pro komplexní monitorování provozu a analýzu údajů o vozidlech a řidičích.

Kromě toho lze podle potřeb jednotlivých provozovatelů ušít na míru i školení řidičů Scania.

Scania Citywide: Nová rodina autobusů

Nasazení hybridního systému Scania spolu s DC/DC měničem a funkcemi start-stop a hybrid eco-roll zajišťuje úsporu paliva v rozmezí 20 až 25 procent, tj. 1,2 až 2,5 litru na hodinu provozu. Autobus je certifikován podle cyklu SORT s hybridním hnacím ústrojím.

Kombinovanou úsporou paliva o 20 až 25 procent a použitím bionafty (u výkonového stupně 320 k) lze snížit emise CO2 o 60 až 65 procent. Úspory samozřejmě závisí na podmínkách provozu a charakteru trasy.

V typickém městském provozu s vytížením 10 až 12 hodin denně lze očekávat návratnost investice 7,5 až 9 let, v příměstském provozu se návratnost zkracuje na 5,5 až 7,5 let. Výpočet je založen na provozní životnosti 10 let s vytížením 330 pracovních dní ročně.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zpracovatelé dřeva dostanou desítky milionů na osvětu Zpracovatelé dřeva dostanou desítky milionů na osvětu

Stát chystá nový fond pro lesnické a dřevozpracující…

Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí

Bernie Ecclestone skončil po více než 40 letech v čele…

Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

 
Zdroj: Scania Czech Republic
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 






 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Včera

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Rumunská vláda navrhuje zmírnění protikorupčního zákona, prezident chce referendum

Rumunská vláda navrhuje zmírnění protikorupčního…

Rumunský prezident Klaus Iohannis chce vypsat referendum, ve kterém by se občané mohli vyjádřit ke…

Pátrání po Míše směřuje na temný kopec Střížák: Záhadně tam uhořel David (†17)

Pátrání po Míše směřuje na temný kopec Střížák:…

Je to nejbližší zalesněné místo od Míšina bydliště. Možná právě proto se Střížovický vrch na okraji Ústí nad…

 

iSport.cz

Mladý český sudí se popere o NHL. V USA předvedu to nejlepší, věří si

Mladý český sudí se popere o NHL. V USA předvedu to…

Pískat zápas NHL dokázali v historii jen tři rozhodčí z Evropy, ten další může být Čech. Čárový sudí Libor…

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v Montpellieru

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v…

Liberec definitivně přišel o svého kapitána. Obránce Lukáš Pokorný přestupuje do francouzského Montpellieru, kde…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama