Hybridní autobus Scania Citywide Euro 6 na bionaftu

 

Scania rozšiřuje svoji nabídku vozidel s alternativními pohonnými systémy o hybridní autobusy, jejichž vznětové motory mohou spalovat stoprocentní bionaftu.

Scania se věnuje provozním zkouškám hybridních pohonných systémů přes dvacet let. Nyní uvedená robustní koncepce paralelního hybridu bude vyráběna ve velkém objemu pro nákladní vozidla i autobusy, což mimo jiné zaručí plné servisní pokrytí v globální servisní síti Scania.

Nový hybridní systém je součástí modulární řady hnacích ústrojí Scania, která v nespočtu kombinací pohánějí autobusy i nákladní vozidla. Na počátku se bude hybridní systém nabízet pro 12m a 14,8m autobusy se dvěma, respektive třemi nápravami.

Tyto autobusy se vyznačují uspořádáním s nízkou nástupní výškou, takže z výhod udržitelné mobility bude možné těžit v rozmanitých aplikacích. Autobusy mohou být specifikovány pro pohodlný provoz ve městě, stejně jako na příměstských nebo dálkových linkách.

Srdcem hybridního hnacího ústrojí je 9,3litrový motor Scania ve výkonových stupních 184, 206 nebo 235 kW, přičemž poslední varianta je vybavena výhradně technologií SCR a je kompatibilní až se stoprocentní bionaftou.

Motor je propojen se standardní dvanáctistupňovou mechanickou převodovkou Scania se systémem automatizovaného řazení Scania Opticruise. Jedná se o běžné komponenty, jejichž údržbu a opravy lze provádět v každém servisu Scania.

Mezi motor a převodovku je zařazena hybridní jednotka tvořená elektrickým soustrojím (elektromotorem a generátorem) a automatickou spojkou. Jmenovitý výkon elektrického soustrojí činí 150 kW, točivý moment je 1050 N.m.

Olej pro hybridní jednotku je společný s převodovkou a jeho chlazení obstarává chladič v převodovce. Vazbu mezi střídavým proudem z elektrického soustrojí a stejnosměrným proudem z akumulátorů zajišťuje invertor namontovaný na podvozku.

Lithium-iontové baterie uložené spolu s DC/DC měničem a chladicí jednotkou na střeše na přídi autobusu pod vybouleným krytem disponují kapacitou 1,2 kWh. Jako volitelné příslušenství bude možné dovybavit střechu po celé délce uhlazenými deflektory vzduchu, kryjící všechny prvky hybridního ústrojí a větrání na střeše.

Konstrukce paralelního hybridu disponuje nouzovým dojezdovým režimem pro případ poruchy, takže ani za této situace nevznikne potřeba vlečení. Obecně se dá říci, že hybridní ústrojí a baterie zvýší hmotnost autobusu asi o 600 kg. Očekávaná životnost baterií činí pět až 7sedm let, což přispívá ke konkurenceschopné návratnosti investice.

Scania a bionafta v roce 2014

Z pohledu řidiče je ovládání stejné jako u autobusu s automatickou převodovkou, což usnadňuje střídání za volantem různých autobusů u velkých vozových parků.

Tlačítkový volič převodovky má pozice D, N a R. Vozidlo se rozjíždí na elektřinu, motor přitom běží na volnoběh. Po dosažení příslušné cestovní rychlosti se zapojí plně mechanický pohon.

Systém Scania Driver Support průběžně informuje řidiče o stylu jízdy, čímž mu poskytuje potřebnou asistenci.

V režimu nízkého točivého momentu je aktivován systém hybrid eco-roll, kdy je vozidlo poháněno nebo brzděno elektrickým soustrojím, zatímco motor běží na volnoběh. Na zastávkách při otevření dveří nebo po zařazení neutrálu a aktivaci parkovací brzdy dochází k vypnutí spalovacího motoru.

Všechny hybridní autobusy Scania jsou vybaveny komunikátorem Scania, který zajišťuje spojení se systémem Scania Fleet Management. Tento systém nabízí kancelářské rozhraní pro komplexní monitorování provozu a analýzu údajů o vozidlech a řidičích.

Kromě toho lze podle potřeb jednotlivých provozovatelů ušít na míru i školení řidičů Scania.

Scania Citywide: Nová rodina autobusů

Nasazení hybridního systému Scania spolu s DC/DC měničem a funkcemi start-stop a hybrid eco-roll zajišťuje úsporu paliva v rozmezí 20 až 25 procent, tj. 1,2 až 2,5 litru na hodinu provozu. Autobus je certifikován podle cyklu SORT s hybridním hnacím ústrojím.

Kombinovanou úsporou paliva o 20 až 25 procent a použitím bionafty (u výkonového stupně 320 k) lze snížit emise CO2 o 60 až 65 procent. Úspory samozřejmě závisí na podmínkách provozu a charakteru trasy.

V typickém městském provozu s vytížením 10 až 12 hodin denně lze očekávat návratnost investice 7,5 až 9 let, v příměstském provozu se návratnost zkracuje na 5,5 až 7,5 let. Výpočet je založen na provozní životnosti 10 let s vytížením 330 pracovních dní ročně.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 
Zdroj: Scania Czech Republic

Štítky Scania Autobusy Hybrid Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 





 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy povede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavře Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nebudou moci…

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…