Hybridní vozy: Infiniti přijde s další novinkou
Infiniti se nehodlá nechat odsunout svými konkurenty na vedlejší kolej a připravuje svůj, v mnoha ohledech revoluční, systém hybridního pohonu. Z dlouhodobého hlediska je asi jasné, že hybridní koncepty typu spalovací agregát – elektromotor nejsou řešením hrozících nestabilit na trhu s pohonnými látkami v budoucnu, přichází ale s novými technologiemi a pracují s nejnovějšími materiály. Tím poskytují samotným konstruktérům i vědeckým laboratořím cennou zpětnou vazbu při vývoji nových, pokročilejších zařízení. Mají ještě jednu nespornou výhodu, i když jejich cesta nebude delší než několik desetiletí – předností těchto zařízení si může užívat každý a to teď.
Velké automobilové společnosti se předhánějí, kdo jak pokročilý hybridní pohon do svých vozů nabídne a na světě bychom v podstatě nenašli důležitého hráče na poli výroby automobilů, který by hybridní systémy s ledovým klidem ignoroval. Pěkným ukazatelem toho, že hybridní vozy budou i nadále získávat na popularitě (a automobilky to vědí), je i zájem o hybridy v USA. Tamější automobilky se, zdá se, probudily ze svého růžového snu a začaly tvrdě pracovat na hybridních automobilech. V nabídce najdeme, mimo jiné, několik velkých hybridních pick-upů a jeden z nich (Chevrolet Tahoe Hybrid) si dokonce odnesl cenu pro „Nejzelenější auto roku 2008“. Pokud bychom byli nikoliv automobilový ale módní portál, tvrdili bychom myslím velmi správně, že módním hitem příštího roku se stane zelená.
Ale zpět k japonskému Infiniti. Plánovaný hybridní pohon, který bude s největší pravděpodobností zastavěný do nové generace SUV FX někdy po roce 2010, má být dalším krůčkem směrem k elektromobilu, ovšem stále pod dohledem silného benzinového agregátu. Je obecně známo, že velkým problémem pro hybridy je příliš vysoká spotřeba pohonných hmot na dálnicích. Tam nejenže elektromotor po většinu času nepracuje, spalovací motor jej navíc musí „tahat“ s sebou. U Infiniti říkají, že jejich nový hybridní pohon toto slabé místo významně vyruší. Jeho elektromotor(y) bude totiž spřáhnut s vysokovýkonnými bateriemi, které umožní pohon vozu (minimálně částečně) i na dálnicích. Vůz by se měl i v městském provozu chovat více jako elektromobil než jako hybrid. Měl by zvládnout dlouhé úseky, zahrnující i zastavování a rozjezdy na semaforech, bez pomoci spalovacího motoru.
To se zdá jako docela dobrý nápad. Opět ale přináší malé, hořké pousmání nad tím, že nyní tedy již nebude spalovací agregát vozit nečinný elektromotor ale naopak, elektromotor bude zbytečně vozit „balast“ v podobě agregátu spalovacího. Zlí jazykové sice tvrdí, že papír snese všechno a inženýři v Infiniti budou muset na novém pohonu opravdu hodně tvrdě zapracovat. Konec konců, reálné to zřejmě je a tak se těšme, s čím lidé od Infiniti přijdou na přelomu první a druhé dekády 21. století.