reklama


HydrogenIX: Český elektromobil s palivovými články pro Shell Eco-Marathon Europe 2009

HydrogenIX: Český elektromobil s palivovými články pro Shell Eco-Marathon Europe 2009

 
 

Technická univerzita v Ostravě se letos zúčastní potřetí evropského Shell Eco-Marathonu s prototypem, který ke svému pohonu využívá vodík, tedy palivové články.

Vozítko bylo představeno novinářům na Letišti Leoše Janáčka v Ostravě-Mošnově 28. dubna 2009. Celý projekt Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava vede ing. Bohumil Horák.

Vodíkový prototyp

HydrogenIX je tedy plně funkčním konceptem elektromobilu jehož motor je napájen vodíkovým generátorem s palivovým článkem. K tomu ing. Horák uvedl: Vzhledem k přítomnosti vodíku v celém vesmíru jej chápeme jako alternativu budoucnosti. V současnosti se však vyrábí hlavně ze zemního plynu, tedy neobnovitelného zdroje energie.

Vodík má výhodu ve vyšší výhřevnosti, pak je samozřejmě také přítomen ve vodě, jeho spotřeba bude navíc podle prognóz neustále stoupat. Většímu rozšíření však zatím brání nedostatečná infrastruktura pro čerpání a dopravu. Tento druh pohonu má samozřejmě také další nevýhody – především vysokou cenu palivových článků (ten pro prototyp stál zhruba 160.000 korun) a jejich krátkou životnost.

První verze vozítka HydrogenIX z roku 2005 byla původně zapůjčena z Technické univerzity v Košicích, ovšem zážehový agregát byl nahrazen elektromotorem. Již tehdy se celý tým Katedry měřicí a řídicí techniky Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB-TU v Ostravě vydal do jihofrancouzského Nogara na Shell Eco-Marathon. Historicky první česká účast v tomto závodě byla úspěšná – tým skončil na 29. místě mezi prototypy a na čtvrtém mezi vozidly s vodíkovým pohonem. Jeho dojezd byl 946 km na ekvivalent 1 litru benzinu o oktanovém čísle 95.

Další prototyp vznikl již ve vlastní režii v roce 2006. Stejný závod na totožné trati však další úspěch nepřinesl, HydrogenIX 2 jej po havárii nedokončil. Letošní varianta disponuje přední částí (aerodynamickým krytem) z původního vozu z roku 2005, zadní část včetně poháněcí soustavy a nádrže na zhruba 180 l vodíku je vyvinuta nově.

Shell Eco-Marathon Europe

Princip Shell Eco-Marathon Europe je jednoduchý – navrhnout, postavit a řídit vůz, který s nejmenším množstvím paliva a ujede určitou vzdálenost. První ročník závodu, zaměřeného na co nejnižší spotřebu paliva s názvem Mileage Marathon, zorganizovala výzkumná laboratoř americké centrály Shellu již před sedmdesáti lety, tedy v roce 1939. Na startu stály tehdy běžně vyráběné automobily, vítězný R. J. Greenshields dosáhl se svým vozem spotřeby 4,73 l/100 km.

V roce 1985 se poprvé jelo také v Evropě na okruhu Paul Ricard ve francouzském Le Castellet, letošní ročník je tedy jubilejní pětadvacátý. Uskuteční ve dnech 7. - 9. května 2009, místem konání bude Eurospeedway Lausitz v Německu. Americký maraton se momentálně jezdí na oválu California Speedway ve Fontaně, příští rok se poprvé uskuteční také obdobná akce v Malajsii.

Závod je vypsán pro dvě hlavní kategorie vozidel. První jsou futuristické tří nebo čtyřkolové prototypy, druhou jsou vozidla tzv. městského typu (UrbanConcept), která se blíží svým pojetím právě miniautomobilům určeným do městského provozu. Jejich rozměry i vzhled jim jsou sice stále ještě vzdáleny, ale dle předpisů musí být čtyřkolová a vybavena například světly, stejně jako sériová auta. Na startu se každoročně objevují vozy s různými zdroji pohonu. Jsou rozděleny do čtyř tříd – na benzinové, dieselové, LPG a alternativní, kam jsou řazena biopaliva, vodík, zkapalněný plyn a solární energie. Kromě cen v jednotlivých kategoriích se udělují také speciální ocenění za design, technickou inovaci, bezpečnost, či ekologii.

Závodu se zúčastňují primárně vysoké školy s technickým zaměřením, každá může přihlásit maximálně jedno vozítko. Zhruba třetinu účastníků pak tvoří školy střední. Řidičům musí být nejméně 13 let, pravidla omezují také jejich hmotnost na minimálně 50 kg. Ta se jeví jako ideální i vzhledem k rozměrům vozítek, do nichž usedají v drtivé většině ženy. Jednotlivé univerzitní týmy mohou být v závodě klasifikovány, pokud ujedou minimálně 8 kol. Na Eurospeedway Lausitz, kde prototypy pojedou po oválu tvaru zaobleného trojúhelníku, tento údaj představuje vzdálenost něco málo přes 25 km, časový limit je pak 53 minut, což znamená průměrnou rychlost zhruba 30 km/h. Pro kategorii UrbanConcept je určen okruh Grand Prix, který s oválem sdílí pouze část a používá se mimo jiné při závodech německého mistrovství cestovních vozů (DTM).

Současný rekord evropského Shell Eco-Marathonu mezi prototypy činí 3836 km ujetých na 1 l paliva, dosáhla jej v roce 2005 univerzita ETH ze švýcarského Curychu. Letos se závodu zúčastní 207 týmů z 29 většinou evropských zemí, ale pořadatelé obdrželi přihlášky také z Číny, Malajsie, Maroka, Pákistánu a Thajska.

Budoucí plány

Na Lausitzringu budou řídit prototyp dvě studentky VŠB-TU v Ostravě – Tereza Otáhalová a Kristýna Friedrischková, která také seděla uvnitř při demonstračních a testovacích jízdách na mošnovském letišti. Jejich cílem pro letošní ročník je hodnota 900 km/l. Celý tým v současné době také testuje skútr s palivovými články. Pro evropský Shell Eco-Marathon 2010 pak připravuje nový vůz kategorie UrbanConcept. Jedná se o vodíkovou verzi dvoumístného roadsteru Kaipan řady 14/15.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi

Žhavá novinka pro vykonávání domácích prací —…

Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

 
 

Přidat názorDiskuse: HydrogenIX: Český elektromobil s…


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém domě. Kvůli zášti k CNN?

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém…

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k účasti na tiskových konferencích Donalda Trumpa v Bílém…

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to, chce se mi brečet!

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to,…

Konec minulého roku byl u Pomejů pořádně bouřlivý, napětí v jejich vztahu se dalo krájet. Nyní se Andrea musí…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama