Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2009: BMW je první značkou mezi luxusními SUV, své místo za X6 a X5 má Hyundai ix55

Aleš Dragoun
Diskuze (127)
V dubnu 2009 okupují první dvě příčky v kategorii velkých SUV vozy BMW, v malých a středních se dařilo Tiguanu a mezi terénními pickupy bylo nejžádanější opět Mitsubishi.

Mezi velkými opět vládne dvojka BMW, na třetím místě znovu Hyundai ix55

Celý trh velkých SUV a terénních aut se v dubnu dostal do růstových čísel, vzrostl o 5,7 % - z 385 loňských na 407 kusů.

Ve třídě velkých terénních vozů a SUV se na prvním místě nic nezměnilo – i tentokrát patří BMW X6. V dubnu se pro Sport Utility Coupé bavorské značky rozhodlo 68 zákazníků. Na druhé místo se vrátila X5 s 50 kusy, na třetím najdeme stejně jako před měsícem Hyundai iX55 se 46 vozy. Čtvrtou příčku okupuje VW Touareg s 41 kusy, pátý je minule stříbrný Mercedes ML (33). Na šestém místě je Volvo XC90 s 32 registracemi, sedmé Audi Q7 si v dubnu postavilo do svých garáží dalších 29 nových majitelů. Osmé místo patří společně Mercedesu GL a Toyotě Land Cruiser se 17 vozy, Top 10 uzavírá Mitsubishi Pajero s 13 kusy.

Bavorská X5 si v meziročním srovnání pohoršila o 18 % (loni 61 aut). Registrace VW Touareg klesly o 43,1 % (ze 72), Mercedes-Benz ML spadl o 34 %, v celkových počtech o 17 aut, loni v dubnu jich bylo 50. Naopak navýšení o 17 vozů, tedy o 113,3 %, zaznamenalo Volvo XC90, Audi Q7 ztratilo 25 aut a 46,3 %. Mercedes-Benz GL si polepšil o 30,8 % (loni v dubnu 13 vozů). Toyota Land Cruiser ztratila 22 kusů (-56,4 %), registrace Mitsubishi Pajero se zvýšily, a to o 44,4 % (z 9 na 13). Největším propadákem byl ze všech vozů této kategorie Range Rover Sport (-90,9 %), ten ale v první dvacítce ani nenajdeme. V této nelichotivé statistice následuje jeho kolega ze stejné stáje Land Rover Discovery (- 81,8 %) a dále Subaru Tribeca, i to však v Top 20 chybí (- 75 %). Skokanem je naopak již zmíněné Volvo XC90, pomineme-li Nissan Murano a Lexus RX, jejichž registrace dosahují jen jednotek kusů a navýšení o 400, respektive 250 % nejsou příliš relevantní.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2009 1-4/2009 4/2009 1-4/2009
1. BMW X6 68 194 16,7% 16,9%
2. BMW X5 50 147 12,3% 12,8%
3. Hyundai ix55 46 96 11,3% 8,4%
4. Volkswagen TOUAREG 41 97 10,1% 8,4%
5. Mercedes-Benz ML 33 95 8,1% 8,3%
6. Volvo XC90 32 83 7,9% 7,2%
7. Audi Q7 29 94 7,1% 8,2%
8. Mercedes-Benz GL 17 35 4,2% 3,0%
8. Toyota LAND CRUISER 17 55 4,2% 4,8%
10. Mitsubishi PAJERO 13 33 3,2% 2,9%
11. Nissan PATHFINDER 11 79 2,7% 6,9%
12. Porsche CAYENNE 10 18 2,5% 1,6%
13. Jeep WRANGLER 7 11 1,7% 1,0%
13. Lexus RX 7 25 1,7% 2,2%
15. Nissan MURANO 5 13 1,2% 1,1%
15. Ssangyong KYRON 5 13 1,2% 1,1%
15. Ssangyong REXTON 5 9 1,2% 0,8%
18. Iveco MASSIF 2 3 0,5% 0,3%
18. Jeep GRAND CHEROKEE 2 7 0,5% 0,6%
18. Land Rover DISCOVERY 2 16 0,5% 1,4%
- Ostatní modely 5 26 1,2% 2,3%
- CELKEM 407 1149 100,0% 100,0%

Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním čtyřem měsícům roku 2008 snížil o 10,6 % - z 1.285 na 1.149 kusů. Pád se tedy během dubna zmírnil.

V celkovém pořadí od ledna vede X6 se 194 kusy před X5 se 147. Oba bavorští zástupci mezi velkými již pronásledovatelům notně unikli, ovšem za nimi zuří bitva na ostří nože. Třetí je VW Touareg, který má na kontě 97 kusů, následuje Hyundai iX55 s 96 vozy, Mercedes ML má 95 a šesté Audi Q7 94 kusů. Mezi nejlepšími tedy již nenajdeme Nissan Pathfinder, ovšem pořadí od třetí příčky se dosti promíchalo a rozdíly jsou minimální. Je také tentokrát prakticky shodné s měsíčním žebříčkem, pouze Touareg a iX55 si prohodily příčky. Meziročně jsou v celkové Top 5 samé pády. Registrace BMW X5 klesly oproti loňsku o 47,7 % (z 281 o 134 kusů), Touareg si pohoršil o 55 aut (ze 152), tedy o 36,2 % a konečně Mercedes ML o 28,6 % (- 38 vozů).

Stoprocentního podílu vznětových motorů dosáhly v dubnu dva vozy z první pětky – Hyundai iX55 a Volkswagen Touareg. Automobily se zážehovými agregáty si tak zákazníci odváželi jen ze showroomů BMW a Mercedesu. U BMW X6 činil podíl dieselů 83,8 % (57 z 68 kusů), u X5 pak 96 % (48 z 50). Mercedes ML má na kontě 30 vozů spalujících naftu z 33, což činí 90,9 %.

Stříbro mezi malými tentokrát pro Volkswagen Tiguan, Audi Q5 čtvrté

Registrace v této třídě oproti loňsku nabraly strmý nárůst, a to o 34,7 %, z 882 na 1.188 aut.

Ani první příčka mezi středními a malými terénními vozy a SUV se nemění – stále na ní najdeme Hondu CR-V, kterou si tentokrát koupilo celkem 157 Čechů. Druhé místo obsadil VW Tiguan se 111 kusy, třetí je Nissan Qashqai s 94 vozy. Na čtvrté příčce najdeme Audi Q5 (85), páté je Volvo XC60 (76), šestý pak Hyundai Santa Fe (73), pro který je tato příčka za poslední zhruba rok nesporným úspěchem. Sedmá je Kia Sportage, která má 63 registrací, osmé Subaru Forester (57), devátý Ford Kuga (56) a nejlepší desítku uzavírá s 54 registracemi Mitsubishi Outlander.

Hond CR-V se prodalo letos v dubnu o 51 více než loni, nárůst registrací tedy činí 48,1 %. VW Tiguan si polepšil o 91,4 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 58 vozů. Také kočovník od Nissanu získal, a sice 33 aut (+ 54,1 %). Hyundai Santa Fe zaznamenal i přes úspěch v měsíčním žebříčku meziroční pokles o 18,9 %, respektive 17 kusů. Kia Sportage si polepšila o 6,8 % (loni 59, letos o 4 registrace více). Subaru Forester je na tom o 29 vozů, tedy 103,6 % lépe. Ford Kuga už meziroční porovnání nabídne, ale v dubnu 2008 se v žebříčku objevily první čtyři vozy. Letošní výsledek tedy znamená + 1300 %, což zatím postrádá vypovídací hodnotu. Mitsubishi Outlander má také kladné znaménko, jeho registrace se zvedly o 22,2 % (ze 44 kusů). U Volva XC60 a Audi Q5 srovnání zatím stále chybí.

Největší meziroční propad zaznamenala Mazda CX-7, a to o 78,2 % (z 87 na 19). A skokani? Kromě Kugy se dařilo také francouzským dvojčatům - Citroënu C-Crosser (+ 123,1 %) a Peugeotu 4007 (+ 100 %). Ještě lepší výsledek než Peugeot má již zmíněné Subaru Forester.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2009 1-4/2009 4/2009 1-4/2009
1. Honda CR-V 157 395 13,2% 11,8%
2. Volkswagen TIGUAN 111 279 9,3% 8,3%
3. Nissan QASHQAI 94 198 7,9% 5,9%
4. Audi Q5 85 214 7,2% 6,4%
5. Volvo XC60 76 256 6,4% 7,6%
6. Hyundai SANTAFE 73 169 6,1% 5,0%
7. Kia SPORTAGE 63 166 5,3% 4,9%
8. Subaru FORESTER 57 169 4,8% 5,0%
9. Ford KUGA 56 139 4,7% 4,1%
10. Mitsubishi OUTLANDER 54 170 4,5% 5,1%
11. Kia SORENTO 49 153 4,1% 4,6%
12. Hyundai TUCSON 36 95 3,0% 2,8%
12. Suzuki GRAND VITARA 36 116 3,0% 3,5%
14. Renault KOLEOS 34 99 2,9% 2,9%
15. Toyota RAV4 32 139 2,7% 4,1%
16. Citroën C CROSSER 29 49 2,4% 1,5%
17. Mercedes-Benz GLK 26 69 2,2% 2,1%
18. Peugeot 4007 24 46 2,0% 1,4%
19. BMW X3 23 55 1,9% 1,6%
20. Chevrolet CAPTIVA 20 87 1,7% 2,6%
21. Mazda CX-7 19 53 1,6% 1,6%
22. Nissan X-TRAIL 7 134 0,6% 4,0%
23. Lada NIVA 6 29 0,5% 0,9%
23. Opel ANTARA 6 20 0,5% 0,6%
25. Suzuki JIMNY 5 26 0,4% 0,8%
- Ostatní modely 10 33 0,8% 1,0%
- CELKEM 1188 3358 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu za první 4 měsíce se v této kategorii meziročně zvýšil o 6,8 %, z 3.143 na 3.358 vozů, duben tedy znamená návrat do černých čísel.

Statistice za první třetinu roku 2009 vévodí (jak jinak) Honda CR-V s 395 kusy, Tiguan už je druhý (259), třetí je Volvo XC60 (256), následuje Audi Q5 (214) a v první pětce nahradil Nissan X-Trail jiný model téže značky - Qashqai se 198 kusy. Nejbližší pronásledovatelé již ztrácejí zhruba 30 registrací. Vedoucí Honda se zlepšila oproti loňsku o 24,6 %, VW Tiguan o 91,1 %, Nissan Qashqai naopak ztratil 12,8 %. Ostatní dva členové nejlepší pětky zatím stále nemají porovnatelné výsledky.

U Hondy CR-V činily vznětové motory v dubnu tradičně nízkých 42,7 % registrací (67 aut), VW Tiguan dosáhl 74,8 % (83 vozů), Nissan Qashqai měl 69,1 % (65, u něj nezvykle vysoké číslo), Audi Q5 podobných 67,1 % (57), Volvo XC60 mělo naopak tradičních 89,5 % (68 kusů z celkových 76).

Mezi terénními pickupy znovu nejlepší Mitsubishi L 200, Nissan NP300 až čtvrtý

Mezi terénními náklaďáky patří pomyslná zlatá medaile za duben opět Mitsubishi L 200 s 13 registracemi, Nissan Navara skončil druhý s 11 kusy, bronzová je pak Toyota Hilux (7). O jeden kus méně má Nissan NP300, který tak najdeme až na čtvrtém místě. Pátý je jihokorejský Ssangyong Actyon Sports se dvěma kusy, dvojčata Ford Ranger a Mazda BT obsadila společně šestou příčku s pouhým jedním novým vozem.

Mitsubishi L 200 ztratilo oproti loňsku více než polovinu, přesně 55,2 %, před rokem jich bylo zaregistrováno 29. I Nissan Navara hlásí pokles o 9 vozů (- 45 %), registrace Ssangyongu Actyon Sports jsou stejné jako loni, podobně je na tom i Mazda BT, Ford Ranger má o 6 kusů méně (- 85,7 %).

V dubnu už celým trhem nehýbaly nové modely, naopak došlo k poklesu celkových registrací o 18 kusů, tedy o 30,5 % (z 59 na 41).

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v dubnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2009 1-4/2009 4/2009 1-4/2009
1. Mitsubishi L 200 13 48 31,7% 23,5%
2. Nissan NAVARA 11 55 26,8% 27,0%
3. Toyota HILUX 7 32 17,1% 15,7%
3. Nissan NP300 PICKUP 6 45 14,6% 22,1%
5. Ssangyong ACTYON SPORTS 2 8 4,9% 3,9%
6. Ford RANGER 1 10 2,4% 4,9%
6. Mazda BT 1 6 2,4% 2,9%
- CELKEM 41 204 100,0% 100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede Navara s 55 kusy, Mitsubishi L 200 se dostalo už na druhou příčku (48), následují Nissan NP300 se 45 a Toyota Hilux s 32 vozy. Ostatní stále paběrkují – Ford Ranger je na 10 kusech, Ssangyong Actyon Sports má 8 a Mazda BT 6 registrací. V meziročním srovnání si vedoucí Navara pohoršila o 31,3 % (- 25 vozů), L 200 o 28,4 % (- 19) a Ranger o 76,7 % (ten ztratil již 33 kusů). Mazda BT má na svém kontě stejný počet registrací jako loni (6), Ssangyong Actyon Sports se pak zlepšil o třetinu (+ 2 vozy).

Situace v tomto segmentu je díky slabšímu dubnu horší, než za první čtvrtletí, trh se zvýšil jen o pouhé 1 procento, bylo zaregistrováno o dva terénní pickupy více (204 oproti 202 loňským).

Aleš Dragoun
Diskuze (127)
23. 5. 2009 19:02
Naco? preco? komu?
Hladam a nic, nikde neni nas samozvany odbornik a automobilovy guru...
Skoda, rad by som sa ho spytal, ci si este pamata, co som mu napisal minule, ked tu lamentoval nad tym, aky to ma zmysel, uviest na tre 'velky lacny hyundai'... Kukni sa na predaje ;-)
Avatar - Dylan McKay
23. 5. 2009 15:44
Re: VZDÁLENÉ OBZORY
...a to jsi na začátku vypadal tak rozumně... ;-\ :-)
Avatar - Dylan McKay
23. 5. 2009 15:41
Re: GTI opět s přehledem
Že jo? Taky mě to málem roztrhalo... ;-)
Avatar - white label
23. 5. 2009 14:52
Re: VZDÁLENÉ OBZORY
Reaguji sice na tebe ale je to myšleno spíš obecně...
Většina lidí tady reaguje na GTIho "charakterometr", nebo spíš tester osobnosti v podobě vlastního auta v "garáži", velmi podobně jako ty...
Na první pohled jsou tyto reakce docela logické, ale to o čem GTI píše je podle mě mnohem spíš v tom, nedívat na "své" auto jen očima druhých, nebo přes zaběhlá klišé s dělením podle ceny např. na prémii a ty ostatní auta apod.
Tohle se týká vyloženě "intimního" vztahu mezi majitelem a jeho autem...
Spokojenost majitele s obsahem své garáže tedy nemusí mít žádnou spojitost s jeho stářím (auta i maitele), tržní cenou ani názorem sousedů, nebo s jeho momentálním společenským kreditem (auta, nebo majitele)...
Např. lidi bez vkusu "tam" mohou mít stejně velký kýč za 20tis., nebo za 2mil... a podobné to může být se "stavem" auta atd.

P.S. Obecná poznámka - nic neplatí absolutně...
a vyjímka potvrzuje pravidlo...
Avatar - DRBNUTY
23. 5. 2009 14:32
Re: VZDÁLENÉ OBZORY
Nie kazdeho prioritou je auto.Poznam cloveka,co sa pred 10 rokmi vozil na Favorite.Za 10 rokov sa vysvihol a postavil za 10 milionov dom a kupil detom 2 byty,ale on sam sa vozi na chevrolete lacetti.Myslim,ze ty keby si sa dostal k 10 milionom,nadalej by si ostal byvat v panelakovom byte,ale kupil by si si RR Phantom a honil si v nom ego a po nociach by si do neho chodil kradnut benzin,aby si na nom mohol jazdit.