Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Coupe 2.0i CVVT - maranellský dorost

Ondřej Láník
První test korejského kupé jsme zveřejnili před třemi lety. Březnový facelift se stal podnětem k dalšímu setkání, které nás přesvědčilo, že Hyundai umí nejen rodinné nebo terénní vozy, ale také dostupný dvoudveřový automobil 2+2.

První test korejského kupé jsme zveřejnili před třemi lety. Březnový facelift se stal podnětem k dalšímu setkání, které nás přesvědčilo, že Hyundai umí nejen rodinné nebo terénní vozy, ale také dostupný dvoudveřový automobil 2+2.

Určitá skupina tištěných médií pro muže staví svůj obsah na rychlých autech snů věhlasných značek, pocházejících převážně z Itálie. Mužům dělají takové vozy zkrátka dobře, ať už je pocit vygenerován vědomím, že silný automobil umožňuje něco obzvláště neobyčejného nebo je prostředkem jak upoutat pozornost nebo dokonce náklonnost „té pravé“. První část má na starost zpravidla hodně drahá technika, která má mnoho společného se závodními vozy, tu druhou pak lze docílit podstatně snazším vytvarováním karosérie.

Šaty dělají člověka, ale i sportovní auto. To si uvědomili v Koreji a vytvořili Coupé. Jeho poslední generace přinesla zase o kus povedenější tvary, které se ani po třech letech neokoukaly, snad proto, že těchto automobilů v Evropě příliš nejezdí. Je to škoda, protože dvoudveřových automobilů s cenou kolem šesti set tisíc korun na trhu mnoho není a tak řada fandů by si mohla čas snění zpestřit něčím, co opravdu není drahé… Mezi námi, efekt vzhledu korejského kupé v ostře červeném laku je velmi podobný.

hyundai testy kupe sportovni hyundai testy kupe sportovni

Vzhled: „Jéé Ferrari….“

Hyundai Coupé prošel letos na jaře první důkladnější proměnou, která spočívala v kosmetických úpravách světlometů (nyní černé pozadí), nárazníků a několika dalších detailů. Celkově lze facelift označit ze umírněný, vzhledem k tomu jakými obměnami procházejí v krátkých intervalech ostatní modely značky.

V ostře červené barvě Samba Red budil testovaný exemplář pozornost všude kde jen na chvíli zastavil. Několikrát se první dojem kolemjdoucích dostal na veřejnost nechtěným vyhrknutím “Jé Ferrari…“, což ale bylo vzápětí někým zpochybněno nebo opraveno. Z relativně malých log na přídi a zádi se výrobce tohoto vozu na větší vzdálenost odhaduje opravdu špatně.

Designéři se nechali inspirovat hned několika různými ikonami. Boční profil našeho nejlevnějšího provedení by mohl od předních dveří dále patřit nějakému maranellskému juniorovi, záď s mohutnými svítilnami má cosi z Bentleye a rozměrné víko s velkým sklem ve skutečnosti neodhaluje pohled na mnohoválcový motor před zadní nápravou, ale na optimálně uspořádaný a navíc variabilní prostor pro zavazadla. I detaily jako tvarování dveřních prahů nebo víčko nádrže vypadají velmi opravdově a hodnotně. Chcete-li ještě důrazněji oděného agresora, můžete čistě zpracovanou záď doplnit malým spojlerem (vtipné obchodní označení Mild) nebo velkým spojlerem (Wild).

Interiér: „hliník“ a „newtonmetroměr“

hyundai testy kupe sportovni hyundai testy kupe sportovni Uvnitř Coupé vás výrobce přeci jen ujistí, že se automobil nevyrábí jen pro Evropu. Právě na starém kontinentu máme asi nejvyšší nároky na sladění mnoha faktorů, které dělají celkový dojem z vozu, ve kterém cestujete, takže uspět v tomto ohledu je prestižní záležitost, zatím vyhrazená převážně výrobcům z Evropy.

Výborná sedadla z dílen Recaro mají optimální boční vedení i v oblasti ramen a také samostatné nastavení výšky sedáku otočným ovladačem. K dobrému dojmu přispívají hliníkové šlapky na pedálech, méně přesvědčivé je pak obložení středové konzoly stříbrným plastem. Efektní jsou tři ručkové ukazatele kruhového tvaru na středové konzole. Ukazatel aktuální spotřeby i voltmetr jsou jakž takž ospravedlnitelné, místo „newtonmetroměru“ by možná lépe posloužil ukazatel teploty motorového oleje – jeho ručka by se ale tak dynamicky nepohybovala, což asi nakonec rozhodlo.

hyundai testy kupe sportovni hyundai testy kupe sportovni Tříramenný volant má elegantní tvar a optimální střední průměr (345 mm), neškodilo by výraznější tvarování profilu jeho věnce v místech nejčastějšího držení. Hlavní díl přístrojové desky je vyroben z měkčeného plastu (i když to tak na fotografiích nevypadá) a z jeho designu opět čiší inspirace vozy Gran Turismo.

Vždyť Hyundai Coupé je vlastně takové malé GT, kupé s karosérií 2+2. Dva cestující sedící vzadu mají tradičně nezáviděníhodnou polohu, protože i člověk průměrné výšky se musí dost krkolomně ohnout, aby vůbec mohl vzadu sedět. Sedadla samotná nejsou nepohodlná, takže třeba dětem budou vyhovovat velmi dobře. Výhodou uspořádání interiéru Coupé je možnost sklopení zadního děleného opěradla, což pak zvětší základní objem zavazadlového prostoru ze 312 l na výrobcem blíže nespecifikovaný objem, který odhadujeme na více než 450 l. Základní prostor pro zavazadla pojme krychli o rozměrech 880 x 910 x 370 mm (d x š x v), při sklopených sedadlech obdržíte užitečnou délku až 1900 mm a při troše vynalézavosti lze do tohoto Coupé vměstnat tenké předměty o délce až 2,6 m (od hrany předního okna ke konci zavazadelníku).

Jízda: velmi dobrý standard

Naladění korejského kupé je zdařilým kompromisem mezi sportovními jízdními vlastnostmi a komfortem. Ve městě si sice na nerovném povrchu příliš užívat nebudete, ale kupé je určeno k ježdění a ne k popojíždění. U Hyundaie správně rozhodli, že Coupé, s nápravou McPherson vpředu a lichoběžníkovou nápravou vzadu, bude jezdit s tužším nastavením pružin a tlumičů, se sedmnáctipalcovými pneumatikami Michelin Pilot Sport, obutými do 2xpětipaprskových kol Fondmetal. Coupé od Hyundaie je v této konfiguraci obtížné dostat do úzkých a když se tak stane je zpravidla na vině nerovnost vozovky a následné odskočení kol. Na kvalitním povrchu jde v této cenové kategorii o velmi slušný standard, který opět posunuje značku o další mílový krok kupředu. Rychlá jízda po dálnici nedělá problémy ani vozu ani posádce, řidič má stále správný pocit vlády nad vozem. K tomu přispívá i relativně nízký výkon motoru, který podtrhuje celkovou koncepci vozu. My ji chápeme jako dobrou cestu pro začínajícího vyznavače rychlých kol, který hledá atraktivní dvoudveřový automobil, s tím že v budoucnu třeba přesedne na něco silnějšího

Dvoulitr se chová kultivovaně asi do 4500 ot./min, nad touto hranicí je zvuk již výrazný. Není to takový baryton, jaký by zřejmě zkušený tuner očekával, ale mohlo jít i o záměr výrobce, který ponechal dost prostoru pro finančně nepříliš náročné úpravy. Motor bohužel nemá příliš sportovní průběh točivého momentu resp. výkonu, variabilní časování sacích ventilů úspěšně vyrovnává průběh síly na kolech při všech otáčkách a Hyundai tak lze komfortně vodit od 2000 do 6500 ot./min s relativně obdobným akceleračním výsledkem. Mezi čtyřmi a šesti tisíci je patrné jisté oživení, automobil zrychluje ochotněji, ale do velmi dobrých sedadel se už musíte přitlačit sami…

hyundai testy kupe sportovni hyundai testy kupe sportovni Palubní počítač bohužel ukazuje jen dojezd na palivo v nádrži, takže průměrnou spotřebu 9,5 l/100 km jsme odvodili z tohoto údaje. Okamžitá hodnota je k dispozici na jednom z budíků na středové konzole, ostřejší jízda se přirozeně odráží na velikosti víru v nádrži, který pak spolyká 12 až 13 l/100 km. Oproti předfaceliftovému provedení má motor o 4 kW více, ale kombinovaná spotřeba se přitom snížila o čtyři desetiny litru na 100 km jízdy. U tohoto typu vozu je neobvyklá možnost tankovat jen 91 okt. benzín, zatím bohužel bez výraznějších ekonomických efektů.

Pětistupňová převodovka má přesně vymezené dráhy řazení, volba probíhá snadno, ale svižnější akceleraci by pomohla kratší dvojka a trojka. Rychlost 130 km/h znamená klasických 3700 ot./min. Ještě sportovnější dojem by byl dosažen zkrácením drah řadící páky.

Čtveřice kotoučových brzd spolehlivě kupé zpomalí, ale jestliže k řízení vozu a řazení rychlostí manuální převodovky máme spíše drobná doporučení, u brzd bychom se přeci jen přimlouvali za výraznější nástup-s ním by totiž mohlo toto kupé útočit na mnohem dražší dvoudveřové vozy.

Výbava a cena: bez konkurence

V tradičně rozsáhlém seznamu standardní výbavy naleznete dlouhý seznam bezpečnostních a komfortních prvků mezi nimiž nechybí automatická klimatizace, ABS+EBD, kola z lehkých slitin, alarm atd. Mezi užitečnými pomocníky schází stabilizační systém, který s dvoulitrovým čtyřválcem nelze běžně zakoupit (série u motoru V6), ale individuální objednávka slabšího Coupé s ESP také údajně není vyloučena.

Druhé setkání s Hyundai Coupé patří k největším překvapením letošní sezóny. Ačkoli jde o sportovně vyhlížející dvoudveřový automobil, má v duchu značky atraktivní cenu i vysokou užitnou hodnotu.

Plusy

  • cena
  • vzhled
  • zavazadlový prostor
  • přiměřené jízdní vlastnosti

Mínusy

  • málo místa na zadních sedadlech
  • stylistické nedostatky v interiéru
  • image
Ondřej Láník
Hyundai Coupe 2.0i CVVT
Cena základní sestavy 569 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS+TCS, 4x airbag, předpínače bezp. pásů, boční výztuhy dveří, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sedadla Recaro, palubní počítač, příprava pro rádio, 6x repro, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el ovládání př. oken, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, obložení přístrojové desky imitací kovu, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, sklopná přední sedadla s pamětí polohy, disky kol z lehkých slitin, přední mlhové světlomety, nárazníky a zrcátka v barvě vozu Kč
Cena testované sestavy 581 800 Kč
Výbava testované sestavy rádio Sony F7500 (+11.900,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1975
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 105 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 186 / 4500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 208
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6.4 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 312 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1307 / 433
Rozměr pneu: 215/45 R17
Hyundai Coupe 2.0i CVVT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4395
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1330
d) rozvor (mm): 2530
e) rozchod vpředu (mm): 1490
f) rozchod vzadu (mm): 1490
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 820
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 520
místo vzadu pod předním sedadlem: ano