Hyundai Getz - nový přírůstek mezi malými vozy

Hyundai Getz - nový přírůstek mezi malými vozy

 
 

Segment malých vozů je v České republice nejvýznamnějším segmentem trhu osobních automobilů, kterému doposud jasně dominovala Škoda Fabia. Je ovšem zcela zřejmé, že se tato situace bude měnit s příchodem nových vozů. První pozice Fabie nejspíš nebude ohrožena, ale dají se očekávat výrazné změny v počtu prodaných vozů jednotlivých značek. Na trh totiž postupně přichází nové malé vozy, které nabízejí za nižší nebo podobné ceny srovnatelné vlastnosti. Jedním z těchto vozů, který nedávno vstoupil na český trh, je jihokorejský Hyundai Getz, který si nyní představíme.

Design pro Evropu

Již při prvních návrzích nového vozu bylo jasné, že Getz bude určen převážně pro evropský trh, kde se předpokládá odbyt více než poloviny ze 190 000 vyrobených vozů. Aby se nový vůz více přiblížil požadavkům a chápání Evropana, byl jeho vývoj uskutečněn v německém vývojovém středisku firmy Hyundai. Design vozu tak nezapře výrazně evropské prvky a styling. I když na karosérii vozu nechybí zaoblené přechody, přiklonili se designéři také k použití hran, jednoduchých křivek a širokých ploch. Výraznými prvky přední části jsou světlomety, které zasahují poněkud hlouběji do předních blatníků, nárazník s integrovaným spoilerem a maska chladiče s logem značky. Krátká kapota plynule přechází v čelní sklo a vzhled vozu Hyundai Getz tak trochu připomíná vozy kategorie MPV. Tento dojem navíc umocňují i rozměry vozu s délkou 3810 mm, šířkou 1665 mm a výškou 1490 mm. Od verze Elegance je v horní části zadních dveří umístěn decentní spoiler, jehož součástí je třetí brzdové světlo. Zadní světla pak zasahují do zadních blatníků, zadní mlhovka je umístěna v zadním nárazníku. Tento hatchback bude nabízen ve tří a pětidvéřovém provedení karoserie.

Interiér a výbavy

Také interiér je přizpůsoben evropskému pojetí a vyznačuje se tak jednoduchostí, dostatečnou funkčností a praktičností. Vnitřek vozu je vyznačuje jednoduše tvarovanou palubní deskou s ovladači, rádiem a výdechy ventilace soustředěnými na středové konzoli a odkládací schránkou na místě spolujezdce. Přístrojový panel pak obsahuje přístroje kruhového tvaru. Volant je tříramenný a je výškově nastavitelný. Přední sedadla jsou anatomicky tvarovaná, trojice zadních sedadel je vybavena opěrkami hlavy a tříbodovými bezpečnostními pásy. Na bocích předních sedadel jsou praktické odkládací kapsy, na zadní straně opěradel předních sedadel jsou háčky na zavěšení lehčího zavazadla nebo spíše saka. Zavazadlový prostor o objemu 240 litru, který lze zvětšit sklopením zadních sedadel na 977 litrů. Hyundai Getz bude nabízen ve čtyřech stupních výbav a to jako základní provedení, Comfort, Elegance a Sport. Ve výbavě základního modelu lze nalézt airbag řidiče, posilovač řízení nebo elektrické ovládání předních oken. Verze Comfort má navíc airbag spolujezdce, obložení přístrojové desky imitací karbonu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, elektrické ovládání bočních oken a centrální zamykání. Výbava verze Elegance obsahuje systém ABS s rozdělovačem brzdní síly EBD, boční airbagy, přední mlhovky, výškově stavitelné sedadlo řidiče a kůží obšitý volant. Vrcholem nabídky je verze Sport, která bude dodávána s koly z lehkých slitin o rozměru 15 palců a klimatizací. Pro všechny verze jsou určeny také mimořádné výbavy, které zahrnují autorádia, ABS, střešní okno, alarm, dvojité dno zavazadlového prostoru a řadu dalších výbav.

Motory, převodovky a podvozek

V současnosti je pro vůz Getz určena trojice benzinových motorů. Základní model je vybaven motorem 1.1 o výkonu 46 kW (63 k), pro verze Comfort a Elegance je určen motor 1.3 o výkonu 60 kW (82 k) a verze Sport má pod kapotou agregát 1.6 o výkonu 77 kW (105 k). Dynamické vlastnosti, spotřeba a další technické údaje jsou uvedeny v tabulce. Nabídku motorů v blízké budoucnosti rozšíří naftový motor 1.5 CRDi o výkonu 58 kW (80 k) se systémem vysokotlakého vstřikování paliva Common Rail druhé generace, který se vyznačuje vedle nízké spotřeby i nízkou koncentrací škodlivin ve výfukových plynech. Standardně je vůz vybaven pětistupňovou manuální převodovkou, u motoru 1.3 lze na přání zvolit čtyřstupňovou automatickou převodovku. Verze s automatickou převodovkou a motorem 1.6 není zatím určena pro český trh. Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson s vinutými pružinami, vzadu je pak zkrutná příčka. Přední náprava je vybavena stabilizátorem. Tlumiče jsou vpředu hydraulické a vzadu plynové. Getz má přední brzdy kotoučové a zadní bubnové, od vyšších verzí je vůz vybaven systémem ABS. Pro základní model jsou určena třináctipalcová kola, Comfort a Elegance má čtrnáctipalcová a verze Sport má patnáctipalcová kola.

Ceny a situace na trhu v daném segmentu

Cena základní verze ve třídveřovém provedení je 239.900 korun, pětidveřová verze se nachází v cenové relaci od 249.900 korun. Cena verze Comfort začíná na částce 269.900, respektive 279.900 korun. Hyundai Getz Elegance stojí od 329.900 korun za třídveřové provedení, pětidveřové provedení stojí od 339.000 korun. Vrcholem nabídky je verze Sport v cenách od 369.900, respektive 379.900 korun. Jako výbavu na přání lze dokoupit například ABS za 19.900, boční airbagy za 8.900, klimatizaci 34.900 korun nebo kola z lehkých slitin za 12.990 (Comfort a Elegance). V Evropě je tržní podíl malých vozů okolo 30 procent a představuje přibližně čtyři milióny prodaných vozů. V České republice je podíl malých vozů téměř 50 procent, což vyjadřuje dosti názorně situaci na trhu a v číselných hodnotách je to téměř 70.000 prodaných malých vozů. Vedle vozu Škoda Fabia se na tomto čísle výrazněji podílejí vozy Peugeot 206, Renault Clio, VW Polo, Opel Corsa, Toyota Yaris a Ford Fiesta. Svými cenami se Getz stává významným konkurentem pro Fabii, která v základním provedení Junior s motorem 1.2/40 kW stojí od 259.900 korun, ovšem s ekvivalentní výbavou je Fabia výrazně dražší a to asi o 18 až 20 procent.

Závěrečné slovo

Pro někoho může být relativně nízká cena předpokladem pro tvrzení, že Hyundai Getz je automobilem nevalné kvality. Pokud by tomu tak bylo, proč by Hyundai přišel se zcela novou zákaznickou výhodou, kterou je tříletá záruka bez omezení ujetých kilometrů? A zde je třeba si položit ještě otázku, zda by mohl renomovaný výrobce poskytnout tuto záruku, kdyby si nebyl jistý dostatečnou kvalitou tohoto vozu?

Zaorálek se nebrání povolební spolupráce s jakoukoliv stranou. Hlavně si musíme rozumět, řekl Zaorálek se nebrání povolební spolupráce s jakoukoliv stranou. Hlavně si musíme rozumět, řekl

Pro ČSSD bude při jednání o povolební spolupráci klíčová…

Airbus na letošním aerosalonu za Boeingem zaostal, získal méně zakázek Airbus na letošním aerosalonu za Boeingem zaostal, získal méně zakázek

Evropský výrobce letadel Airbus na letošním aerosalonu u…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Kia Stonic odhalena. V Česku se bude prodávat již v říjnu Kia Stonic odhalena. V Česku se bude prodávat již v říjnu

Novinka značky Kia bude mít oficiální premiéru na…

Prodeje vznětových motorizací v Evropě výrazně klesají. Lidé se bojí zákazů Prodeje vznětových motorizací v Evropě výrazně klesají. Lidé se bojí zákazů

Prodeje automobilů s dieselovými motory v Evropě začaly…

 






 
Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost?

Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost?

Dnes 11:56

Futuristickou Toyotu Mirai jsme vyzkoušeli přímo na českých silnicích. Tahle budoucnost aut by se nám zamlouvala, boom vodíkových palivových článků ale ještě potrvá.




Blesk.cz

8 hodin strachu o život dětské hvězdy Kudláčkové! První slova po nalezení

8 hodin strachu o život dětské hvězdy Kudláčkové!…

Hledala ji policie a všechny její blízké svíraly obavy o její život! Herečka a dnes kartářka Michaela Kudláčková…

Modelka s největšími airbagy v Británii: S třináctkami na hrudi renovuje dům

Modelka s největšími airbagy v Británii: S…

Trojnásobná mamka Sharon Perkins (51) se pyšní titulem největší kozatice ve Velké Británii. Její umělé třináctky…

 

iSport.cz

Jansta: Zadržení Pelty? Začalo se útočit na fotbal, ale ten nic neprovedl

Jansta: Zadržení Pelty? Začalo se útočit na fotbal,…

Včerejším jmenováním nového ministra školství, mládeže a tělovýchovy Stanislava Štecha začíná nová část dotační…

První FOTO! Schick už si oblékl tričko Juventusu a odletěl do Itálie

První FOTO! Schick už si oblékl tričko Juventusu a…

Velký den pro Patrika Schicka. Dnes se stane posilou Juventusu Turín. Finalista posledního ročníku Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Ovčáček je idiot, měli by ho žalovat, Zeman dal britské královně cetku, říká exporadce prezidenta

Ovčáček je idiot, měli by ho žalovat, Zeman dal…

Za nepřípustné považuje bývalý poradce Miloše Zemana a radní České televize Zdeněk Šarapatka útoky Jiřího…

Vietnamský dvojitý agent v románu Sympatizant, který loni dostal Pulitzera, nás vrátí zpátky do Saigonu

Vietnamský dvojitý agent v románu Sympatizant, který…

Jsou tady, pracují a prosperují, ale jejich země je vzdálená. A není snadné v ní žít… Anotace, která předchází…